dinsdag 12 januari 2010

Over winkelen in de jaren 80.

shirtjens
Vroeger was winkelen heel iets anders, toch voor kinderen uit een dorp.
Wij gingen niet winkelen, wij gingen naar een winkel, daar zette ze je dan op de toonbank waar vervolgens heel je zomer/wintergarderobe werd aangeschaft, ttz twee broeken, een trui en een hemdje, als je chanse had was dat zelfs iets van de laatste collectie.
Die winkel was volgestouwd van zoldering tot vloer met alle soorten kleding van onderbroek tot jas en alles daartussen, van babymaat 56 tot de maat waar nu speciale kledingwinkels voor zijn, differentiatie avant la lettre.

Ziet ge de winkel?
Awel vandaag was ik daar.

BroekskensTwee maand geleden ontdekte ik via Kerygma uit Gent dat er hier in de buurt (zo'n 100 km verder) een winkel uitverkoop deed, en ze hadden er "vree wijze dinges".
Ik kan u dan ook melden dat mijn zonen sindsdien geregeld gekleed lopen alsof ze uit de jaren 60 komen, want ze hebben niet alleen de kleren die ik als kind droeg (laten we dat de-jaren-80-gruwels noemen) ze hebben ook nog de kleren die mijn ouders als kind droegen.
Vandaag passeerde ik er nog eens, want geregeld worden er nog dozen van de zolder gehaald.
Het dus zeker de moeite om zelf eens een kijkje te gaan nemen, maar haast u want binnenkort gaan de deuren definitief dicht.

Stofjes
Ah, ze hebben er ook stof, de max!

60 opmerkingen:

  1. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!

    (rent NU richting die winkel) (allez, of zaterdag dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar allé, wat een zalige garderobe. Die hebben geen webwinkel zekers, want Eindhout is hier nu niet precies dichtbij :-(
    En stofkes ook nog...joak, kzin jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een en al jaloezie hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh! Vlug ne keer bellen naar mijn lief of hij deze week nog vrij zou kunnen nemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zoooooooooooooo schoon!
    Op naar Eindhout!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe 100 km? Gij woont toch zelf in de Kempen, jom? En zo groot zijn die nu toch ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 100 km van Gent, ik dacht nog dat het niet duidelijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh zo mooi!! en die stofjes zeg!!! manlief zijn grootmoeder woont daar niet ver van, zal het maar niet vragen zeker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmm da's nie zover van hier dus lol, tja jij vertrekt uit de kempen, ik verhuis vanuit brabant ernaartoe lol.
    Eens zien of ik nog een gaatje vind op het moment dat er geen sneeuw ligt of toch niet teveel ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Staat al lang op mijn to do lijstje... Deze week eens werk van maken, se!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, supertof! Nogal ver van hier helaas!
    (en ik lees dat Abel al loopt ;-) knap hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Uiteraard. Zo had ik het ook begrepen. Ik was u aan het testen. (hm...) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wauw, wat een mooie buit!
    Die stofkes zijn fantastisch. Ik voorspel dat er hier weldra weer rokjes zullen verschijnen om jaloers op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben gisteren ook daar geweest. Nog snel stofkes gaan kiezen: gewone katoentjes, een stukske diolen, ... Nie te doen, hé.
    Ik had chance dat ik dat winkeltje al meer dan een jaar kende, dus hier liggen de kasten vol met kleedjes van daar voor de volgende jaren.
    Geweldig hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Groeeeeeeeeen van jaloezie! Amaai, das weer lelijk van mij! Wij hebben in Leuven ook zo'n winkeltje. Dan zie je zo'n fantastisch leuk vestje hangen - beetje vergeeld maar ach - kostte toen 102BEF - want de oude prijs hangt er nog aan - en nu vragen ze 99 euro... ja lap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oftewel,
    http://wegvandewereld.blogspot.com/2009/12/haast-u-haast-u.html
    voor nog vintage plezier.

    zijn ze nog open?
    tegen mij zeiden ze dat ze eind december definitief zouden sluiten.
    maar volgens eindhoutenaars zeggen ze dat al 20 jaar... arree, dat ze gaan sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hebben donderdag een afspraak! Geweldig!
    Ja, er gingen veel verhalen de ronde! Op 2 januari, eerste dag van de solden, stond ik er ook voor de deur!! Gesloten! Men vertelde me nochtans dat het die dag echt supersolden zouden zijn... niet dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, ik wou dat ik in de buurt woonde....
    groetjes Cindy
    www.uttemetut.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem12.1.10

    Dat onderste blauwe stofje helemaal rechts, met die witte en gekleurde bloemetjes, zo'n kleedje heb ik onlangs op een rommelmarkt gekocht voor 3 euro. Schoon, schoon! Maar mijn dochter is helaas een broekenmeid, en wil slechts onder zeer zware druk een kleedje aan :-(
    Erynn

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zeg dat ge iets voor mira hebt meegebracht ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, ons sterre heeft er ook al mega retro onderbroekskes van. Morgenvroeg staat het op mijn verlanglijstje. Help me: hoelaat gaat t open op woensdag???
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo'n winkel hadden wij tot voor kort ook. Geopend door mijn grootouders zo rond mijn moeders geboorte, mijn moeder heeft er altijd gewerkt tot ze enkele jaren geleden stopte. Jaren en jaren heb ik zitten kijken naar al die ingepakte kleren uit de jaren stillekes. Turnhout stond op zijn kop toen ze eindelijk werden bovengehaald en verkocht. Jammer genoeg voordat ik aan kindjes begon maar mijn mama heeft toch nog wat stukken uit de brand gered, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Langs mijn grootouders was er vroeger zo een winkel. Je moest weten dat de winkel er was, want er was geen uithangbord, geen plakkaat, geen aanduiding, niks.

    Maar het was een paradijs voor de snuffelaars. Jammer genoeg nu gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Allez jong, dat is niet eerlijk!! Hebde gij al niet genoeg stoffen?

    @de Oontand: is dat bauweraerts? Welke winkel was dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Sint Janneke (geen stoffen, wel dames- en kinderkleding)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. woooow die stofjes. hmm, ik moet vrijdag dringend dringend de deur uit!
    Even mappy'en!
    Dat grijs pakje, daarom wil ik nu een zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. woooow die stofjes. hmm, ik moet vrijdag dringend dringend de deur uit!
    Even mappy'en!
    Dat grijs pakje, daarom wil ik nu een zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh, waw, waw, waw! En net even gegoogled: 31 min.! Maar Katrijn: wat is dat over 'een afspraak'? Kan je er niet gewoon terecht? Iemand die de openingsuren kan geven? Merci Mme, voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Moar allé...gulder gaat daar allemaal gaan shoppen of wa? Ik voel dat 't tijd is voor ne swap...ne swap Gent - Eindhout?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Michèle13.1.10

    Super! Zijn ze elke dag open? Kan iemand me openingsuren geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het is op afspraak!
    bellen dus!
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Anoniem13.1.10

    Wat een prachtige buit! Echt schoon!

    Groetjes,
    Vlijtige Vink.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. sarah13.1.10

    jihaa! Ik was daar al voor u! Stond daar na de wegvandewereld tip in december een paar uur dozen in en uit te laden...
    Vind het wat jammer dat heel veel van die kleertjes echt wel heel synthetisch zijn en dat vinden we niet fijn!
    In december wilden ze nog geen stoffen verkopen, nu dus wel... 't Is vlakbij, dus nog maar eens passeren dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @ An:
    ja, je moet blijkbaar een afspraak maken. Maar k hoor wel dat 't niet zo goedkoop is... k laat t jullie morgen weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ja, ze kennen hun prijzen, denk niet aan kringloopprijs te kunnen winkelen.
    Zeker de stofjes zijn niet goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. als je dan nog assortie ondergoed wilt, stoffen en beddelakens, schorten, tafellakens , enfin alles wat mijn grootmoeder 'ellegoed' noemde, stop dan zeker ook in de vaartstraat in Balen. is niet zo ver daarvandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Anoniem14.1.10

    Ben ik nu de enige die die broekskes niet graag ziet?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Anoniem14.1.10

    Menen jullie dat nu? Ik vind die dingen afgrijselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Héhé, de meerderheid van de mensen denk ik, maar die komen hier sowieso al niet.

    Maar jullie zijn nu met twee hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. In de zomer waren we in Sevilla en daar ontdekte ik een gelijkaardig winkeltje. Sund dat ik geen klein grut meer heb rondlopen. Naar die foto's kijken maakt al vrolijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ja, je moet een afspraak maken, want de deur is sinds kort op slot. en er is al veel weg van de stofjes en ze vragen gemiddeld 10 euro voor een metertje stof.
    maar de kledij is echt nog wel een goudmijn... dat geraakt daar niet leeg.

    kleine tip: neem een kijkje op onze webwinkel www.jodeladiolen.be (t zijn natuurlijk wel geen boni & mia prijzen meer nu...)

    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. in 'mijn winkel' van vroeger hadden ze zo van die prikkende tapijttegels en een glazen toonbank met daarin tutten en sokken...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. K ben er gisteren langs geweest! Stof is vanaf 10 euro... is dus echt wel duur! Maar k heb nog kei schoon kussenslopen gevonden en n dekbedovertrek om te verbouwen en van die dingen ging allemaal 60 procent af! En ze hebben ook nog veel pyjama's liggen in zeer schoon stofkes! Dus k hoop er nog eens binnen te geraken!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik ben er ook geweest. Ne mens zou bijna spijt hebben dat 'em geen kinderen heeft. :-D Voor mezelf wel één leuk jurkje gevonden. Degenen die geweest zijn weten misschien wel welk ik bedoel: mouwloos jurkje met jeans schouderbandjes en jeans afwerking op de zakken. Stof was wit met rood-lichtblauw-donkerblauw ruitjespatroon. Paste perfect! Maar 't zijn inderdaad nog geen echte kringloopwinkelprijzen, de eigenaars zijn er zich van bewust dat retro in trek is...

    Volgende week zouden ze echt stoppen met afspraken aannemen, zeiden ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heb een broekje genaaid en een link naar jouw foto in mijn post gezet. Bedankt voor al je inspiratie.
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Marijke16.1.10

    Ik kon vandaag op de valreep ook nog een afspraak versieren... 'Bonnnieeee, gaat da nog voor vandaag?' - 'Jaja Mia.'
    Dus om 14u werd ik verwacht.
    Het was zalig. Als een klein kind heb ik genoten van al dat moois. Resultaat: 7 kleedjes voor mezelf, 2 jurkjes voor mijn nog ongeboren dochter(s), 5 prachtige kussenslopen, 2 biezekes en een tochtje naar de bank wegens te weinig geld. En nu zit ik thuis met een lege portemonee, maar een ongelooflijke 'voldaanheid'.
    Danku Mme Zsazsa!!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. D'r zitten heel leuke dingen tussen vooral die hertjes stof vind ik geweldig.Ik zie al gelijk een quiltje verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. die bandplooibroek...
    hadden ze die ook voor mama's?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Amai Marijke, 7 stuks voor jezelf? Dan heb je nog goed gezocht! Voor de volwassenen vond ik er nu niet zo heel veel mooie dingen tussenzitten... Welke jurkjes heb je gekocht dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Maar allez, waarom is dat zo ver? Ik word wild als ik die jongenskleertjes zie.
    En voor dat stofje me die bambi's (of iets gelijkaardigs) heb ik onlangs vast te vee geld betaald.

    Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  51. boni en mia zijn echt gestopt

    BeantwoordenVerwijderen
  52. maar allez, nu ist genoeg he,stop met uw experimenten: ik wil die mnms nie zien, ik wil die broekskes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Tante Hilde het zijn wel Smarties hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Marijke18.1.10

    @ Liza: allemaal bommajurken in prachtige stoffen die mits hier en daar wat versmallen - of extra neepjes - of diepere decolleté (niet overdreven, maar 't mag iets hebben) - of inkorten -- én in combinatie met mijn bruine botten -- PRACHTIG zullen zijn :-)

    dus eerst wat pimpen en dan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  55. was dat nu boni himself met die reactie?

    BeantwoordenVerwijderen
  56. smarties zijn nie eens lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @Marijke: aan de andere jurken die ik aangehad heb was dan toch nog heel veel werk hoor. De meesten waren veel te groot voor mij, dat zou met versmallen niet goed komen denk ik.

    'k Heb mijn kleedje ook gepimpt: 11 cm korter gemaakt, maar verder dan dat reiken mijn snit- en naadkunsten (nog) niet. :-) 't Is perfect nu! Hoe vaker ik het aandoe, hoe mooier ik het vind. :-)

    Ik begin toch stillekes te overwegen in september een cursus snit en naad te gaan volgen... Dat komt toch altijd wel eens van pas in ne mens z'n leven hè? Eén jaartje, de basis, en de rest zelf uitvlooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. zaterdag was ik de allerlaatste klant... maar blijkbaar zijn er toch nog gelukkigen na mij geweest! Enkele leuke stofjes en te gekke kleertjes voor een kind waarvan voorlopig nog helemaal geen sprake... mijn lief kreeg het even warm en koud tegelijk, maar ik moest ze gewoon kopen, het donkerblauwe sponsen salopetje en het donkerrode baby-trainingspakje met witte biesjes. Te gek!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Boni en Mia24.10.11

    Kopen kan nog(-80%)na tel 014866703Sindsdien niet meer open geweest.
    Boni en Mia

    BeantwoordenVerwijderen