maandag 1 juni 2015

Over slakken en mijn barm hart

kool Een paar dagen geleden wandelde ik voorbij deze zieltogende kool, een slakkenslachtoffer van het ergste soort, hier was zwaar gefeest, dames en heren!
Ik voel een kleine coléreaanval borrelen en de moordplannen sijpelen al binnen.
Een schaar! Een satéprikker! slakkenkorrels! Biervallen!
Maar dan schiet mijn innerlijke Dalai Lama wakker en spreekt me met zijn kalme stem toe: Seg, doe is normaal jom. Ik vind dat gij feitelijk weinig te klagen hebt over slakken, zunne!
En hij heeft een punt. Eigenlijk feitelijk kom ik maar weinig slakkenschade tegen, hier en daar nog een gat in de lupines, maar verder wordt alles netjes gerust gelaten.
Aan de eenden ligt het niet, want die hebben een maand gebroed (het vrouwtje toch, het mannetje zat al die tijd in de zon aan de poel) en zijn bijgevolg geen enkele keer op slakkenjacht geweest.
Waarschijnlijk komt het omdat er maar weinig slakken in mijn moestuin zitten, toevallig schreef Frank er vorige week een blogpost over: Mulchen helpt in de strijd tegen slakken.
Voila, ik mulch, dus we hebben gewoon weinig slakken.
En die slakken zitten dan allemaal samen ergens in de buurt van deze kool. Opgelost.

Fast forward naar 's avonds.
In een poging de baby een deftig slaapritme aan te kweken rij ik om elf uur heen en weer over een hobbelig tuinpad. (Een mens doet rare dingen in de babytijd.)
Ik bedenk dat ik evengoed iets nuttigs kan doen en besluit op slakkenjacht te gaan, Tante Hilde vangt zo elke avond een volle emmer. Zegt ze.
Ik rij gewapend met handschoenen en emmer recht naar de zielige kool en nog voor ik ze zie weet ik het al: er wordt weer gefeest! Ik heb al een paar keer gelezen dat je slakken kan horen eten, wel daar is geen woord van gelogen.

slakkenparty Meer dan 20 slakken op één kool, dat hoor je!
Ik pluk slakken van de kool als ware het spruitjes, ook op de dikke mulchlaag en op wat vergeten onkruiden achter de kool zit het vol slakken, al snel zie je de bodem van de emmer niet meer.
Ik ben in mijn element, de dochter slaapt weer dus ik kan er volledig voor gaan.
Mijn aanwezigheid wekt de nieuwsgierigheid van de katten, ze staken hun nachtelijke activiteiten en draaien rond mijn benen.

Ineens hoor ik ijslijk gepiep, in het huisje waar de familie spitsmuis woont, op zo'n meter van waar ik gehurkt slakken zit te vangen is zonet een dode gevallen.
Toch geen spitsmuis! Die eten slakken.
Het drama.

Ik voel mij ineens superschuldig, wat ik zit ik hier nu buiten heel het ecosysteem van de moestuin in de war te brengen?
Het is bijna middernacht, ik zit in een rok waar de wind los door waait, op mijn sletsen met een bende katten rond mij slakken te plukken van zielige groenten en onkruid terwijl er voor de rest geen slakkenschade is.
Ik kap mijn emmerke om en ga weer naar binnen.

32 opmerkingen:

  1. aaaaaaaaaaaaaaaaaah! schoon. Nu kan ik goed gaan slapen! Merci.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "ik kap mijn emmerke om en ga weer naar binnen"... gij zult nog heilig verklaard worden ooit, patrones der slakken :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ai nu begrijpt ik waarom ik zo veel last van slakken heb. Mijn katten vangen zeer geregeld spitsmuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och mme Zsazsa, wat moet ik weer lachen om Uw post. En al die slakken.....kippen moeten ook leven, is mijn persoonlijke mening.
    Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Brrrr als er een beest in de tuin komt waar ik van gruwel zijn het (naakt)slakken. Gelukkig valt de schade hier nog mee, want no way dat ik die beesten aanraak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja zeg, en nu ben ik hier de slechte, want ik vang nog elke avond 'mijn slakken'. Het is wel geen emmer meer vol, meer een puddingkommetje, een dessertje voor mijn eenden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier gooi ik korrels en voor de rest bij de kippen , die ze dan NIET opeten... ja zie ... elk beestje heeft wel een functie zeker

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem2.6.15

    Je bent gewoon heel lief!en niet veranderen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oooooooh zo'n lief einde!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er zouden er meer moeten zijn gelijk gij ! De wereld zou een stuk mooier zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha, inderdaad, zo'n slakkenvangst brengt meer teweeg dan je lief is.

    Wel fijn dat je weinig vraat hebt! Deze kool fungeert gewoon als lok-kool. Is het een Chinese? Daar heb ik dat al meer van gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heerlijke post! mijn dag is goed begonnen, merci daarvoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier ook zelden té veel slakken. En als ik er dan toch pluk, dan zet ik ze een beetje verder. Niet te ver. Stel dat ze hun weg huiswaarts niet meer vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pascalle2.6.15

    Whahaha! U schrijft briljant Mme !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het leven zoals het is...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hahaha geweldig geschreven weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig, wanneer je dat emmertje om kiept en stillekes weet dat het goed zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit lees ik liever dan over al die moordpartijen :-) Ik woon in een oud huis en daar tref ik er geregeld eentje binnen. Kan niet vinden waar precies ze binnen komen dus hier ook iedere dag vangen en buiten op het bemoste schuurdak zetten. Dan hebben ze nog een kans te ontsnappen. Maar ook mijn moestuin achter in de tuin wordt aardig bezocht. Daar zet ik ze over de schutting op een stuk braakgrond.
    Mooi blog weer om te lezen!!! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zolang je die emmer slakken maar niet op uw sletsen kapt, is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ohh slakken, ik kan tegen een hoop maar heb echt een naaktslakken trauma en halaas zijn wij de enige in de wijk met een grasmatje en een flink begroeide tuin dus na een regenbui kun je hier over de slakken skieen. Ze laten niks jong groen heel. Man voert er honderden af naar de voorkant elk jaar. Om iemand anders te pesten maar ze willen mij. Had wel zowaar vandaag een eendenstel op bezoek, wie weet. Maar dat geeft dan weer andere schade....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha:)). Ik lag je blog in men bed telezen en ik moest luidop lachen. Mijn ventje vroeg waarom ik lachte... Ik wist nu eens niet wat ik daarop moest antwoorden :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nu vraag ik me wel af wat ge zou doen met uw vol emmerke slakken? Ze verdrinken in bier? Voeren aan uw pluimvee? (maar wat dan met die huisjes?) Ze bij de buren gaan droppen? kheb de mijne omgekapt in de remorque en samen met mijn snoeisel netjes afgeleverd in het containerpark. Nèh!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. :):) Oef er zijn nog tere zielen. Ik word altijd uitgelachen als ik vertel dat ik mijn slakken vang en op een braakliggend stuk grond ga zetten. Nu kan ik zeggen dat ik lang niet de enige ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je vangt waarschijnlijk ook de spinnen in huis (of laat ze zitten)om ze buiten te zetten. Wij doen dat ook :-).
    Een moestuin hebben we (nog) niet. Ik wacht op de dag dat mijn baby geen baby meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem4.6.15

    Wij hebben ook een groententuin en hebben dit jaar enorm veel last van slakkenvraat. Waar al die slijmzakken vandaan komen, is me een raadsel maar elke morgen zie ik dat mijn plantjes die ik met liefde heb opgekweekt, zijn aangeknabbeld. Meer dan de helft van mijn courgette- en pompoenplanten is al kapot, de jonge snijbietplantjes bestaan enkel nog uit rechte stokjes, de slaplantjes zien eruit als stukjes kant,...De slakken blijven zelfs niet van onze aardbeien en radijzen.....
    Ik ben tegen het gebruik van slakkenkorrels omdat het chemische rommel is en ik dat ongezond vind voor onze kleinkinderen en de katten van de buren. Bakjes met bier zetten heeft geen effect tegen de slakken en gebroken eierschalen rond mijn planten strooien, schrikt de slakken ook niet af.
    Ik pas dan maar de grove middelen toe en plet elke slak die ik tegenkom zonder medelijden onder de zool van mijn rubberen tuinlaarzen in de hoop dat ik de slakkenfamilie ietwat kan verminderen zodat wij tenminste toch 'iets' van groenten kunnen kweken en verbruiken. Niet diervriendelijk maar het gebruik van slakkenkorrels is dat ook niet liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn ook slakkenkorrels die geen kwaad kunnen voor andere dieren, die van Eco...dinges. Die werken in op de krop en zijn niet giftig!

      Verwijderen
    2. En die lieve blauwe Eco-dinges werken dus ECHT!

      Verwijderen
  26. Anoniem7.6.15

    Is dit misschien iets? ik heb het nog niet uitgeprobeerd aangezien ik nog geen moestuin heb... Misschien het proberen waard..http://media-cache-ec0.pinimg.com/1200x/56/3f/f0/563ff00d893f73900b86ec9a2d2fe987.jpg
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo romantisch geschreven, het was alsof ik er bij was ;-)
    En er zijn vrees ik maar weinig barmhartige Samaritanen voor slakken dus die daar bij jou hebben geluk!
    Wat preventief helpt tegen slakken is in de winter de kippen in de moestuin laten rondlopen, die pikken dan alle eitjes op. Maar misschien doe je dat al en heb je daarom weinig slakken in't algemeen?
    In ieder geval: ik redeneer ook dat het niet op enkele groentjes zal aankomen in onze moestuin en het ene beestje eet het andere wel op, daar hoef ik me ook niet mee te moeien. Al moet ik bekennen dat ik voor spinnen een uitzondering maak...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De weinige slakken die hier ronddwalen zijn verzot op (de overschot van) het droge katteneten. Als ik zo mijn aardbeien kan redden en geen slakken hoef te pletten, vind ik dat prima. En de katten krijgen 's ochtends samen met hun 'nat vlezeke' nieuwe korrels.

    BeantwoordenVerwijderen