maandag 29 september 2008

Stempelen

stempelen.jpgPas op want we gaan weer iets bijleren.
Hoe maak ik een stempel vraagt u zich misschien af, allee ik deed dat toch toen ik weer eens rondkeek bij Little Z. Ik vond nergens een deftige handleiding dus bricoleerde ik maar wat en ik kwam bij dit uit en volgens mij is het ook niet meer dan dit, maar de kenners morgen uiteraard hun geheimen prijsgeven.

Nodig:
-Een blok graveermateriaal.
-Verschillende gutsen.
-Kalkpapier
-Stempelkussens, met één of véél kleurtjes
-Potlood

1. Neem de tekening over op kalkpapier, je moet de tekening niet spiegelen.
Druk het kalkpapier met de potloodtekening tegen de rubber, ga er een paar keer over met je nagel zodat al de details overgenomen worden.
2.Haal alles waar geen potlood op zit weg met het gepaste graveermesje.
3. Test, meestal zal je nog wat meer rubber moeten weghalen.
4. Plak de stempel op een stukje hout of iets anders hard zodat je overal tegelijk evenveel druk kan zetten.

Zo, klaar, iemand iets toe te voegen?

38 opmerkingen:

  1. Wel dat ga ik zeker eens proberen, met zo'n naamstempel gaan de meisjes zeker blij zijn...waar heb je het materiaal gehaald? mesjes heb ik nog wel liggen. En nog eens bedankt hé voor weeral zo'n superleuk doe- het- zelf- kreatief idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. t'is gewoon te erg, hoe kunt ge nu zo creatief zijn! Zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. cool!
    ik had mezelf ook al zoiets aangeschaft, bij de Schleiper hebben ze nu zoiets (een soort zacht rubberachtig materiaal) waaruit je dat makkelijk kan steken (zachter materiaal dan bv. een lino).
    echt leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger maakten wij stempels uit patatten :o).
    Ik raakte wel nooit verder dan een wel erg asymmetrische ster.
    Misschien doe ik binnenkort eens een hernieuwe poging...
    Ik laat weten wat her resultaat is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Octaview.nl30.9.08

    Vroeger deed ik dit met gummetjes. Als tijdverdrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gij zijt echt ni te doen he!! FANTASTISCH gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik deed dat in school ook altijd met mijen gom; maar dit ziet er wel erg professioneel uit!
    Sjiek!
    Ik gaan da hier ook ies proberen se, als ik hier ooit rondgeraak met al dat ander werk *zucht*

    een geweldig idee. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geloof of het of niet, maar dit vroeg ik me al een tijdje af, bedankt om het uit te zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, ik wist het wel dat er mensen waren die het zich afvroegen.

    Tine, de gutsen komen van de Pippoo (of zoiets) en het blok (de blok) van de Banier, wat dus idd zacht rubberachtig materiaal is zoals Sarah al zei.
    Octaview, het voelt een beetje als een gom maar het is nog zachter (en goedkoper natuurlijk)

    Janina, ik maakte ook sterren, soms een ruit of een Z, maar ik kende niemand wiens naam met een Z begon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nimsa30.9.08

    ik deed het met stukjes echt linoleum (de onderkant dan)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niks toe te voegen, maar ik ga het kortelings zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. raketsla1.10.08

    Ik koop ze zo in de winkel maar dat telt niet zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem2.10.08

    Ik bestel mijn stempeltjes allemaal bij Stamps, eigen ontwerpen en naamstempeltjes. Als kadootje heeft het altijd succes moet ik zeggen.
    Ik geniet van deze site, mijn hoofd loopt over van de ideëen door jou, maar jammer genoeg ontbreekt de tijd. Ik zal eens een jaar loopbaanonderbreking moeten nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Petra2.10.08

    Mme Zsazsa, wist je dat zo'n stempel ook een goeie oplosing is om kledinglabels te maken? Je laat een stempel maken (of maakt hem zelf)en stempelt je naam/logo op een stukje stof/lint met textielinkt. Even fixeren met de strijkmachine: klaar!
    Snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wel ik was op zoek naar zoiets Petra, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
    Weet jij waar ik best stempels bestel?

    Ah ja, stamps dus, maar .be en .nl bestaan niet, hoe heet die site dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Petra2.10.08

    Ik denk dat ik er één ga bestellen via www.stempeltempel.com
    Het is ook maar om eens te proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Petra, dat ziet er idd wel goed uit, ondertussen hebben de mensen van Stamps mij al gevonden en ik ga eerst eens horen wat zij te vertellen hebben.

    Nimsa, ik heb ook nog lino's gemaakt vroeger, dit materiaal is wel veel handelbaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. volgende week binnenwippen bij De Banier, zocht al een tijdje naar het materiaal (de/het blok dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem19.8.09

    zie
    http://blogdelanine.blogspot.com/search/label/faq

    ze is 'n genius

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb toevallig de gutsen zien liggen in Pippoos, en helemaal dezelfde hebben ze in de Banier, alleen kosten die daar vijf euro minder. Een wit plastieken doosje met een lemmet en vijf verschillende mesjes hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amai scheelt dat zoveel, ik heb ze dus van bij de Pippoos, in de Banier ben ik nog nooit geweest.
    Het graveermateriaal komt wel van daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem10.11.09

    ik vroeg mij af of de stempel ook hard wordt na het gutsen, of blijft hij zacht?

    het leek mij leuk om er koekjes mee te stempelen net nadat ze gebakken zijn, zodat ze een leuk figuurtje hebben.

    wat denk jij, zou dat kunnen?

    (helaas even als anoniem aangemeld, omdat ik niet goed snap wat er onderaan staat, hopelijk heb je toch een antwoord voor me!)

    Groet Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De stempel blijft zacht.

    Wat zou je als "inkt" gebruiken om koekjes te bestempelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem11.11.09

    Ow jammer, dan zou de warmte van de versgebakken koekjes hem misschien een beetje doen smelten?

    Eigenlijk had ik twee ideeen:
    1. de 'stempelrandjes" inkleuren met een kleurstof voor levensmiddelen.
    2. als ik er voor zou zorgen dat het stempeloppervlak goed diep is uitgesneden, dan zou ik de stempel zo zonder inkt op de koekjes drukken om alleen de afdruk te maken, zonder specifieke kleur. Voor de hygiene waarschijnlijk wel met een stukje bak/plastic folie.

    Ben in NL al flink op zoek geweest naar een graveerblok, maar dat is hier blijkbaar niet te krijgen. Ik wordt in de winkels ook regelmatig een beetje gek aangekeken, alsof ik vraag om hele rare dingen :)
    Is het in BE wel redelijk gemakkelijk te vinden?

    Voor de koekjes heb ik inmiddels een alternatief bedacht, nog uit te proberen. Een stempel gemaakt van fimo klei (of ander materiaal), en dan bakken in de oven zodat hij hard wordt. Deze kan de warmte wel verdragen en kan dus in de nog warme koekjes worden geduwd zodat er een mooi relief ontstaat.

    Groetjes Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. In de Banier verkopen ze dat, dat klinkt precies Hollands, of ben ik mis?

    Zouden warme koekjes dan indrukbaar zijn?
    Ik vraag het me af maar ik ben wel benieuwd, dus hou me op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem11.11.09

    Dankjewel Mme Zsazsa! Ik heb de Banier opgezocht, maar het is een Belgische keten. Jammergenoeg zijn er geen vestigingen in Nederland. Ik hoop maar dat ik over niet al te lange tijd een keer in Belgie ben.

    Als ik binnenkort een keer die koekjes bak met een stempel erin, dan zal ik je zeker een foto toesturen.

    Dank voor je snelle antwoorden.

    Groetjes Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mss eens gaan kijken bij de Pippoos, die gaan dat zeker kunnen bestellen als ze het al niet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ben idd bij Pipoos geweest gisteren. Helaas hadden ze dat blok niet en ze keken mij een beetje vreemd aan..
    Mijn vader opperde nu een blok dat normaalgesproken wordt gebruikt voor het repareren van autobanden. Daar ga ik maar eens naar op zoek.

    Groetjes Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nina, vraag het eens aan Daan (maandagdaandag.blogspot.com) zij stempelt ook veel en woont in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Anoniem13.1.10

    Nog een goeie tip.
    Ik haalde bij de locale stempelwinkel zo'n blok graveermateriaal van Artemio. Is een beetje gum-achtig materiaal en schijnt heerlijk te graveren.
    De verkoper gaf aan dat wanneer je een printje hebt uit een laserprinter of uit een kopieerapparaat, en je dit met de print omlaag op het blok legt en er met de warme strijkbout overheen gaat, dat dan de tekening op het blok terecht komt. Het werkt echt handig zo!

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem26.8.10

    Heeft iemand misschien een idee hoe je zelf zo'n stempelkussen maakt? Ik heb potjes textielinkt gekocht, en stempels gemaakt. Deze wil ik nu samen gebruiken, maar als ik gewoon met een borstel de inkt op de stempel doe, drukt deze niet mooi af, helemaal niet donker, heel licht maar zelfs...
    Zelf een stempelkussen maken met de inkt zou dus ideaal zijn dacht ik, maar hoe begin je eraan? :(

    Super leuk idee trouwens die stempels zelf maken, ik had het nooit gedaan, maar heb het ontdekt via deze website en het is super leuk :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. In dit filmpje van Christine Schmidt zie je hoe je zo'n stempel maakt: http://vimeo.com/23663371.

    Ze heeft ook een leuke webisite: http://www.yellowowlworkshop.com/index.html

    Groetjes
    Anker

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Kei leuk weeral, een projectje waar ik mij ook eens aan gewagen :D
    1st materiaal gaan halen bij de schleiper, banier en pippoos

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Carolien19.5.12

    Heb er zelf gemaakt,
    met een binnenband van een fiets.
    En een simpel breekmesje.
    Dan alles met secondelijm vastkleven.
    Niets wat ik niet in huis heb;)
    Super idee van dat kalkpapier.
    Hopen maar dat het op mijn zwarte fietsband nog
    te zien is. Ga ik asap uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zou ik de contactgegevens/website van stamp mogen? Ik kan het zelf niet vinden..

    BeantwoordenVerwijderen
  36. <stamps.antwerpen@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen