zaterdag 5 januari 2013

De grote granenvraag

speltkussens Na "Welk naaimachien raad je me aan?" komt "Waar vind ik rogge in Gent/Antwerpen Leuven/Kortrijk/..." in de lijst Meest Gestelde Vragen Aan Mme Zsazsa.
Mijn antwoord is altijd hetzelfde: Ik weet het niet, ik koop dat gewoon bij de maalder hier in de buurt en dan betaal ik zoiets van een euro de kilo denk ik.
Het is zo weinig dat ik het niet onthoud, zelfs niet als het maar een week geleden is dat ik het gekocht heb.
Voor Kerst wou ik voor iedereen 2 kussentjes maken, dat kwam er natuurlijk niet van. Of toch niet op tijd, ondertussen is iedereen goed voorzien van kussentjes maar kerstavond haalde ik niet, hoe simpel het ook is om te maken.
Wat ik ook altijd vergeet is welk graan ik gekocht heb, ik vraag altijd naar biologisch roggegraan en vervolgens zegt de maalder: "hoeveel kilo?" of "dat is er niet, er is wel spelt/tarwe/..." Waarop ik dan weer "oké, vijf kilo" zeg.

of rogge? Ik dènk dat het spelt is, maar ik ben niet zeker, ik weet wel dat het niet uitmaakt, het ruikt allemaal naar een pasgebakken brood als het uit de microgolf komen en het houdt uw voeten warm, dat is wat telt.

21 opmerkingen:

  1. En dat ge het niet in de was moet zwieren als ge niet nog eens naar de maalder wilt om uw zelfgeteeld kussengraan te laten malen.

    Heerlijk wel. Ik kreeg er vandaag ook eentje van mijn petekind cadeau. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat al uitgewassen, dat gaf hier geen problemen!
      De stof verduurd, dat is het enige probleem hier en ik geraak ze kwijt, dat is nog een ander.

      Verwijderen
  2. Ik heb het ook eens gehad dat een kussen, gevuld met leemzaad, als zot begon te kiemen... Das dus misschien een minder goeie optie als vulmiddel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL een kiemzak!

      Ik ind dat toch raar, iets wat geregeld in de micorgolf zit moet toch nogal dood zijn?

      Verwijderen
    2. In de handleiding stond dat ge dat vochtig moest maken... Mss dat mijn 'vochtig' iets te nat was en mijne microgolf wa te warm... Weet het niet, maar de zaadjes waren wel heel tevreden blijkbaar ;)

      Verwijderen
    3. En t moest natuurlijk lijnzaad zijn he, geen leemzaad?!

      Verwijderen
  3. Voor mensen in het Leuvense: ik koop mijn rogge altijd bij Vanden Bempt molens in Sint-Joris-Weert. Goeie rogge en heb ze al ettelijke malen in de wasmachine gestopt, geen kiem te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mensen in het Leuvense: ik koop mijn rogge altijd bij Vanden Bempt molens in Sint-Joris-Weert. Goeie rogge en heb ze al ettelijke malen in de wasmachine gestopt, geen kiem te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fantastische tip! Bedankt!

      Verwijderen
    2. Fantastische tip! Bedankt!

      Verwijderen
  5. Ik heb er gisteren ook een aantal gemaakt en gevuld met rijst, gaat ook prima ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik spelt en koop dat bij Zaden en Granen Van Camp in Boechout.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik spelt en koop dat bij Zaden en Granen Van Camp in Boechout.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik spelt en koop dat bij Zaden en Granen Van Camp in Boechout.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. getest met vanalles en nog wat ... rijst ... makkelijk te vinden, goedkoop maar koelt te snel af naar mijn goesting. Kersenpitten zijn online te koop ... maar duur en te groot en daardoor niet comfortabel vind ik. Rogge en andere granen ... ruikt te hard naar brood en daarom ook niet mijn ding. Uiteindelijk gebruik ik lijnzaad. Te koop in Edegem (bij Antwerpen). http://www.maalderijvandenbergh.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In Gent kan je terecht bij Origino.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allemaal goed en wel... maar welk naaimachien raad je nu aan? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn vraag heb je ook nog niet beantwoord, ik stuurde je een tijdje geleden een mail ivm iets dat ik niet begrijp uit 'allemaal rokjes'

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik koop 'tarwe voor kippen' in den Horta, en dat kost inderdaad heel weinig. Dus misschien hebben ze dat nog in andere tuincentra of dierenzaken, bij het kippenvoer?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben op zoek naar Rogge - regio Mol/Geel/Herentals - wie wil mij een tip bezorgen ?

    BeantwoordenVerwijderen