zaterdag 4 april 2009

De tuin in april, over kruid en onkruid.

KruidenbakkenToen ik aan de moestuin begon wou ik ook een plaats om kruiden te planten, in de moestuin was daar geen plaats meer voor, dus moest ik iets anders verzinnen.
Omdat we honden in veelvoud hebben moest dat iets afgezonderd worden, het werden verhoogde kruidenbakken uit afgeschreven tuinpanelen. Eerst nog met een onderverdeling zodat ik per bak 9 vakjes had maar daar werd al snel van afgeweken. Overenthousiast zaaide ik dingen waar ik nog nooit van gehoord had en vervolgens nooit gebruikte. Maar de klassiekers deden het goed.

De volgende kruiden staan jaarlijks in de bakken:
-Basilicum, meerdere variëteiten: bij alles wat naar tomaat ruikt.
-Bieslook: in véél, roerei, vinaigrettes, salades, ...
-Bonekruid: gesnipperd in gerechten met bonen (allee!)
-Citroenmelisse: thee en als versiering in limonades en ijsthees.
-Dragon: vinaigrettes en op tomaten, wie weet ooit wel voor in een bearnaisesaus.
-Koriander: in Marokkaanse en Indische gerechten.
-Lavas: mmm voor de geur van vroeger en voor in de wortelsoep.
-Munt: thee, om te knabbelen, in Marokkaanse dingen en veel rest.
-Oregano: tomatentoestanden
-Peterselie, zowel de gekrulde als platte: Overal hé, ook om zo te knabbelen.
-Rozemarijn: bij vanalles in de oven samen met knoflook.
-Salie: in melk voor het slapen gaan, als thee voor de keel, bij geroosterd vlees en bij de vulling in kip.
-Tijm: bij keelpijn, in allerlei gerechten en sauzen.

Sommige kruiden zoals goudsbloem, bernagie, kamille, Oost-Indische kers en dille staan her en der en zaaide ik niet extra in de bakken. En anderen staan in aparte potten omdat ze 's winters mee naar binnen gaan.

Het voordeel van bakken is dat je de grondsoort kan aanpassen naargelang het soort plant erin staat.
Rozemarijn en salie houden van kalkrijke gronden, bieslook, basilicum en citroenmelisse hebben graag een voedselrijke grond. Oregano en tijm mogen zeker niet te nat staan en verlangen een goed vochtdoorlatende grond terwijl peterselie en citroenmelisse wel veel vocht willen enz.
Sommige kruiden zoals munt en citroenmelisse gaan erg woekeren dus plante ik die in een soort van afgemaakt hoekje in de bak.
En daar ging iets fout.
KruidenbakkenNa drie jaar had ik één bak met alleen munt, nu is munt wel lekker en kan je dat best veel gebruiken, maar trop is trop dus schakelde ik de kartontruuk in.
Ik trok zoveel mogelijk munt uit, samen met de wortels, dekte de grond af met véél kranten en daarop kwam een dikke laag potgrond, zeker 15 cm. En daarboven bladeren en compost. De kranten en de grond houden het licht tegen en het onkruid er onder verstikt. De wortels beginnen te rotten en de wormen en andere beestjes doen de rest.
Althans dat is de theorie en vaak blijkt deze te werken zeker wanneer er een dikke laag karton (kranten) en een nog dikkere laag grond met mulch gebruikt wordt. Maar met munt vrees ik ervoor dat ik geen simpele tegenstander heb.
Na anderhalve maand zie ik nog steeds geen scheutjes dus ik heb er een goed oog in.
Scheuten die er toch zouden doorkomen zijn meestal makkelijk te verwijderen en betekenen alleen de laatste snik van het (on)kruid in kwestie.

24 opmerkingen:

  1. Ik wenste dat mijn munt het even goed deed.. hier leemgrond en daar raakt geen wortel doorheen.. hij sterft elk jaar weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zwaar onder de indruk!
    Wat verrukkelijke en goed bedacht.

    Hier is de tuin (waar in geen 30 (!) jaar iets in gebeurde, een jaartje opgeschoven, dus deze zomer bivakkeren wij nog in het oerwoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow... wat een kruidenverzameling!
    Ik heb vandaag een kruid gezaait die niet in je lijstje staat.
    STEVIA. Dit is een natuurlijke zoetmaker voor in thee, koffie, koken van groenten, vlees, salades, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o geweldig mooi! ook met het schapenhek er zo om heen.
    wij hebben een klein stukje met kruiden, dat helemaal anders moet en zijn nu ook onze eigen moestuin aan het opzetten.
    ik ga je blog nog even doorspitten voor fijne tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nog even...
    moestuin lijkt me ook zo leuk straks voor onze kindjes. gaan ze het eten vast (nog) meer waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marta4.4.09

    Hallo, wat ik me afvraag, wordt die drukinkt van (oude) kranten dan niet in de grond opgenomen en hoe gezond is dat dan?
    Heerlijke blog, ik las hier al vaker maar reageerde niet eerder.
    Enne proficiat hé, ik vind ook dat je dochter (of ook wel zoon) verdient!

    Marta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil dit jaar ook echt een kruidentuin, helemaal leuk! Handig ook, zo in hoge bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zag gisteren iets op tv en moest gelijk aan jou denken. een 15 jarige jongen die een moestuin heeft in bakken. Hij heeft ook een eigen site
    http://www.makkelijkemoestuin.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een tip: dragon is ook héerlijk in een groentensaus met scampi's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nimsa, lukt het in potten ook niet?
    Ik heb verschillende soorten munt in potten staan en dat ziet er toch altijd goed uit.

    Patricia, ik heb vorig jaar Stevia gehad, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan buiten eens thee gemaakt en dat als zoetstof, maar dat smaakte dan niet echt naar "ons zoet" hij heeft helaas de winter niet overleefd.

    Mus, ik moet Jef in de zomer soms weren uit de moestuin of hij eet al de peultjes op en trekt de wortelen uit die hij dan zonder te wassen op eet.
    Dus volgens mij doet het kinderen groensel eten.
    Het is ook enorm leerrijk en het is experimenteren en meestal lukt het wel. (als ze geduld hebben) Ah voila, het is ook al een oefening op hun geduld.

    Marta, bruin karton, onbedrukt is het beste om te gebruiken, maar bij gebrek aan karton doe ik het dus met kranten. In de composthoop gooi ik ook kranten (met aardappelschillen of ander afval) Dat krantenpapier wordt door de wormen omgezet in compost, dus ik vermoed dat er niet zoveel pure inkt in contact komt met de plantjes.

    Elianne, leuke site, toffe kerel!

    Merci Sarah, en hoe gaat die groentensaus dan voor de rest?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dat klinkt helemaal goed die bakken..
    Hmm weer een project erbij hihi..
    Dit jaar eerst maar eens het grasveld

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik bracht van ecoflora bergamotmunt mee. Een heerlijke combinatie van geuren. De potten met marokkaanse munt blijven hier ook verdacht lang zonder scheuten.Andere jaren is dat precies veel sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat met die inkt valt wel mee hoor (zalle) Zsazsa, ik heb vorige maand nog een (video)berichtje geplaatst hoe je eenvoudig krantenrolletjes maakt (http://the666bbq.blogspot.com/2009_03_01_archive.html) en daar hangt een (extern) artikeltje bij over de inkten en samengevat : de inkten zijn veilig voor de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal off topic: ik heb dit weekend (door het te lezen op je blog) het boek "Alle smaken van de regenboog" gekregen van mijn vriend en ben er hélemaal zot van. Schitterende foto's, schitterende recepten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Héél interessant systeem van die kruiden... een iddetje voor later....die truuk met het karton en muchen...zou dat ook werken voor de hardnekkige wortel-grassen en winde? Ik heb al redelijk wat wortels kunnen wegwerken en ga er dit jaar gewoon op tuinieren...als er toch nog redelijk wat verschijnt zou ik er voor de winter ook het kartonsysteem op toepassen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. de reclame die via uw blog altijd binnnenkomt stoort wel ontzettend... Dat vind ik een groot minpunt aan je verder hele leuke blog... Het weerhoudt me om regelmatig terug te komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. de opdracht om bakken te maken is doorgegeven aan mijn lief, ahum man. Hoe zit dat met katten? Volgens mij graven die beesten de boel hier gewoon uit. Of niet? Ken je die truc met aardappelen? Je smijt wat patatjes (of zelfs gewoon schil ervan) in een fruitkratje met aarde, als de patatjes schieten zet je er nog een kratje met aarde op, enzovoort, en dan de bak van onderaan patatjes uithalen, en bovenzetten.
    By the way, ik zie dat de 200.000e bezoeker voor zeer binnenkort zal zijn. Daar heb je toch al een zsazsa-pakkert voor samengesteld zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. k zie het ook net, 200.000 alweer; gefeliteerd! Het lijkt nog maar zo kort geleden dat het er 100.000 waren! Je bent populair :D

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem8.4.09

    Oh, ik wil ook zo'n bakken. Hoe maak je die? Kan je daar geen handleiding voor schrijven? :-)
    Het moeten hier wel bakken zonder bodem zijn want ze moeten passen over een boomstronk. En vul je die dan helemaal met zand of zit er onder die kranten nog een andere vulling?
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat geweldig zo'n uitgebreide kruidentuin! Dat ruikt vast heerlijk in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tijdtussendoor, mijn Marokkaanse munt komt al piepen, wel héél voorzichtig.

    Geweldig boek Kato, je gaat er veel plezier van hebben!!

    Ah voila sé, met wetenschappelijk artikel, merci 666!

    Tine, ik had in die bakken ook grassen, die zijn echt wel hardnekkig en komen soms nog langs de zijkant piepen, maar ze zijn we makkelijker uit te trekken.

    Ysabje, ja ik weet het, maar ik weet niet wat er tegen te doen. Ik heb er geen last van door met een mac te werken.

    Vermiljoen, neen die kende ik niet, ik heb nu aardappelen gewoon in de grond in de moestuin zitten en dat vind ik al spannend.

    Anoniem, mijn bakken zijn ook zonder bodem en staan gewoon op de aarde, dat is toch nog altijd beter omdat ze dan nooit uitdrogen, nu zit er zoveel grond in dat uitdrogen denk ik niet zo snel zal gebeuren.
    Ik heb die bakken niet zelf gemaakt, maar het zijn gewoon tuinschermen in drie gezaagd en dan in palen geschoven waar een uitsparing in is.
    Er zijn hele mooie bakken te koop, véél mooier zelfs in van dat gevlochten hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. en de ondervedeling van de bakken?
    is dat dan over de volledige diepte, of gewoon een bovenste plank?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Els dat lag er gewoon op, maar nu heb ik dat niet meer je ziet zo ook wel wat waar staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een leuk idee zo in die bakken! Ik heb dit jaar voor het eerst een tuintje...tot nu toe komen alleen wat radijsjes te voorschijn en wat spruitjes...maar da's voor later in 't jaar!

    BeantwoordenVerwijderen