dinsdag 26 april 2011

Black eyed peas en al, speciaal voor de Kempenaren

Terug van de toko
Omdat ik geweldig blij ben met de ontdekking van de dag deel ik dit even met u.
In mijn buurt is er een Vreemde Winkel!
Megagrote zakken rijst, enge gedroogde vissen (bakeljauw bestaat echt!), rare groenten (okra, cassave, euhm.. ), gekke bonen, veel kleur en grote verpakkingen voor weinig geld, het is daar dat u moet zijn!

Eindelijk kan ik dat zwarte bonenrecept van Jonge sla maken, wat ik precies met het nigellazaad en het zakje vijfkruidenpoeder ga doen weet ik nog niet exact maar hey eens googlen en voila, voor bij de bonen van jonge sla sé, wie niet waagt, niet wint.

Moest u ook grootgebruiker zijn van komijn, koriander en kurkuma, slechts één adres Saigon Toko op de Diestseweg in Geel, alleen daarheen!

Voorbereidselen weekmenu

En nu ga ik mijn weekmenu opstellen, tot subiet!

Ah ja, als u ook stamceldonor wil worden, dat is daar achter de kerk en ge krijgt ook iets om te drinken.

31 opmerkingen:

  1. Ik ben nog maar goed en wel bekomen van mijn trip naar huis en gij hebt al geblogd en alles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh merci zeg, da's gewoon den tip van de week én vlak naast de deur, dan moet ik voor die kurkuma, de okra, de bananenbladeren en het citroengras eindelijk nie meer speciaal naar Antwerpen (alhoewel, vind ik dat wel leuk??? - is natuurlijk wel weer een smoes minder hé!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh daar woon ik niet ver van daan ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tippi26.4.11

    Volgens mij woont gij dichter in mijn buurt dan ik altijd al vermoedde...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of toch stiekem reclame voor de (H)aldi...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ge moet eens horen of ze santen hebben (een blok kokosroom in vaste vorm). Zalig van smaak,en zonder bisfenol-a dat wél in de kokosmelk in blik zit( zie ik op de foto erbij staan)..... Gewoon wat water bijvoegen en je hebt kokosmelk, of zo smelten bij de groenten en je hebt een zalig romige ingedikte kokoscrème....
    Ik ben ook fan van die toko's!!!De linzen, de boemboes( Indo-kruidenmixen)...de kruiden, de sauskes...zaààlig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed, die cocosmelk smijten we dus weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha, Donna Hay, die heb ik ook liggen. Super-lekker hé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat nigellazaad eens planten ...
    is eigenlijk 'juffertje in 't groen' met prachtige bloemetjes op de koop toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem26.4.11

    de vijfkruidenpoeder gebruiken wij in de winter voor de warme wijn. aanradertje. Heerlijk. Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die zaadjes zijn ook heelrijk op zelfmaakte broodjes, en als de bloemmetjes van het handje vol zaad wat geplant is, gedroogd is, kan er erg leuk mee worden gebloemschikt.;)Veel plezier van uw Toko.(wilde dat er eentje bij mij om de hoek zat, maar een tripje Beverwijk is eens in te zoveel tijd ook leuk.)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad een toffe "vreemde" winkel waar je de vreemde geur er gratis bij krijgt... Ben er al eens geweest.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een landelijke stamceldonorcampagne, waarom bestaat zoiets in Nederland niet? Dank u dank u Mme Zsazsa voor het onder de aandacht brengen!

    p.s. Mijn man is zo iemand die binnen zijn familie geen geschikte donormatch had en afhankelijk is van vreemde donoren mocht het zover komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hihi, dat adres is iets te ver van mijn huis. Ik doe het wel met de turkse super op 400m van mijn huis.
    En ik zie daar mooi wel twee van mijn favoriete kookboeken, donna hay en thuis bij jamie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik woon tussen een paar Vreemde Winkels, en dat is erg fijn voor de variatie op je bord!
    Geniet ervan en post vooral goede recepten, daar krijg ik nooit genoeg van!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gaan we zeker eens paseren...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. http://www.denosta-asian-food.be/
    Ken je deze in Mol al?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. photo-copy blogde over haar pas aangelegde moestuintje (prachtig hoor), en ik vroeg haar "basilicum heb ik al een paar keer geprobeerd, maar in mijn tuin wil dat niet lukken. Een tip?". En ze antwoordde me: "Geen idee eigenlijk. 't Is mijn eerste kruidentuintje. Voor zo'n vragen moet ge bij Mme ZsaZsa zijn."
    Dus wend ik me tot de tuin-experte: als ik een basilicumplantje durf buiten in de volle grond te steken, is die gegarandeerd na 1 week om zeep! Weette gij soms hoe da komt?
    Groetjes van een niet-zo'n-super-groene-vingers-madam, Hilde ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 'kzie ik daar één van mijn favo boeken se, van den Jamie in zijne hof!

    en btw ik wist begot ni da gij zo dichtbij woonde...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lang leve de toko's!! Laten we toch heerlijk van elkaars culturen en kwaliteiten genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. 5-sterrenkruiden zijn oa lekker bij pompoensoepvind ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jee, ik wist niet dat ze daar zo véél hadden. Zaterdag toch nog maar eens meegaan naar de markt in Geel!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Eet smakelijk, het ziet er fantastisch uit. Succes met het kokkerellen.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ben benieuwd wat je voor "tropisch" koken gaat nu ;-)
    Heerlijk he, zo'n winkeltje. Bij ons zit er 1 op loopafstand, heerlijk ook voor de zuidvruchten en rode linzen...en de lekkere dikke yoghurt...mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hihi, zo enthousiast. Wij stedelingen zijn zo verwend met Aziatische, Turkse, Latino, Marrokaanse, Afrikaanse winkels. Mijn kruidenkast (mja, effenaf kast; die pakjes zijn nogal groot en ik ben te benieuwd om ongekende dingen niet te kopen) is gevuld met dezelfde verpakkingen.
    Ik koop wel vaak kokospoeder. Niet het geraspte spul maar poeder dat je in water oplost en waarmee je kokosmelk verkrijgt. Of room. In stoofpotjes dus veel poeder en weinig water voor een echte kokossmaak. Bovendien weegt dat veel minder en als je op de fiets zit vind ik dat wel een belangrijke reden om niet met vijf blikken aan uw stuur te rijden.
    Fijne tip van dat Nigellazaad. Bij den Turk is dat te koop in een grote verpakking en zo veel gebruik ik dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hoi Mme Zsazsa, dank je wel voor de tip ivm basilicumplantje, als ik het goed begrijp trek ik dus beter naar een Avevecentrum of zo ipv naar de supermarkt of den Aldi! ik probeer het dra eens uit, want zeg nou zelf: wat gaat er boven zo'n heerlijk vers geplukt bailicumblaadje! groetjes, hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  28. GE kunt echt ni weten hoe lang ik al naar dat recept op zoek was, en die winkel ga ik in de week eens uitpluizen (als Herentalse, is dit ideaal om in Geel een winkel te zien verschijnen met zo'n producten)

    enfin, bedankt! Succes ermee :-)
    M

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hilde, idd! Eigenlijk zijn al die aparte stengeltjes van zo'n potje basilicum één plant die op zo'n 30 cm moet uitgeplant worden, als jij met twintig man in een Fiat Panda naar Frakrijk moet rijden komt er ook ambras van hé. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De nigellazaadjes zijn lekker op zelfgebakken naan of turks brood...
    Lekkere Indische recepten hier:
    http://www.vahrehvah.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gij zijt zekers van bij mij in de buurt? Ben oorspronkelijk van Balen, maar woon nu een half jaar in Mol.
    Als ik nog eens in Geel ben passeer ik er eens.

    BeantwoordenVerwijderen