Uiensoep

Het was er vandaag soms wel en soms geen weer voor, maar toch ging ik er volledig voor, Franse uiensoep, heerlijk simpel en o zo lekker.
De authentieke uiensoep schenk je soep op een geroosterde boterham die ingewreven is met een gehalveerd teentje look, maar ik houd niet van natte boterhammen dus ik maak er kaascroques bij voor mij en mijn lief gaat all the way, iemand die zijn boterhammen met Brusselse kaas in zijn koffie sopt is van niks vies, niet waar?

Nodig:
-50 gram boter
-4 grote uien, in ringen
-3 kl suiker
-1 liter kippebouillon
-1 blaadje laurier
-4 takjes tijm
-boterhammen
-Gruyère ... uiteraard!
-lookteentjes


Fruit de ui in de boter, strooi de suiker over de ui en nu komt het ... wacht, wacht tot de ui bruin wordt, en dat kan lang duren, maar het is wel het geheim van een lekkere uiensoep.
We willen een mooie donkere soep en geen melkachtige kleur.
De suiker laat samen met de boter de uien karamelliseren waardoor de soep voller van kleur wordt en de natuurlijke zoetheid van de uien naar boven komt.
Wacht dus tot de ui mooi bruin is en voeg dan de bouillon en de kruiden toe.
Laat nog een kwartiertje koken.

Voor de die hards:
Rooster een boterham, wrijf de boterham in met een lookteentje en leg in een soepbord.
Schenk de soep op de boterham.
Doe een grote dot kaas in de soep en dien op.

Voor de anderen:
Maak croques met kaas en met (aan de binnenkant) ingesmeerde boterhammen met een gehalveerd lookteentje.
Schep de soep in een bord, doe er de kaas in en serveer met de croques.

In beide gevalllen: smakelijk en neen we gaan geen onnozele grapjes maken.