dinsdag 19 mei 2009

Broekskens

Broekjes
Broekjes, tusseninbroekjes, nog geen zomer, maar ook niet zo koud meer, onderaan twee dunne floeren (ribfluweel) en on top (en totaal over the top volgens Mr Zsazsa) een iets stugger katoenen broekje, mèt ingestikte plooi.

KnopenEn dan de knopenevolutie, eerst was er niks (zie banner bovenaan) en dan was er twijfel. Er was altijd al de nepgulp, dus ging ik maar voor de nepknoop, maar dat was bij nader inzien ook maar belachelijk, dus veranderde ik het patroon, in het voorpand moest die rekker weg, want een knoop op een tailleband met rekker is onnozel.
We schakelen nu over op de blauwe broek, in het rugpand een rekker, vooraan een nepgulp met nepknoop, maar bij nader inzien schuift dat toch niet zo handig en bij dringende plasbeurten loopt er dan wel eens iets mis.
Broek drie dus, de rode, achteraan een rekker, vooraan een echte gulp met een echte knoop en zelfs een echt knoopsgat. En dat allemaal op twee weken. Dat kan tellen als evolutie.
En eigenlijk valt dat best mee een rits in een broek zetten, je hebt alleen een extra stukje stof nodig om achter de rits te stikken zodat je geen dingen mee toeritst.
Zo, nog twee broeken te gaan, maar die evolutie blijft nu even stilstaan.

33 opmerkingen:

  1. nog maar eens het bewijs dat mannen geen smaak hebben. superbroekjes! Ik heb zo een hekel aan een echte gulp maken, inderdaad niet zo veel werk, maar *wuch*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en nu zie 'k 't bieske aan de zakken bij die rooien. Doe'k ook vaak. Maakt 't echt af, hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. felle broekskes! vooral die rode is echt fantastisch!
    Aan broeken begin ik nog niet, lijkt me echt aartsmoeilijk. En idd dat bieske met paspelband is heel knap. Ik heb het pas ook geprobeerd in een jurkje voor het eerst, en het maakt het echt af. Wel heel secuur stikken dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi. En die rode is mijn favoriet. Mooi detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merci dames, eigenlijk is dat biezeke geen biezeke maar gewoon de binnenkant van de zak die ik wat laat piepen en dan vaststik. Patroontechnisch niet in orde want je komt dan onderaan de zak (waar je de twee zakdelen aan elkaar stikt) een stuk te kort.
    Maar veel makkelijker dan een paspelband.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en straks kom je nog vertellen dat je bij het doorstikken van de zakken een neepke had, en je dan maar een hele neep tot beneden instikte, wat je nu de ingestikte plooi noemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is niet wat het precies is, maar hoe je het brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh die rode is gewoon geweldig. Mag ik bestellen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het rode broekje is inderdaad "geweldig schoon",en stijlvol, maar ook speels....
    pfff Meneer Zsazsa kent er niks van....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waauw!
    Ik kijk vol bewondering, met ogen als schoteltjes en open mond toe wat voor moois jij allemaal kan maken!
    Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat mooi vooral de rode broek is mooi.
    zou u mij een tip kunnen geven waar ik zulke patronen vind? ik wil ook namelijk broekjes maken voor mijn lieve kleine knul..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mme chichi19.5.09

    ik zou er meteen een paar willen bestellen voor Merlijn!
    hij draagt nu al 2 jaar een superformitofgeruitemet bladpatroon van 'mon oncle d'amérique' maar die is nu te klein, groeispurt...
    dus als je ze in serie maakt, graag maatje 10 jaar voor mij hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw! Dat rode broekje is idd. geweldig: wat een mooie stof. Misschien een heel domme vraag (maar 'k stel ze toch): die ingestikte plooi... plooi je dan gewoon de stof dubbel en stik je dun langs de plooi? Zodat je de naad ziet aan de buitenkant?
    'k Heb trouwens onlangs die paspelband (idd. bij Veritas aan 75c./m) geprobeerd zoals jij beschreef en dat ging heel goed, dus merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toffe broekjes!
    Alle, volgens mij is een nepgulp maken (zoals je voorheen deed) nog moeilijker dan een echte gulp maken :o).
    Ach, en dat die zakken niet helemaal uitkomen, wie ziet dat...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Susan, dat patroontje is zelfgetekend, maar in Knippie ed kom je soms wel dergelijke patronen tegen.

    An, ja ik doe dat idd zoals je zegt, maar het neepje moet wel in het patroon zitten anders neem je teveel stof weg, je kan het wel doen als volgt, eerst teken je de linkerkant tot in de helft van het broekje op de stof (als je het midden van de zoom en de knie aanduidt en een streep trekt van het een naar het ander en dan verder rechtdoor heb je het midden) dan schuif je het patroon 4 mm naar rechts en teken je de rechterhelft, voila en dan een neepje/plooitje stikken van 2mm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem17.10.15

      waauuuw seg :o
      is dit te doen als beginner?
      is dit patroon in de toekomst te koop??

      tina

      Verwijderen
  16. Bedankt, ga ik ook eens proberen, vind het een geweldig extraatje. Zou 'k het ook gewoon kunnen doen bij een model dat ik nogal breed vind? Of verpest ik dan 't model?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ja, das wel goed gelukt zeg! Mooie broeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel schoon (ook het rode broekje ;-)). Ik snap wel niks van de technische uitleg maar ge doet dat goed zeker, als het zo'n mooie resultaten oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tusseninbroekjes, wel handig in ons klimaat tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. broeken met plooitjes zijn de Beste!
    Love die rode. chef boft toch maar weer.
    mag ook ik mijn bestelling plaatsen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oeps wat deed ik nu? ....'Jef' bedoelde ik
    sorrie jef!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi zeg! Daar gaat hij nogal mee kunnen pronken : )

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Seg Mme, hebt ge toevallig ni nog wat van die rode stof over? Zin om te ruilen voor een ander mooi stofje?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. An, die rode stof valt eigelijk tegen in het echt hoor, dat is een print ipv geweven stof en ze is ook nogal stug, voor een kinderbroekje is het prima, maar een rok gaat er gek uitzien omdat het niet "valt" maar blijft staan.
    Maar ik heb nog wel wat als je nog niet overtuigd bent. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jammer, 't ziet er idd. een gezellig geweven stofje uit. 'k Zal er nog eens over nadenken. Dan mail ik je nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mme, hebt ge mijn mail over 't stofke gekregen? Ni da'k u wil afjagen hoor... maar toch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. is paspelband dan zo moeilijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bwa, je moet nogal precies kunnen stikken en goed opletten, ik vind het zoals ik het hier gedaan heb beter controleerbaar.
    Maar er zijn andere dingen die je beter met paspelband kan doen, maar hier zou ik het altijd met de voering van de binnenzak doen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oh ik heb me iets op de hals gehaald met mijn volgend project...
    Zeg en paspelband tussen de naden van een broek, dat is toch simpel hè hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ja dat wel omdat je redelijk recht blijft, dat lijkt me niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem20.3.11

    Wauw mooie broekskes!

    BeantwoordenVerwijderen