dinsdag 20 november 2007

Roggekussens

Roggekussens
Ik heb dit al eens getoond, maar omdat ik vandaag nog wat kussens heb gemaakt, deze handleiding, speciaal voor u, astemblief!
Ik gebruik rogge ipv kersenpitten, volgens mij heeft rogge de volgende voordelen tov kersenpitten
-Rogge is overal verkrijgbaar, bij een maalder dan toch
-Rogge is goedkoop
-Rogge blijft opmerkelijk langer warm dan kersenpitten
-Rogge neemt de temperatuur aan van de omgeving, terwijl kersenpitten koud worden
-Rogge is lekker zacht, zeker ivm kersenpitten
-Rogge ruikt lekkerder dan kersenpitten, hoewel ik graag kersenpitten ruik zeggen toch veel mensen mij dat ze de geur vies vinden, de geur van rogge moet je natuurlijk wel aanstaan, soms is een versgebakken brood mee naar bed nemen niet aangenaam.

Er zullen nog wel granen zijn die je kan gebruiken om in een zakje te doen, maar omdat ik zo tevreden ben van rogge heb ik nog niks anders getest. Jo heeft een tijdje geleden rijst geprobeerd, maar dat koelde nog sneller af dan kersenpitten.
Dus als u niet meteen aan rogge geraakt probeert u dan misschien eens gedroogde maïs, kikkererwten, erwtjes, boontjes, boekweit, ....

De gebruiksaanwijzing:
Voor gebruik 3 minuten in de microgolf op de hoogste stand of een kwartiertje op 175 graden in de oven.
Je kan ook het kussen op de radiator laten liggen en gebruiken als je het nodig hebt.

Je kan het gebruiken bij rugpijn, buikpijn, spanning, verkoudheid, koude voeten, menstruatiepijn, pijnlijke schouders, nekpijn, het ontspant de spieren, stimuleert bloedcirculatie, je raakt beter in slaap, het maakt baby’s doezelig, de geur maakt je ontspannen en rustig enz. Je kan er een druppeltje etherische olie opdoen, bv lavendel om het extra rustgevend te maken.
Leg het bij baby's nooit zo op hun buikje, wikkel het eerst in een handdoek en laat het ook minder lang in de magnetron.

Benodigheden
Ik heb twee kussentjes gemaakt van 24 op 24 en daarin zit 850 gram rogge.
Nodig:
-Een brede strook katoen van 26 op 50, alle variäties zijn mogelijk natuurlijk, je kan twee lapjes van 26 op 26 nemen, het kan veel groter of kleiner zijn, breed of rond, lang en smal (dan kan je makkelijk rond je nek leggen) Jef zijn bedbeest is ongeveer 18 op 12.
-Rogge
-Een afgeknipte plastieken fles.

StikkenPlooi de lap dubbel, met de goede kant naar binnen en stik rondomrond op 1 cm, laat ergens een stukje van zo'n 4 cm open.
Keer de stof, zodat de naden binnen zitten en de goede kant buiten is.

VullenSteek de flesopening in de opening en vul met de rogge.
Stik de opening goed toe.

Roggekussens
Klaar!

Een overtrek voor het kussen is geen slecht idee, want het roggekussen zelf mag niet nat worden en kan dus nooit uitgewassen worden.
Edit: Ondertussen heb ik al wel kussens uit gewassen en dat blijkt toch zo geen probleem te zijn.
Er groeit toch nog altijd geen graan op het kussen.
Ik denk dat het belangrijk is dat de vulling snel droogt zodat de zaadjes niet kunnen kiemen.

43 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het idee! Wij gebruiken al jaren kersenpitjes (ik moet wel regelmatig de stof vernieuwen wegens slijtage). Ik vind nu niet dat ze koeler worden dan je lichaamstemperatuur en ruiken doen ze bij ons (na al die jaren) ook niet meer. Maar ik ga wel je idee eens ten uitvoer brengen vermits ze volgens jou met rogge nóg langer warm zullen blijven en idd waarschijnlijk wel zachter zullen zijn. We staan steeds open voor goede ideeën! Blijkbaar kunnen we daarvoor regelmatig op je blog terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je er onderverdelingen in stikt (zoals bij sommige dekbedden, bijvoorbeeld) dan vind 'k ze nog handiger. Als je het kussentje bijvoorbeeld over je voeten legt, dan liggen er effectief ook zaadjes op je voeten, in plaats van na een tijdje ernaast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, allé, tof, wette.

    Maar ik word depressief van al die niet te evenaren huishoudelijke perfectie. Echt.

    Sorry, dat was een uiting van post-menstrueel-syndroom. Opnieuw, dus: geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. boekweit is ook niet aan te raden, dat zou gaan smeulen en roken in de microgolf heb ik onlangs vernomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk leuk leuk

    kersenpitten kunnen wel in de wasmachine das dan hun enige voordeel blijkbaar

    volgende week als de roggeleverancier is langsgeweest ;-) begin ik er eens aan sie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mama maakt, goeie tip!

    Stien, ROFL
    Sorry!

    Jo, aha, zeer belangrijken tip!

    Jipie, goh, mss kan het wel gewassen worden hé, mss kiemt het wel ofzo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de erwten ( droge zo in 2 helften) zijn in de testfase

    ze worden heeel rap warm, geven maar een beetje geur

    maar koelen precies ook snel af

    het kan ook zijn dat men portie te klein was, het was een zakske van bij groenten en ik wou ze niet in de soep

    het is net een borstwarmerke ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem20.7.08

    gij altijd met uw goei ideekes! toen ik uw kussekes zag, moest en zou ik er ook zo'n hebben. Maar uwe rogge is dus niet zo gemakkelijk te vinden;nochthans was da één van de voordelen: is gemakkelijk te vinden! Dus ge zult het adres van uwe maalder moeten vrijgeven vrees ik want ik wil deze winter echt van die roggekussentjes hebben!
    Dus als ge zo lief zou willen zijn, en ik weet da ge da zijt, geef uw geheim prijs!!!!
    Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch idee deze roggekussentjes! Ik heb deze post een aantal maanden geleden al gezien en direct een paar kussentjes gemaakt.
    Ik ben nu echter op zoek naar vulling die gewassen kan worden, heeft iemand enig idee? Ik wil liever geen kersenpitten, want het gaat in een knuffel die lekker zacht moet blijven :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb net een edit toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe stikt ge die opening dan toe op het einde,zonder dat uw naad bloot ligt? Ik eindig altijd met zo'n lelijk stukje daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe dat heel simpel gewoon langs buiten, met de hand dat vind ik was riskant met dat graan.
    Dus gewoon de naad naar binnen plooien en op 2 mm vaststikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kon ook nergens rogge vinden, maar dat ligt waarschijnlijk wel aan mij. Uiteindelijk gebruikte ik tarwe en dat gaat ook prima. Ik deed er wel teveel lavendeldruppels op, man wat een geur! Maar die zal wel vervagen zekers?
    Ik maakte alleen nog maar tarwekussentjes als cadeautje, ik heb mijn dochters lang geleden ook elks eentje beloofd maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen... Mijn lief last onlangs in De Standaard dat er kersenpitkussentjes spontaan zijn beginnen te branden, na de microgolf-fase!!! Daarom vertrouwt ie het niet meer! Ik ken natuurlijk niets van spontane ontbranding maar ik kan niet geloven dat tarwekorrels zomaar ineens in de fik gaan staan. Ik zou dan eerder denken aan een soort popcorn-effectje...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kersenpitkussens moet je nat maken, mss dat ze dat niet gedaan hadden?

    Ik heb ook al eens een verbrand kussen gehad omdat het in een microgolf lag zonder draaiplateau en in het midden is dat beginnen roken.

    Maar dat was wel in de microgolf en niet daarna.

    Daarna lijkt wel wel straf eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij gebruiken voor Trijn (die prematuur werd geboren en wat extra warmte kon/kan gebruiken) een kussentje met lijnzaad. Da's ook lekker zacht en 't stinkt ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem21.10.09

    Zou het ook van fleece gemaakt kunnen worden?

    Vandaag eindelijk Rogge gevonden, heb de spullen liggen, maar vroeg me ineens af of fleece er wel geschikt voor was ivm magnetron verwarming etc.

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou dat niet riskeren, maak er een fleecen omtrekske rond, dan blijft het ook proper. Heb je geen simpel katoentje?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem23.10.09

    Ik durf het ook niet te riskeren geloof ik.
    Ik had het idee om het roggekussentje in de vorm van een knuffelknonijntje á la 'cool baby' te maken voor de jongens mee naar bed op een koude nacht.
    Maar ik zie het niet zitten om daaromheen nog een fleece hoesje te maken, dat wordt een beetje te omslachtig.

    Dus ik ga denk ik toch voor een simpel katoentje idd.

    Dank voor je reactie!

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem4.11.09

    Ik wilde je even laten weten dat het een lekker zachte flanel is geworden!

    Voor het uitprobeersel gebruikte in een oud pyamaatje van mijn oudste. Hij vond het hartstikke leuk!

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik heb het hier net met roggevlokken geprobeerd en dat lijkt ook prima te lukken. Is inderdaad lekker zacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Anoniem2.12.10

    Ik zoek me te pletter naar rogge, maar lijk dit nergens te vinden ...
    Mag de rogge reeds gemout zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem1.2.11

    Ik vind het ook een fantastisch idee. Maar ook hier nergens rogge te vinden. Heb nu roggevlokken geprobeerd. Deze geven alleen na een minuut of 3 magnetron wat vocht af... damp in de magnetron en beetje vochtig stofje...
    Het wordt wel lekker warm maar lijkt niet heel erg lang warm te blijven.
    Iemand nog andere tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik was hier (weeral) es aan het neuzen... en rogge! Hoe komt ge er op! idéaal! Ik zat me al een hele tijd te ergeren aan dat 'geratel' van die rollende kersenpitjes als ge de zak opneemt of verlegt.. bij deze met rogge verholpen! Let's go to maalder! jihaa!
    het resultaat staat weldra op m'ne blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem14.6.11

    Ik had een zak rogge, na een tijdje opende ik de zak en er kwamen allemaal beestjes uit. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? Ik wil geen knuffels met levende wezentjes in. Heeft iemand dit ook al tegengekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja ik ken dat, dat zijn beestjes die dat eten, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.
    Ik denk dat als dat geregeld in de microgolf gaat dat echt wel dood materiaal is.

    Of mss bewaar je het te vochtig ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem2.2.12

    ik ga het vandaag proberen met hennepzaad. een hard gesloten zaadje ; lijkt mij ideaal ; het wordt in ieder geval warm in microgolf

    clementine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Anoniem10.2.12

    mijn probeersel met hennepzaad of kemp werkt prima ; als het vers gebruikt wordt heeft het een beetje een geur( niet van shit) maar voor mij zeker niet storen en trouwens verse kersenpitten ruiken ook heel sterk. Ondertussen weet ik ook wel dat je moet het vogelzaad gebruiken, d.w.z. dat zaad is extra gedroogd en zal dus niet vlug onkiemen; als je het hennepzaad dat voor de hengelaars bedoeld is gebruikt, dat trouwens iets groter van korrel zou zijn, dat zou vlug kunnen ontkiemen. ( stel u voor)

    clementine

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem26.5.12

    Je zou ook perfect koolzaad kunnen gebruiken (volgens bepaalde sites dan toch: pittenzak.nl). Maar waar dat te koop is, is mij nog steeds een raadsel. Ook mijn zoektocht naar roggekorrels blijft vruchteloos. Zou je a.u.b. het adres van je maalder willen geven?

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb vandaag rogge gevonden bij Bioplanet. Maar in andere biowinkels zullen ze er ook wel verkopen denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hallo, ik heb een knuffeltje gevuld met Spelt, dat werkt ook heel goed. En bedankt voor je goeie ideeen.
    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ik maakte er eentje met risotto-rijst: blijft lekker lang warm en ruikt niet. tot nu toe is de rijst nog niet gekookt :-) en met een flanelleke als voering wordt de warmte nog langer vastgehouden... poepsimpel!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wij zouden dit graag maken als doopsuikerkado. Heeft iemand tips waar je die rogge kan vinden in regio Diest?
    Als je rijst gebruikt, hoe lang kan je die dan opwarmen in de microgolfoven? Ik veronderstel dat je dan geen snelkookrijst mag gebruiken.
    Groetjes en bedankt voor het idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Kan om het even welke stof gebruikt worden in de oven? Fleece? Flanel? Hoe snel vliegen die dingen in brand? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bij ons hebben ze rogge in de Aveve!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Enkele vraagjes:
    Hoe was je de kussens uit? Met de hand of in de machine?
    Gebruikt je wasproduct?
    En wat is de snelste manier om ze te drogen?

    Een hele boterham :) kan iemand mij helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik was ze zeker niet vaak uit, als je dat wil doen kan je mss beter een overtrekje maken.
    Ik was ze gewoon mee uit met de rest en dan droog ik ze mee in de grogkast, zodat ze snel door zijn (anders gaan ze mss kiemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Bedankt voor de hulp ;) ik zal voor de zekerheid maar een overtrekje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Granen zijn (dacht ik) over het algemeen nogal gevoelig voor schimmel. Als je granenkussentjes maakt, en dan uitwast, zou ik me eerder zorgen maken dat de inhoud gaat schimmelen (en dat is dacht ik niet altijd met het blote oog zichtbaar).

    BeantwoordenVerwijderen
  39. hier coeliakie kindje, dus rogge/spelt/graan allemaal geen optie. zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte quinoa en voorlopig gaat dat goed.

      Verwijderen
  40. Yes, lekkere warme voeten deze winter. Bedankt voor de tip om rogge te gebruiken, het werkt perfect!
    http://mevrouwknutsel.blogspot.nl/2013/11/pittenzakjes-voor-de-koude-wintertenen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hier een late reactie:
    Overlocken jullie de stof?
    En zo niet: begint het niet te rafelen?

    En nog een vraagje: gebruiken jullie gewone polyester garen, of enkel katoen.
    Wil er eentje cadeau doen, maar wil niet meemaken dat het stiksel smelt of zo...

    thx!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. gies2.2.15

    ik heb veel kersenpitten gespaard. Moet ik ze eerst wassen vooraleer ik ze in een kussentje stop? drogen?

    BeantwoordenVerwijderen