vrijdag 9 april 2010

Vogelaars, we have a problem

Mereltjes to be

Het is het volgende, neemt alvast uwe zakdoek klaar want het is keizielig.

Ik heb deze vogeltjes in wording vermoord.
Het zat zo, ik snoeide, de moedermerel ging vliegen en kwam nooit meer terug.
Of de langere versie, ik snoeide vorige week de klimop waarop er een merel mij de schrik van mijn leven bezorgde door vlak voor mij uit de klimop tevoorschijn te komen en haar nestje voor altijd in de steek liet, pas deze week ben ik durven gaan kijken en inderdaad de eitjes waren heel alleen en koud.
Maar hoe zielig.
Maar hoe kon ik dat weten?

Maar nu het volgende, we zijn er nog niet, ik ga misschien nog wat vogeltjes vermoorden, ik ben nl een zandbak aan het maken en daar is, zo ontdekte ik gisteren ook een nestje (op 2 meter afstand, breedte en hoogte, niet bepaald goed weggestopt), een tortel deze keer, op een inieminienestje, dus -we komen er- wat doe ik nu, wacht ik tot de tortel is uitgebroed en de babytortels het nest verlaten hebben of doe ik verder want die kunnen daar tegen?
En hoelang duurt dat eigenlijk het nest verlaten?
En hoe komt het dat tortels geen deftig nest bouwen maar zo gewoon wat takjes in elkaar draaien?

Tortel

Och ja, in het vogelkastje een halve meter onder de tortel woont de Familie Koolmees, ook met koters waarschijnlijk, misschien is het voor iedereen het beste dat wij verhuizen.

32 opmerkingen:

  1. wachten met de zandbak en boetedoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, hier hetzelfde probleem, zelfs een deel van de tuin afgezet voor twee mereleieren. En die tortels die zijn dom. Kan er niets anders van zeggen. Heb nog nooit een degelijk tortelnest gezien. Wel meegemaakt dat door het bouwen van een nest op de puntjes van de takken, de eieren gewoon uit het nest vallen. Is ook niet leuk. Volgens mij duurt het allemaal niet zo lang dat nest en eieren en jongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij gaan die eitjes er ook niet blijven inliggen, en de kuikens al helemaal niet, ik zal er mss een parapluuke (omgekeerd) onder hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ze ne keer een huis leren bouwen lijk iedereen, die vogels. Iedereen content!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als ze in de boom zitten, zou ik me niet teveel zorgen maken (op de grond is een ander paar mouwen).
    Als ik een stuk tuin moest afzetten voor elk nest dan had ik geen tuin meer... (ik kan hier geen takkenhoop verhuizen of er zitten drie nesten in) hier zit zelfs elk jaar een nest mezen in het nestkastje boven het terras, die trekken zich daar dus niets van aan heb ik gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ...enjoy listening to http://www.youtube.com/watch?v=ZKz6XJlI_jk&feature=fvw ...the lark ascending!
    Love those magical blue little eggs...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons thuis heeft er ook ne keer een tortel een "nest" gebouwd in de dakgoot (= 3 takken en wat nylonkoord). Dat moest weg wegens overstromingsgevaar, dus hebben we het heel voorzichtig verplaatst naar bovenop onze schommel. En en passant dachten mijn zus en ik: wat is dat nu voor een nest, we zullen die ne keer een degelijk nest geven! Na veel takken vlechten en draadjes weven laat het vervolg zich wel raden: eitjes morsdood. En het erge is dat die duif wel nog terugkwam, en op een tak in de boom vlák naast het nestje ging zitten, maar er niet meer op durfde. Tja, vogels... (of tja, kinderen... ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een zielig verhaal!
    Wachten met zandbak denk ik, volgens mij duurt dat niet zo lang voor die tortels het nest verlaten.

    Ik lees trouwens net de nieuwe "Jefkes" en schiet enorm in de lach om die nat geplaste tekening. Die Jef is echt te grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een moedervogel die haar nest na én keer verschieten in de steek laat is nog niet klaar voor het moederschap. Waarschijnlijk heb je vogeljongskes gered van een ellendige jeugd. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik weet niks van vogels, maar Jef is ne schone Cowboy. En grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goh. tja. ik zou mijn zandbak maken. maar ik ben dan ook op den buiten opgegroeid, waar ge lieve knuffelkonijnen hadt die ge dan een paar maand later opat met pruimen.

    en ik vind duiven ratten met vleugels, dat speelt ook mee ongetwijfeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Joke, daar trek ik me aan op!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjah, van Merels is dat geweten dat ze gaan vliegen als ze gestoord worden. Maar ja, hoe kon jij dat nu weten hééé...
    Is het een Turkse tortel of Zomertortel? Als het een Zomertortel is zou ik wachten met de zandbak. Die staan bijna op de Rode Lijst (lijst van soorten die achteruit gaan en moeten beschermd worden). Die Turkse tortel 'vogelt gelijk de konijnen' dus daar zou ik niet naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zakdoeken vol heb ik geweend toen ik dit las!
    Neenee, is toch niet u fout, een echt goede mamavogel zou terugkomen daar ben ik zeker van ! :-)
    Heel stilletjes een zandbak maken zonder dat de vogeltjes het horen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oei, ik bedoel natuurlijk

    Maar ja, hoe kon jij dat nu weten hééé...
    dat er daar een nest zat...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hahaha!
    Nee sorry, heeeeel zielig, maar je vertelt het zo komisch! Zeker omdat ik het in mijn hoofd lees met een Belgische tongval (ik ben Nederlands), dat maakt het nog grappiger. Maar wel lastig, al die vogels in de tuin ;-) succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik kwam hier maar toevallig maar ik heb genoooooooooooooooooten.
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Alison11.4.10

    Dat zijn wel hele mooie eitjes. Kan je die niet uitblazen? Of is dat echt te cru? Dan heb je er tenminste wat aan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Alison11.4.10

    PS ben fanatieke bird-lover. Even voor de beeldvorming. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. LOL Alison!!!

    Ik ga echt geen kuikens uit eieren blazen, ik kan ze mss meegeven naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik denk dat die tortels daar wel tegen kunnen als ze in de boom zitten. Ik had op kot een koppel tortels dat zijn nest kwam maken op het "terrasje" van de brandtrap knal voor mijn raam. Die hebben daar 3 worpen (of hoe noem je dat bij vogels) na elkaar gelegd, alledrie uitgebroed en uitgevlogen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Grote Tuinmannen treden morgenvroeg ons wild hof binnen, met tractoren, zagen en ander lawaai, och arme vogelkes ... ik houd mijn hart vast

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hahaaaa! Die jef! Té grappig gewoon! >_<

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Birdie Birdie in the sky
    Dropped a poopie in my eye
    I don't care, I don't cry....
    I just thank god that cows
    can't fly!! ;-)

    Sterkte met het schuldgevoel, wel heel erg leuk geschreven!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ocharme zeg, zo zielig.
    Ik help elk voorjaar mee om padden en kikkers oversteken: in de regen in de donker emmers vol beestjes aan de overkant van de straat zetten, en mijn eigen leven riskeren als er eentje op straat hupt terwijl er een auto aankomt. En dan rij ik de enige pad die onze tuin rijk was plat op mijn eigen oprit bij het naar buiten rijden, hoe zielig is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Turkse tortels zijn de naam vogel niet waardig. Ze maken een waardeloos nest, leggen eieren die ze niet uitbroeden en wat voor mij een waar mysterie is: ze kweken gelijk konijnen. Dat is een paradox want ik heb die beesten nog nooit een nest succesvol weten uitbroeden. Een raadselke voorwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. misschien willen de tortels de merel-eitjes wel adopteren in ruil voor het steviger gebouwde merelnest?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ha, goed idee!
    Ik vrees wel niet dat er nog veel vogel uit gaat komen.

    Tante Hilde, dat is wel keierg seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Da's toch niet te doen! Die vogels vinden altijd de gekste plekken om hun nestjes te bouwen... Hier hebben we een gelijkaardig probleem: net boven het hondenhok! Zeg nu zelf, hoe zot kunt ge zijn als vogel, om uw nest te bouwen vlak onder het afdak van het hondenhok van een lieve hond met een groot jachtinstinct... De kinderen willen de vogeltjes redden, maar ze verhuizen heeft geen zin gezien de mama vogel dan ook gewoon naast haar nest gaat zitten of nooit meer terug komt. De natuur zijn gang laten gaan, niet? En hopen dat ze allemaal hun lesje leren voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nou daar kun je rustig mee wachten, na vier weken (waarvan er twee broedend worden doorgebracht) zijn de tortels weer vertrokken. Hier op het balkon zat vorig jaar ook een nestje...

    Kleine tip: zorgen dat er onder het nest niets staat dat niet vies mag worden... ze maken een 'hoop' rommel!

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Moeder Merel heeft me deze week hetzelfde gelapt, alleen had ze al een stuk of vijf koters in de nest zitten en die zijn nu dus pieredood. Slechte moeder. Wat had ze gedacht, da we nooit door die deur van het d(r)uivenkot zouden moeten, of op den trap naar boven waar de nest halvelings op zat ... tsss

    BeantwoordenVerwijderen
  32. vogeltjes, mooi ! Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen