maandag 4 januari 2010

Jef en het realisme

piraat
Jef tekende niet, kleuren wel, dagen aan een stuk, maar zelf iets tekenen? Nope.
Niet uit zijn eigen, niet op aanvraag.
Maar nu is hij van start gegaan.
Hij tekent altijd op dezelfde manier, een bloot mannetje meestal zonder armen maar als die er wel zijn dan heeft de hand een geprononceerde duim, een navel en piemel (indien mannelijk exemplaar) zijn wel altijd aanwezig.
Verklaring anyone?

piraat2Vervolgens moet degene de hij tekent recht gaan staan en tekent hij de kleren op het mannetje.

De mannetjes links fotografeerde ik in naakte, onaffe toestand.
Dat ik de meeste ruimte nodig heb komt alleen maar omdat ik wat uit proportie ben, een ei op poten zeg maar.
En misschien vraagt u zich af waarom Mr Zsazsa ligt, wel dat komt omdat hij neergebliksemd is, evident natuurlijk.

Wist u trouwens al dat zijn broer model stond voor Cowboy Henk?

Voila, nu hebt u ons ook eens gezien van een andere kant.

24 opmerkingen:

  1. Hahaha, wat een kunstenaar!

    Wij zien hier ook dagelijks de meest fantastische creaties... een soort massaproductie is het inmiddels... misschien moet ik alles (nou ja, een deel) eens fotograferen en opslaan op een cd-tje... i.p.v. dozen vol bewaren ;-)

    Hoe doen jullie dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen verklaringen maar wel fantastisch mooi zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahaha geweldig!
    Ik zou deze tekeningen toch maar fijn ouderwets bewaren.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelofelijk. Die accessoires van die piraat, dat is precies alsof jullie samen getekend hebben. Allez, bij wijze van spreken, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verklaringen voor die navel en die piemel? Die wijzen er op dat je zoon een volkomen normaal ontwikkelend kind is...
    Kinderpsy-dingesen trekken eerder verbaasde wenkbrauwen op als die in de eerste menstekeningen-met-romp ontbreken, dan als ze aanwezig zijn.
    De duim is daarentegen wel apart... En dan zou ik zelf gaan vermoeden dat het hier een kind is dat 'gliever-dan-gemiddeld' met zijn handen bezig is, of dat - en dat zou pas een teken van inzicht zijn! - al in de gaten heeft dat die duim nu net één van die dingetjes is die de mens van andere diersoorten doet verschillen. (Precies de oponeerbare duim maakt dat we met zoveel gemak dingen kunnen hanteren immers.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die kan toch al schoon en gedetailleerd tekenen zeg!
    Gij hebt precies onlangs een permanente laten zetten? En zijdt ge dan geschminkt teruggekeerd van de kapper (rouge op uw wangskes)?
    De piratenhoed is ook wel indrukwekkend!
    Ik hou van kindertekeningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wacht wacht die piratenhoed heeft hij niet getekend!!

    Mar de rest wel, allee, nu dacht ik dat hij minder goed tekende dan leeftijdgenootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind jou veel weg hebben van The Mr.Men Show (van de juffies dan hè).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. MAar zo mooi! écht cool vind ik ze! Lijkt een beetje op de tattoos van die ene artiest waar ik nu niet op kom...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super- coole tekeningen! Ik las dat Abel in de tummytub zat. Dan zit hij toch erg ruim. Ons Sterre zat er altijd redelijk opgepropt (maar genietend hoor) in. Prachtig om ze met opgetrokken beentjes te zien hangen in die emmer. Tot ze eens 'chocomelk' van t water maakte... hihi
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hihi, leuke tekeningen. alleen over het piemeltje heb ik toch wat mijn twijfels.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooiiiii, echt heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ah fieuw, ik dacht al, amai die kan een mooiere piratenhoed tekenen dan ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Marta is al vijf en die tekent ook altijd navels en piemels, maar ook borsten of gewoon tepels voor de mannen. Ik herken ook de haartjes die één voor één getekend worden en precies vijf vingers aan elke hand.
    Annabel is drie en die tekent ook helemaal niets, behalve krabbels op de zetel. Als ze volgend jaar het niveau van Jef zou halen, ben ik al dik tevreden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige tekeningen. Er is geen mooiere kunst dan kindertekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super!
    En over dat piemeltje en die nadrukkelijke duim, daar ga ik niets over zeggen.
    Ik ga er alleen mee lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik vind ze stoer, zijn piemelmannetjes. en het ei-op-poten heeft een mooi kleurke. well done Jef!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat doet ie goed hè. Voor dat piemeltje is hij wel vroeg hoor met 4 jaar, mij zoon deed dat streepje ook met 4 jaar en toen kreeg ik die opmerking. Dat betekent dat hij zich al heel bewust wordt van het jongetje of meisje zijn. Vaak komt dat pas met 5 jaar (dacht ik). Nou ja, tis in ieder geval 'n belangrijk detail hè!

    Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Elke5.1.10

    Grote fascinatie voor lifters misschien?
    Zou de duim kunnen verklaren... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik vind ze fantastisch, zijn tekeningen! Op de academie was psychologie van de kindertekening een keuzevak, maar 't was volzet dus ik kan je niet helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Cis (2.5) tekent alléén nog maar piemels, dus zonder de kop-voeters. Uitleg is dan "dit is de grote-piemel van elio, en dit is de grote piemel van dajo,..." hij tekent dus naar model, de piemels van zijn vriendjes uit de peutertuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik heb precies zo'n dochter: net 4 jaar en nooit meer gedaan dan krassen, wat grote teleurstelling bracht. maar opeens gisteren liet ze zien dat ze zowaar een prins en prinses met zon erbij kon tekenen!! Met gezicht, oren, armen, benen (geen lijf) en kroontje op. We waren zo trots.....
    ik ga het binnekort scannen en laten zien op de blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Merel tekent altijd "een buil" erbij op de voorhoofden van haar ventjes ... wat zou daar de verklaring voor zijn? (misschien gewoon omdat zij doorgaans 1 of meerdere exemplaren op het voorhoofd meedraagt... )

    BeantwoordenVerwijderen