dinsdag 4 september 2007

Buidelsling patroon en werkwijze.

Buidelsling
1. Meet met een lintmeter op de plaats waar de sling gaat komen, zorg voor wat overschot waar het kind komt en knip uit de fleece. Leg de fleece zo dat hij niet rekt in de lengte en rekt in de breedte.

2. Plooi de fleece dubbel en weer dubbel.

3. Teken een ronding op de open kant, ongeveer zoals op de tekening en knip de vier lagen samen uit, of knip eerst de bovenste en dan een voor een de rest.
Onderaan neem je 6 tot 8 cm weg.

4. Leg de kant die je het meest als binnenkant gaat gebruiken tegen mekaar en stik op één cm.

5. Test of je sling goed van maat is, als je baby te diep zakt dan is hij te groot, ik heb hem liever wat strakker, maar dan is het niet zo makkelijk om al dragend te borstvoeden, als je kindje ver achteruit hangt maar het poepje zit goed dan moet je de ronding groter maken (zie stap 3) hou hiervoor je baby op de juiste plaats en meet de overschot aan het ruggetje, haal dit er dan later af. Je kan ook het bovenste stuk terugslaan over je schouder, zoals hier, dan zit het meteen een pak beter.
Hoe je de sling aandoet zie je hier, hoe je er een baby instopt zie je hier, ik zoek nog een nederlandsalige site.
Je baby moet steeds met zijn poepje dieper zitten dan met zijn knietjes, een goed filmpje over hoe een sling gebruiken zie je hier.

6. Als je de doek hebt aangepast aan jouw model en kind ga je de naad onderaan beter afwerken.
Je kan dit op verschillende manieren doen, de makkelijkste manier bij fleece is, de ene kant korter knippen en de langere kant over de kortere kant heenplooien en met een zigzag vaststikken.
Stap 3Stap 4

7. Rolzoom nog net de buitenkanten (zijkanten?) en klaar, op een minimum van tijd.

12 opmerkingen:

  1. zou dat lukken met een fleece dekentje zoals je ze (vrij goedkoop) kan kopen in blokker e.d.?
    hoeveel stof heb je precies nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had dezelfde vraag. Welke Fleece pak je best, want ik vermoed dat je toch verschillende kwaliteiten hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet het nu niet van buiten, maar ik denk dat mijn sling 1,20 lang is en ik ben iets tss een S en een M.
    Je moet voelen aan de fleece en er vooral aan trekken, geeft hij in al de richtingen mee dan is het zeker niet goed en lijkt hij te dun dan is het ook niet goed. Mijn fleece heeft twee kleuren en zijn dus twee dunne lagen fleece op elkaar gelijmd en dus zeker sterk genoeg, maar één laag fleece is volgens mij ook genoeg, probeer eens hé, als het een goedkoop dekentje is dan is er niet veel geriskeeerd, je kindje zal niet op de grond vallen als je hem eerst goed test vooraleer voor echt te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ondertussen heb ik goeie fleece gevonden, met print dus ook wat dikkere
    ik zal eens een poging ondernemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maroon6.9.07

    Kan je geloven dat ik 'buidelrat' gelezen heb??!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg bedankt voor dit geweldige patroon. Ik geniet erg van je blog en de prachtige Vlaamse taal. Ik heb je een 'nice matters' award uitgereikt voor al je patronen. Je kan het lezen op mijn weblog http://schortjesenmutsjes.web-log.nl Je kan het plaatje kopieeren en de award doorgeven aan iemand anders als je het leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoveel tijd later vraag ik me af of je blij bent gebleven met deze sling. Ik zou hem zelf willen maken deze week, dus even horen. Hoe doe je dat trouwens, twee lagen tegen elkaar plakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nimsa, dat is fleece die ik zo gekocht heb, dat vind je makkelijk denk ik.

    Ik gebruik hem eigenlijk niet meer, maar het is er nu wel de moment voor eigenlijk, Abel zit al stevig en het is koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vroeg me vooral ook af of hij niet gaat rekken op de duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb dat niet gemerkt, maar ik heb wel dikke fleece gebruikt, als je een laagje gebruikt dan zit die kans er wel in denk ik, maar doordat het een beetje rekt zit het wel comfortabelder dus tis teen of tander. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sarah19.2.11

    Hey Mme Zsazsa,

    leuke blog seg!!!! Een klein vraagje ivm de buidelsling. Hoe breed heb jij hem gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen