dinsdag 9 juni 2009

Orde!

Het hoekje
Opruimen zonder nestdrang is maar een merde, maar vorige keer ben ik blijven wachten en zelfs toen mijn water brak gebeurde niks.
Omdat het hoekje (hoekje, goed gelezen? Ikke, Moi, Mme Zsazsa moet het doen met 2m², ttsss) een rommelhoop was ben ik er dan toch maar ingevlogen.
Met nieuwe planken tegen de muur en al, zeker 0,5 m² extra opbergruimte, wow!

Klassement

OrganisatieVoor de organisatie van mijn patronen heb ik al vanalles verzonnen, in mapjes, opgerold, weggefrommeld, maar nu dus Orde en Netheid en vooral Duidelijkheid! Elk patroon in een eigen enveloppe met op de voorkant een schets, opzij een kleur voor het soort patroon (broekjes, jasjes, babydingen, tassen, ...) en een duidelijke omschrijving, dat moet vol te houden zijn.
Jaja, ik ga dat kunnen.

39 opmerkingen:

  1. Aha, de enveloppen, zo doe ik het ook. Eerst had ik er een voorgeprint kaderke op, met naam en maat enzovoort om dan in te vullen, maar nu krabbel ik het er gewoon op. Zonder schets, maar met een stukje styof erop geplakt. Mijn moeder stak depatronen op nr in een doos, en had dan een boek met daarin een lapje en het nr erbij. Heel mijn kindergarderobe zit in dat boekje geplakt. Dat is een schat dat boekje, een en al jeugdsentiment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. By the way, die ringen rond dat boekje met die blauwe "sjaal"ruitjes, naast je agenda, waar heb je die gevonden? Bzen daar al een tijd naar op zoek. Dacht het zo te vinden, maar niet dus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Netjes, netjes! Toen ik de foto in het klein zag leek het een hele kamer, met de allures van een kleine-spulletjes-winkel, maar toen ik inzoomde zag ik dat de vloer eigenlijk een tafel was... Mme Zsazsa verdient een atelier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vermiljoen, in een winkel met tekenmaterialen, maar zouden ze dat ook niet in de Ava hebben?

    Riet, jaja, ik heb een Madurodamatelier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is misschien een klein hoekje, het ziet er wel ongelooflijk gezellig uit.
    En die enveloppen, dat moet ik ook eens proberen. Nu gebruik ik van die kartonnen mapjes of, nog erger, van die onnozele plastiekmapjes.
    En dan zijn er natuurlijk ook de patronen die gewoon ergens tussengepropt zitten. Verdoemd tot wegkwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben onder de indruk echt... ik zou misschien maar ineens uw voorbeeld moeten volgen met de weinige patronen dat ik nu nog maar heb....want over een paar jaar...

    oh en zie ik daar het hert van Jef?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ah het organiseren en de orde...ik mag blij zijn als ik mijn kinders in mijn rommel terugvind...
    ik steek patronen ook in verfrommelde plastiek mapjes met een stukje van de stof erbij en met vette alcoholstift erop geschreven voor wie, wanneer en wat...en het zou kunnen werken...als ik dan ook een systeem had om die mapjes bij te houden, maar die slingeren her en der...zijt blij dat ge een klein hoekje hebt, want hoe meer plaats, hoe meer rommel, GELOOF MIJ!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem10.6.09

    Hey Mme ZsaZsa, ik lees hier al een tijdje mee en vraag me twee dingen af. 1. Heb jij een job buitenhuis? 2. Vanwaar de naam Mme ZsaZsa? ik ken het winkeltje in Gent, heeft het daar iets mee te maken?

    Groetjes,
    Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 1. Neen, daar heb ik geen tijd voor hoor. ;-)
    2. Awel ik weet het zelf niet meer, hij gaat al lang mee, maar het heeft niks te maken met dat winkeltje, hoewel blijkbaar iedereen denkt dat in in Gent woon, dus 3. Neen, ik woon niet in Gent.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow een hoekje, ik doe het met een hoekje in de berging voor mijn bakken stof enz, een oud plooinaaikastje in de living voor garen enz en de livingtafel... die dus af en toe leeg moet grrr.
    Mijn patronen heb ik gisteren geordend: de originelen in tijdschrifthouders in mijn kastbureautje per soort: losse patronen volwassenen, idem kinderen, eentje voor niet kleding enz. De uitgetekende delen zitten in van die doorschijnende hoesjes atomasysteem. Eén "schrift" voor volwassenen, één voor beschrijvingen en niet kleding en twee voor kinderen, telkens met een fotootje erbij van wat ik gemaakt heb met de tekst welke maat enz. (gewoon op telkens 1/3 van een A4 en dat bij in de hoesjes. Ziet er wel mooi uit zo, nu nog volhouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, wat een droom! Het ziet er echt gezellig uit, ik krijg zo zin om mijn witte kot te verven en vol te hangen.. Het kastje met naaigaren is ook echt schoon, tlijkt wel een winkel. (veel!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zeg, en uw stoffenkast, mogen we die ook eens zien? :-p
    (schreef ze dapper nadat die van haar er toch al een hele week netjes bijligt)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, verhuurt gij uzelve als schepper van orde in de wanorde? Indien ja moogt ge hier ook eens langskomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het er super gezellig uitzien, en wat een orde.
    Natuurlijk hou je het vol om het netjes te houden, en zo niet ga je toch gewoon weer opruimen?
    Zo doe ik het ook al jaren hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. orde in uw huis, is orde in uw hoofd...
    (eat your heart out Anthea Turner!)
    schoon héél schoon.
    ik heb momenteel de luxe van een kamertje ter mijne beschikking te hebben, maar dit onverbiddelijk aan de foetus moet afgestaan worden van zodra hij arriveert. pfff niet eerlijk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, daar word ik stil van. Ik denk dat ik bij u in de leer zal moeten komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel gezellig! Dat kastje voor naaigaren is idd. super. En dat systeem met enveloppen ga ik ook eens proberen. Lijkt me handiger dan de plastic mapjes die ik nu gebruik. Verwijst het aantal stuks op de envelop naar het aantal patroondelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vré schoon hoekske! Lijkt de creativiteit serieus te stimuleren. En gij chancard, geen job!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien moet je voor jou ook een huisje in de tuin zetten ;) naast dat van Jef...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik dacht ook eerst dat het een hele kamerhoek betrof ;-)

    ik zou het je anders wel gunnen ..
    zo gezellig en properkes !!
    het is om nestingsdrang van te krijgen !!

    en ook hier een bewondering voor dat naaigaren kastje.. het leek me net een poster ;-)

    ik kan niet eens iets gelijkaardigs gevonden krijgen voor de knapste hotwheels autootjes van mijn zoon :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh wat een gezellig hoekje! Ik krijg visioenen van koude winteravonden, al frutselend doorgebracht tussen al die lieflijke snuisterijen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi! Een klein hoekje, maar de inspiratie straalt er vanaf. Hier sinds kort begonnen met knutsel- en naaibezigheden. En realiseer me heel snel dat een hoekje voor mezelf toch wel noodzakelijk is. Mss kan ik vrined-lief overhalen een mooi huisje als Jef heeft voor mij te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Onder de indruk, jawel!
    Klein maar wel echt gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Martine10.6.09

    'k Wou dat ik zo'n hoekje had!
    Ik moet alles uit de kast halen en da naaimachine van nog verder halen dat ik soms de moed al verlies voor ik begonnen ben, nochtans veel ideetjes ,hoor.
    Ik volg al lang je blogje en krijg er niet genoeg van.
    Doe zo voort.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Van nestdrang heb ik ook nooit last gehad ;-)
    Wat een mooie, gezellige en opgeruimde ruimte! Ik heb nog geen systeem voor mijn patronen, dus misschien moet ik zo'n enveloppen ook maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. En waar laat je je naaimachine?
    En knip je dan patronen en stof op de keukentafel of zo?
    Ik ben verwonderd dat je zo productief bent op 2 m2 hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Annelies, mijn stoffenkast, daar is geen beginnen aan, maar alles staat uit het zicht, dat is al iets.

    Ja, dat kastje is geweldig hé, heel toevallig gevonden bij een elektricien die er zijn kleine prulletjes in bewaarde en hij had het uit een naaiwinkeltje dat mooie nieuwe blinkende plastieke exemplaren had gekregen. Hij heeft in ruil ook een mooi plastieken geval gekregen.
    Het is van Gütermann en ik ben er héél blij mee.

    Martine, zo deed ik het vroeger ook en dat is idd geen avans, nu laat ik alles liggen als ik geen zin meer heb en niks ligt in de weg, niet dat het er ordelijk uit ziet.

    Minnie, mijn naaimachine staat er naast op de grond en is zo op tafel gezwierd.
    Stof knippen doe ik idd op de keukentafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik ga mij hier ook ne keer een hoekje moeten opeisen, gelijk waar...
    Hier is het ook van; haal de naaimachine uit de kast, de naalden uit een andere kast, laat leuke hebbedingetjes en fotootjes in dozen op zolder en maak vooral plaats voor de prullen en hobbies van man en kinders :-(

    Tis een klein hoekje zsazsa, maar een heel schoon, ben er wat jaloers van.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo gezellig, die lampionnetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mag ik eens komen snuisteren in uw patronen??
    Ik zou uren zoet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heerlijk hoekje, met alles binnen handbereik, ideaal toch! Daar zou ik ook heel wat uurtjes kunnen doorbrengen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat zo ik geven voor zo'n hoekje! Bij mij zit alles in 1 kastje in een vergeethoek van de bureau, wegens plaatsgebrek. Nog een tip om stofjes op de bergen: ik snij kartonnen rechthoeken van ca 40 cm op 20 cm en wikkel ze daar op (beetje zoals in de winkel dus). Zo kan ik ze mooi in een platte curverdoos "klasseren".

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @zsazsa: Ik dacht altijd dat Zsazsa kwam uit Pluk van de Petteflet, maar nu ik het even online opzoek is dat blijkbaar een kakerlak ... zal er dus wel naast zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik ben ook jaloers op uw hoekske. Hier ook alles verspreid over ons huis. Stoffen in de (recente!) stoffenkast op de overloop van het 1e verdiep, naaiboekskes en kistje met spelden etc in een trolleke in de gang, snijmat en roller en nog wat prullerij in een klein hoekje van en klein kastje in de living. Maar meestal staat mijn strijkplank uitgeklapt in de living en smijt ik alles daarop als ik weer halsoverkop moet opruimen.
    Het is echt nefast voor de goesting want alles elke keer weer opstellen om ergens aan te beginnen...daarom kan ik altijd zo moeilijk stoppen met naaien, ik word al mottig als ik aan het oprommelen denk.
    Nu overweeg ik een secretairke van de kringloopwinkel aan te schaffen, zodat dat ding in de living kan staan en ik het kan dichtklappen na de noeste arbeid. Maar mijne vent ziet dat zo niet zitten. Hij vindt dat ik beter boven (2e verdiep) kan inrichten als naaikamer. Hij heeft daar nu zijn bureau en als het zou moeten kunnen we die ruimte wel delen. Maar zo ongezellig dat dat is! Ik vind het leuk om te naaien als hij werkt of naar de tv kijkt, dat gemurmel op de achtergrond.
    Weet het nog niet wat ik best doe. Zou zo'n secretairke handig zijn om op te naaien?

    Anyway, ook ik vind je naaigarenbakje super! Ik zag er eentje op de rommelmarkt staan maar ik heb daar dus geen plaats voor he...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dat lijkt me vooral handig omdat je dat kan dichtklappen.
    Ik zou ook alleen maar een kamer willen die grenst aan de leefruimte want het is idd zielig zo op uwen alene.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. O wat heerlijk , wat ene goed idee , ben ook aan het ordenen en houd idd dozen patronen frut over die in enveloppen mag , maar zo met de kleuren is super overzichtelijk , dankjewel voor het delen van je idee

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een supermooi naaihoekje: klein maar o-zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen