maandag 1 september 2008

Eén september 2008

Eerste schooldagWat zoveel betekent als EERSTE SCHOOLDAG, als dat niet spannend is.
Ik dacht rustig te beginnen, helaas dacht Jef daar anders over en kon ik hem om 8 uur al achternahollen door de straat.
Op school was hij minder hevig, snikkend ben ik hem (hij snikte, ik net niet) gaan ophalen, het dutske.
Misschien nu hij weet dat hij niet voor adoptie was opgegeven hij morgen wel goedgemutst de (halve) dag doorkomt.

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen was dat ik gisteren nog een eerste-september-outfit heb gemaakt, een t-shirt met zijn naam op, en een broek van dezelfde stof als het letterke f, de C&A zou het niet beter verzinnen.

appliceren.jpg
1. Overnemen, 2. Strijken, 3. Uitknippen, 4. Vaststikken
Leuk hoor zo appliceren, je koopt gewoon een t-shirtje, bij voorkeur bij mijn vriendin Jo van Kikisj en naait er iets op, een naam, een ster, een auto, een olifant, een ..u snapt het.

Meer gedetailleerd komt dat neer op:
1. Neem hetgene je wil appliceren over op vliesline, dat is dat laagje stof dat plakt als je dat tegen een andere stof strijkt, wees misschien iets intelligenter dan ik en gebruik geen rode stift als u met lichte stofjes gaat werken.
Ik plak de vliesline met plakband op mijn laptopscherm en teken dat zo over, je kan het naturlijk ook eerst afprinten en het dan overnemen.
Let er op dat je op de plakkant tekent, anders eindig je met een gespiegelde versie.
De vliesline is niet per se noodzakelijk maar zorgt er voor dat je stof minder uitrafelt en het makkelijker uit te knippen en vast te stikken is. Door vliesline op een rekkende stof te kleven verhinder je het uitrekken tijdens het vaststikken.
Als je niet op vliesline kan tekenen of je werkt zonder, print dan het de tekening/letters af, knip ze uit, leg ze op de stof en omrand de tekening/letters. Of print af op de verpakking die rond kopieerpapier zit want dat plakt en strijk dat op de stof.

2. Plak de vliesline op de achterkant van de gekozen stof.

3. Knip uit, als je papier op de achterkant hebt hangen peuter dat dan, zonder de stof uit te rekken weer los.

4. Ik plak de letters/tekening gewoon vast met Pritt en stik ze dan met een zig-zagsteek vast, je kan het ook met speldjes vastzetten, maar Pritt werkt zeker zo goed.
Afhankelijk van wat ik vaststikt kies ik voor een dichte (zoals bij Nijntje) of een losse zigzagsteek zoals hier.
De truuk om het mooi vast te stikken is het traag doen en de naald steeds in de stof te laten zitten bij het draaien en veel te oefenen natuurlijk.
Zorg dat het midden van je persvoetje (dat ding dat onderaan de stof vastklemt) altijd op de rand van het figuurtje zit zodat je zigzag én op het figuurtje én op de onderste stof komt.
Je kan dit ook prima met de hand doen, het gaat alleen zeventien keer trager.

20 opmerkingen:

  1. lien1.9.08

    heb nog nooit door pritt gestikt, wordt je naald daar niet plakkerig van, zoals bij de niet-te-naaien -plakvelcro?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geef toe, de eerste schooldag valt zwaar tegen voor het ouderhart. Ben ik blij dat mijn drie spookjes al goed ingeburgerd zijn en niet rap genoeg bij hun vriendjes en vriendinnetjes konden zijn deze morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slechts zeventien keer trager? :-)
    Ik lag vanmorgen in bed nog te denken 'ik wil uit die mooie zijden ruitjesstof een bloem voor op dat paarse rokje' en 'hoe zou dat eigenlijk moeten'.
    Het moet dus zo!
    Dankjewel, je bent een schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hier een naamslinger voor kiendje gemaakt, met de hand genaaid. Mijn god...wat een werk. Ga hierna een keer jouw advies opvolgen, wie weet gaat dat sneller!
    Wel helemaal leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en wie had het meeste verdriet? jefke of de mama?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lien, ik kuist die achteraf eens af, en ik heb nog nooit problemen gehad, Pritt is wel het plakkerigst, ik ga mij eens van die lijm aanschaffen die je kan spuiten.

    Bart en biomama, de eerste schooldag is gruwelijk en de tweede ook, ik ben al twee dagen mottig, traanloos maar mottig.

    Voila sé Nimsa, Mme Zsazsa tot uw dienst!

    Joeltje, heb je een hele slinger met de hand gemaakt, of alleen de applicaties?
    Wow in beide gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tine2.9.08

    Goh, jij maakt echt wel leuke dingen...Ik ben een dummie op het vlak van naaimachines &co wil het eigenlijk ook wel kunnen...ik maak poppen met de hand en duurt echt wel lang...eerst een naaimachien kopen en de handleiding ontcijferen...gelukkig kan ik steeds op een blog met tips en voorbeelden terecht...er is dus nog hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Slim gezien, je kind op de eerste schooldag een T-shirt met zijn naam op aandoen!
    't Is trouwens ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. erg leuk! stoer! en wat is het toch een mooi mannetje!
    en als je je vieze ziekte tasje ziet, wordt je meteen beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kan het nog gemakkelijker maken door het niet op vlieseline te strijken maar op vlisofix. Dat is dubbelzijdig klevende vlieseline en O zo gemakkelijk voor dit soort dingen. Alle patchworkwinkels hebben dat maar bv ook de Veritas.Jullie Jefke kwam weer dik in orde aan op school allesinds.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, geweldige tip, dat ga ik kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het dus geprobeerd, ik heb geappliceerd. Applaus voor mezelf. En enkele tips voor andere beginners :
    - een rode stift is misschien niet ideaal, maar een gele ook niet.
    - heet strijkijzer en plakkant van de vliesline is geen goede combinatie.
    - als je kind Willem-Alexander of Marie-Josephine heet, zou ik de eerste keer beginnen met de initialen.
    Merci mme Zsazsa voor de duidelijke uitleg, ik heb me ermee geamuseerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het dus geprobeerd, ik heb geappliceerd. Applaus voor mezelf. En enkele tips voor andere beginners :
    - een rode stift is misschien niet ideaal, maar een gele ook niet.
    - heet strijkijzer en plakkant van de vliesline is geen goede combinatie.
    - als je kind Willem-Alexander of Marie-Josephine heet, zou ik de eerste keer beginnen met de initialen.
    Merci mme Zsazsa voor de duidelijke uitleg, ik heb me ermee geamuseerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik heb het dus ook eens geprobeerd, en het is redelijk gelukt... alleen ritselt dat zo een beetje als je over de applicatie wrijft (aja want dat is die vlieseline dat je dan daaronder voelt). is dat normaal??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hangt van de vliesline af denk ik, degene die ik gebruik kraakt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Esther1.8.10

    Domme vraag waarschijnlijk maar waarom is vliesline nodig als je stikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Omdat de letters smal zijn en vliesline zorgt ervoor dat ze hun vorm behouden, dat het niet uitrafelt is een extra voordeel.
    Als je iets heel groots wil appliceren hoeft het dus niet per se, maar ik zou het wel doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem26.5.11

    die vliseline, laat je die er dan voor altijd op, want dat begrijp ik niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vlieseline strijk je erop, op de achterkant, en die laat je idd zitten. Ik gebruik zelf iets wat aan beide kanten plakt, en strijk zo, voor ik ga stikken, de letters vast op het shirtje. Kom alleen ff niet op de naam :P

      Verwijderen
  19. Bedankt voor de werkbeschrijving! Ideaal! :-) Resultaat : http://bengels.tmedia.be/

    BeantwoordenVerwijderen