zondag 17 april 2011

Rabarber versie 1: Rabarbermerengue

Rabarbermerengue
Hoe scoren bij je schoonouders?
Neem een zelfgemaakte taart mee!
Hoe extra scoren bij je schoonouders?
Neem een zelfgemaakte taart mee die je doet uitschijnen als een keukenprinses.
Welke schoonmoeder wil nu niet dat er lekker gekookt wordt voor haar zoontje?

En als je dan ook nog nonchalant erbij zegt: "vanmorgend in den hof geplukt" dan kan het helemaal niet meer stuk, ofwel heb ik chanse met mijn gemakkelijk te charmeren schoonmoeder. Ik heb natuurlijk ook mijn ideale-schoondochter-profiel mee.

Bon, ge gaat uwen hof in en trekt een stengel of zes rabarber uit, daarna ga je naar het kippenhok voor een eitje of vier.
Als je de ontbijttafel hebt afgeruimd waar de man des huizes zijn uitgebreid ontbijt heeft genutigd (achteruit de kamer verlaten) ga je weer naar je favoriete plaats in het huis, achter het fornuis. Probeer de drang te weerstaan om pannen op het vuur te zwieren want die hebben we voorlopig nog niet nodig. Meng 175 gram koude boter met 200 gram suiker, als je een beetje braaf bent geweest heeft jouw man je zeker een keukenrobot kadoo gedaan om dit harde werk makkelijker te maken. Voeg 375 gram bloem toe, een heel ei en een eidooier. Maak een of twee ballen van het mengsel, doe er plasticfolie rond en zet in de koelkast.

Haal nu die pannen boven en snij de rabarber -zonder te schillen- in stukken van zo'n cm breed en doe met 60 gram suiker in een steelpannetje zonder deksel, laat pruttelen tot de stukjes mals zijn, wacht niet tot het een moes is geworden want met mislukte taartjes verdienen we geen respect van onze man.

Vraag je man wat hij het liefst heeft, een biertje of toch nog een koffie, serveer dit met wat borrelnootjes of een plakje cake. Als je man geen verdere wensen heeft ga dan weer naar de keuken.

TaartbodemNeem een cakevorm uit de kast en bekleed met bakpapier. Haal een van de twee deegballen uit de koelkast, snij deze in dunne plakjes en bekleed er de cakvorm mee.



BlindbakkenLeg nog een vel bakpapier in de vorm, giet vol met bonen en bak zo'n 20 minuten in een voorverwarmde over op 200°. Haal uit de oven en laat even afkoelen.
Als je niet wist dat deze handeling 'blindbakken' heet, lees dan straks nog eens 'Ons bakboek' van de boerinnenbond, onze bijbel, dames!

Klop drie eiwitten stijf en voeg beetje bij beetje 120 gram suiker toe.
Assembleer nu de taart, neem de taartbodem, strooi eventueel wat griesmeel op de bodem om het vocht van de rabarber op te slorpen en verdeel daarover de gestoofde rabarber. Zeef hierboven een eetlepel maïs- of aardappelmeel, dit dikt het vocht van de rabarber in. Vergeet nooit, niemand eet graag wakke bodems, zeker jouw man niet. Schep het eiwit op de taart, verlaag de temperatuur naar 150° en zet een kwartiertje in de oven, laat nog een uur in de oven staan om af te koelen.

Serveer met een lekkere tas thee of sterke koffie en zeker veel liefde, want ze verdienen het!


Wat met dat deeg dat nog in de frigo ligt?
Koekjes
Rol uit tot zo'n 3-4 mm, steek vormpjes uit en bak deze samen met de taartbodem, haal na 10 minuten uit de oven.
Laat afkoelen en stop in een zakje. Vraag je man of je even buiten mag, vrolijk indien affirmatief het zakje nog wat op met het gebruikte uitsteekvormpje en recept en geef het af bij je buurvrouw want elke man verdient een vrouw die bakt!

34 opmerkingen:

  1. agreed!
    hoe ging dat weer:
    its not what you say its how you say it :")

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
    lekker zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jomama18.4.11

    Rabarber zonder te schillen? Wordt dat niet te taai? Of komt dat door de te oude rabarberstengels uit onze (ook oude) pa zijnen hof?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Den hof is zo m'n ding niet maar dit des te meer! Wil nu lukken dat er bij de familie (op den boerenbuiten) ook massa's rabarber te plukken valt. Mjammjammjam!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rabarber niet schillen (als 't nu al taai is, woon je wel heel luxe op het zuiden hoor!!) maar toch wel wassen Zsa??

    Wat ook lekker is: ipv. opzetten met aanhangend water een flinke scheut (eigengemaakte) rode limonadesiroop toevoegen. Bv. aardbei of frambozen. En dan minder suiker, natuurlijk.
    Suiker toevoegen als de rabarbercompote al wat afgekoeld is, is ook beter - kun je goed proeven hoeveel het nodig heeft.
    Ik heb nog geen 7 stelen, maar we zijn maar met drie - dus ik ga vandaag ook aan de bakbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi. ik heb gene man, lukt dat dan ook , denk je?
    Of komt er binnenkort en zaaipakketje " zaai en oogst je ideale man" uit. Voor mij dan graag ne kilo... Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ge bent me d'r eentje ...
    Mooi recept, dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dat zou nu werkelijk het laatste zijn dat ik zou doen, een zelfgemaakte taart meenemen naar mijn schoonmoeder... Om dan de hele middag het ene taarten recept na het andere te moeten aanhoren, en dan vooral dat van televisiekoks. Ik pak een goed boek mee naar mijn schoonouders, en waan me in een andere wereld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. yes, ik ga dat direct proberen, en zelf opeten natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat jij gewoon naar buiten mag van je man, wat heerlijk lijkt me dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. LOL Suzette!

    Jaja, mijn man is wel ruimdenkend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Njammie!
    En nu ga ik verder poetsenkokenwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En waar blijft dat deel van de man bewieroken en met pluimen staan waaieren?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem18.4.11

    Mocht ik iets zelfgebakken meebrengen voor m'n schoonmoeder waarin eigen geteelde producten verwerkt zouden zitten, verwacht ze dat die op z'n minst volledig steriel waren voor gebruik... Een tijd geleden verse koemelk meegenomen (niet gesteriliseerd of gepasteuriseerd) en zij vreesde voor TBC! Stadsmensen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heeeeeeeeeeeeeel grappig. Ik mis alleen de sloefen.
    Veel te veel werk zo'n taart, niet aan mij besteed. Ook geen hof en geen rabarber. Nee, ik ben inderdaad geen ideale schoondochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh nee, je bent vergeten de krant te brengen!!

    Potverdorie Mme Zsazsa, nu dacht ik dat ik bijna alles wist over bakken en komde gij af met dat maismeel over de taart. Sjieke dinges!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Diene boerenbond heeft een slechte invloed op u. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb ook rabarbertaart gemaakt met jouw koekjesbodem maar wel the easy way: deeg uitrollen, rauwe rabarber, gemengd met rietsuiker en enkele eetlepels bloem (om vocht op te slorpen) erop en randen deeg weer naar binnen plooien. Een klein uurtje bakken. Volgende keer komt er dus wel merengue bovenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik zou er bijna een schoonmoeder voor willen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. :) Kijk een op de site van Anne Taintor http://annetaintor.com/allproducts.html?sub=Magnets&id=01484 , en stuur haar wat tips, zal ze blij mee zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. nu nog de nacht ook nuttig besteden en je bent echt de ideale huisvrouw, achteruitlopend "proest"

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem18.4.11

    hilarisch, you make my day.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. itisi leclerc19.4.11

    Ik vind dat wel schandalig dat ge ondertussen uw bloedjes van kinderen verwaarloosd!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. itisi19.4.11

    verdorie, verwaarloosT natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super, was me net aan het bedenken wat ik met de overdaad aan rabarber ga aanvangen. Zeker merci voor de nuttige opslorptips (en het achteruitlopen, inderdaad ;-p)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. kasenem26.4.11

    Iets helemaal anders, mijn (volwassen)dochter vraagt mij zo'n circelrokje te maken (17 februari '09.Hoe bereken ik hoeveel stof ik nodig heb (op 1m40 br.)?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De berekening staat daar bij, je kan best eerst het patroon tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hier werd ik op gewezen via Facebook.. hmm rabarber uit de biozak, maar achteruitlopen dat moet gaan werken.. Ga ik nu de man zijn ontbijt afronden..

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb hem dit weekend gemaakt, lekker hoor! Bedankt voor het recept! Ik heb alleen iets stoms gedaan, toen hij uit de over kwam was hij prima, maar toen heb ik er folie over gedaan en de volgende ochtend was de merengue weer zacht. Komend weekend wil ik hem nogmaals bakken, maar dan natuurlijk met merengue met een hard bovenkantje, anders vind manlief me niet meer lief. Als ik hem 's avonds bak, hoe bewaar ik hem dan tot de volgende ochtend? Niks erover en buiten de koelkast om het merengue goed te houden? Blijft de rabarber dan wel lekker? Vast een hele domme vraag, ik heb echt nul ervaring met bakken :)
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou hem gewoon zo in de koelkast zetten!
      Ofwel de merengue er de dag nadien inzetten en nog even in de oven zetten.

      Verwijderen