zondag 31 mei 2009

Durf tuinieren zonder

Durf!
Morgen de laatste dag!
101 open ecotuinen

7 opmerkingen:

  1. Ah, doe je mee?
    net het Velt handboek voor ecologisch tuinieren van mijn man gekregen voor m'n verjaardag. De schat.
    Meeldauw wordt hier efficiënt bestreden met : lookthee afgewisseld met echte zuivere zwavel ( toegestaan in de ecolandbouw)
    Trouwens, Mme Zsazsa, al ooit tuinmelde proberen te kweken? Groeit naar het schijnt als onkruid, en is vooloper van spinazie....
    Groetjes
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh neen, ik doe niet mee, ik ga ook gewoon kijken en ideeën opdoen.

    Nog nooit tuinmelde geprobeerd/gegeten, als spinaziealternatief heb ik Nieuw-Zeelandse spinazie, ook nogal onkruidachtig.

    Laat eens weten of de meeldauwoplossing goed werkt aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ai ai! Ben ik net terug uit het zeeuwsch, had namelijk reuze graag een kijk willen nemen in de tuinen voor ideen. Een troost: ik kan mijn mama op pad sturen op een kijkje te nemen!
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt het geen tijd dat ze jouw officieel benoemen tot VELT-ambassadrice?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tine1.6.09

    Tuiniert Bokrijk ook volledig ecologisch? Wij zijn er vandaag geweest en ik zou er zo terug naartoe kunnen...Bij ons in merksplas is ook een tuin die het bezoeken waard is: de Egelstelling.
    Misschien een ideetje voor volgend jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey!!
    Het werkt!!!
    Ik heb eerst met knoflookthee gespoten, en knoflookteentjes in de grond gestoken...( schijnt tegen vanalles goed te zijn)
    Nu ben ik knoflookgier aan het maken ( bweeuuk) en daarmee ga ik de grond "ontsmetten", zodat de schimmelsporen ook daar eruit gaan.
    Ik heb al 1 keer met echte zwavel gepoten..is toegelaten in de biolandbouw, maar ik ben er liever zuinig op.
    Ik heb wel de pech dat ik in Hoboken woon. Onze moestuin staat in potten met bio-potgrond ( owv lood-en cadmiumvervuiling) en afgeschermd van regenwater.
    Dat verklaart ook de meeldauw : ik denk dat ze te dicht op elkaar staan...
    Naar de toekomst toe hoop ik op een serretje...;-)
    Dus ik moet mijn "potgrond" met respect behandelen, ik zou hem graag hergebruiken, anders is het ook niet meer ecologisch hé, elk jaar paletten potgrond laten aanrukken....
    Enfin,
    moeilijk gaat ook
    Groetjes!
    Cindy aka Toon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja ja ben ook geweest en heb het bordje "zonder is gezonder " mee gekregen en ga het nu vlug ophangen .
    hopelijk nog veel tuinen met HET bordje

    BeantwoordenVerwijderen