Naden en zo verder.

Jef showt nieuwe broekJef met shortBroek
In minder dan twee weken vertrekken we op vakantie, vorig jaar heb ik op de valreep nog wat shortjes gemaakt voor Jef en zo gaat het denkelijk dit jaar weer zijn. Vandaag nr 1. De broekjes die ik voor Jef maak zijn meestal zonder zakken, maar hij wil altijd vanalles in zijn onbestaande zakken proppen dus zijn ze vanaf nu mét. Plezanter ook want handen in zakken zijn zo grappig, behalve wanneer ge op uw gezicht gaat natuurlijk, dan kunt ge beter niet met uw handen in uw zakken zitten.

Ik maak Jef zijn broeken nog steeds met een rekker ipv met een rits en knop, makkelijker voor hem en sneller gestikt door mij.
Ik zorg wel altijd voor een nepgulp, zo lijkt het een beetje op een "volwassen broek" en je weet meteen waar de voorkant is, daar heb ik met mijn rokken al eens problemen mee.

Op de zakken en onderaan heb ik een biaisbandje gestikt, het frist het stofke zowat op. En hoewel ik onlangs van een lieve vriendin geheel gratis een overlockmachine heb gekregen gebruik ik voor korte broekjes toch het liefst een soort van engelse naad meets platte naad, want zo'n overlocknaad (hef uw been op en draai uw rok of broek een slag om) vind ik eigenlijk maar slordig staan.
Het voordeel van deze naadafwerking is dat het echt deftig is, beide kanten zijn zonder storende naad en een kledingstuk dat met deze naad afgewerkt is kan langs twee kanten gebruikt worden.

Ik zal u ne keer laten zien hoe dat in zijn werk gaat.

DE PLATTE NAAD
IMG_5592_2.JPG
Bij een platte naad wordt de naad weggewerkt en vastgezet met een tweede stiksel, door de twee stiksels is het een hele sterke, duurzame naad, soms wordt deze naad ook jeansnaad genoemd. Doordat de naad wordt weggewerkt kan je het kledingstuk aan twee kanten gebruiken. Je ziet deze naad vaak in mannenhemden, sport- en kinderkleding.
Je kan er plezante dingen mee doen door garen in een contrasterende kleur te gebruiken.

Er zijn speciale voetjes om dit te doen of je kan het zo doen, wat ik hier onder laat zien, maar eigenlijk is het haast onmogelijk om zonder voetje een piekfijn resultaat te krijgen, als je dan ook nog eens een andere kleur garen gebruikt kunnen je fouten wel eens erg opvallen.
Ik vind het een hele mooie afwerking, maar ik gebruik hem zelden.

Je hebt meer dan 1 cm naad nodig, teken 0,5cm naad bij als je deze manier gaat toepassen op een kant-en-klaar patroon of teken meteen 1,5 cm naad aan zelfgemaakte patronen of patronen zonder naadwaarde.

IMG_5579.JPGIMG_5585.JPG
-Leg de stoffen met de goede kant naar buiten en stik op 1,5 cm.
-Strijk de naden naar één kant en knip de onderste op 3 mm af.

IMG_5592.JPG-Plooi de stof open en vouw de bovenste naad onder de onderste tot tegen het stiksel en stik vast op 1 mm.

ENGELSE NAAD
Engelse naadBij een engelse naad wordt de naad weggewerkt maar niet vastgezet met een tweede stiksel. Deze naad wordt meestal gebruikt bij erg fijne en doorschijnende stoffen, en in kinderkleding, rokken en jurkjes. Bij deze naadafwerking is het niet mogelijk om een kleding stuk aan twee kanten te dragen.
Ik vind deze naadafwerking makkelijker dan de platte naad.
Er is precies geen éénsgezindheid over op hoeveel mm te stikken, ik stik op 6mm omdat dit overeenkomt met de persvoetbreedte van mijn machine. Je stikt elke naad twee keer dus in totaal teken ik 1,2 cm naad aan een patroon.
Je kan eventueel niks aan je patroon veranderen en twee keer op 5mm stikken ipv één keer de normale cm die aan elk patroon zit. Maar als je zelf je naad aan je patroon tekent neem je 2x 6 of 7 mm. (Vrees niet, sevens wordt dit duidelijk)

IMG_5582.JPGIMG_5588.JPG
-Leg de stof met de goede kant naar buiten op mekaar en stik op persvoetbreedte (of het aangegeven aantal mm)
-Strijk de stof open en knip beide naden af tot op 3 mm. (Of knip eerst en strijk dan)
IMG_5597.JPG-Plooi de stof met de goede kant naar elkaar toe en zorg dat de naad precies in de plooi valt.
-Stik nog eens op persvoetbreedte (of het aangegeven aantal mm)
-Strijk de naad naar één kant.

ENGELSE NAAD MEETS PLATTE NAAD
Mijn engelse naadIk vind die flapperende naad wat storend én ik vind dat extra stiksel eigenlijk wel mooi, dus ik doe meestal deze variant.
Na de laatste stap van de Engelse naad ttz de naad naar één kant strijken stik ik de naad plat tegen het kledingstuk, op ongeveer 1 à 2 mm van de kant.
Op de manier is het kledingstuk weer aan twee kanten te gebruiken.