vrijdag 12 september 2008

De bessen in september

Frambozen
O, wat zag mijn oog?
Na de volledige kaalpluk op een paar dagen tijd zijn er weer frambozen!

Frambozen hebben niet het gezonde imago van tomaten, kiwi’s en broccoli. Maar dat is onterecht, schrijven dr. Jules Beekwilder en zijn collega’s in het tijdschrift BioFactors. Per gram bevatten frambozen volgens reageerbuisstudies tien keer meer beschermende anti-oxidanten dan tomaten, ofwel heel veel verbindingen die agressieve moleculen in het lichaam kunnen neutraliseren, en voorkomen dat cellen beschadigen.
‘In frambozen zitten vitamine C en anthocyanines’, zegt Beekwilder. ‘Maar die vind je ook in andere producten. Ongeveer de helft van de anti-oxidantwerking van frambozen wordt echter veroorzaakt door ellagitannines. Die vind je in kleine hoeveelheden in aardbeien, en verder eigenlijk nergens. Onderzoekers denken dat ze ook de werkzame bestanddelen zijn van sommige Chinese geneeskrachtige kruiden.’
Bron: Resource


AardbeienO, en aardbeien hebben we ook nog, wat zijn we weer goed bezig!

14 opmerkingen:

  1. Heb jij geluk. In de winkel vind ik geen frambozen meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier staan ze thans ook mooi. Ik kan er elke dag een handjevol plukken. Net zoals de aardbeien trouwens. En de tomaten. En de courgetten. Man, die hebben het echt wel fenomenaal gedaan dit jaar. Ik heb minstens 30 courgetten gehad van mijn 2 planten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier hangen de struiken ook nog vol frambozen (en aardbeien en braambessen). Zooooo lekker! Ideale "snoepjes" voor tussendoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ook hier kan ik nog wel even frambozen oogsten... in 't voorjaar geprobeerd een braam te verplanten- overleefde het niet...maar op de plaats waar ie eerst stond komen nu weer scheuten tevoorschijn- dan daar maar een klimelement zetten zeker. Zouden er nog aardbeien kunnen geoogst worden waar nu nog bloemekes aankomen?Weet er iemand of blauwbessestruiken elk jaar een goede gift compost nodig hebben? Dit jaar deden ze het maar triestig...Ook pompoenen deden het zeer goed. 2 planten zijn spontaan in mijn composthoop uitgekomen waarvan ik er minstens al 20 geoogst heb (hokaido-type)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ja, nog even zeggen dat blauwbessen ook zeer veel anti-oxidanten zouden bevatten en dat mbt afremmen van kanker hier resultaat mee geboekt is (zie maar es op Blueberryfields, blauwbeskwekerij). Over groenbemester: winterkoren kan met tot in oktober als groenbemester gemakkelijk nog zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blueberryfields ligt in mijne achtertuin ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tine, ik heb koren nog overwogen maar dat vriest niet kapot, dan moet ik te hard werken om dat onder de aarde te krijgen en daar doen we niet aan hé.

    Inge, ah, ik ben daar al geweest, allee in de buurt toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nimsa13.9.08

    weet je wat ik heb?
    Alle frambozenstruiken netjes op een rij aan de zonnekant. De drie rechter dragen mooie vruchten, de drie linker dragen er veel maar zijn zo van die roze tegen elkaar geplakte bolletjes in de vorm van een framboos die uit elkaar vallen als je ze plukt. Iemand een idee hoe dat komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Frambozen... zo hard mijn favoriet fruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Blauwe bessen (of bosbessen) groeien vooral op zuurdere grond. In een doorsnee tuin durven ze het nogal eens lastig hebben. Aarde uitgraven en aanpassen (ik denk dat mijn moeder turf gebruikt heeft) zou kunnen helpen, maar bij ons heeft het geen wonderen verricht. Frambozen zijn veel eenvoudiger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de tip ivm de turf (had ik bij aanplant van struiken gedaan). Misschien regematig wat turf onder de grond mengen? Of andere dingen uitproberen om de grond te verzuren? Mme Zsa Zsa,op welk type grond staat uwe hof? En groeien de blauwbessestruiken goed afgezien van het feit dat de vogels met de besjes zijn gaan vliegen?
    Nimsa: Velt heeft een uitgave over de teelt van kleinfruit; misschien kun je eens mailen naar Peter Bauwens van 'De nieuwe tuin'of naar VELT.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tine, geen idee, gewoon grond denk ik. ;-)

    Ik had blauwe bessen voor de vogels er weg mee waren, maar een gigantische struik was het niet.

    Ik heb mijn exemplaar van Velt er eens bijgehaald en die spreken idd van zure grond, in de Kempen is de beste plaats en laat ik daar net zitten.
    Zure grond is idd te verkrijgen met turf maar ik dacht dat Velt turf wel afraadt omdat dat helemaal niet ecologisch is, maar daar zeggen ze nu niks van.
    Wel veel mulchmateriaal en volle zon.

    Nimsa, ik vind nikske terug in dat boekje, heb je die planten tegelijk gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nimsa17.9.08

    nee, ze komen van twee verschillende vriendinnen, ..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, dan zou ik de vriendin met de slechte frambozen inruilen.

    BeantwoordenVerwijderen