maandag 23 maart 2009

Wat zat er in de brievenbus?

Zaad
Zaad van De nieuwe tuin, zo begon mijn moestuinverhaal 4 jaar geleden, een jaar later dan gepland wegens een klein Jefke onderweg. Een hoop zaad want ik zag het helemaal zitten. De tomaten heb ik nooit gezien, ik zag wel op een ochtend een paard smakelijk alles wat op het laatste perk stond opeten, het nadeel van een moestuin naast een wei. Ach, al doende leert men.
In het eerste jaar werd ik lid van Velt en bestelde vanaf toen al het zaad via hun, veel keuze, de beste prijzen en een goede selectie uit het ruime aanbod. Maar de kleurbietjes bleven favoriet en dus bestelde ik vorige week nog eens wat zaad bij De nieuwe tuin, wat altijd een plezier is voor wie van mooie dingen houdt, de site is niet bepaald gebruiksvriendelijk maar ik neem aan dat ze liever een mooie site hebben dan een degelijke en eigenlijk begrijp ik dat wel.
Het zaad aankrijgen is dan ook altijd als een kadootje toegestuurd krijgen, leuk verpakt, mooi gepresenteerd, ja meer moet dat niet zijn.

13 opmerkingen:

  1. Hier net hetzelfde verhaal: een bezoekje aan de nieuwe tuin, nadien vooral velt-zaden, en nu toch heimwee naar de kleursnijbiet en de kleurworteltjes :-) Vorige week ook zo'n fijn pakje in de brievenbus gehad! (met ook het boek 'ijs uit eigen tuin' :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wij laten ons ook telkens opnieuw weer verleiden door de mooie zaadpakjes van De Nieuwe Tuin, ook al weten we intussen uit ondervinding dat de kiemkracht van die zaden vaak een heel stuk lager ligt dan die van Velt-zaden.
    De gekleurde snijbiet van de nieuwe tuin was vorig jaar ook nog in een ander opzicht een flinke tegenvaller: allemaal gele stengels, uitgezonderd twee rode.
    Dit jaar heeft manlief uit frustratie daarom gewoon een pakje gekleurde snijbiet bij de Aveve gekocht.

    Van de nieuwe tuin hebben we dit jaar roze stengelui, gekleurde worteltjes, gele kerstomaatjes (gold nugget), olijf-komkommer, pepertjes (Hungarian wax), suikermaïs (golden bantam), een mengsel van bladkool en gekleurde melde. Tja... de verleiding hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL uit protest bij de AVEVE zaad kopen, dat kan tellen.
    Ik heb een zakje snijbietzaad van vier jaar geleden en daar komen elk jaar weer vele verschillende kleuren uit.
    Er zit wel altijd teleurstellend weinig zaad in de zakjes vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja geweldig he, de nieuwe tuin. Peter Bauwens heeft ook van die fantastische boekjes uitgegeven, echt om je aan te verlekkeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, wat voel ik me nu goed: nog mensen die De Nieuwe Tuin geen gebruiksvriendelijke site vinden! Ik dacht dat het geheel en al aan mij lag! Maar ik moet toegeven: de zakjes zaad op je foto zien er véééél mooier uit dan die van De Bolster! (al zit daar dan weer een massa zaad in...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De kiemkracht laat inderdaad soms te wensen over, daarom voor ons geen italiaanse tomaten of paprika's meer van daar. Met de snijbiet hebben we dan weer wel heel goede ervaringen, 3 jaar na elkaar een mooie kleurenmix. Dit jaar voor de eerste keer de groene asperges, een paar kruidige sla's en mais (dezelfde als annetanne denk ik ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dank je voor de link naar de mooie site!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Danku voor de links naar de prachtige zaden!!
    Toch nog een vraagje - ik ben een beginner dus ik weet nog van niks! - waarom niet gewoon zaadjes kopen bij de Aveve of lokale supermarkt? Zijn die minder goed dan de velt-zaden? Of schuilt daar een andere reden achter?
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooh wij hebben dit jaar ook al zaad aangekregen in de brievenbus. Vorig jaar brachten we ook een bezoek aan de winkel. Zeker de toch wel lange autorit waard. We hebben toen echt genoten van het bezoekje en het uitkiezen van onze tomatenplantjes, kruiden, paprikaplantjes,...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lienke, zaden bij de Aveve zijn niet biologisch en vaak hybride dat betekent dat ze in een labo zijn 'gemaakt'. De zaden die aanbevolen worden door Velt en van de Nieuwe Tuin zijn oude rassen van ecologische telers waar je zelf zaad van kan winnen, niet dat dit een eerste bekommernis is, maar het past gewoon beter in het plaatje van en ecologische tuin.

    Er zijn ook véél meer soorten (oude) groenten te vinden bij biologische zaadwinkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lisan, ik ben er nog nooit geraakt, ik hoop dat ooit wel te doen.
    Ze staan wel vaak op tuinbeurzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. de nieuwe tuin, echt geweldig...heb er ooit massa's tomatenzaad en pompoenenzaad gekocht en dan de verwondering van mensen bij de eerste oogsten en de argwaan tegenover het proeven van groene, zwarte en witte tomaten... (ik had ook wel nog veel andere kleuren hoor). 19 april staan ze in het arboretum Kalmthout geloof ik. Ik moet nog zaden bestellen...Heb een andere bekommernis nu...IK ben terug serieus werk aan 't maken vd moestuin . Op een stuk waar eerst rode bessestruiken en aardbeien stnden ben ik nu aan 't spitten. Maar wat daar van wortels van graasen uitkomt en winde....Is het te doen om het volledig wortelvrij te krijgen en wat zet ik er het best op? Aardappelen...of (minder ecologisch : een zwarte plastiek en dan pompoenen of zoiets?) We dachten er eerst kippen te zetten : die woelen alles zo heerlijk om en uiteindelijk groeit er niet veel meer...Help.
    Ik ga snel een artikeltje plaatsen op mijn ienieminie -net gestarte blog: www.tines- tuinleven.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen