Chocoladebrood


Chocoladebrood, originally uploaded by zsazsa.be.

Na weken gewone broodjes gebakken te hebben, nog eens tijd voor iets anders, niet zo speciaal maar wel erg lekker, een chocoladebrood, een XL.
Het nadeel van een chocoladebrood is dat je 's avonds niet alles in de broodbakmachine kan kieperen, timer instellen en 's morgens wakker worden met de geur van vers brood want er zitten melk en eieren in en die moeten zo snel mogelijk verwerkt worden.
Maar, geen erg, ik maak het als toetje en als er 's morgens nog iets overschiet is dat ook geen ramp natuurlijk.
Tenminste, ik doe er melk en eieren in want ik heb graag een sandwichachtig brood maar je kan evengoed gewoon een wit brood maken met chocoladekorrels.
Weet mij vooral te zeggen wat het lekkerst is!

Mijn recept:
- 4 gram droge gist
- 50 gram suiker
- 1 zakje vanillesuiker*
- 500 gram witte bloem
- 1 ei, aanvullen met melk tot 300 ml
- 40 gram boter
- 2 gram zout
- 100 gram chocoladedruppels

*Ik koop nooit vanillesuiker, ik heb een potje suiker met daarin doorgesneden vanillestokjes waar ik de vanille heb uitgeschraapt voor vb creme brulee (op welke manier dan ook geschreven) en er zit nog genoeg vanille in om heerlijke vanillesuiker te krijgen.
Vanillesuiker is trouwens vaak gemaakt van het chemische vanilline ipv van echte vanille.
Een zakje is meestal 8 gram.