Over zaaien en keihard worden

De voorzaai
Her en der verspreid in de veranda staan er altijd wel wat potjes met zaailingen. Het is veel makkelijker om een bakje in het oog te houden dan een hele moestuin waar op verschillende plaatsen gezaaid is. Sommige groenten zoals wortelen en erwten worden best alleen maar ter plaatse gezaaid, maar de meeste andere groenten kunnen binnen voorgezaaid worden.
Nu hoeft dat natuurlijk niet, ter plaatse zaaien blijft een stap overslaan en uiteindelijk is meteen in de grond makkelijker, je moet niet gieten, de plant krijgt meteen de grondsoort die hij nodig heeft en ter plaatse gezaaide planten gaan altijd wat voorsprong hebben is mijn ervaring, maar het heeft ook zijn voordelen.
- Je ziet precies wat er uitkomt, in het begin is het moeilijk om de goede zaailingen van onkruid te onderscheiden, nu ben je zeker.
-Je kan precies alles op de goede plantafstand planten, je moet niet duimen dat het zaadje wel uitkomt/ niet uitdunnen.
-Je bespaart plaats, de tijd dat het kost om binnen te groeien tot een uitplantbare plant kan je snelgroeiende gewassen (radijs, raapsteel, sla, ...) verbouwen op de voorziene plaats.

De planten die ik voorzaai:
De verplichte voorzaai, plantjes die pas buiten mogen komen na de ijsheiligen (midden mei): courgette, pompoen,pepertjes, tomaat, komkommer (ik lieg want die laatste koop ik gewoon als plantje) en maïs, dit kan ook in mei ter plaatse worden gezaaid maar omdat ik dat tussen de bonen zet moeten die al stevig zijn.
De te verplanten groenten, deze nemen teveel plaats in als ze meteen op hun plaats zouden gezaaid worden: knolselder, savooikool, spruiten, alle soorten sla
De opvulplantjes, plantjes die op de lege gaten of tussen rijen komen, Afrikaantjes, peterselie en andere bloemen en kruiden.

Het handigste om voor te zaaien vind ik de bovenstaande combinatie, platte bakjes met perspotjes, ik heb al een jaar of zeven dit ding uit de Aveve en dat marcheert nog altijd, ik kocht er twee voor het geval er eentje stuk zou gaan, maar blijkbaar is dat nogal stevig getuige het nog propere tweede potje.
De plantjes die lang binnen blijven zaai ik meteen in een groot potje en veel van hetzelfde zaai ik samen, echt handig is dat niet want dan ben je weer aan het sukkelen om al die zaailingen er uit te prutsen, maar zo leuk is dat nu ook weer niet, perspotjes maken.

Afharden
Als die plantjes dan groot genoeg zijn kan je ze niet zo maar in de grond stoppen, het verschil in temperatuur is te groot en de meeste plantjes zouden dat niet overleven ocharme. Laten wennen aan het echte leven buiten dus, eerst een paar uur per dag, dan steeds langer tot ze heel de dag buiten kunnen en en vervolgens ook gedurende de nacht zodat ze helemaal kunnen wennen aan zon, wind, koude en regen. Na een week ongeveer kan je de plantjes in de volle grond zetten.

maïs hard af
De maïs barstte uit de perspotvoegen, ik had geen zin om al de plantjes in potjes te verplanten dus zette ik ze in één grote pot, meteen buiten. Doordat het een hoge pot is zijn ze wat beschermd. Deze foto is van vorig weekend, dit weekend plant ik ze in de volle grond met wat bonen er rond.