zondag 10 augustus 2008

Thee met koekjes

koekjes.jpg
Alle smaken van de regenboog wordt hier wekelijks uit de kast gehaald, gisteren voor veenbessen-chocoladekoekjes.
Heel gemakkelijk deze koekjes, gewoon wat dingen door elkaar roeren, geen ingewikkelde of intensieve opklopdingen of laten rusten in de koelkast.
Nu ik de foto in het boek goed bekijk zie ik dat ik de chocolade veel fijner had moeten hakken, in het boek staat grof gehakt, maar ze bedoelen duidelijk iets anders.

Nodig voor 30-40 koekjes:
-75 gram zachte boter
-50 gram lichtbruine basterdsuiker
-50 gram fijne kristalsuiker, ik gebruik altijd rietsuiker
-1 ei
-enkele druppels vanille-extract
-160 gram bloem
-1/2 theelepel bakpoeder
-110 gram pure grof gehakte chocolade
-50 gram veenbessen (cranberry's)

-Verwarm de oven voor op 190° (gasstand 5)
-Ik zet nu de boter in de oven zodat ze wat smelt.
-Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
-Meng boter en suiker met een houten lepel door elkaar
-Meng ei en vanille er door.
-Zeef bloem en bakpoeder boven de kom en voeg een snufje zout toe.
-Klop met een houten lepel tot een zacht zanderig deeg ontstaat.
-Roer er de chocolade en veenbessen door.
-Schep met twee koffielepeltjes balletjes en leg ze op de bakplaat, niet te dicht bij elkaar.
-Bak 12-15 minuten of tot de koekjes goudbruin zijn en donkere randen hebben.

Waarschijnlijk gaan de koekjes niet in één keer in je oven, ik heb drie keer gebakken.
De koekjes blijven enkele dagen goed in een koektrommel.

23 opmerkingen:

  1. Je weet ons wel in spanning te houden ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. das wel riskant, 2enhalf uit zo een mooi kopje laten drinken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms wou ik dat ik jefke was, zo onbezorgd met een lekker taske thee en een goed koekje in de zon.
    In afwachting van deze metamorfose kan ik misschien zelf de koekjes eens proberen bakken :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zeer schoon servies!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je er ook zo lang over gedaan om te raden wat het gerecht op de cover van dit boek is!? Ra ra ra...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Annelyse10.8.08

    Dit is de eerste keer dat ik op je blog kom, maar zeker niet de laatste keer.
    Prachtige foto's, en de recepten .... dat hoor je wel als ik me eraan waag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Janina, ooh ik wou ook dat ik Jef was, lijkt me geweldig om heelder dagen in uw bloot gat in de zandbak te kunnen zitten.

    Inge, het was half twee 's nachts ofzo wanneer ik dit postte, toen ik dat zag had ik effe geen fut meer. ;-)

    Het schoon servies komt uit de kringloopwinkel en het waren dezelfde kopjes als de kopjes die bij mijn bomma in de kast stonden en waar we nog niet mochten naar kijken omdat ze zo fragiel waren.
    Ik weet eigenlijk niet of ik ze wel mooi vind, maar grappig zijn ze wel.
    En eigenijk ben ik tegen plastiek servies voor kinderen, ik vind dat helemaal niet smakelijk en ze moeten maar leren om voorzichtig om te gaan met "gevaarlijke" dingen zoals messen en breekbaar servies.
    Zo speelt Jef ook met een echte hamer en vijzen ipv plastieke dingen.
    (En daarmee waarschijnlijk dat hij al half vergiftigd in het ziekenhuis heeft gelegen, maar kom, dat gaan we dan al zeker geen twee keer doen)

    Merci Annelyse!


    Rafaella, ik denk nog elke keer dat het iets sorbetachtig is, maar volgens mij ziet het er lekkerder uit dan het is, zou het niet?
    Ik zou het eigenlijk wel kunnen uittesten, want ik heb rode bieten met hopen, maar gnocchi mislukt altijd bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hm, ik weet eigenlijk niet zo direct of het heerlijk is om met je bloot gat in het zand te zitten (als ik het me voorstel komen er wat onaangename voorstellingen boven..) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lekkere vakantie hebben jullie! Gelukkig heb ik net mijn buikje rond, want ik zou zo een gat in mijn scherm happen!
    En die grove stukken chocola? Kan alleen maar lekker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit lijkt mij ook echt een heel lekker receptje!

    Hoe lukt het jou eigenlijk om je fotos altijd zo mooi te schikken? Ik heb nog maar net een blog en heb daar nogal wat moeite mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga ook lekker koekjes bakken.. mmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jacqie12.8.08

    We hebben hier heerlijk gesmuld van de koekjes (met alleen chocolade want veenbessen waren niet in huis) Bewaren hoeft niet als je 2 zonen van 14 en 15 rond hebt lopen, 2 grootouders op bezoek hebt en zelf ook niet kunt laten om er nog eentje te nemen!
    Ze waren heel makkelijk te maken en lekker snel klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nimsa, wel douchen achteraf hé!

    Tante Nie, geen idee, ik doe maar wat eigenlijk, vgeel foto's trekken in de hoop dat er een paar leuke tussen zitten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad, het lijkt me niet direct het lekkerste recept uit het boek. Heb wel voor de eerste keer lekkere wortelpuree gemaakt en dat is helemaal te danken aan Tessa Kiros.

    P.S. Mijn koter zegt ook 'gangbad' ipv 'hangmat' (= 2 jaar en een kluts)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ah, wortelpuree en is die dan zo anders dan de "gewone wortelpuree"? Staat het recept in dat boek?
    Allee ik zou dat wel kunnen zien moest ik effe opstaan.

    Toch geweldig seg gangbad!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze heeft overigens ook een tonijn met lange oren...

    (ja, dat staat in dat boek, en totnogtoe was mijn wortelpuree niet smaakvol genoeg, maar nu dus wel!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe doe je dat ? Zo'n mooi fotoraster maken ? Ook kampend met een overvloed aan courgettes (een berichtje van lang geleden bij jou, maar ik moet er bij iedere courgette aan denken) : courgettesoep met mascarpone. Ik stuur je graag het recept !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kom nog rap even dit recept afprinten, want straks komen mijn "kleine madammekes" en ik ben van plan met hen de koekjes te maken. De oudste kookt graag en de jongste eet graag (chocolade).

    Vanavond mogen ze hun eigen pizza beleggen. En morgen moet ik dan waarschijnlijk de keuken slopen :roll:

    Ik lees dat de gnocchi niet willen lukken. Ik zal morgen of zo het recept eens op mijn blog zetten dat ik kreeg van een Sardijnse collega. Ik heb het al gemaakt en het lukte wél.

    Ik weet niet of je ook geïnteresseerd bent in pizzadeeg, maar dat zet ik er ook maar bij. Zeker tegen het weekend.

    And now: whish me luck! De eerste uren 2 kleine meiden (waarvan er één bang is voor honden) en 2 honden (waarvan er één die schrik per sé wil genezen)... Het wordt weer leuk! Vanmiddag komt mijn schoonmoeder de honden halen, dan heb ik toch al een paar honderd ogen in mijn rug minder nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ah Rafaela, ik heb de puree gevonden, ik ben eens benieuwd want ik maak dat wel altijd met aardappels.
    De Jef loopt de laatste dagen rond met "mijn babyke" een lelijke knuffel van een tijger.

    Kaat, ik deed dat eerst hier: http://bighugelabs.com/flickr/mosaic.php maar omdat het nogal beperkt is doe ik het nu zelf in photoshop maar iets soortgelijks kan natuurlijk ook.
    Stuur het recept maar!

    Affrodil, leef je nog?
    Dat pizzadeeg dat wil ik wel want ik heb al vanalles geprobeerd en niks is echt mijn goesting.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik leef zeker nog, maar het weekend is ook nog onverwacht druk geworden, dus ik probeer het vanavond op mijn blog te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb gisteren deze koekjes gebakken voor mijn vriendje, omdat ik hem een verrassing had beloofd. Maar omdat ik geen verrassing had, dacht ik dat hij koekjes wel zou kunnen smaken. En dat dezen ze! Ge had hem moeten zien: "oooh, koekjes!" en na twee minuten was de helft van de doos al leeg. Hij is nog maar achttien, mijn menneke, maar soms denk ik dat hij nog een klein kindje is. Schattig ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Uitsluitend de beste kwaliteit, snelle levering van vitamines, mineralen en verzorgingsprodukten van bv. Solgar, New Chapter en Caudalie.

    Caudalie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die koekjes konden hier niet in de koekjestrommel. Ze waren allemaal meteen op!! Super makkelijk, super snel en vooral... super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen