Brood in de pan

Brood in de panIk heb al jaren een broodbakmachine en al jaren vind ik de vorm van het brood en het gat onderaan stom, niet gezellig. Een brood moet eruit zien als een brood en niet als een vierkant met een gat in onderaan.
Een tijdje geleden kocht ik dit boek wat een heel hoofdstuk heeft over brood bakken, echt brood, brood waar je tijd moet insteken, brood met echte korsten, brood zonder gat, brood met beet en smaak, brood met zuurdesem, echt natuurlijk brood.
Ik ben ondertussen bezig met zuurdesem maken, maar ik testte al wel één van de bakmanieren uit voor meer auhentiek brood.
Ik bak al wel een jaar met deze desem ipv gist, maar een echt desembrood maak je daar niet echt mee, je kan dit of gewone, droge gist gebruiken. Je kan je houden aan jouw verhoudingen of je neemt de mijne over, het is het bakken waar het over gaat.

Mijn broodrecept:
-5 gram gist of 30 gram desem uit een pakje
-600 gram meel, ik neem meestal 300 gram spelt en 300 gram rogge.
-12 gram ongeraffineerd zeezout
-20 gram vetstof, boter of olie
-3,8 dl water op kamertemperatuur, zonder cloor

Doe alles in die volgorde in het broodbakmachine en kies het programma dough, of kies een gewoon programma en haal het uit het machine wanneer het een tweede keer gaat rijzen.
Als je het zo kneed laat, behandel het dan zoals je normaal een brood maakt.
Laat het deeg een tweede keer rijzen in een kom met bebloemde handdoek.
Verwarm de oven voor op 230° en zet een grote pan met deksel in de oven, zoiets, smeer de pan lichtjes in met olie.
Als het brood voldoende gerezen is, na ongeveer 45 minuten, haal de pan dan uit de oven en hevel het brood over in de pan, strooi wat bloem over het brood en snij het in met een scherp mes, doe het deksel erop en zet het in de oven.
Haal na 30 minuten het deksel van de pan en laat het nog een kwartiertje in de oven staan.
Haal het brood uit de pan, zet op een rooster zodat er voldoende frisse lucht aankan en wacht een uurtje tot het brood is afgekoeld (of snij een dikke plak af en besmeer met choco)

Zo, dit lijkt al meer op echt brood, niet?

Edit: Geen pot van Le Creuset nemen want die kunnen blijkbaar niet tegen de grote hitte, ik neem gewoon een gietijzeren pot van de bomma.