woensdag 12 mei 2010

#3 De basis




Basisrok


Omdat een handleiding voor een patroon niet kon ontbreken in de rokjesmaand.
Niet dat het nog nodig is want Tante Hilde liet het u al zien, maar ik wil u nog wat toffe dingskens laten zien die je met dit patroon (ook met het patroon van Tante Hilde) kan doen, dus als je het nog niet gemaakt had, heb je nu nog een extra reden.

Het ziet er weer veel ingewikkelder uit dan het is, maar als je de tekening in het oog houdt komt het allemaal wel goed.
Het zou zelfs moeten lukken met de tekening alleen, dus vrees niet vrienden.

Nodig
-(Patroon)papier
-Lintmeter
-Rekker, knoopsgatelastiek ofzo
-Een assistent
-Een tafel
-Indien mogelijk een curvelat

De maatneming
-Doe de rekker in de vermoedelijke taille, bougeer wat zodat de elastiek op het smalste punt terecht komt.
-Meet de taille op de rekker = lendenomtrek.
-Meet je heupomtrek
-Ga op tafel zitten met een rechte rug en laat de assistent je heuphoogte meten, meet van op tafel tot aan de rekker, dit is gemiddeld 20 cm, neem dus 20 cm als je geen rekker/assistent/tafel/meetlat hebt.

Maten
Noteer deze maten ergens op het blad, vanaf nu gebruik je deze maten als er ergens HO of LO staat.
HO= 1/2 van de gemeten heupomtrek + 1 cm toegift =
LO= 1/2 van je gemeten lendenomtrek (tailleomtrek)+ 0,5 cm toegift =
HH= De gemeten heuphoogte =
HO (de halve dus)-LO (weer de halve)= x = (dit is het verschil tussen je heupen en taille, dit wordt dan verdeeld over de nepen)=
x/5= y =

Print de tekening, neem uw blad papier en ...
1. Teken een kader zo breed als de HO op papier.
Meet de HH af van boven naar beneden en trek op die hoogte een horizontale lijn.
De lengte van de kader/rok kies je zelf.
2. De zijnaad is niet het midden van de kader maar een halve centimeter meer naar rechts, zodat het grootste pand het voorpand is.
3. Teken boven de zijnaad een lijntje, parallel met de bovenste kaderlijn op 1 cm.
4. Trek parallel met de bovenste kaderlijn rechts een lijntje op 0,5 cm.
5. De taille dan, duid op het lijntje van stap 3 links én rechts van de ZN y aan (2x y), teken de nieuwe zijnaad in een gebogen lijn naar de heuphoogtelijn.
Trek vanuit de nieuwe rechtse zijnaad/lendenhoek een lijn naar de nieuwe, verlaagde MR.
6. Verdeel de laatst getekende lijn in drie en maak hier twee nepen met de breedte van y.
De neep het dichts bij de middenrug is het diepst. (komt het laagst)
7. Teken nu ook de nieuwe lendenlijn van het voorpand, blijf hiervoor 10 cm op de oude kaderlijn voor naar de zijnaad te gaan.
Maak ook een neep in het voorpand, doe dit op dezelfde afstand als rechts van de zijnaad, de neep komt tot in de helft van de heuphoogte.

Meet de lenden na, dit moet op een paar mm na kloppen met je halve LO.

Teken de lenden in een vloeiende lijn, je kan de nepen tijdelijk toeplakken met wat plakband om dit in een beweging te doen, zorg er voor dat de hoekjes van de nepen bovenaan op dezelfde hoogte beginnen en de neepbenen bijgevolg even lang zijn en blijf aan de MR zo'n 2 cm parallel met de kaderlijn.

Opmerkingen:
-De neepbenen zijn niet recht maar gebogen, stik dit ook zo.
-Een curvelat is zeer handig, maar nogal duur in aankoop, er zijn goedkopere plastic versies te verkrijgen, schaf dit aan als je van plan bent om geregeld patronen te tekenen, trek de lijn anders met een rechte lat en rond uit de losse pols af.




En nu?
Nu heb je een patroon voor een rechte rok, neem het over op papier, teken er één cm naad rond, een belegske, een zoom van 3 cm, knippen op de stofplooi, een rits er in en voila, je hebt zoiets als hiernaast.
Als je liever een lagere taille hebt neem je parallel met de lenden overal evenveel cm's af, niet overdrijven want het zakt meestal wat lager dan bedoelt.

Maar dat wilt ge eigenlijk niet zeker, neen, jullie willen uitgeschuinde rokjes en klokrokjes en o, als het even kan nog iets met een beleg zodat er een paspelbandje kan tussengepriegeld worden, of wacht een paspelbandje, beleg én stopplooi of neen, neen, een wikkelrok, ja want Vermiljoen deed dat zo schoon.
Awel, dan zult ge moeten wachten en maak terwijl maar een simpel rokske gelijk dit, want ge zult het nog nodig hebben.

50 opmerkingen:

  1. Jajajajaa, ga ik zeker doen - eerst net zo'n leuk stofje vinden zoals op het plaatje erbij staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, mme voor uw nachtelijke publicatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL voor de madame op de tafel en merci om ze geen maat 38 te geven.
    Ik waag er mij niet aan, een rok met een rekker in combinatie met een uitstulpende buik is geen zicht vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh my god, die uitleg lijkt ZO moeilijk... Beginnen vanuit een bestaand rokske en overtekenen, mag da ook?
    Wel een geweldig stofke van uw rok. Doet goesting krijgen om er tóch aan te beginnen. Ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amai, dat is wel veeel schoner getekend dan mijn voddige tekening!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem13.5.10

    psssst, bedoeld mme bedoeld

    BeantwoordenVerwijderen
  7. pfiew! dat gaat bij mij nooit lukken, ik kan niet rekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mor seg Meisjesmama, delen door drie en aftrekken, vraag het anders aan Stella.

    Ttss.

    An, er zit geen rekker in dermee de nepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 't zien er op 't eerste zicht inderdaad heel erg wiskundige formules uit, maar 'k zal er mij een keer op concentreren... en ja hoor ik heb nog even geduld voor de andere tutorialkes maar vind het wel keileuk dat er nog een vervolg komt! Ik vraag mij eigenlijk ook af of er nog een vervolg komt op uw "zomaar een woensdagmiddag" berichtje? Niet dat ik je wil opjagen hoor, neen helemaal niet... 't leken mij gewoon echt heel toffe kleedkes waar je mee aan het experimenteren was!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar komt absoluut nog een vervolg op!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lol! Allez vooruit, 'k zal mijn rekenmachien eens gaan zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mme ZsaZsa, kunt ge misschien ook eens uitleggen wat een beleg is? En hoe je dat dan er precies in stikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Uiteraard kan ik dat, wat had je nu gedacht, puh! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oooooh, tof! 'k zal maar al op zoek gaan naar leuke stofkes...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, ik heb er juist een half uur over gedaan (en ondertussen de man en de grote zoon afgesnauwd dat ze mij gerust moesten laten...), maar ik snap het! Merci! Ik ga da één van de dagen uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hihi niet voor mijn model geschikt. Wat ik wel kan is zoals op de tekening op tafel gaan zitten. Ook al goed hé.
    hihi
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. toen ik het labeltje 'recepten met aardpeer' in de zijkolom rechts spotte was ik helemaal verkocht. Ben helemaal verliefd geworden op je blog vrees ik, vreemd dat ik die nooit eerder ontdekte!
    prettige feestdag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gisteren op jouw aanraden dat recht rokske (mét de uitschuintip) gemaakt met de tekening van tante Hilde, niet voddig maar bruikbaar! Mijn lintmeter was minder bruikbaar, waardoor ik de taille goed zeven centimeter te groot maakte. Het werd vanzelf een verlaagde taille, als ge ziet wat ik bedoel. Eerst nog eens oefenen met het bijgestuurde model en de Engelse naad voor ik op tafel ga zitten en rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat ziet er weer piekfijn uitgelegd uit.
    Maar ik word wel wat slechtgezind van al die prachtige rokjes die het net tegenwoordig passeren. Tss, en jouw stofke is weer eentje om maar al te jaloers van te worden. Ik zal maar wachten tot die baby er uit is eer ik er ook zo'n schoontje kan dragen.

    En telkens ik jouw stempel zie, denk ik 'zo schoon!'.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. knofje13.5.10

    Hi, fantastisch dat je dit zo uitgebreid hebt neergezet!
    vraagje voor punt 3. Is de grotere neep ook 2y breed of alleen 2y lang=
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Euhm euhm, ik begrijp het niet, de grotere neep is de zijnaad denk ik, klopt dat? Dat is de enigste plaats waar je twee keer Y wegneemt, dan twee keer in het rugpand, in twee nepen en een keer in het voorpand, vijf keer y in totaal dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Op de zijnaad moet je van 1 cm boven de middenlijn 2y naar beneden, toch? Maar moet je ook dezelfde afstand in de breedte nemen? Bijvoorbeeld 3 cm breed, waar de rest van de nepen dan 1,5 cm moet zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb destijds in de les gedacht 'dit kan ik maar één keer' (en vooral: dit WIL ik maar één keer), en heb me voorgenomen het patroon voor eens en voor altijd te bewaren. Niet verdikken en niet vermageren is wel een voorwaarde. Maar het loont in elk geval, ik gebruik het als basis voor véél rokken

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Sorry, ik was wat verward door het woord rekker op de tekening. Dat neemt niet weg dat er geen enkele rok bestaat die mijn buik kan camoufleren. Ik ga meteen op aardperendieet.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ah is dat dat stofje dat ik kreeg van u? Een jaar geleden al ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mamaAntje24.6.10

    Ben heel blij met deze uitleg en ben er gisterenavond ook mee begonnen maar... bij de praktijk bleek er iets mis te zijn... Toen het allemaal op papier stond heb ik toch even de bovenkant (LO) nagemeten om te zien of het klopt met de tailleomtrek als je het x2 zou doen. Niet dus, er bleek nog geen 20 cm over te zijn. Ben er na lang denken, het was al laat, achtergekomen dat als je de volledige X wegneemt in het kader (wat de enkel de halve HO is), dat je dan eigenlijk toch 2 keer X wegneemt? Alé, als ge het bekijkt in het totaal van de rok dan. Heb X gedeeld door twee, de helft hiervan weggenomen bij de grote neep aan de zijnaad (uitleg tante hilde) en de rest verdeeld over zes nepen ( waarvan er drie zichtbaar zijn op patroon). Nagemeten en in orde. En toen ben ik gaan slapen..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja idd, je doet de halve HO min de halve LO, dat is x en dat verdeel je dan over de nepen.

    Er staat ergens dat wanneer er HO en LO staat het steeds over de halve omtrek gaat, ik ga het er nog eens bijzetten, want het isidd voor betwisting vatbaar. ;)

    Wel slim om na te meten, dat ga ik er ook bijzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo, ik heb het zelfs in het vet gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nou ik heb altijd gezegd ik maak geen kleding maar heb dit toch maar geprint dus wie weet... hij ligt bij de stapel nog te doen!

    Ik vind het namelijk wel een super leuk patroontje!!!! (nu nog 10 kg kwijt haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Eureka!!!! Ik snap het!!!!!
    Ik ben zo blij met mijn basispatroon, dat ik linea recta (ha!) de A-lijnversie ga tekenen. En dan heb ik eindelijk een patroontje voor mijn grasgroen stofke.
    Welk kleurke biais ik daarbij ga gebruiken is nog een andere vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. dikke buik mama23.11.10

    ah en mag ik dan nog 1 aangepast patroon vragen: dat voor de modieuze zwangere vrouw! Na al die mooie ontwerpen te zien kan ik toch echt geen 'rekker aan een rechthoek gestikt' aandoen hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oo geweldig Mme Zsazsa, ik ben nu ook fan van u! Sinds een paar dagen ken ik uw siteke en heb ik al zoveel inspiratie opgedaan!! Mijn zoon loopt nu ook met 'Dino-wanten' te pronken! Super

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Rinneke31.12.10

    Ik ben een echte kluns!Deze nacht wakker gelegen van dit patroon en enkele stomme vragen: de HO van de kader is dat de halve HO? En eens dat patroon getekend is, moet je het dan op dubbelgeplooide stof leggen? Sorry ze, maar ben nog een echte leek...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Rinneke31.12.10

    Ik denk dat het tekenen toch is gelukt! Nu nog de rok ineen krijgen... Ik geef (nog) niet op! En veel beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ja je moet dat op dubbelgeplooide stof leggen!

    Vooraan zeker en achteraan mss ook als je de rits in de zijnaad zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Anoniem12.1.11

    Na een avondje, zweten en zwoegen is het gelukt mijn patroon is klaar. De stofjes zijn gewassen. Morgenavond mijn schoonouders tijdig de hut uit bonjouren en dan aan de slag ermee! Ik heb ook zo'n mooi retro stofje op het oog. Is er trouwens net als van de 3D bloem een fotopagina, waarop je je zelfgemaakte rokje kunt showen? Alle rokjes zo samen?
    Salut MaManon

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Nou waardeloos, het is met niet gelukt, het rokje zat als en zak om mijn lijf en ik leek wel 10 kilo zwaarder. Verkeerde printje, of misschien een verkeerde naaister. De rits zat er wel super in, maar heb uit frustratie er meteen een jurk voor mijn dochter uitgemaakt, want dragen zou ik hem toch niet. Toch niet echt mijn patroon, moet misschien wat klokkens nemen.. Toch bedankt ZSAZSA. Mijn man zei, WAT doe jij nu. Je ben een hele avond aan het patroon tekenen nog een avond aan het naaien in preciecie werk en nu knip je er een jurk voor Isabel uit???? Isabel wel blij, dus eind goed, al goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Met dank aan u: een rokje met muzikanten :)
    http://judithschrijfsels.blogspot.com/2011/01/af.html

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hej prachtige naaiwonders,
    Een nieuweling op jullie blog en direct enthousiast!
    Ik was eigenlijk op zoek naar een patroon om een gemakkelijke drindle (traditionele duitse kledij) te maken en stootte hierop. Geen drindle te bespeuren maar wel veeeeeel leuke ideetjes voor de kids. Merciekes alvast!
    Mocht er toch nog iemand iets hebben om simpel een drindle te maken, laat effe een berichtje achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Vandaag wordt dit rokje gemaakt! En als het even kan ook een mini-versie voor de dochter... Dat patroontje is dan wel de helft simpeler :)

    Misschien een idee voor wie het niet zo tof vond om een rok met een rekker te dragen met een 'uitstulpende' buik (hANdgemaakt) misschien kan je dan vooraan een gewoon beleg naaien en achteraan een elastiek? Zo moet je geen rits innaaien en het uitzicht is best wel mooi (onlangs zo'n rok gekocht, knalrood, en zelf ben ik zeker niet een van de magerste...)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik was het al heel lang van plan, maar nu (na een mislukt roke uit de knip-mode) toch maar eens het patroon getekend. Nu maar hopen dat het na de kerst ook nog past!
    groetjes,
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hallo Mme ZsaZsa,

    Nu vraag ik mij toch wel eens af waar jij al je mooie stofjes haalt? Ik las ergens dat je er veel op een rommelmarkt of kringloop vindt, nu stuim ikzelf ook wel wat marktjes en kringloopjes af, maar zoveel vind ik er nooit, dan moedde toch al vree sjans hemme :)

    Fantastische blog trouwens, redelijk verslavend :)

    Groetsels uit Schoot!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Anoniem3.4.12

    kei mooie rokjes ;D dat het snel gefiks is is wel iets anders ooit begin er met frise moed aan !!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Anoniem17.4.12

    Amai, Ik vond dat zo leuk die zelf gemaakte rokjes , maar vind dat als ik die uitleg lees zo moeilijk , ben nog slechter dan een beginner , en toch zou ik dat zo graag kunnen !!!Kan iemand mij een eerste basisrokje eens gemakkelijk uitleggen aub? MVG

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Anoniem22.5.12

    Hele leuke blog en leuke rokjes en wat leuk voor je dat je er een boek van hebt uitgebracht, ik hoop alleen dat je het patroon hebt aangepast in je boek want het is verkeerd getekend, de rug is nl te laag getekend of je moet wel een heel platte kont hebben. Alle rokken en broeken hebben een hogere rug dan een voorste als je goed kijkt. Iemand met een beetje poep zal bij een basisrok als deze een schuine zijnaad hebben die van voor naar achter trekt en de rok zal tegen de knieën vallen. Spijtig dat niemand dit heeft opgemerkt... De rug moet minstens even hoog zijn als het voorste en bij de meeste vrouwen liever een halve cm opgehoogd. Gr Georgette

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hé, dit boekje kwam ik elders ook al tegen! Misschien is het een teken om er eentje te bestellen...!? Ben net eindelijk weer eens met mijn naaimachine aan de slag gegaan en worstel me door mijn naai-boek van ruim twintig jaar geleden voor tips en trucs die ik flink vergeten was.
    Ga hier ook even verder rondneuzen, bedankt!
    Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Net je uitleg gevonden, goed zeg! Ik heb een rare maat en nu kan ik het zelf tekenen! Hoera!

    Je zegt:
    "Als je liever een lagere taille hebt neem je parallel met de lenden overal evenveel cm's af, niet overdrijven want het zakt meestal wat lager dan bedoelt."

    Dat betekent toch aan de bovenkant een stuk eraf moet knippen? En moet dit voor of nadat je de neepjes maakt? Ervoor denk ik toch?

    Bedankt voor je antwoord!

    grt Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hallo Madame!

    Ik ben gisteren begonnen aan die rok, met een stofje dat ik nog had liggen. Ik heb hem gerijgd/geregen voor hem te stikken, maar ik had mij de moeite kunnen besparen, want hij past perfect. Ik heb er een belegje voor gemaakt, en een paspel ertussen gezet op 10 cm van de zoom. Nu nog de rits en de voering erin en ik heb een perfect passende rok: woehoe! Ik heb onlangs een boekje gekocht waarin uitgelegd staat hoe je je basispatroon moet maken, maar zij werken met moulage en dat is nogal moeilijk alleen. Maar nu kan ik mijn boekje wel gebruiken om vanuit dit basispatroon, dat zoals gezegd perfect zit, een aantal afgeleide patroontjes te proberen tekenen. En ik denk dat ik dan ook eens je boek (allemaal rokjes) ga kopen om er nog meer te maken. Je moestuin-boek staat ook op de verlanglijst, trouwens, het heeft een heel goede recensie gekregen in Seizoenen, van Velt!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hey allen,
    Voor leuke stofjes; ga naar de Kringwinkel en vergeet zeker niet bij de gordijnen te kijken! Kocht vandaag 2 prachtige stukken gordijn. Binnenkort, een nieuw kleedje ;-) Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Anoniem13.7.15

    Kan er mij iemand vertellen hoe je de bovenkant van de rok moet afwerken? Ik ben een leek innaaien en begrijp dat niet zo goed met dat beleg/tailleband...

    Alvast bedankt Els

    BeantwoordenVerwijderen