zondag 13 mei 2012

Allemaal rokjes: Probleem 1 & 2

Probleem 1
Ik had nooit gedacht dat mensen zoveel gingen nadenken, ik had nu echt verwacht dat jullie mij allemaal blindelings gingen volgen.
Niet dus.
Vanaf deze week ga ik hier geregeld een probleem oplossen waarvan ik vaak melding krijg.
Vandaag behandel ik: Oh neen, het voorpand is niet even groot als het rugpand en ik heb het al zes keer nagemeten!

1
Wel, dat was de bedoeling!
Kijk eens even naar de bovenste foto.
Voila, geen zijnaad te zien. Moest het voorpand nu even breed geweest zijn als het rugpand dan wel en dat is niet goed, want zijnaden zijn lelijk.

Zo simpel is dat.
Opgelost!

Omdat dit maar een klein probleem is, behandel ik er vandaag nog eentje, of toch half.

2

Wat bijna iedereen mij vraagt is: Maar waar koopt gij toch al die mooie stofkes?
En dan begin ik mijn lijstje af te ratelen, online stoffenwinkels, de markt, ook wel eens de kringloopwinkel, meestal heel goedkoop, het stofje van de cover is een carnavalstofke en daar smijten ze mee naar uw hoofd in Holland op de markt.
Om met die vraag komaf te maken, of om simpelweg te kunnen zeggen: "Awel, op mijn blog staat dat allemaal schoon bij elkaar!" roep ik uw hulp in. Als jij vindt dat je iets kan bijdragen aan de naaiende medemens -meerbepaald degenen die mijn boek heeft gekocht- mail dan uw gegevens naar MmeZsazsa@gmail.com. Dat mag echt alles zijn, geef je naailes, heb je een stoffenwinkel, verkoop je zelfgemaakte knoopjes, online of in het echt, mail het mij en ik lijst het op!
Maak uw mail zo duidelijk mogelijk, vertel in het kort wat je precies verkoopt en hoe mensen je kunnen bereiken zodat ik u in het juiste kolommeke kan steken en dan komt alles goed.

Geen dank!

37 opmerkingen:

  1. de kunst is niet een schoon stofje te vinden, maar te weten wat je er mee kan doen. Soms zie ik van die leuke prints en denk ik : "nee, te druk, te kinderachtig,..." en dan is er toch altijd wel één van die blogsters die daar iets fantastisch mee maakt, en dan is het stofje niet meer verkrijgbaar en eigenlijk wil je toch niet na-apen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my, wat ben je toch een heerlijk mens !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super!!!!!!!! Dankjewel. Gaat nog leuk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het boek afgelopen woensdag binnen gekregen en ben al wat ervaren, maar wat een top boek. Heb al 2 rokjes af! En de patroon gewichtjes vind ik ook geweldig, geen gedoe meer met spelden in patroon en stof! Je bent fantastisch! En de humor is een gezonde dosis! Dank je!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wederom een geweldig idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt? Ik stuur je zo een mailtje!
    Uw bevallige assistente Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor veel,leuke en betaalbare stofjes: zie ook het "stoffenspektakel": www.stoffenspektakel.nl (ja, ook in BE)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. volgende probleem : ik heb een wespentaille MAAR ook een "breed" bekken wat maakt dat die twee vier maten uit elkaar liggen ! Wat nu, mme ?
    Katrien uit Jordanië

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ben blij dat je de problemen oplost!!
    Ik hoop binnenkort het antwoord op mijn probleem ook te vinden!!
    ik wacht vol spanning want zit strop ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ruth Vanhaelen14.5.12

    Lang leve Nederland idd voor de leuke en betaalbare stoffen! Heb dat stofje van de cover gevonden bij onze noorderburen en kreeg veel complimenten over mijn rokje op mijn werk vandaag! Beetje gek dat stofje voor een vrouw maar ach, gek zijn is gezond! Goed bezig madame!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mme, wát ik mij afvraag, hoeveel rokjes heb jij? dát zou ik graag eens willen weten :-)
    curieuzeneuzemosterdpot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het boek heb ik al en veel succes bij iedereen die het van de kast neemt. Stap twee dus: zoek een naaimachine ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem15.5.12

    Ik worstel met de breedte van de tricotband... Er staat nergens een breedte vermeld. Is dat beleg + breedte van de tailleband in het normale geval? Of gewoon op de poef?

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kasenem16.5.12

    Stoffentip voor West-Vlaamse naaisters:
    Stoffenhuis Cleopatra in Roesbrugge,een belevenis op zich !
    Adres: Prof. O. Rubrechtstraat 65-67
    8972 Roesbrugge
    Open: ma.,dond. & zat. van 13u30 tot 18u

    Ook nog:
    Stock Verkemping in Zandvoorde bij Oostende, te vinden op internet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn ma is een naaister van opleiding en zij had mij probleem 1 al uitgelegd al zag ik daar geen probleem in... ik tekende enkel de helft van het voorpand en ja ik heb zichtbare zijnaden maar daar zit ik nu eens niet mee in...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mijn eerste rokje van het boek is ook een feit en het is super en nog snel klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een aanvulling op de cirkelrok, voor degenen die er nog gaan een patroon bij zouden willen: op de site van farbenmix staat een werkboek voor een cirkelrok en dan verder werken met de beschrijving van mmezsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. carline den haag17.5.12

    Zo blij met uw boek!! Vandaag tweede en wederom geslaagde zwangerschapsrokje gemaakt, gevoerd en al en in een middag af. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem17.5.12

    Ik heb het boek al een tijd niet meer opengedaan, maar volgens mij schrijf je nergens bij hoe een rits moet inzetten? Gelukkig heb ik dat geleerd met een ander boek.

    Wat ik wel leuk vind is de maattabel, die toch klopte voor mijn maat 38. Het rokje zat perfect. Daarom dat ook de patronen (of toch minstens hetgene dat ik al gebruikt heb), heel goed is.

    Het is een goede basis om ook rokjes te leren maken met bvb. patroonbladen als Diana.

    Trouwens voor de mensen die een stofwinkel zoeken: Opwijkse stoffen en Guys Naaicentrum in Oost-Vlaanderen hebben allebei veel keuze en zijn niet duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan zelfs twee manieren in om een rits in te zetten, de gewone en de blinde!
      Ik zet de stoffenwinkels erbij, merci!

      Verwijderen
  20. Anoniem18.5.12

    misschien nog een probleempje dat om uitleg vraagt. Ik ben een leek, een echte leek in naaien hoor. Maar ik heb wat moeite met de matentabel. Mijn dochter is 5 en kan enkel maar in het rokje van 10 jaar. haar maten kwamen wat overeen met het rokje van 8 jaar, maar dat kreeg ze niet over haar heupen. Nu wil ik voor mezelf ook een A lijntje maken. Maar mijn taille is tussen 82 en 83, wat maat 40 zou kunnen zijn en mijn heupen zijn 109 ( tja dikke poepe he) das dan weer maat 44...welke maat moet ik dan nemen?ALs ik een 40 neem met rits, zal die dan breed genoeg zijn voor de poepe?
    Griet Lenders
    griet_lenders@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou een 42 nemen en dan achteraf de zijnaad iets innemen aan het stuk boven je heupen zodat het beter aanpast in de taille.
      Je kan dat dan later op het patroon er bijtekenen (allee aftekenen) en zo volgende keer meteen goed stikken.

      Of probeer eerst eens in een goedkoop stofke een 40 te maken?

      Verwijderen
    2. Anoniem20.5.12

      ehwel, ik begin er meteen aan...'k zal van elke maat eentje maken, kwestie van te oefenen he...we zullen wel zien. ik laat weten wat het wordt hoor.
      Doei..

      Verwijderen
  21. Annemarie21.5.12

    Een stoffentip voor alle lezers (NL of BE maakt niet uit): www.michas-stoffecke.de
    Heeft hele leuke stoffen (Hamburger Liebe o.a.), sommige wat prijziger dan andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem21.5.12

    http://www.vanmarieke.nl/stoffen.html

    Leuke stoffen!

    Gr Hezel

    BeantwoordenVerwijderen
  23. a Wel madame zaza
    Ik ga mijn stofkes halen op de stoffenbeurs - die komt ongeveer om de 3 maand naar Belgie en als he daar u hoesting niet vindt dan weet ik het niet ...
    Een ander tof adres is Cobby's in Drongen (Belgie / tegen Gent) dit is een winkel die outlet stof verkoop aan zeer interessante prijskes (ook stof voor boekentaskes - kussens en sakoskes .... )

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem23.5.12

    Lieve Madame ZSA ZSA...of beter gezegd HEEEEELP.
    na een rokskes voor de eigen kids, begin ik met rokskes voor de vrienden...maar dat brengt wat stress met zich mee...ik sal even tilt. De rokskes van de kids hadden wat foutjes maar dat is niet erg, voor de vrienden daarentegen wil tik het graag op en top.
    En nu weet ik het even iet meer. In het boek schrijft u steeds de naadwaarden bij een volledig patroon. Bv bij de A lijn is dit 1cm aan elke kant. Maar wanneer men een half patroon tekent, moet men dan ook 1cm naadwaarde nemen aan de stofvouw of niet. een antwoordje hierop zou men een stuk verder helpen. maar vooral ontstressen.
    griet Lenders

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem29.5.12

    goh, ik heb nu mijn derde rokje af, en allemaal prima gelukt hoor, maar ik vroeg me ineens af: is dat normaal dat de rits altijd aan de rechterkant zit? Na grondige kleerkast-inspectie blijkt dat al mijn rokken uit de winkel de rits aan de linkerkant hebben zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Madame Zsazsa. Ik vind Allemaal Rokjes een heel tof boekske, ik heb er dan ook een blog post over geschreven:
    http://www.fabricstash.co.uk/first-ever-attempt-at-dressmaking/
    Wou gewoon efkes merci zeggen voor al dat harde werk, het resultaat mag er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo,
    Ik heb samen met een vriendin de moed bijeen geraapt om eens te beginnen aan het avontuur, rokjes maken.
    Alles ging heel goed, en we hebben het helemaal afgekregen. MAAAAR, mijn dochter is 6 en groot voor haar leeftijd, dus dacht ik maar beter maatje 8 jaar te nemen van de a-lijn rokjes. Haar taille maat was 56 maar heb de maar in het boekje genomen dus 59+2, 61cm. Nu past het rokje niet, ik krijg het niet over haar billen heen, het is te smal. Heb ik iets verkeerd gedaan? Of moet ik nu in de toekomst maat 10 jaar nemen van bovenkant rokje (patroon) en de lengte van 8jaar? Zou dat de oplossing zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem7.11.13

    ik koop ze in de winkel, zitten altijd goed, geen geklungel

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Christ25.12.13

    Beste,
    oei oei, ik kocht een tijdje geleden het boekje allemaal rokjes bij standaard boekhandel als kado voor mijn nichtje! Gisteren kreeg ze van haar vriend een naaimachine en van mij het boekje. Daarnet belde ze me dat er blijkbaar iets tekort in zat, geen patronen?! Ik zag op jullie trailer dat er normaal gezien wel een envelop moest in zitten, die zat er bij deze niet bij!? Kan ik die bij jullie verkrijgen? Groetjes en een zalig kerstfeest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mij een mailtje stuurt op MmeZsazsa@gmail.com stuur ik het door naar de uitgeverij!

      Verwijderen
  30. Anoniem19.8.15

    hallo, ik heb 2 kindjes met maat 98 . voor rokje (a-lijn ) welke leeftijd neem ik best? beginnende naaister :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldig boek en heb al een hele serie van A-lijn rokjes.
    Nu wou ik eens iets anders proberen en heb nu eigenlijk 2 vraagjes:
    - hoe komt het dat de maat voor een tailleband 4 cm langer is dan de tailleomtrek?
    - voor een klokrok in tricot met een tailleband: moet het belegstuk mee uitgeknipt worden of enkel het deel eronder?

    BeantwoordenVerwijderen