maandag 11 februari 2013

De keuken van Mme Zsazsa

keuken tekening Die verbouwingen, hoe zou het daarmee zitten?
Wel, een dezer dagen hebben wij een definitief plan.
En dan is het zo'n 100 dagen wachten op de bouwvergunning, zo gaat dat als ge op de buiten woont.
Niet dat zoiets mij tegenhoudt om wekelijks van gedacht te veranderen over hoe mijn ideaal huis eruit moet zien.
"Ontwerpen is een proces dat rijping nodig heeft" zei de architect en hij typte er nog drie puntjes achter.
Maar ondertussen zijn we er wel bijna denk ik, en hoopt al de rest.
Dit is waar we nu staan, zowat alles wat ik vorige keer zeker wou hebben is geschrapt en vervangen door iets anders.
Er zijn muurtjes, kasten en achterdeuren weg, maar hetgene waarvan ik het meest schrik had is in de sjakosch.
De keuken.

keuken mme zsazsa Ik wou altijd iets geassembleerd, ge kent dat wel, wat lage kastjes, wat hoge kastjes, een eiland dat eerst nog bij een beenhouwer stond, een gootsteen vanop kapaza voor maar 15 euro, wat lampjes van de rommelmarkt, keigezellig, waar heeft ze het toch allemaal gehaald?
Inderdaad.
Daar ben ik toch wat te weinig actief voor, plus dat ge heel die keuken ondertussen ergens moet opslaan.
Terwijl je nog zevenduizend andere dozen ergens moet onderbrengen.
Plan afgeschaft.
En als je dan toch het roer omgooit kunt ge het maar beter goed doen en meteen voor een superdeluxe, volledig -compleet met kastenwand- uitgeruste keuken van Belgisch maatwerk gaan. Keiduurzaam! Die keuken staat er binnen 50 jaar nog zeggen ze dan.
Een ding wou ik wel niet opgeven, mijn toog, daar ga ik toch werk van maken.

Zoiets zoek ik dus, maar ssjjtt, nog niks zeggen, geen tips waar ik dat zeker kan vinden, of waar je dat gisteren nog hebt zien staan want ik word nu al nerveus. Dan zie ik overmorgen toevallig toch mijn droomtoog voor net iets teveel geld en dan moeten we dat ergens binnenzetten waar er eigenlijk geen plaats is en dan kunnen we anderhalf jaar lang de deur niet goed meer opendoen omdat er een toog achterstaat en dan zie ik twee dagen voor de verbouwingen ergens anders nog een vele mooiere én uiteraard véél goedkopere staan en dan heb ik er twee. En dan moet heel dat plan weer aangepast worden.
Neen, doe me dat even niet aan.

Vanaf nu heb ik dus dit in mijn hoofd als ik aan 'keuken' denk. Wit met een houten werkblad.
Angstaanjagend strak.
En ineens kwam ik op Pinterest allemaal witte keukens met houten werkbladen tegen.
Een keukenboodschap van bovenaf.
En dan kwam ik dit fotootje tegen, met een halve kast, dus besloot ik dat er dan ook maar bij te willen, inclusief pelske, zo beïnvloedbaar ben ik.
Volgens mij staat daar binnen een dik jaar zelfs zo'n mandje naast.
Ge kunt niet altijd de trendsetter zijn, niet waar?


Ik wil zelfs stiekem al zo'n mat.

Ik hoor u uiteraard al denken: Allee zo braaf, en wit, en ordelijk.
Wordt Mme Zsazsa dan toch dat degelijk huisvrouwke zoals ze altijd al liet uitschijnen?

Ik vrees het niet.
Hoogstaarschijnlijk hangen er na een week allemaal rekjes tegen de muur met opdrogende schotelvodden en tofusalami's.


Ik heb in ieder geval al dit rek opgeslagen op mijn harde schijf.

En dit ook.
Maar dan zonder koperen kastrollen.

En als spatwand zoek ik ook iets swingenders dan afwasbare beige verf.
Dit vond ik nu wel een plezant idee.

Misschien met zo'n opstaand randje, dan kan ik daar zowat dingen opzetten.
Altijd handig.


Met als resultaat dat het er binnen de kortste keren zo uit ziet.
Misschien dan toch maar niet.


Ik zal dan misschien toch maar gewoon een schoon pastelleken met keukenrolhouder tegen de muur vijzen.

Zowat het enige dat ik niet heb afgegeven is de pompbak aan het raam.
Met naar boven schuivend raam.


Iets dat wel veranderd is, is de ingang van de berging, die zit nu in de keuken, dat kan alleen maar handig zijn.
Met klapdeuren, ik krijg nu al koppijn als ik er aan denk hoe populair die gaan zijn bij de jongens.


En de berging, die ziet er nog steeds zo uit. De vijf minuten nadat de poetsvrouw weg is.

En voor de ramen achteraan vond ik dit, ook niet mis denk ik, moest ik ooit een café willen beginnen.

Allee weer twee uur van mijn kostbare tijd gepasseerd, en dan heb ik het aleen nog maar over de keuken gehad, terwijl er ook keiveel darlings gesneuveld zijn in de woonkamer, maar dat is voor een volgende keer lieve kindertjes.

Slaapwel!

51 opmerkingen:

  1. Als ik het zie krijg ik zelf al kriebels dat ik dat ooit zou moeten doen! Maar allemaal wel toffe ideekes! Ik vind zo volgestapelde keuken wel iets hebben, daar wordt tenminste in geleefd! :) Maar jah, ge moet het daar met z'n allen over eens zijn! Gelukkig hebben ik en mijn aanstaande dezelfde smaak, allee jah nu nog! Wie weet als't zover is! Succes nog met de plannen!

    http://kellyjadestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mat in de keuken? Héél optimistisch...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat ook gedaan en ik ben er heel blij mee! Een katoenen tapijtje van ikea; Kan zo in de wasmachine.

      Verwijderen
  3. Potdikke, nen toog in de keuken... Dat ik daar niet aan gedacht heb! Zou ge daar een gasvuur in kunnen verwerkt krijgen, of is dat te veel van het goede?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend he, al die keuzes die je gaat maken.
    Ik zag laatst bij een vriendin een keuken opgebouwd met betonstone. Ooit van gehoord? Nou, ik ook niet! Maar vond het echt heel mooi.
    http://www.elveestucwerk.nl/foto-180-8.html

    Dit is niet haar keuken (heb ik geen foto van), maar dan krijg je een beeld.
    Je kan er zelfs hele badkamers mee ontwerpen in elke gewenste vorm. Ziet er uit als natuursteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik lees 'belgisch maatwerk' en ik denk 'donald muylle'. iew.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exactly my thought. "Ik ben donald muylle, al 30 jaar maak ik keukens alsof ze voor mezelf zouden zijn."

      Verwijderen
    2. Oooo, dàt zegt ie!! Ik kan 'm nooit verstaan ;0

      Verwijderen
    3. Ola ola, wat is er mis met Donald Muyle?

      Verwijderen
    4. Hij bralt mompelend dus.

      Verwijderen
  6. en waarom niet koken op je 'eiland' > sta je niet tegen een muur te gapen? of gaat dan het 'toog'principe teveel verloren?
    en een miele steamer - retestrak indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een tapijt in de keuken vind ik tof (heb ik ook gedaan), maar zo'n hertenkop op de dampkap? Daar gaan dan toch de vetslierten afdruppen na een tijdje? of kan die ook in de was/afwasmachine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mss een kartonnen versie dan? :)

      Verwijderen
    2. Oh ja, en maak je er dan een patroon van? Hier zou dat ook mooi staan:)

      Verwijderen
  8. Met veel plezier lees ik altijd je blog. Ik weet niet of je je schuifraam al had, maar mocht je er een willen kopen zou je eens hier kunnen kijken. http://www.marvellouswindows.be/marvin-ramen/marvin-schuifraam/

    Verder een droomkeuken om jaloers op te zijn natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moh zeg, zo ratelen, ik hoor precies dat manneke dat Uytterhoeven vroeger zo meesterlijk ten berde bracht! Of mijn oudste als ze komt uitleggen wat ze allemaal heeft getekend. Allez, met dat verschil dat dit hier allemaal wat esthetisch verantwoord is en in verhouding enzo. Ik ga zelf voor 100% praktisch en poetsbaar (want dat laatste is voor mijn eigen rekening) maar als ik eens gezellig wil zitten kom ik dan wel bij u op de koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. degene die op dat vachtje mag gaan zitten op het lage kastje moet goed zien dat hij gene creusetpot op zijn kopje krijgt!
    Sjieke dingen-benieuwd hoe definitief het dan echt zal zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gij zijt op de koffieklatch site geweest! :D, Ik zie je nochtans niet met een strakke witte keuken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom de keukenrolhanger hé, dat breekt enorm. ;)

      Verwijderen
  12. Awel se, wij hebben een vree strakke witte keuken met dito werkblad. Nog altijd zeer content van, en enorm poetsbaar. Maar soms droom ik van nog eens een huis (dan wel een bestaand huis, type herenhuis of iets dergelijks) te mogen inrichten. Met allerlei prullaria en 'schunnigheden'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. schoon werk madam...
    bij mij verdween alles wat boven het fornuis hing wel heel snel naar een kast/schuif... dat wordt en gloeiend heet (messen) en degoutant vettig (pan)...tenzij je ze elken dag bezigt...
    veul korroge!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit was nog eens een blog om van te smullen want met naaien heb ik helaas niets zo is gebleken. Ieder zijn speciallekes :-). Ik heb hier inspiratie opgedaan: Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben zo'n keuken met allemaal samenraapsels uit brocantezaken en van eBay. Maar het probleem is dat je altijd met een idee in je hoofd zit en dat je die meubels dan ook moet zien te vinden, en dat lukt maar zelden. Wij hebben 2 van die meubels die in ons hoofd leefden gewoon in een brocantezaak in de Marollen gevonden, vlak naast elkaar begot! Enorm chance gehad dus. En een oude houten winkeltoog op eBay. Daar een zwarte Lacanche bij en ons plaatje is compleet.
    Maar die oude meubels hebben dan effectief maanden in de weg gestaan voor we ze in de nieuwe keuken konden plaatsen. Maar we zijn wel heel trots op onze unieke keuken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie plannen! Wij hebben ook de wasbak voor het raam, heerlijk naar buiten kijken terwijl ik de aardappelen schil..
    Ook hebben wij een houten werkblad maar daar zijn we niet zo blij mee; binnen een jaar moest er al een nieuw blad op doordat er toch vocht tussen was gekomen. We olieen erg vaak maar toch blijft het erg bewerkelijk. Ik kan nooit even een afwasje doen zonder blad eronder. En soms heb ik het idee dat ik de hele dag in de weer ben met droogdoeken...Maar mooi is het zeker! Al komt er de volgende keer weer een granitowerkblad, net als in onze oude keuken

    zo ziet het eruit: http://bloemblogt.blogspot.nl/2011/04/home-sweet-home-13.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ipv van klapdeurtjes hebben we een schuifdeur laten maken. Neemt geen ruimte in maar is wel effectief tegen tocht en kindergeluiden ;-)

      Verwijderen
  17. Geweldige keukens!! Heerlijk om bij weg te zwijmelen... Later als ik groot ben.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik lees hier precies mijn eigen verhaal. Benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O ja moeilijk moeilijk keukens kiezen,dat hebben wij 5 jaar geleden ook gedaan om dan na 1 jaar te vehuizen. Nochtans ging ik in heel mijn leven NIET verhuizen en dan doe je 't toch omdat er juist achter den hoek een leuk huis te koop staat met gelukkig ook een mooie keuken ....en nu verhuis ik echt NOOIT meer ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooooooh, ons droomplan bestaat tegenwoordig uit een huis dat zelf gebouwd gaat worden, maar nu.... Misschien moet ik dit verbouwavontuur van jouw maar niet al te fanatiek volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beste Mad. Zsazsa,
    ik hoor nu al wat ze u gaan zeggen als de plannen werkelijkheid worden : zo'n openschuivend raam (guillotineraam) zou je dat wel doen dat kost massa veel geld. Zo'n stoomoven hoge druk : kost massa's geld en wordt weinig gebruikt behalve in restaurants, houten werkblad : echt niet praktisch in onderhoud. Voor de rest : heel mooie keuken, soms moet je gewoon voor je gedacht gaan natuurlijk. Vraagje : hoe pas je die supertoffe retrotoog in die strakke witte keuken ? Ik vind die klapdeuren naar de berging wel een heel goed idee! Heb net zelf mijn nieuwe keuken half af (werkblad komt volgende week) en binnenafwerking moet nog gebeuren dus zo'n klapdeur kan nog worden ingepast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niet akkoord voor wat de steamer betreft : kost veel, maar wordt hier dagelijks meermaals gebruikt ! Ik hoop dat die het lang volhoudt, want ik kan echt niet meer zonder ....

      Verwijderen
  22. Mooi en helder - alleen die klapdeuren naast het aanrecht...
    Moet je dan niet iedere keer opschuiven als er een kind langs stuift?
    Ben benieuwd naar het eind resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Och menneke, dat gaat nog duuzend keer veranderen tegen dat die er effectief staat. Believe me! Ik heb in gedachten al in tig huizen gewoond, onze ruwbouw is niet eens halverwege en nog verander ik geregeld van gedacht. Blijven pinnen, dat helpt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bij ons zijn het ook witte kastjes en bruin oppervlak geworden (wel composiet, hout zag ik qua onderhoud niet zitten).
    En als spatwand hebben we oude vloertegeltjes gerecupereerd, ik stuur je een foto, is echt superschoon! En gemakkelijk om af te kuisen.
    Spoelbak voor het raam, aan de straat, in 't stad. Ge hebt mensen die vrolijk binnenkijken en zwaaien en ge hebt er die direct wegkijken als ze je zien. Er zijn er maar weinig die niet kijken. Misschien toch maar eens van die horizontale latjes overwegen... Maar ik heb ook wel alles gezien natuurlijk :)
    En een zitbankje van omgedraaide kastjes met deurtje naar boven zodat er nog iets in kan ook.
    Ik ben er blij mee, valt het op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nogal.

      Net daarom wil ik je superschone foto ter inspiratie van wat hier nog moet komen.
      Stuur je hem mij ook?

      Verwijderen
  26. Leuk, leuk, leuk. Laat maar weten wat het wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wij zijn ook aan het verbouwen... Je maakt me nog gekker dan ik nu al ben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Schandalig! Gij kunt niet alleen heel schoon schrijven maar ook heel schoon plannekes tekenen. Het is niet eerlijk verdeeld in deze wereld ... .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, voor de rest heb ik een rotkarakter. ;)

      Verwijderen
  29. Schoon schoon. En nu twee keer muggenziften:
    - is het zitbankje niet te dicht tegen het gasvuur?
    - staat de kraan niet te veel in de weg als je iets naar buiten wil schuiven?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik wil ook zo'n keuken. En da pelske, en da mandje.

    En? Komt er ook witte planken vloer bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ha da's mooi. Dit jaar staat ontwerpen/uitdenken nieuwe keuken op de planning, maar ik zie dat ik al bijna klaar ben.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. 2 jaar terug had ik zo'n prachtkeuken, echter met de pompbak tegenover het grote schuifraam met uitzicht op een bomenpracht. Heb ik opgelost door er een spiegel te hangen, had ik bomen voor en achter, zie http://www.flickr.com/photos/yayamarieke/4092923434/in/set-72157622775326686

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Langs een kant kijk ik ernaar uit om dit ook zelf te doen, maar eigenlijk zie ik er ook een beetje tegen op. Zo veel schone dinges, zo weinig geld en zo veel keuze! Ik denk dat ik er genoeg tijd zal laten over gaan én mij zal laten 'beperken' door tweedehands gerief. Minder keuze = gemakkelijker, ofzoiets. Allez, hoe dan ook: nog veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi, seg! Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik ga wellicht uw originele idee moeten uitvoeren, maar neem je nieuwe, witte, complete concept mee in mijn planningsproces. Want dat ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. zo'n opstaand randje moet je zeker doen! Echt... goud waard! En verder ziet het er prima uit. Strak plan...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ziet er leuk uit. Wel een hoop werk, maar zeker de moeite waard. Ik heb bij mijn verbouwing mijn keukenblad beschadigd. Lekker dom. Was de lampjes aan het bevestigen, liet ik er 1 vallen. Hele put in mijn keukenblad. Toen maar weer een nieuwe besteld bij: http://composietkeukenblad.be

    Kortom wees voorzichtig met de verbouwing. Kan een hoop geld besparen

    BeantwoordenVerwijderen