dinsdag 5 november 2013

Boris, Polly en Duupje

Polly
Achter de moestuin is er nog een weitje met wat fruitbomen, een poel en vooral veel gras. Om het gras een beetje onder controle te houden kochten we in de zomer ganzen.
Ik bleef echter denken aan schapen, of geiten, of toch schapen want geiten, dat kunnen nogal ongeleide projectielen zijn, maar schapen hebben dan weeral last van 'De Vlieg' (vooral niet googlen) dus het bleef bij denken.

Tot ik twee weken geleden bij de bioboer zat, ik hoorde hem iets zeggen over biggetjes en dat de volwassen dieren grazen en ik wist al hoe laat het was.

Omdat ik mijzelf toch niet holderdebolder in een nieuw avontuur wou storten (en omdat de varkens nog te klein waren om te verhuizen) zocht ik op het internet informatie over Kunekune's (Maori voor Dik & Rond) en na drie seconden was ik toch echt wel heel zeker.

The typical Kunekune nature is of a sociable placid pig that likes close human contact. They are intelligent, resourceful, and affectionate, with a passion for food and a good scratch.
Kunekunes are usually very trustworthy, easy to handle, and safe to have children around.


A grass grazing pig with a passion for food, dat moest ik hebben.

Duupje, Polly & Boris
Dus reden we zaterdag naar huis met drie biggetjes in het koffer, twee voor mij, een voor een vriendin die al twee varkens heeft. Die twee laatsten bleken minder enthousiast dan gedacht en nu verlenen Boris en Polly tijdelijk noodopvang aan hun gepeste zuster.
Na de barbecue mag Duupje terug naar huis.

Polly
Dat van die barbecue was maar een grapje natuurlijk.
Maar wat eet u eigenlijk vanavond?

52 opmerkingen:

  1. Planten natuurlijk (avondeten). Ach gossie wat een poepies! (de varkentjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. altijd al verliefd geweest op KuneKune varkentjes... ook nu weer slaat mijn hart ophol .... zo lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil ook ne groten hof! Hier staat er groententaart met broccoli, wortel, champignons en tofu op het menu, een toppertje bij de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar die zijn echt wel schattig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik test iets voor Dorien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Heidi, wat heb jij?

      Verwijderen
    2. de quiche met geroosterde wortelen, en spaghetti met prei en walnotenpesto. Maar 't zal voor morgen zijn, ik vind geen paranoten en venkelzaad in de colruyt...

      Verwijderen
    3. Heidi, wij hebben ook de spaghetti met walnotenpesto getest, en bij onze colruyt waren er wel paranoten, alleen hebben die daar een andere naam...

      Verwijderen
  6. witloofsoep! (maar toegegeven, met spekjes, sorry varkentjes!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eén van de twee testrecepten uit jullie nieuwe boek... benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pasta met spinazie en fetablokjes en gebakken champignons.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. lasagne met een restje van de vulling van deze burgers ertussen

    http://yellowlemontreeblog.blogspot.nl/2013/10/beste-lekkerste-vegetarische-zelfgemaakte-vega-bieten-feta-burger-avocado-mango-recept.html

    de burgers zelf zijn in ieder geval een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem5.11.13

    Hachee. Een heerlijke herfst kost met veel ajuin.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oe, konijnen krijgen (soms) ook vliegen. Die van ons toch............

    Keikoele varkens, toch eens met de Man praten...............

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eén woord: schattiiiig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schoon!

    (en wij eten pizza)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Varkens zijn eigenlijk honden die gras eten. En niet blaffen. Oh, wat wenste ik dat mijn buur een varken ipv een hond had aangeschaft! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Borissen, dat zijn vaak varkentjes, nijlpaarden, bolle beertjes, of brave slechteriken. Ik herken mijn zoontje daar eigenlijk allemaal wel in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een fles Neocidol in huis, en ge kunt probleemloos schapen houden.
    Varkens daarentegen huisvesten uitzonderlijk wel eens een lintworm, die dan gul eitjes in het rond strooit, die dan weer mens en beest kunnen infecteren. Dus op tijd eens ontwormen best. (handleiding alhier: http://www.levendehave.nl/kennisbank/varkens/wormen-bij-varkens )
    Maar voor de rest wel schoon verkskes :-)
    't was pasta met een tallegio-sausje met een restje fazant alhier. Njam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, morgen komt de dierenarts den Boris castreren, ik laat ze gelijk allemaal ontwormen.

      Verwijderen
    2. astemblieft, we willen als volgende blogpost hier geen ziek en uitgemergeld Jefke zien...

      Verwijderen
  17. Schapen in een boomgaard zijn trouwens een slecht idee, tenzij je de juiste boombescherming hanteert.
    Ik weet niet hoe dat zit met die varkens, maar bij mijn ouders was de halve boomgaard binnen de week in de vernieling gevreten (4 schapen hadden alle schors van de appel- en perenbomen afgegeten)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Varkens zouden dat niet doen, huhum.

      Verwijderen
    2. Ik zou toch die boompjes maar in de gaten houden als ik jou was. In geval van problemen: gewoon wat kippengaas rond de stam tempert zelfs de meest enthousiaste knager.

      Verwijderen
    3. Die varkens laten bomen met rust. Zelfs net geplantte bomen of net opschietende scheuten laten ze met rust. Tegen grotere bomen met een ruwe schors schurken ze wel eens graag maar daar kunnen die bomen best tegen. En 't is zo snoezig om ze bezig te zien!!

      Verwijderen
    4. Vala sé, het ideale varken bestaat, hopelijk eten ze nu nog gras ook.

      Verwijderen
  18. Varkens wroeten, dat hoor ik elke keer als ik erover begin, maar zie hier, een nieuw argument voor mij om in de strijd te gooien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pannenkoeken! :-)
    grtjs, Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo een lieve beestjes ! Het wordt daar een echte leuke beestenboel!
    Hebben die diertjes veel plaats nodig?
    Echt een leuke aanwinst ... Ik volg zeker hun vorderingen

    En het was een varkenshaasje (sorry beestjes) mega gebakken patatjes en boontjes uit de moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ja knal, gegoogled!
    En hier is het vanavond curry stoofpot met rode linzen, knolraap, pastinaak, worteltjes en patatten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wie weet gritselen ze nog pats boem plotsklaps truffels op, waarvan ge het bestaan nog niet wist! Santé :-)

    Snoezelige beestjes wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jakkes, nooit zeggen "niet googlen"... Maar in ieder geval, het zijn echt schatjes van varkentjes! Ze zijn heel schattig :) En op die eerste foto sta jij ook heel goed

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een verhaal! Het lijkt me geweldig dat je een optie hebt om na te denken of je schapen, geiten of varkentjes wilt. Geniet ervan!
    Groeten Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  25. moh zie hoe schattig, nog geen idee over t avondeten, oeps, t is bijna avond..

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geen varken aan het spit, that's for sure! Is quiche met prei ook goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Anoniem7.11.13

    met kameroense schapen heb je het probleem van de vlieg niet
    wel minder schattig als de knorretjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem9.11.13

    Beste madame ZsaZsa,

    Om Duupje geaccepteerd te krijgen bij haar 2 compagnons bij je vriendin kan je haar best een tijdje in dezelfde ruimte zetten maar in een afgescheiden deel. Varkentjes moeten eerst even aan elkaar kunnen wennen. Ze meteen samen zetten lukt niet echt... Tip van m'n man die van boerenkomaf is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor de tip!
      De vriendin in zoiets van plan.
      Ze willen ook een beer kopen, die dan ook apart zou komen te zitten, of is daar een gezelligere oplossing voor?

      Verwijderen
  29. Och, nu ben ik verliefd.....

    Wat een leukerdjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoe lukt het met de varkentjes mme ZsaZsa?

    Wij hebben immers ook een serieuze tuin met een stuk wei waar nu 2 schapen op staan maar zouden overwegen om er (ook) 2 kunekune varkentjes op te zetten.
    Zijn dat eigenlijk wroeters in de tuin? Breken ze niet uit? M.a.w. zijn ze "braaf"? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Redelijk, Polly is deze week bijna opgegeten door onze bouvier, maar buiten dat gaat alles zeer goed.
      Ze kunnen wroeten, maar dat zouden ze alleen doen als er aardrupsen in de grond zitten, na een jaar zijn die natuurlijk allemaal opgegeten.
      Voor de rest zijn ze echt wel braaf ja, het zijn supergrappige dieren die ik al niet meer zou kunnen missen. (De bouvier daarentegen)

      Verwijderen
    2. Ah oké bij ons geen honden in de buurt maar in het meest extreme geval combinatie van 2 schapen, 2 varkens en 2 poezen. En ik denk dat het varken het normaliter wel kan halen van de poes.

      Is het stuk waar bij jullie de varkens zitten serieus afgesloten? Bij ons is de afsluiting redelijk, ttz goed genoeg voor de schapen maar ik vrees dat varkens meer geneigd zijn los te breken richting de achterliggende bos :-)

      Verwijderen