woensdag 21 april 2010

Ik heb u nodig

Zandbak in wording
Of toch uw advies.
Kijk, dit is de zandbak in wording, dat is duidelijk me dunkt.

Er in komt zand, dat is nog gemakkelijk, hoewel je daar ook verschillende soorten in hebt, er tussen komt anti-worteldoek, maar waar ik u voor nodig heb is voor de rand, wat doe ik daar nu mee?

We willen véél zand, dus het moet iets zijn dat op het gras ligt zodat er nog een laag bovenop kan, en er moet ook rekening gehouden worden met het gras, dat groeit overal tussen, dus liefst iets zonder frullekes dat gewoon baf op het gras ligt zodat ik daar naast kan scheuren met het grasmachien en niet allemaal in hoekjes en kantjes moet gaan knippen.
Het moet ook een veilig zijn natuurlijk, misschien ook schoon als dat mogelijk is.

Weet u iets?
Ik niet nl.

En jaja, ik heb dat gegraven. *klopt zichzelf op de borst*
Maar mijn allerliefste stiefzoon heeft wel al het zand weggekruid. *klopt de allerliefste stiefzoon op de schouder*

68 opmerkingen:

  1. Treinbilzen? Hoewel die misschien niet helemaal aan de hoekjes en kantjes voorwaarde voldoen. Geweldig, zo'n grote zandbak! Goe gegraven Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar is dat niet heel vettig om op te zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou een mooi laag muurtje kunnen metselen met stenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, die treinbilzen... ik kan mij niet herinneren dat dat zo vettig is. Dat is in heel mijn leven aanwezig geweest.

    Maar ik heb de was nog niet moeten doen uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij hebben treinbilzen en op hun kleren is daar niks van te zien, het zand schuurt die immers vanzelves schoon ... doen !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En is dat niet ingesmeerd met iets ongezonds?

    En en blijft dat goed liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dorine_michiel@hotmail.com21.4.10

    Oude klinkertjes op z'n lange kant? Of korte, afgezaagde boomstronkjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoekprofielen maken van planken hardhout?? Op een frame? Kun je het antiworteldoek mooi onder wegwerken ook!!

    Alhoewel.. bielzen kunnen natuurlijk wel een hoop hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wordt wel een beetje glad als het nat is... maar dan speelt ge toch ni buiten hé? Bij mijn ouders liggen die naast den oprit, wordt af en toe eens tegen gereden en die blijven toch goed liggen hoor. Ik denk dat die worden ingesmeerd met 't product waar je ook tuinhuizen mee doet (wij zeggen 'sappen'?), zouden daar geen verantwoorde versies van bestaan tegenwoordig?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Betonnen stoepranden (hier bij de bouwhandel te koop). Afgerond, geen splinters of scherpe randen, makkelijk schoon te houden en blijft zeer zeker liggen ;-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dutch Apple, dat was ik van plan!
    Maar dat kan niet op maat krijgen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben zo'n betonnen balken ook rond ons terras, maar wij hebben die toch bijgeschuurd... stonden 'bramen' op die redelijk scherp waren. Maar idd. ook een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je kan die zagen hé Mme.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met wat dan?
    Allee een zaag denkelijk, maar zoiets heb je toch niet in huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben ook een zandbak in de gond. De zijkanten hebben wij bezet met bekistingsplaten en op de grond ligt worteldoek. In de hoeken en in het midden van de lange zijden staan vierkante balken van 9 cm op een betontegel ter ondersteuning van de boord. Die is gemaakt van terrasplanken die op de hoeken in verstek verzaagd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah ja, juist An, uiteraard zou ik bijna durven zeggen. ;-)

    Amai Annelies, u moet wel de best georganiseerde zandbakkenbouwer zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hadden als kind ook treinbilzen. Die worden volgens mij wel behandeld met carboline en dat is nu niet bepaald gezond, zelfs ongezond.

    Andere ideetjes:
    - Boomstammetjes (leuk in verschillende diktes en hoogtes) of paaltjes.
    - Betonnen paaltjes (evt afgewisseld met platen) waarop ge een hardhouten plank vijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai!
    De stoepranden moeten inderdaad op maat te zagen zijn volgens manlief hier (even een mannelijke deskundige ingeroepen, en trots dat hij was dat hij zijn advies mocht geven! Mannen zijn ook zo snel tevreden he ;)

    Even schuren inderdaad, en je hebt een prachtige en veilige rand waardoor je het geheel op kan hogen!
    Ik adviseer je ens langs te gaan bij een goede bouwmarkt en de opties te bespreken.
    Het moet mogelijk zijn ;-)
    Hoop dat je er wat aan hebt.....

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik wil niet ambetant doen, hé, maar de onze was dieper...
    houten boordekes ging ik dus zeggen hé, maar er zit hier volk dat woorden kent als treinbilzen (waar ik toch even op moest googlen), dus ik zwijg...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik zou er een zwembad van maken.
    Maar dat was de vraag niet zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. helpen kan ik u niet, maar amai, zelf uitgegraven seg, goed gedaan Madame Zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wij hebben een zandbak van hetzelfde formaat, maar die is niet uitgegraven: er ligt een vierkant van treinbilzen, daarover worteldoek en daarover een tweede laag treinbilzen die de worteldoek vasthoudt. beweegt niet. is niet vettig, nog nooit een splinter gehad daarvan wat niet kan gezegd worden van ons terras dat met nieuw proper hout werd gemaakt :(
    keisimpel, maar meer moet dat niet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En mag ik vragen waarom de zandbak hoger dan de grond moet zijn? Ergens lijkt het simpeler om gewoon nog wat dieper te graven? Maar er ontgaat mij wellicht iets...
    PS Treinbilzen zijn met allernatuuronvriendelijkst spul ingesmeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij hadden vroeger treinbilzen langs de tuin af liggen en ik mocht daar nooit op zitten. 'Dan worden je kleren vies en dat krijg ik er niet uit!' Dus da's geen strak plan...
    Maar er is toch wel minder vettig houtbalk wat je erlangs kunt leggen? Vierkante boomstam zogezegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wij hadden vroeger van die betonnen vierkanten klinkers zowel in de zandbak (de opstande randjes he)als een rijtje errond. plat, ni glad, goed te onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gewoon gras, Worteldoek verder laten lopen op het gazon, aarde erover, opnieuw inzaaien of grasmatjes, dan kan je afrijden tot op de rand.
    Het duurt even voor het netjes overloopt in de gazon, maar dan zit je niet met venijnige randjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. En dan nog deze link als tip:
    http://www.hbvl.be/arch/maak-een-veilige-zandbak-voor-uw-kinderen.aspx

    Treinbilzen zijn met iets ongezond ingesapt, maar of dat nu kwaad kan om daar op te zitten? Opstoken mag uiteraard niet :) Beton is toch hard hé...

    Voorlopig kom ik zelf nog toe met zo'n blauwe schelp :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat ne mastodont van ne zandbak, Mme!
    Mijn eerste gedacht was ook treinbilzen, maar blijkbaar heeft iedereen dat hier al gezegd. Ik denk dus dat ge u 't best bij de mening van de meerderheid neerlegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. sarah22.4.10

    Ik heb zelf een verhoogd terras aangelegd achteraan de tuin en deed dit als volgt: Meng massa's cement, druk hierin ronde keien (die dat ze voor opritten enzo gebruiken). Resultaat is een rand met natuurlijke vloeiende vormen.Daarna hebben we binnen deze rand kilo's van die ronde keien gekiept (maar dat kan natuurlijk ook met zand he).

    In opbouw: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs107.snc1/4792_1207792594794_1228061698_30611868_3781888_n.jpg

    afgewerkt:
    http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs107.snc1/4792_1207793074806_1228061698_30611880_7239642_n.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Klein vraagske.
    Waarom graaf je eerst het gat?
    Ik zou eerst kijken wat ik als rand wil gebruiken en de maat van mijn zandbak daar aan aanpassen.
    Niet dat ik wil moeilijk doen, hé!
    Het lijkt me trouwens leuker om een houten rand te hebben. Als ze dar willen gaan opzitten, voelt dat fijner...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Omdat ik al wist waar het moest komen maar nog niet wat er rond moest komen en al wou beginnen.

    Treinbilzen zijn dus uitgesloten vanwege de giftige dingens.

    Tja, mss maar gewoon nog wat dieper graven.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heb je je eigenlijk al afgevraagd hoe je die zandbak gaat afdekken? Als je dat niet doet beloof ik je kilo's kattenkak! Of gaat die hond op de foto dag en nacht de wacht houden? Dan is het ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. op onze speeltuin als 'k klein was waren 't autobanden, de rand, maar da's absoluut geen zicht.
    Ik denk echt gewoon aan een omgekeerde L(dus in de bak en over 't gras)gemaakt van houten plankjes, samengehouden met een dwarsbalk die in een uitsparing in de uitgegraven rand komt. Omvallen zal 't niet, want 't wordt tegengehouden door de massa van 't zand. Aan jullie om te kiezen voor een zandbak met goeie afwatering of een zonder afwatering. Onze zandbak had een goeie afwatering, maar als 't geregend had zaten we in die van de buren, die stond toen onder water en dat was veel toffer. Ik ga jou daar eens een foto van sturen, kan je vragen aan Jef wat ie 't leukst vindt... (grijns)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. welwel22.4.10

    Proficiat aan de stiefzoon ... een zandbak helpen maken voor zijn plus-broers ... gemetste stenen rond de zandbak worden lekker warm van de zon ... maar meer kan ik daar ook niet over zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nel, we hebben nog honden, geen kat die het waagt om in onze zandbak te kakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. http://www.houtenplaten.be/
    die kunnen tegen een stootje, ze zijn ervoor gemaakt. Je kan ze op je worteldoek leggen. Ze geven niet echt een opstand maar vormen eerder een brede rand rond het zand waar ook op gereden kan worden met graafvoertuigen of fietsen. Je ken makkelijk het zand van de platen weer in de zandbak vegen. En als je geen zandbak meer nodig hebt kan je er nog vanalle andere dingen mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mme Zsazsa, voor uw geweldige graafwerk heb ik u trouwens een award opgesolferd. Ge kunt hem in ontvangst nemen op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. E-planter22.4.10

    Ik zou daar rucola rondplanten, dan blijven de muggen ook weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Anoniem22.4.10

    tegenwoordig bestaat er ook biocarboline, wordt gegebruikt voor bijenkasten mee in te sappen enz, dus zeker niet giftig

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ferm gewerkt! Ik zou ook kiezen voor de houten platen zoals Anja voorstelt,zodat je makkelijk het zand er terug kan invegen, maar misschien moet je dan toch nog wat dieper graven. Als je "hoge randen" wil kan je dit ook van hout maken rond de zandbak. De kinderen gebruiken dit dan als "zitbank" en als je ervoor zorgt dat de bovenste plaat geopend kan worden, hebben ze meteen een speelgoedkist voor de zandbakspeeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Van die treinbilzen herinner ik mij toch dat die met iets pekachtigs ingesmeerd waren, dat die plakten wanneer de zon er op zat en dat die vieze, bruine vlekken gaven.
    Is ander hout geen optie? Ik ben nu niet degene die exotisch hout zou gaan aanraden, maar er bestaat wel verduurzaamt Europees hout. Of desnoods wel tropisch maar fsc.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. goed inheems hout dat tegen dergelijke dingen kan is kastanjehout. Verduurzaamde grenen uit het noorden zou ik niet in de grond steken, kastanje wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik vind boomstammen wel wat hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Mmmm, treinbilzen zijn door hun oneffenheid en splintervorming niet zo comfortabel voor de billen en poep in kort shortje. De zandbak bij mijn ouders was bijna een meter diep, met aan de wanden betonplaten van telkens een meter lang (diep) die ongeveer tien centimeter boven het gras uitkwamen. Tegen die tien centimeter die uitstak, was een boord van ongeveer 5 centimeter hoog gemetst en daarop kwam dan volledig rondomrond "dals" (die grijze vierkante voetpadtegels die ook ongeveer 5 cm dik zijn) die netjes op het randje van die betonplaten kwamen. Die brede tegelboord was leuk om op te zitten, om te voorkomen dat alle zand direct in het gras terecht kwam, was prima om je zandvormpjes op te maken, en om je gietertje water goed stabiel te laten staan bij de modder- en zandkasteelbouw. Mijn zus en ik tekenden er dan ook bv. met krijt op dat we dan met fijn zand bedekten en maakten er talloze zand'pateetjes' of moddergebakjes op. En vake was content dat we niet de graswortels konden beschadigen of aarde van naast de zandbak konden wegscheppen. Als de broers bovendien iets willen eten, kunnen ze het ook op die brede rand leggen zodat het geen letterlijke zandkoek of appel 'gepaneerd' met zand wordt.
    Maar 'k geef toe dat je graafwerk dan wel nog wat dieper moet worden... Succes!
    groetjes, sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ge zult maar in Zsazsa-land geboren zijn! Sjansaars!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ge zult maar in Zsazsa-land geboren zijn! Sjansaars!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Anoniem22.4.10

    Ik heb ook lang gezocht achter een geschikte èn grote zandbak.
    Kijk eens op de site van Durcolo (Turnhout): bij 'speeltuigen durcolo' en op pagina 10 vind je 'zandbak mini biels 2,5 m op 2,5m.
    Komt wel niet overeen met jou formaat maar de zandbak is toch vrij ruim (en wij hebben 1 m diep gegraven)
    Succes ermee, Ann

    (Ps: het gaat om 'gezond' hout hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. die van ons heeft ook gemetste muurtjes die we nadien met hout hebben beslagen, die muurtjes dienen nu als bankjes en de zandbak is ook bijna 1m diep, daar graven ze nu nog in.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Maar allee mensen 1 meter diep, hoe hebben jullie dat gedaan?

    Toch net met de hand dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Bij mijn ouders is er een zandbak met rondom gemetste zachte/gladde kasseien. Nooit problemen mee gehad.

    Houtland heeft heel mooi hout, vierkante balken in verschillende lengtes te krijgen die je op elkaar kan stapelen (allee ja, bevestigen). Wel niet goedkoop maar ik vind dat absoluut de mooiste oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. http://www.printingondemand.be/erez4/erez?cmd=download-prepare&src=flo_2%2fClients%2f7%2fassetFlo%2fpreviews%2f975768885851.pdf_fsi.tif&vtl=FLO/cropViewer.html&adhoc=1&sc=flo/708848.fsi

    bladzijde 41 - vierkantbalken met pen

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Anoniem23.4.10

    Goei formaat, mss iets dieper dan kunnen de boys goed graven. Worteldoek erin en afboorden met blauwe hardsteen (formaat zoals vensterplank buiten). Die kunt ge op maat laten maken (Meynen Meerhout).

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Op stoepranden (rond de zandbank) kunnen ze zich ook na elke regenbui creatief uitleven met stoepkrijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. De man bekee de foto en sprak: ik zou ronde paalkes zetten dan het gras een klein beetje uitsteken en daar op getrommelde klinkers leggen, oude bakstenen of kassei die gelijk liggen met uwe gazon. Ik herhaal gelijk. Dan kunt ge met het wiel van uw grasmachien daarover rijden, moet ge niet met een kantmaaier passeren. De rand tussen de paalkes en de kassei/klinker/baksteen afwerken met wat stabilisee. De klinkers ook met stabilisee in werken als ge het echt wilt vastleggen. Zo, dat weten we ook alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Oeps hij gaat nog door: ge moet dan weten of ge daar al dan niet een bankske aanwilt of niet en als ge nog vragen hebt hij kan nog altijd bijsturen. -WOEHA- en die bilzen zijn ook onbehandeld te vinden. Grr waarom heb ik dit laten zien, dat wordt hét gesprek aan tafel,...

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Idd onbehandeld, maar waar, weet hij dàt!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Mme, ik vind hANdgemaakt hare man zijn idee (amai, ingewikkeld) feitelijk het beste van de lijst. Die bilzen die stinken in de zon, ook met dat ecosmeerselgedoe, nàh!
    Als klein duvelke heb ik brandwonden opgelopen van dat smeersel (toen wel nog niet eco want niemand wist wat eco was...)van de handen op de wangen en oléééé (dat pikt écht!)Maar verder zou ik zooo graag een dagske uw dochter willen zijn..zo ne schone zandbak om naar uit te kijken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. uit treinbilzen durft nog teer lekken en zeker bij warm weer wordt dat dan weer een plakboel die ge nergens uit krijgt en die hard stinkt. Bovendien zijn die dingen pokkezwaar en sinds hun herontdekking nu ook schandalig duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik heb ook het idee dat bielzen niet echt gezond zijn. Het stinkt ook verschrikkelijk, vooral in de zon. Maar misschien zijn de bielzen die ze verkopen wel schoongemaakt. Wat een joekel van een zandbak trouwens, wat een werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hij rolt met zijn ogen en zegt: ik wist gewoon dat dat bestond. Maar tegenwoordig zijn de treinbilzen behandeld met nieuwe produkten denk ik. Als ge daarachter gaat vragen in de winkel vraagt ge: zeg, hebt gij nog van die bilzen die behandeld zijn met dat goei oud produkt van vroeger? Als ze ja zeggen dan gaat ge gewoon lopen. En trouwens als ze bilzen gaat leggen en ze moet daaraan zagen dan moet ze de kopse kanten zelf terug behandelen met produkt anders rot dat alsnog. En trouwens é. Als ik haar was é dan zou ik eerst vanonder in diene put wat grint leggen en daar de worteldoek over dan kan diene zandpak draineren. 'k Heb dat nu wel niet geleerd op school maar 'k zou dat precies doen. Niks zo ambetant als een vochtige zandbak vol varkensbeesten. 'k Zeg veel é? ,... spreekt nog altijd verder maar ik staak het typen.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Maryvonne25.4.10

    Mijn moeder zegt, van die rubberen tegels die je op speelplaatsen ziet, zijn die niet ergens te koop?
    Klinkt wel zacht en veilig, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Die treinbils vond ik als kind niet zo erg, maar die wormkes erin: dat was een drama hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  64. rubberen tegels zouden inderdaad ideaal zijn maar ooit informeerde ik ns naar de prijs ( hier was't om rond de trampoline te leggen) Het idee werd meteen afgevoerd wegens veel te duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Als ons kinderen klein waren hadden wij ook zo'n zandbak zelf uitgegraven en er lagen vertikaal 2 lagen treinbiels op. Nooit problemen mee gehad. De kinderen ( en die van de ganse buurt) hebben er jaren in gespeeld. We hebben de balken wel verspringend op elkaar gelegd en neen die gaan niet lopen want die zijn ontzettend zwaar.Splinters??? Nooit wat van gemerkt en ook niet van die carboleum waarmee die ingesmeerd waren nooit last gehad. Ge kunt ook nieuwe bielsen kopen uit eikenhout( hebben wij in de voortuin gebruikt) en die kan je dan onbehandeld of behandeld gebruiken. Ik zou toch maar een deksel voorzien want de katten van heel het gebuurte komen op zo'n bak af en zien dat als een grote kattenbak. Zo waaien er ook geen bladeren in enz..

    BeantwoordenVerwijderen
  66. ik moei mij niet met de discussie, maar zou heel graag eens het (lijkt mij) fantastisch speelcomplex rondom die zandbak zien. Dat ziet er zo mooi en leuk en creatief en al uit!
    Fotoke please?

    BeantwoordenVerwijderen