Doeken

Luiergewijs heb ik alles al getest, van de bioluiers via het kruidvatpamperalternatief over tetradoeken naar dit.
De good old badstoffendoek, de plooiwijze heb ik van een Zwitserse mama die dit al jaren gebruikt.
Economisch als ik denk heb ik badstof aan de meter gekocht en zelf doeken geknipt ipv doeken te bestellen, want in Engeland is dit blijkbaar een gekende manier en kan je doeken in alle diktes kopen.

Dus wat heb je nodig:
-Een doek uit badstof van 60 op 60 of iets groter.
Ik heb rekbare dunnere en niet rekbare dikkere, de lusjes moeten wel lang genoeg zijn zodat je nappi goed vasthaakt.
-Nappi's
-Een overbroekje, ik gebruik meestal de plastieken knoopbroekjes van de Hema, heel goedkoop en heel handig, maar sommige mensen raken er niet weg mee, overbroekjes uit wol of pull zijn dan een goed alternatief.
-Eventueel fleece inleggers voor drogere poepjes en papieren inleggers om alles proper in het toilet te kunnen kegelen.

Dubbel
Plooi de doek dubbel.
Boven is open.

Nog eens dubbel
Nog eens dubbel.

Opheffen
Hef de punt rechtsboven op en trek helemaal naar links.

Openleggen
Dan krijg je dit.
Draai om.

Plooien
Plooi een slag om.

Nog eens plooien
En nog een slag.

Nu kan je hierop een fleece of papieren inlegger of beide leggen.

Leg onder de luier een overbroekje of strikslip.

Klap toe
Doe de luier aan zoals je een gewone luier aandoet.

Plooi om
Plooi wel de punten om zodat je een mooi broekje krijgt.

Vouw toe
Voila, net zoals een gewone luier.

Nappy
Met de nappi de luier dichtmaken, goed aantrekken.
Overbroekje aandoen en klaar.