zaterdag 23 mei 2009

Proost, rotzakken!

SlakkenvalVerdraagzaamheid kent zijn grenzen, ook ten huize Zsazsa.
Vorig jaar ving ik naaktslakken en dropte ze levend over de deur in een bos. Dit jaar lach ik er niet meer mee nadat ze op een paar nachten verscheidene aardappelplanten ontdeden van hun loof, de radijzen verorberden en meer sla opaten dan een vegetariër op een barbecue. Einde van de vriendelijkheid, gedaan met laten leven en ander gezever. Dood moeten ze!
Hoewel ik onvriendelijkere methodes kon bedenken ben ik toch maar voor de sympathiekste gegaan, dood door overmatig alcoholgebruik, zoveel alcohol dat ze er niet in recht kunnen blijven staan, daar komt het op neer eigenlijk.
En het werkt, dat kunnen we wel stellen, vanmorgend telde ik 65 verzopen slakken, gelijk in vijf-en-zes-tig, gelijk in KEIVEEL, 65!! ik kan het geloven dat hier 's nachts vreetorgieën gebeuren.
Eén flesje bier did the trick, 65 slakken vangen met één flesje bier, het lijkt wel een goocheltruuk.

Dus vanavond groef ik nog wat afgesneden plastic flessen (glazen potten kan ook) in en nam ik twee flesjes bier uit de koelkast, (ver)zuipen engerds!!
Mwhoehahahahaaaaa...

Toevoeging:
Zondagochtend, de buit bedraagt 51 slakken.
Ik begin me af te vragen of ik niet al de naaktslakken van de buurt aan het lokken ben.
Kunnen naaktslakken fenomenaal goed ruiken?

30 opmerkingen:

  1. Haha mijn oma legde altijd schaaltjes of soepborden met bier in de tuin. Heb me toen eerst jaren afgevraagd waarom voordat ik het durfde te vragen. Zij vond dit het beste werken tegenover de chemische troep (en ook goedkoper!).

    Succes met je slachtpartij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rotzakken zijn het ja.
    Nu nog dé tip tegen bladluis, rupsen en meikevers. Want die trappen niet in een flesje bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw tuin moet een waar paradijs zijn blijkbaar!

    Hier zijn het toch maar biologische korrels geworden. Die treffen alleen de vreetzakken in kwestie.
    In de potjes bier verdronk hier vorig jaar menig kever... en dat was nu niet de bedoeling. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knofje, tegen bladluizen helpt dit of bruine zeep (vloerzeep van Ecover bv) met water in een spuitbus doen en de plant in kwestie bespuiten.
    Deze twee dingen wel niet samen toepassen. ;-)

    Rupsen haalt Anne Tanne er manueel af, maar alleen als ze echt schadelijk zijn.

    Katrien, ik heb dat ook overwogen, maar ik kan het precies niet over mijn hart krijgen, of kan dat echt geen kwaad voor andere beestjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat doe je dan met die dode slakken? Ritueel verbranden?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een akelige beesten die slakken! Maar wat heb je dat geweldig leuk opgeschreven! Ik vind het super om je verhaaltjes te lezen!

    Succes met de slakken! jou moestuin klinkt als een waar paradijs.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de kippen lusten hier heel graag slakken. Ik gooi ze dan steeds bij hen. :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rofl, nu bellen alle slakken uit het gebuurte elkaar op: vanavond weer grote feeste bij de zsazsa's ;)

    Die bladluistip ga ik eens proberen want de rozen zien hier wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie de slakken helemaal voor me hoe ze sávonds een feestje houden met jou heerlijke verse groenten. Ik hoop dat het nu beter gaat. Vanmorgen vond ik ook alleen nog maar stengels van mijn prachtige boontjes planten, en ze deden het zo goed. Vanavond ga ik dus ook aan het bier. Nouja de slakken dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai jong, das echt extreem veel!
    wel ne goeie tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lees het maar even na. ;-)

    't Kan écht geen kwaad en 't is efficiënter dan bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En gaan die gemarineerde slakken dan richting kippenren? (zatte kiekes, lijkt me wel iets :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. geef de vrouw een naaktslak en ze wordt nijdig. Wat een gemeen logje, ik hoor je vloeken tot hier vanachter je klavier

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lusten huisjesslakken ook bier of vang je alleen naaktslakken?
    Ze vreten mijn hosta's op, de ambetanteriken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De dode slakken die gooi ik ergens en dan blijf ik nog een paar minuten toekijken of er geen kreng wegkruipt.

    Katrien, lol Escar-Go, dat klinkt nogal venijnig, echt iets voor mij, want idd vermiljoen ik had het GEHAD!

    Inja, naar het schijnt eten huisjesslakken geen planten op, zijn het alleen de naaktslakken die ravages aanrichten, allee zo staat het toch in de Veltbijbel, ik vind huisjesslakken wel tof eigenlijk.
    Allee tot zijn mijn salade opeten natuurlijk.

    Bart, ja ik was het ook al aan het denken, maar wij hebben geen kippen, anders had ik het wel eens getest, zo één keer maar hé, gewoon uit wetenschappelijk oogpunt.
    Zal ik ze bijhouden voor de kippen van Anne Tanne?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Huh, wat eten huisjesslakken dan wel???

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goei vraag, euhm euhm mss gras?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze zijn wel herbivoor, maar eten enkel kruidachtige planten. Net gelezen op Wikipedia.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kruidachtige planten, mmm wat zou dat precies zijn, venkel ofzo of hosta's dan?
    Ik ben er in ieder geval nog nooit tegen gekomen in mijn moestuin zeker dat er onder de hosta's geen familie naaktslak woont?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben een nog simpelere methode: we ruilen onze verse eieren voor de verse groenten van de buren. Geen naaktslakken dus bij ons in de tuin, wel mijten en luizen, maar daar hebben wij geen last van, enkel onze kippen...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is inderdaad zo dat dode slakken andere slakken aantrekken (de lijkgeur), best dus zo snel mogelijk je flessen "verversen".

    Iets omslachtiger methode misschien: eierschalen fijnmaken en strooien rond de groenten die je wil beschermen (is enkel handig als je een klein tuintje hebt).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Of goten rond het bed met sla leggen (zo een afvoerbuis in de lengte in twee gesneden). Daar raken de slakken niet over, over zo'n scherp randje. En als ze al over het eerste raken, dan blijven ze zeker in de goot zelf steken. Mooi is anders natuurlijk, maar 't is dat of sla met gaatjes. (Ik heb in elk geval nog geen slak gezien, maar toch maar hout vasthouden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tante Hilde, geen kippen hier, dus dat betekent dat ik de partij zonder eieren met groenten teveel ben.
    Klopt.

    Inge, ha goed idee, ik zal eens wat lijken rontstrooien waar geen groenten te vinden zijn, laat ze daar maar wat samenkomen.

    OdA, ik hou het in gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En Mdm Zsazsa,
    wat doe jij tegen echte meeldauw??? Heb je er al ervaring mee?
    Ik ben ben benieuwd!!
    Groetjes
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Toon, geen idee ik heb dat niet in mijn tuin.
    Blijkbaar is dat een ziekte die vooral voorkomt als er niet aan vruchtwisseling wordt gedaan omdat de sporen heel lang in de grond blijft zitten.
    Er zouden wel biologische bestrijdingsmiddelen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Merci!!
    Ik ben pas het eerste jaar aan het planten,dus ik vermoed dat ik pech heb gehad...
    Enfin,
    momenteel probeer ik knoflookthee ( mmm)
    en een oplossing van natriumbicarbonaat ( bakpoeder) Ik heb zwavel besteld bij Bioplanet.
    Ik hou je wel op de hoogte,hoewel ik hoop dat je het nooit nodig zal hebben!!!
    Groetjes
    Cindy aka Toon

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wat ook helpt is as van je kachel of barbecue rond de groenten te strooien. Daar houden ze niet van. Nadeel: te herhalen iedere keer het geregend heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ah, dat kan ik dan mss eens proberen in een drogere periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ga me nou niet vertellen dat je werkelijk dode naaktslakken hebt geteld. Dat lijkt me heel vies.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. vanavond nog vanavond nog snij ik een plastiek fles, spaar een pint uit mijn mond, en morgen de tropenhelm op en het tellen der lijken, nadat ik het mortuarium overzag, Hamburger Hill, D Day, the final countdown has started, this is the end, vollen bak uit mijn boksen knallend om de kadavers ritueel naar het Walhalla der Slakken te begeleiden....

    BeantwoordenVerwijderen