zaterdag 1 februari 2014

Over de klok leren lezen

IMG_8455 Met een kind dat soms veertig uur vijfenveertig antwoordt als je vraagt hoe laat het is, sprong ik een gat in de lucht toen ik dit tegenkwam op pinterest.
Ik naar de winkel voor twee pizza's, die dingetjes waar niemand de naam van kent had ik nog ergens liggen.

Ah, zei het kind, het is twintig na tien.
Duidelijk geval van iets met een klepel en een klok.

IMG_8456 Die minuten kende hij dan toch al van buiten, het is dan ook leuk om ze te zoeken op de klok als ze nog niet standaard ergens in uw hoofd zitten.
Kind, zei ik, het grijze is enkel voor de minuten, het oranje zijn de uren, kom, hoe laat is het?'
Twintig na twee, zei het kind.
Goed, zei ik, prima, en nu gaan we het nog wat duidelijker maken, ik schrijf de uren na de middag er ook bij, moet je daar ook al zelf niet meer over nadenken.
Zeg eens, hoe laat is het als het nu na de middag zijn zijn?

IMG_8457 Zeventien na twee zei het kind.

17 opmerkingen:

  1. Goed bezig dat kind ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die dingetjes waar niemand de naam van kent, zijn splitpennen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede reden om pizza's te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij zat er al bij al maar 7 minuten naast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. splitpennen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spijtig dat pinterest in mijne jongen tijd nog niet bestond. Ik heb daar nogal op gezwoegd, pfff.
    Ik heb het direct gepind. Zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihi, nou bijna dan toch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijne collega van het derde leerjaar heeft ze op één april ooit de klok ondersteboven doen lezen...en vol lesuur.....ons nette kan het nog altijd niet, 21, en verwijt het die juf hihi
    Het is vreselijk, die klok.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohjee, wat een herinneringen…. Ik denk dat ik tig jaren gelede nogal veel weg had van jouw kind wat betreft leren kloklezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't Zal uiteindelijk allemaal wel loslopen denk ik dan, maar wel een leuke misser. Als je de klok op kwart na drie zou gezet hebben was zijn antwoord juist geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dingetjes ? splitpennen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als juf van het derde leerjaar weet ik hoe zwaar het is voor sommige kinderen. Sommige leerlingen zijn er nog niet aan toe om het uur tot op 1 minuut nauwkeurig af te lezen. En dan ook direct analoog + digitaal!!!

    Dit klokje kende ik nog niet. Dus bedankt voor de tip ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha! Hou vol :) . Dat kwartje valt vanzelf een keer..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mijn kind vertelde de zwemjuf dat hij leerde klokkijken. Waarop de zwemjuf vroeg hoe laat het was. Tsja,dat moest hij dan nog wel even leren! Leuk idee. Ga het zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen