Eén september 2008

Eerste schooldagWat zoveel betekent als EERSTE SCHOOLDAG, als dat niet spannend is.
Ik dacht rustig te beginnen, helaas dacht Jef daar anders over en kon ik hem om 8 uur al achternahollen door de straat.
Op school was hij minder hevig, snikkend ben ik hem (hij snikte, ik net niet) gaan ophalen, het dutske.
Misschien nu hij weet dat hij niet voor adoptie was opgegeven hij morgen wel goedgemutst de (halve) dag doorkomt.

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen was dat ik gisteren nog een eerste-september-outfit heb gemaakt, een t-shirt met zijn naam op, en een broek van dezelfde stof als het letterke f, de C&A zou het niet beter verzinnen.

appliceren.jpg
1. Overnemen, 2. Strijken, 3. Uitknippen, 4. Vaststikken
Leuk hoor zo appliceren, je koopt gewoon een t-shirtje, bij voorkeur bij mijn vriendin Jo van Kikisj en naait er iets op, een naam, een ster, een auto, een olifant, een ..u snapt het.

Meer gedetailleerd komt dat neer op:
1. Neem hetgene je wil appliceren over op vliesline, dat is dat laagje stof dat plakt als je dat tegen een andere stof strijkt, wees misschien iets intelligenter dan ik en gebruik geen rode stift als u met lichte stofjes gaat werken.
Ik plak de vliesline met plakband op mijn laptopscherm en teken dat zo over, je kan het naturlijk ook eerst afprinten en het dan overnemen.
Let er op dat je op de plakkant tekent, anders eindig je met een gespiegelde versie.
De vliesline is niet per se noodzakelijk maar zorgt er voor dat je stof minder uitrafelt en het makkelijker uit te knippen en vast te stikken is. Door vliesline op een rekkende stof te kleven verhinder je het uitrekken tijdens het vaststikken.
Als je niet op vliesline kan tekenen of je werkt zonder, print dan het de tekening/letters af, knip ze uit, leg ze op de stof en omrand de tekening/letters. Of print af op de verpakking die rond kopieerpapier zit want dat plakt en strijk dat op de stof.

2. Plak de vliesline op de achterkant van de gekozen stof.

3. Knip uit, als je papier op de achterkant hebt hangen peuter dat dan, zonder de stof uit te rekken weer los.

4. Ik plak de letters/tekening gewoon vast met Pritt en stik ze dan met een zig-zagsteek vast, je kan het ook met speldjes vastzetten, maar Pritt werkt zeker zo goed.
Afhankelijk van wat ik vaststikt kies ik voor een dichte (zoals bij Nijntje) of een losse zigzagsteek zoals hier.
De truuk om het mooi vast te stikken is het traag doen en de naald steeds in de stof te laten zitten bij het draaien en veel te oefenen natuurlijk.
Zorg dat het midden van je persvoetje (dat ding dat onderaan de stof vastklemt) altijd op de rand van het figuurtje zit zodat je zigzag én op het figuurtje én op de onderste stof komt.
Je kan dit ook prima met de hand doen, het gaat alleen zeventien keer trager.