zondag 24 mei 2009

Waar is de Jef, deel twee

HuisjeJef was geregeld vermist de afgelopen dagen, hij lag dan in "mijn slaapkamer" zomaar wat te liggen, te genieten van zijn privévertrek in de tuin. Geregeld vertrok hij met een deel van zijn eten richting "slaapkamer" omdat hij het daar naar eigen zeggen ook leuk vond, als hij honger of dorst had kwam hij weer te voorschijn, een beetje zoals een naaktslak.

Slapen in het huisjeZijn "oude slaapkamer" mogen we aan de baby geven, zo, is dat probleem ook weer opgelost!

TuintjeTwee jaar geleden zag dit er een beetje anders uit, de gevlochten omheining is na twee zomers compleet naar de haaien, dus moest er iets stevigers in de plaats komen want ik ben niet van plan om elke twee jaar opnieuw zo'n omheining te vlechten. Zonde want ik vond eigenlijk de gevlochten omheining mooier.
Als we dan toch bezig waren had hij ook graag dat we al de planten die in zijn moestuintje stonden uitdeden want ruimte had hij nodig, ruimte om te graven en te harken en heuvels te maken waar hij kan afrollen (ruimtelijk inzicht is precies niet aan Jef besteed) en dus deden we dat ook nog en allee een paadje om een wandeling te maken ook nog en toen waren we rond en gingen wij op ons terras zitten en Jef op het zijne. Allemaal gelukkig en voldaan. Wij met wat meer rugpijn.

Tuintje
Een stukje grond waar kinderen hun ding mogen doen is volgens mij een geweldige kadoo, iedere keer als ze naar hun tuintje gaan zullen ze zien of er al iets uit komt en wanneer dingen beginnen te groeien hebben ze daar echt plezier van. Dwing kinderen nooit om iets te doen met hun lapje grond wat ze niet willen. En verbeter ook niets aan datgene wat ze gedaan hebben. Help alleen als je toestemming hebt gekregen want anders wordt het voor beiden frustrerend. Toen ik dit tuintje twee jaar geleden maakte zag ik een mini-moestuintje waar alles netjes bij elkaar stond en geen onkruid te bespeuren was, maar in de praktijk spit en harkt Jef liever dan dat hij wacht tot alles begint te groeien dus hij doet maar, schoon slijk is ook schoon. Af en toe begint er toch iets te groeien en dat is voldoende voor hem.

BloemekesOp de markt ging hij resoluut voor kleur en veel: afrikaantjes, pelargoniums, anjers, viooltjes en nog wat onbekenden, als het maar kleur had, en welke dat maakte dan eigenlijk niet uit. Wij doen niet aan ton sur ton.

21 opmerkingen:

  1. keigemakkelijk, zo'n kind dat al zo vlug op eigen benen gaat staan! De toon is gezet voor later: als ze honger hebben,komen ze op hun kousensokken weer aankloppen, lol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Korinne25.5.09

    Zeg jom, van waar komt dat tuinhuisje? Dat zouden ze hier ook nog wel zien zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Korinne, in de Gamma jom.
    Ik ben wel vergeten hoe dat merk heet, ze hebben ook zandbakken ed en die hebben ze altijd, dat huisje moeten ze in sommige filialen bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och super zeg. En al even super, zo van die middagen ongestoord op uw terras kunnen zitten :-) Ik hang nog altijd vast aan "gaan we voetballen mama" zodra we een voet in de tuin zetten. (denkt na of er toch niet ergens plaats is voor iets dergelijks...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat rechthoekje stenen, is dat het pad, lijkt dat niet een beetje op de buitenwandeling van de gevangenis? Zalig voor Jef, wat een klein paradijsje!! En wat een mooi sarzeke waarop hij ligt. Als jullie veel kinderen nemen, dan hebben jullie na een tijd een aglomoratietje in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Jef, ik zou dat bed ook lekker inpikken! Mama past straks toch niet meer met haar dikke buik door de deuropening ;)
    In m'n tuin ben ik altijd blij als er iets niet wordt opgevroten door de slakken. Ik ga vanmiddag wat biervijvertjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat cool voor Jef. Ik wil ook zo'n eigen huisje. Leuk idee. Ben benieuwd naar wat er gaat groeien in zijn tuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is echt een heel mooi idee, jef zijn eigen tuintje en zijn eigen huishouden.
    Tofkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch! Daar kan onze stads-dochter alleen maar van dromen.
    En plots is er weer een beetje spijt in het hart dat wij niet op den buiten wonen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw zeg dat is sjiek....en zo gezellig ...ben eigenlijk wel benieuwd naar de opp vzn jullie tuin....die moet fantastisch groot zijn...en howel ik super tevreden ben met mijn woonst boven de winkel waardoor enkel terassen en geen tuin...ben ik nu enorm jaloers

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vermiljoen, lol ja dat de dé pad, spijtig genoeg kan hij het poortje zelf opendoen.

    Mamavan2, ik heb eigenlijk geen idee van de precieze oppervlakte, het grootste deel is wei en in totaal is het een klein hectare geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een toeval ;-)

    De kinderen zijn in het lange weekend met een restant tegels, begonnen aan 'hun eigen terras' .. 'k ben benieuwd wanneer het klaar gaat zijn ;-)

    ons moestuintje is al enkele weken oud, dus daar is de interesse grotendeels geweken.. hoewel de aardbeien: de dochter plukt ze zelfs groen tot grote ergenis van de 'eigenaar' :-D

    ik heb 2 jaar geleden ook staan kwijlen op een gamma huisje..
    bij ons is het er wel niet van gekomen :-(
    maar misschien maar goed ook, ik zou me nu nogal gefrustreerd voelen.. zo knap gedaan zeg !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve26.5.09

    Het enige speelgoed waar hier tegenwoordig nog mee gespeeld wordt is een put in de tuin, en water. Modder, iets om over te rijen en in te springen, dat is blijkbaar alles wat mijn zoontje nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ontzettend gaaf je huisje. Ik zou daar dan ook wel de gehele dag willen liggen. Het gordijntje ook, je kunt daar toch niet meer vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo'n huisje komt bij ons ook nog...de foto's zijn echt prachtig...een hectare groot waar jullie wonen...een gastenverblijf of bed &breakfast zou bij jullie nog wel marcheren denk ik... doe je niet een seen opendeurdag voor je bloglezers;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi huisje! Wij hebben een miniatuur versie hiervan, ik schatte hem bij aankoop wat groter in, helaas passen ze er nu nauwelijks meer in.
    En die gordijntjes ook, leuk gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, wat een geweldig huisje. Dat is toch De Droom van ieder kind, om zoiets moois en vrolijks en geborgens in de tuin te hebben! Echt, echt, echt geweldig!!

    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo

    eens een vraagje. Welk hout gebruiktje je voor de zelfgemaakte omheining en waar haalde je dit? Het is echt heel mooi. 'k hoop dat 'k over enkele jaren m'n kleintje ook zo'n tuintje kan aanbieden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Vanessa, de kastanjehouten afsluiting komt van Ecoflora in Halle.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoe groot is dat huisje? lengte breedte hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen