Feestje

WafelsVorig weekend was er een feestje, de laatste tijd worden er nogal veel baby's geboren en samen met een ander boeleke gaf Abel zijn eerste fuif.
We hadden een hoop gebak en andere nagerechten voorzien oa. deze wafels, omdat wafels warm nog lekkerder zijn dan koud én lui zijn leuker is dan moe, had ik een grote kom beslag gemaakt en mijn wafelijzer meegenomen zodat iedereen zelf zijn wafels kon bakken. En omdat ik iets wou meegeven met onze gasten en ook daar het lui-verhaal gold ging ik naar de Ava, kocht bruin papieren zakjes en bestempelde ze met een speciaal voor de gelegenheid gemaakte stempel, voorzag extra veel beslag zodat iedereen nog een zakje wafels mee kon nemen en klaar.

Wafelenbak
Nodig voor ongeveer 35 bewaarwafels, zacht van binnen, hard van buiten.

500 gr boter, naar het schijnt is Alpro Soja bakboter geweldig om wafels mee te bakken, maar ik heb iets tegen sojatoestanden en blijf halsstarrig enkel met 'goei' boter werken in bakdingen.
600 gr suiker
3 pakjes vanillesuiker
10 eieren, gescheiden, wit opgeklopt tot sneeuw
750 gram zelfrijzende bloem.

Werkwijze :
-Klop de suiker en vanillesuiker onder de zacht geworden boter tot een romige massa.
-Voeg de eidooiers toe.
-Roer de bloem onder het beslag, zeef zodat er geen klontertjes in komen.
-Als het deeg te vast wordt voeg dan wat water toe.
-Roer er als laatste het eiwit onder, niet te ruw zodat alles luchtig blijft.

Bak ze!