vrijdag 29 december 2006

Zeefdrukken voor bricoleurs.

Ik was op zoek naar alternatieven om te zeefdrukken, stencils werken goed, maar ze kleven niet op je stof waardoor de randjes soms wat mankeren.
Mijn vroedvrouw is een fervente patchworker en gebruikt een soort papier dat kleeft op stof om de vakjes om te zomen (ik ben geen patchworker, dus hoe precies weet ik niet), maar dat papier is heel duur, ook hier moest ik dus op zoek gaan naar een alternatief en tadaa, dat vond ik, het verpakkingspapier van kopieerpapier, dat heeft een wasachtiglaagje dat geen water doorlaat en wonder boven wonder kleeft op stof.
Een vriendin van mij stuurt me maandelijks een grote lading papier op en ik heb nu voldoende voor devolgende jaren, dank je hiervoor J!

Ziehier de handleiding om snel, leuk, makkelijk én goedkoop je eigen shirt te bedrukken.

Benodigdheden
-Verpakpapier op maat van een A4 (alleen als je er iets op print natuurlijk)
-Textielverf
-Een schuimpenseel, of gewone borstel
-Een breekmes om vormen uit te snijden, geen idee van de naam.

En natuurlijk ook:
-Een strijkijzer
-Een karton om op te snijden
-Een handdoek

Verpakkingspapier op maat geknipt
Teken of print de tekening of tekst op het papier.
Het mag op beide zijden, maar let wel dat het er niet in spiegelschrift op komt te staan, op deze manier komt het op de stof te liggen, dus moet het nu leesbaar zijn.

Snij uit
Snij hetgene dat in inkt moet komen uit het papier.

Strijk het op zijn plaats.
Strijk het papier met een heet ijzer op de stof, door een kader rond je tekst te zetten kan je makkelijker meten of het recht is.

Zo dus
Zo dus, controleren of het goed vastplakt.

Verf
Bestrijk alles met verf, van buiten naar binnen, zodat het papier zeker blijft liggen, normaal is dit geen probleem.
Je kan eventueel eerst testen of het verpakpapier wel goed genoeg plakt door een proeflapje te maken.

De rest ook
Tot je al de letters gedaan hebt.
Haal dan het papier voorzichtig van de stof of laat het erop tot het droog is.

papier verwijderen
Zorgvuldig laten drogen.

Fixeren
Fixeer alles door een paar minuten te strijken, kijk op je verf voor de juiste instructies.

Het resultaat
Het resultaat, voila, supersnel en uniek!

20 opmerkingen:

  1. Zinzia9.1.07

    Waar haal jij je textielverf? Dat is echt leuk;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de handwerkwinkel en bij de AVA.
    Je hebt gewone en meer dekkend en beide zijn goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips en heel duidelijk beschreven, ik ga het ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem25.8.07

    verpakpapier? wat bedoel je juist? inpakpapier of...

    Het is echt leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het papier dat rond het papier zit.

    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mme zsazsa kent de juiste naam niet maar het produkt dat ze gebruikt heet eigenlijk freezerpaper. Het is in de USA volop te koop om produkten mee in te pakken voor in de diepvries te steken. Dit papier is daar spot goedkoop. Het is aan één zijde besteken met een soort was en als je daar op strijkt gaat het kleven aan de stof.Maar het is daarna even gemakkelijk er weer af te halen. Je kan het in sommige patchwork winkels kopen.
    Je ziet mme zsazsa, ik ben nl net als je vroedvrouw ook een quiltster en maak al 26 jaar patchwork.Maar heb freezerpaper nog nooit voor dit soort werkjes gebruikt.Maar ik ga het idee zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elfje23.5.08

    werkt dit met al de soorten papier dat rond papier zit? zit rond gelijk welk printerpapier zulk papier?
    hele leuke blog met leuke ideetjes trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er moet zo'n laagje rondzitten, meestal is dat wel hoor.

    Bedankt voor het compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zeg mam'zel, enne is de inkt die dan op je inpakpapier zit tegen de stof gestreken? en geeft dat geen vlekken door te strijken dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Neen, ik probeer wel geen rood papier te gebruiken.
    Soms zit er een laagje lijm op, dat kan je wel niet gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi,
    amaai inderdaad een zeer mooi uitgebreide beschrijving.
    Ik zal het een dezer ook eens uitproberen.
    De omslag van het papier dat we hier op het werk gebruiken bevat wel veel rood.
    Hebben ze dat eventueel ook in ava, zo'n freezerpapier? iemand een idee hiervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In de Ava niet denk ik, maar volgens mij wel in hobbywinkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het geprobeerd, en het is suuuper gelukt! Merci voor 't idee (één van de vele die ik hier al heb opgedaan), en je superleuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nele4.9.09

    Vijgen na pasen,maar voor diegenen die nog op zoek zijn naar't freezer paper:www.vanmarieke.nl onder de rubriek 'zelf maken'

    BeantwoordenVerwijderen
  15. of zelf maken :)

    http://www.ehow.com/how_6455364_create-freezer-paper.html

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ga er nu aan beginnen. Moet het waslaagje dan naar onderen, op de stof dus. Bij mij zit het waslaagje aan de binnenkant van het pakpaier en niet op de bedrukte buitenkant.
    Bedankt voor je super idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. kei leuk!
    Merci voor de tut!
    ik ga dees echt ne keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem24.5.12

    Man man, zo simpel en zo goe! Bij deze een dankbare kniebuiging voor u!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weet er iemand waar ik textielverf kan kopen voor synthetische stoffen?
    Ik wil mijn parasol (die helemaal is verkleurd) verven...
    Bedankt al :-)

    BeantwoordenVerwijderen