Zeefdrukken voor bricoleurs.

Ik was op zoek naar alternatieven om te zeefdrukken, stencils werken goed, maar ze kleven niet op je stof waardoor de randjes soms wat mankeren.
Mijn vroedvrouw is een fervente patchworker en gebruikt een soort papier dat kleeft op stof om de vakjes om te zomen (ik ben geen patchworker, dus hoe precies weet ik niet), maar dat papier is heel duur, ook hier moest ik dus op zoek gaan naar een alternatief en tadaa, dat vond ik, het verpakkingspapier van kopieerpapier, dat heeft een wasachtiglaagje dat geen water doorlaat en wonder boven wonder kleeft op stof.
Een vriendin van mij stuurt me maandelijks een grote lading papier op en ik heb nu voldoende voor devolgende jaren, dank je hiervoor J!

Ziehier de handleiding om snel, leuk, makkelijk én goedkoop je eigen shirt te bedrukken.

Benodigdheden
-Verpakpapier op maat van een A4 (alleen als je er iets op print natuurlijk)
-Textielverf
-Een schuimpenseel, of gewone borstel
-Een breekmes om vormen uit te snijden, geen idee van de naam.

En natuurlijk ook:
-Een strijkijzer
-Een karton om op te snijden
-Een handdoek

Verpakkingspapier op maat geknipt
Teken of print de tekening of tekst op het papier.
Het mag op beide zijden, maar let wel dat het er niet in spiegelschrift op komt te staan, op deze manier komt het op de stof te liggen, dus moet het nu leesbaar zijn.

Snij uit
Snij hetgene dat in inkt moet komen uit het papier.

Strijk het op zijn plaats.
Strijk het papier met een heet ijzer op de stof, door een kader rond je tekst te zetten kan je makkelijker meten of het recht is.

Zo dus
Zo dus, controleren of het goed vastplakt.

Verf
Bestrijk alles met verf, van buiten naar binnen, zodat het papier zeker blijft liggen, normaal is dit geen probleem.
Je kan eventueel eerst testen of het verpakpapier wel goed genoeg plakt door een proeflapje te maken.

De rest ook
Tot je al de letters gedaan hebt.
Haal dan het papier voorzichtig van de stof of laat het erop tot het droog is.

papier verwijderen
Zorgvuldig laten drogen.

Fixeren
Fixeer alles door een paar minuten te strijken, kijk op je verf voor de juiste instructies.

Het resultaat
Het resultaat, voila, supersnel en uniek!