maandag 10 november 2008

Yoghurtcakejes en thee

Thee en yoghurtcakejes.Het is verlof, het is slecht weer, het is tijd om iets te bakken.
Het is tijd voor Supermom!

Deze cakejes zijn heel snel en makkelijk te maken, je moet geen eiwitten opkloppen en terwijl jij al de rest neemt kunnen de kinderen de eitjes met de yoghurt en de schil mengen.
Ik vind deze cakejes lekkerder dan de gewone, droge cakejes, en hoewel Jef elke keer jammert dat hij geen citroenschil eet is hij dat vergeten wanneer ze uit de oven komen.

Nodig voor 16 cakejes:
-2 kleine potjes yoghurt (van 125 gram)
-4 eieren
-150 gram boter, gesmolten
-300 gram bloem
-1 theelepel bicarbonaat
-250 gram rietsuiker
-Snufje zout
-Geraspte schil van 1 citroen
-Papieren vormpjes en/of een muffinvorm

Verwarm de oven voor op 170° (gas 3)
Meng de yoghurt met de eieren en schil.
Doe hetzelfde met de gesmolten boter en de suiker
Roer dit onder de bloem met de bicarbonaat en doe dan alles bij elkaar.
Als je grove rietsuiker gebruikt mix dan het mengsel totdat je geen suiker meer kan onderscheiden van de rest.
Vul de vormpjes, ik zet papieren cupjes in een muffinvorm zodat ze mooi rond blijven, maar je kan het deeg ook meteen in een beboterde muffinvorm doen en zet 25-30 minuten in de oven.

Lekker met een tas hibiscusthee gemengd met vers sinaasappelsap.

15 opmerkingen:

  1. Oh dat klinkt weer heerlijk! En wat zien ze er heerlijk uit!

    Wel oppassen met citroenschillen trouwens. Het laatst op tv gezien dat ze de schillen van citroenen insmeren met een chemisch waslaagje om ze te laten glimmen en dat schijnt er niet af te gaan met wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja idd, biocitroenen gebruiken dus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar dat is nu nog eens een goed idee, lang geleden dat we nog eens muffins hebben gebakken. Wij noemen ze muffins, blijkbaar, ongeveer hetzelfde recept, wat meer yoghurt nog, denk 'k, en maanzaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awel ja ik was dat eigenlijk ook al aan het denken dat het eerder muffins zijn.
    Vanaf wanneer wordt een cakeje een muffin?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Muffin

    Hier zie daar zie, uitleg en geschiedenis en al. Dat wereldwijde web toch, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. yoghurtcake !?!
    Cake hoort vettig en ongezond te zijn, en niks anders.
    God zal u straffen !!! Slecht slecht mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. allemaal héél goed en wel tot het de hybiscusthee met sinaas.. brrrrrr
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. we zeker een proberen.
    alleen de hibiscusthee lijkt me wat te gewaagd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. als je zelfrijzende bloem neemt mag de bicarbonaat dan weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Annemie, ik denk het wel ja.

    Annelies en Nimsa, maar neen gij, dat smaakt helemaal niet naar geitewollensokken.

    Bart, het kan niet elke dag stoofvlees friet zijn hé, ik moet hier de schijn een beetje hoog houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Paasei13.11.08

    Yummie, die zijn ook superlekker met een geplette banaan erbij !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is weer een lekker receptje. Ben nl een fervente muffinbakker en elk lekker recept is fijn om wat meer variatie te brengen in m'n bakkerijen. I make a mean bananenmuffintje.Als je het receptje wil dan hoor ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik wil, post het hier maar, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen commentaar over de muffins, want die maak ik altijd gewoon op de luiewijvenmanier met dank aan Herta. Maar ik heb stukken van hetzelfde servies als gij. Gezellig, he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lianne18.7.09

    Vanmiddag deze cakejes gebakken en ze zijn heerlijk! Wel de bicarbonaat vervangen voor een zakje bakpoeder, want ik heb het hier niet kunnen vinden. Ik heb er nog wat glazuur overheen gedaan van poedersuiker met een beetje yoghurt.

    Ik 'lurk' al even mee. Wat een ontzettend leuke blog heb je. Inspirerend ook, ik ga straks lekker mijn rokje afmaken!

    BeantwoordenVerwijderen