maandag 5 oktober 2009

Feestje

WafelsVorig weekend was er een feestje, de laatste tijd worden er nogal veel baby's geboren en samen met een ander boeleke gaf Abel zijn eerste fuif.
We hadden een hoop gebak en andere nagerechten voorzien oa. deze wafels, omdat wafels warm nog lekkerder zijn dan koud én lui zijn leuker is dan moe, had ik een grote kom beslag gemaakt en mijn wafelijzer meegenomen zodat iedereen zelf zijn wafels kon bakken. En omdat ik iets wou meegeven met onze gasten en ook daar het lui-verhaal gold ging ik naar de Ava, kocht bruin papieren zakjes en bestempelde ze met een speciaal voor de gelegenheid gemaakte stempel, voorzag extra veel beslag zodat iedereen nog een zakje wafels mee kon nemen en klaar.

Wafelenbak
Nodig voor ongeveer 35 bewaarwafels, zacht van binnen, hard van buiten.

500 gr boter, naar het schijnt is Alpro Soja bakboter geweldig om wafels mee te bakken, maar ik heb iets tegen sojatoestanden en blijf halsstarrig enkel met 'goei' boter werken in bakdingen.
600 gr suiker
3 pakjes vanillesuiker
10 eieren, gescheiden, wit opgeklopt tot sneeuw
750 gram zelfrijzende bloem.

Werkwijze :
-Klop de suiker en vanillesuiker onder de zacht geworden boter tot een romige massa.
-Voeg de eidooiers toe.
-Roer de bloem onder het beslag, zeef zodat er geen klontertjes in komen.
-Als het deeg te vast wordt voeg dan wat water toe.
-Roer er als laatste het eiwit onder, niet te ruw zodat alles luchtig blijft.

Bak ze!

27 opmerkingen:

  1. Mmmmmmmmmmmmmmmmm jammie en in die zakjes zou je er zo een paar extra bijbakken om te kunnen nagenieten thuis!!! Superidee, ga ik zeker onthouden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha: "ik heb iets tegen sojatoestanden".

    Ik ben als vega toch wel heel blij met sojatoestanden ;-). Maar je wafels zien er heerlijk uit en met zo'n zakje erbij is het helemaal af! Leuk om zo nog wat lekkers mee te kunnen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is jouw bezwaar tegen soja dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker!!!

    Het is dat ik geen wafelijzer heb (en is maar goed ook als ik dit zo zie) anders.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Caro, ik ben daar een beetje bang van voor de een of andere reden, maar ik wil helemaal geen sojapolemiek starten want ik heb ook iets tegen tutten, melk en Dag Allemaal, dus het ligt gewoon aan mij. ;-)

    Maar dan toch wat redenen waarom ik liever geen soja eet:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je hebt iets met dat bruin papier he? Heel leuk gedaan!
    En aha! Iets tegen tuten! Ik hoor het graag zeggen. Beetje bang voor duimzuigers. Last van?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe maak je zo'n stempel? dank voor een antwoordje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Griet, zo!

    Nimsa, ik heb ook iets tegen duimzuigers, gelukkig heb ik er dus geen last van. ;-)
    Jef heeft ooit geduimzuigd/duimgezogen om in slaap te vallen, en toen heb ik hem een hele tijd aan de borst in slaap laten vallen, dan was hij daar wel aan gewend maar dat had ik dan weer zelf in de hand om er iets aan te doen, maar mss heb ik gewoon chanse gehad dat hij dat vergeten was.
    Naar het schijnt zouden kinderen rond hun 2,5 er spontaan mee stoppen, als je er niet teveel de aandacht op vestigt, maar ik heb er dus geen ervaring mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hm, ik ken er eentje die dat volgehouden heeft tot de adolescentie! Enkel 's nachts of bij het slapen, de ouders door het dolle heen uit angst voor 'konijnentanden', maar een duim afleren is verdorie moeilijk. Er zijn uiteindelijk geen konijnentanden van gekomen, en toen de puber een lief had om bij te slapen ging het ineens over.
    Maar soit, geen tuutjes hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leura6.10.09

    Zsazsa zit niet stil gedurende haar zwangerschapsverlof ;) Erg leuk idee om Abel een feestje te laten geven haha.
    En mooi gemaakt die stempel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt zeker gelijk dat lui zijn leuker is dan moe zijn, haha.. Abel heeft wel weer geluk; zo jong en dan al een gave fuif!

    En hoe leuk zijn die zakjes! Ik geniet keer op keer weer van je blog..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hihi, grappig, tegen tutten...
    Ons Sterre had geen tut. Fiere mama, je kent dat , opscheppen tegen jan en alleman dat "die van mij" gene tut nodig had. Tot op een schone dag. Madammeke was al ouder dan een jaar tot ze ontdekte dat je de tut van de papfles kon schroeven en dat dat ook wel lekker was. Ik kan je garanderen: het is echt geen gezicht. Een kind met een tut ( en de bijbehorende ring er nog aan) van de papfles in haar mond. En maar lotsen. De klassiekers tijdens het winkelen waren: "Mevrouw, ik denk dat ze haar papfles kwijt is." en " dan zuigen ze lucht "...grom grom. Tot de kinderarts me geruststelde en zei dat het geen zicht was, maar toch nog altijd beter dan een gewone tut, want dat dit geen bollekesvorm had en dus niet schadelijk was voor haar tanden. OEf... tut maar lekker verder schatje. Nu is ze bijna 5 en tut ze al even niet meer. Enkel de tutfoto's laten me nog stiekem glimlachen. Koesteren, die momentjes...
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. welwel6.10.09

    Was de huisvrouw daar ook ? Wie heeft haar wafels dan gebakken ??

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De huisvrouw heeft haar beslag zo opgegeten met wat chocomouse.

    Lol Anne, heeft ze dan altijd zo'n tut gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als baby wilde ze geen tut, had voldoende met de borst , denk ik, en dan pas na haar eerste verjaardag kwam dat op de proppen. Sloooop precies stillekes binnen. hihi

    Maar... komt allemaal goed, gene paniek.
    Groetje
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt hier 2 wafelrecepten staan he, welk is het beste? Ik heb ooit eens wafels gebakken met dat recept van de boerinnenbond en die waren (denk ik toch) lekker (is al heel lang geleden). Deze namiddag hebben we bezoek en ik wil nu dus wafels bakken!!! Is dit dan het recept van je oude buurvrouw? En zitten daar niet ongelooflijk veel eieren in???

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tof, superleuk! Je moet maar op het idee komen. Heb je zo ook geen leuke ideetjes voor een eerste communie? Ons oudste dochter doet ze volgend jaar. We zijn maar een kleine familie dus ik zoek iets leuks en origineels voor die dag ;);)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Pingu7.10.09

    "Bak ze". Tegen wie zegdet !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. tja, in principe heb ik ook iets tegen tutten, maar als uw kleine dat dan ineens wél wil en dat ferm gemakkelijk blijkt, dan is zo'n principe snel opgeborgen. 3 of 4 nachtvoedingen en dan 's morgens op om te gaan werken, dat zag ik niet meer zitten. ik geef nu nog 1 keer 's nachts (hij is 9 maanden) en als hij meer wakker wordt: leve de tut. hoe lang heeft jef 's nachts gedronken?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Euhm, tot zijn anderhalf ofzo lol, maar ik werk niet dus ik kon overdag suffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Supermooi die zakjes! Ik gebruik die ook voor mijn kaartjes namelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hoe maak je die stempel?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. http://madamezsazsa.blogspot.com/2008/09/stempelen.html

    Hier kan je zien hoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. rightie! merci hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heb vanmiddag dit recept gekozen en 't zijn heerlijke wafels geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. dit worden de wafels van deze middag, ik ga eens aan het beslag beginnen. Zeg dat receptenknopke vind 'k gelijk nogal vettig, zou je daar geen cakeske van maken?

    BeantwoordenVerwijderen