dinsdag 16 september 2008

Een sling met mooie hoeken.

Sling
Mijn nichtje is bevallen dus maakte ik een sling.
Want zo simpel is dat, iedereen die pas (of in de voorbije 2 jaar) bevallen is kan wel iets doen met een sling, zo ook zij redeneerde ik.
Het klopte want de zoon werd erin geschoven en zweeg voor de volgende 3 uur.

Voor mezelf neem ik liefst de meest fantastische kleuren, maar voor een ander ligt dat toch iets gevoeliger, dus opteerde ik voor rood met een extra lappeke bloemen, het is wel een zoon, maar een vrouw die het draagt, toch.
Toch?

Ga ook aan de sling en maak hem zelf of koop hem bij Annelies, Jipie of Lien en bekijk de geweldige filmkes van Eva.

Een sling is eigenlijk gewoon een lap stof met ringen aan.
Als je met één laag stof zit heb je de keuze uit verschillende dingen om de zijkanten af te werken, je kan er een biaisbandje omheen stikken, gewoon overlocken of omzomen, je kan dat dan gewoon omzomen, knal boem, rol om en stik vast of je kan dat netjes doen, het laatste ga ik eens uitleggen sé. Je kan dit niet alleen gebruiken voor een sling maar ook voor placemattekes of tafellakens of een gordijn, of of ...
Terwijl je dit leest moet je mss meedoen met een papiertje, dat maakt het leven wat simpelder.

hoeken.jpg
1. Beslis hoe breed je de zoom wil, voor een placemat is dit maar één cm, maar voor een tafelkleed kan dat 4 cm zijn, doe daar één cm bij en strijk om. Plooi dan die cm naar binnen en strijk nog eens plat, dus je ziet dan de rafelkant van je stof niet meer.Op de foto is de zoom in totaal 3,5 cm, 2,5 die later zichtbaar zijn en 1 cm die naar binnen wordt geplooid. Doe dat aan elke kant, je zit dan met zes lagen stof in de hoeken, druk goed zodat de plooien er in staan.
2. Plooi de hoek zo dat de plooien op elkaar liggen en het vierkantje dat ontstaan is door te strijken in de hoek, mooi in twee is.
3. Stik vanuit dat hoekje recht naar beneden tot één cm voor de rand, dus tot waar je ook een strijkplooi hebt.
Het stiksel staat loodrecht op de stof, als je problemen hebt om loodrecht te stikken teken dan een lijntje met een geodriehoek.
4. Knip de hoek weg tot op 1 cm van de naad, knip het teveel aan stof tot op 2 mm van het hoekje ook weg.
5. Keer de stof om en plooi de cm naar binnen en druk mooi plat, gebruik eventueel een bot potlood om het hoekje mooi te krijgen. Leg de naad onder het stiksel open, dus aan beide kanten een cm naad tot in de hoek.
-Stik vast op 1 of 2 mm, zorg dat de stof altijd mooi plat blijft liggen, dit is niet zo moeilijk maar als je niet zeker bent speldt de stof dan eerst vast.
6. Voila, zowel de voor- als de acherkant zijn nu mooi en netjes afgewerkt.

37 opmerkingen:

  1. Amai, diene sling is schoon zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige sling inderdaad!
    En ik ben ondertussen ook fan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nimsa18.9.08

    De sling is uiteraard prachtig maar de uitleg is de moeilijkste die je al deed (hoewel dat de tas met voering ook kan tellen), het kan aan mij liggen ook want ik ben niet wakker. tot punt één gaat het wel. Maar 'doe hetzelfde met de hoeken', ik kan met de hoeken op veel manieren hetzelfde doen, denk ik..
    wat bedoel je juist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hetzelfde hier nimsa, ik doe mijn best, maar met die hoeken ga ik alle kanten uit behalve in de hoek!

      Verwijderen
  4. een kunstwerkje!
    Heel mooi, amaai!

    Ik heb er nen hele schonen van Annelies, maar helaas... de baby is er niet dol op...
    Maar wie weet komt dat nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nimsa, ik heb die zin weggedaan, want waarschijnlijk is hij alleen maar verwarrend. Je moet dus elke zijde omplooie en strijken dus elk hoekje wordt eigenlijk twee keer omgeplooid.

    Sabine, véél oefenen en filmpjes bekijken denk ik, in het begin kon er er ook niet weg mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Momenteel heb ik een tricot-slen maar dat is niet zo simpel, zo'n meterslange draagdoek aandoen... na 4 kinderen gaat dat wel, maar 't is niet altijd handig...
    Ik vind die rode sling ook echt wel prachtig en zoals je die draagt; het gaat precies vanzelf.
    Ik overweeg al een tijdje een andere draagdoek, dus ga zeker nog wat meer lezen en misschien ene bestellen...
    O ja, ik heb alles in huis voor de courgettecake dus één van de dagen volgt een beschrijving van 't resultaat en hopelijk 't recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tine, anders moet je eens een workshop doen hé, waar woon je ergens?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nimsa18.9.08

    jaja, dat klopt voor mij beter! Dankje.
    Ik vertelde hier thuis over de sling en hij vroeg 'ge gaat er dan toch uitzien als x?' (een nogal zweverige wierooktante uit de buurt) Maar toen hij die van jou zag was hij overtuigd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nimsa, ja dat is den truuk hé, als je iets wil moet je er nooit een geitenwollensok insteken maar een ferm wijf. :-)
    Mannen hebben schrik van geitewollensokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik woon in Merksplas. En wat zou dat dan precies inhouden? A ja, jij bent toch ook van de Kempen hé (Noord-of Zuid?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geef workshops in Geel, dat is wat ver zeker?
    En Gent waar de beste workshops gegeven worden dat is al helemaal uit de richting natuurlijk.

    Dat houdt in dat de meeste draagdoeken besproken en uitgeprobeerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem19.9.08

    Heel mooi, prachtig kleur, zeker met die zwarte kleren erbij! Ik ben geen fan van de sling, maar anders zou ik deze echt wel willen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het moet wel te doen zijn. Hoeveel mensen zijn daar gemiddeld? Ik dacht eerder dat het een 'homepartyy-formule was. Als ik ee bepaald aantal deelnemers bij elkaar zou krijgen zou jij dat dan ook aan huis doen? En kunnen daar ook slings en dergelijke gekocht worden? A ja, ken jij de 'draagzak' van Gluckskafer?
    www.glueckskaefer.de ( ze hebben ook vooral speelgoed)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tine, het aantal mensen scheelt, soms maar twee koppels en soms vier koppels, drie mama's en twee vrvr'en in opleiding, allee alles kan dus.

    Als je vijf mensen kan bij elkaar krijgen wil ik wel komen, maar ik doe het liever in de vroedvrouwenpraktijk in Geel, dan ben ik ook zo thuis.
    Vraag eens rond en laat het me weten.

    Ik verkoop geen doeken, maar ik vertel je wel waar je alles kan kopen of hoe je zelf doeken kan maken.

    Die draagdoek ken ik precies niet, maar dat lijkt me wat babybjornachtig, kan dat? En dan zijn nu niet bepaald de beste draagdoeken ergonomisch gezien, voor zowel moeder als kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat de slen betreft heb ik het al opgegeven.Ik draai mijn eigen telkens weer in de knoop.Nu wil ik graag een sling of mei tai aanschaffen maar ik twijfel wat nu het handigste gaat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Toevallige Passant19.9.08

    Heel mooie sling. Alleen jammer dat die kleine er verkeerd in zit. Knietjes moeten hoger dan het kontje, is hier duidelijk niet het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, maar toevallige passant we spreken hier niet over een 'kleine' maar over een pop met plastieke benen en die zijn nogal moeilijk te plooien.

    Sarrah, goh, dat zijn twee totaal verschillende doeken hé, als het moet dienen om uren in te dragen zou ik voor de mei-tai gaan, als het moet dienen om snel aan en uit en voor korte afstanden dan zou ik de sling nemen, maar eigenlijk zou ik ze beide kopen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ah, daarm dat Jefke er zo beteuterd bij staat; zijn pop zat in die doek
    hoe gaat het trouwens met hem na enkele weken school?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nimsa19.9.08

    he, gent, beste workshops.. hebt ge daar referenties van? Of is een klassieke naaicursus ook genoeg?
    Joepie zeg, workshop slingen..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hij staat er beteuterd bij omdat hij niet in den doek wou en hij wou ik niet dat ik die doek aandeed en hij wou niet dat er een foto werd getrokken enz. Peuterpuberteit alom.

    Hij wil nooit maar school, en zeurt elke morgend maar vindt het elke keer weer 'fijn' en 'leuk' als ik vraag hoe het geweest is en komt lachend buiten en werkt goed mee en vertelt alles wat ze gedaan hebben, dus ik heb er dan toch een goed gevoel bij.

    Nimsa, dat is een workshop over hoe slings en andere draagdoeken te gebruiken, niet een naaiworkshop. Ga eens kijken bij www.doekentheek.be

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O ja de cake is uitgeprobeerd en staat onder het vorige item.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Of, indien van Limburg, volg een workshop bij www.onskientje.be ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ben jij dat Inge, allee, geef jij dat bedoel ik?
    Ik ben dat eigenlijk al een beetje beu en zoek iemand om dat van mij over te nemen.
    Mag ik eens komen kijken bij u?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja, ik ben dat, en ik wil het met alle plezier overnemen! Mail me even op inge@onskientje.be

    BeantwoordenVerwijderen
  25. annelies20.9.08

    als je zelf een sling wil maken: waar kan je die ringen halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bij mij, bij Eva van www.doekentheek.be en mss ook waar ze afgewerkte doeken verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. heel heel mooi!
    had ik het allemaal wat eerder geweten ik had er zeker zo een genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lang leve de sling! Ik begrijp nog altijd niet hoe andere mensen kinderen kunnen grootbrengen zonder sling! :-) Heel mooi hoor, trouwens. In een volgend leven zou ik graag kunnen omgaan met naald en draad.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi,

    Zeer mooie sling!
    Een vraagje ... ik ga er ook één maken, heb de ringen al, maar vroeg me af hoe breed je ze maakt en hoe lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ongeveer 2 meter lang en 70 cm breed.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Laleña27.9.08

    als ik ooit bomama wordt, bestel ik zo'n supersling bij jou!
    see you soon : )

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hihi, goed hoor, tot volgende week!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik denk dat ik de uitleg over de 'mooie hoeken' ondertussen vrij goed begrepen heb (merci!). Ik heb enkel een probleem met het mooie hoeken bij het verwerken van fleece; dit mag/kan je niet strijken en je krijgt wel een hele pak stof na al dat origami-plooien. Heeft madame zsa zsa daar toevallig een oplossing voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mademoi-lies op foto zes zie je hoe een extra stiksel alles op zijn plaats houdt en als je dan zoals op foto 4 de overschot wegknipt en dan schoon openplooit zodat nergens stof teveel is moet dat wel lukken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bedankt, ik moet het zo snel mogelijk eens proberen... Wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. jokeboke24.1.11

    als beginnend naai-mens die, naast de cursus waar we een rok maken thuis ook wel eens iets nuttigs wou maken, dacht ik: ik maak placemattekes want ik heb daar al eens ne goeie uitleg bij mme Zsazsa over gelezen! Heb mezelf daar toch een beetje overschat, want had ni door dat het stikken van de hoek aan de binnenkant van de stof moest gebeuren :)
    Al doende leert men, gisteren zijn er 2 dan toch proper afgewerkt geraakt met behulp van uw handleiding voor de hoeken, nog 4 te gaan! Merci hé!

    BeantwoordenVerwijderen