Van vooraf aan.


Winterwortelen, originally uploaded by zsazsa.be.


In het weekend de moestuin weer op orde gebracht, alles ligt klaar voor de winterstop, onkruid uitgerukt, grond losgemaakt, grond bedekt met grasmaaisel en bladeren.

Mijn eerste moestuinjaar is achter de rug en het was geweldig, ik ben al volop zaad aan het bestellen voor volgend jaar, dit jaar iets minder fancy toestanden zoals warmoes in allerlei kleuren die op allerlei manieren echt niet te vreten is, zevenenveertig soorten kruiden die ik blijkbaar al jaren vruchteloos probeer te verdelgen en wat minder slamengsels met bizarre variëteiten.

Mijn eerste jaar is al bij al redelijk gelukt, wat Mr Zsazsa nooit had verwacht is toch gebeurd, ik heb het een jaar volgehouden en we hebben redelijk veel maaltijden uit den hof gegeten.
Jef zijn eerste maanden vast voedsel kwam zo goed als uitsluitend uit mijn ecologisch hofke, wat een superstart, want een ecologisch geteelde wortel kan echt niet vergeleken worden met een supermarktwortel.


Aubergines, originally uploaded by zsazsa.be.


Ik had een paar tricky groenten in den hof zoals aubergines en pepertjes en zelfs dat is gelukt, maar over de tomaten en kolen zwijg ik wijslijk.

Mijn prei, zuring en een enkele bloemkool fleuren de moestuin nog wat op, onder de grond wacht de crosné om geproefd te worden, maar dan is het gedaan, op, verslonden.

Neen, ik kan tevreden terugblikken op mijn moestuinjaar.
Ik ben een contente mensch.