maandag 10 mei 2010

Mme Zsazsa als stijlicoon.

Eerste communie

Er waart een stokje rond in blogland, eens geen lelijke award maar een tofke, het is dan ook bedacht door ons aller Elza D.
Ik kreeg hem via Meisjesmama die er, -en dat moet ze echt wel toegeven- een pak genanter uitzag dan ik, ik vind dat tenminste.
Ik zag er eerder kullig uit, poses, kledij en setting.
Foto's zijn zo nooit mijn ding geweest, poseren was en is een ware kwelling, ik deed dus exact wat de fotograaf zei en bij de tweede had hij duidelijk iets "ludieks" in gedachten.

Ach, het was toen allemaal zo simpel nog niet, van die korte sokjes dat bestond vroeger niet, je moest roeien met de riemen die je had en in mijn geval was dat of lange sokken dragen of je sokken naar beneden rollen. En we zien allemaal dat dit kostummeke om korte sokjes én twee strikjes vraagt.
Ik kan mij bijgod niet meer herinneren waar ik dit kostummeke -met dubbele knoopsluiting vooraan!-heb gekregen en of ik dat nadien nog heb gedragen, we mogen hopen van niet.

Dit zijn de enigste foto's die ik na lang zoeken kon vinden, ik herinner mij vaag nog iets met een open haard en een poortje, maar ik zal daar ook wel dezelfde kop op getrokken hebben dus ik ben gestopt met zoeken.


Omdat ik toch in die doos aan het rommelen was heb ik nog wat fotookes meegebracht, kijkt ne keer mee.

Peuter

Mme Zsazsa was niet altijd een lachebekje.

De Sint, 1,5 jaar
Mme Zsazsa op schoot bij de goedheilig man.

Kleuter

Mme Zsazsa jaagt kittens de stuipen op het lijf.


10 jaar

Mme Zsazsa doet Madonna, mèt fluo outfit.


Maar Kerygma, vertel eens, hadt gij wafelkes in uw haar?

26 opmerkingen:

  1. Maar ocharme, gij kreeg niet eens een pofmouwenkleed aan op uw eerste communie!?! Hoe zielig moet dat geweest zijn? De 2 strikjes maken het een klein beetje goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waaw, jij mocht een broek!!! Daar was ik stikjaloers op, ik moest een rok en had daar toen een hekel aan. Ik mocht bijvoorbeeld ook geen speelkleren aan op 't feest, er werd mij klaar en duidelijk toegesist dat dat proper moest blijven tot 's avonds, en sleept niet met de toppen van uw witte schoenen over de grond.
    En idd, na jaren "trekt uw kousen op" werd er gerold voor het sokken tijdperk aanbrak. Ik ga mijn moeder eens aan 't foto's opscharrelen zetten, zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moehaha, Mme Zsazsa doet een Sandra Kimmeke op haar communie :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh zo'n schatteke seg!!! Ik vind dat ik er idd véél genanter bijliep maar ik herinner me er niet meer zoveel van, gelukkig!

    Trouwens, dat Jefke van u lijkt wel héél hard op die kittenbeul daar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ga straks eens zoeken, maar ik vrees dat alle communiemateriaal bij mijn mama ligt, dus dan duurt het een paar dagen. Edoch: als ik me niet vergis was ik bloedmooi, zoals ik nog steeds ben, natuurlijk. met een kleedske gemaakt door mijn meme.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Idem als meisjesmama: die cowboy links en die kattengeselaar ernaast hebben duidelijk ergens tzelfde bloed in één of andere ader.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalige foto's!
    Die met die kittens is mijn favoriet.
    En je zag er behoorlijk "modern" uit, vind ik, zo met die broek en niet teveel tierlantijnen.
    Heb je nog die madonna-zonnebril, trouwens? Ik geef er vijf euro voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is 1 der geweldigste stokskes van de laatste jaren! Smullen doe ik, van al die geweldige stijliconen!
    Had er nu echt niemand gipskruid in zijn haren? Dat had ik met mijn eerste en mijn plechtige communie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bwahahaha! Een Sandra Kimmeke :-)
    Zo erg wat ze de kinderen in de 80ies niet allemaal aandeden... ik herinner mij nog de communiprentjes die we steevast van alle klasgenootjes kregen en die foto's! Mannekeslief! Allemaal van die gebloemde en gekante jurkjes en hoedjes en handschoentjes... achteraf bekeken mag ik ons mama zéér dankbaar zijn voor mijn gestreept tricot broekrok-en-t-shirt-ensemble inclusief palmboomstaart.

    Maar Mme Zsazsa, u was wel een uiterst schattig kind hoor! Met die poezekes, zalig :-)
    En dan zo'n soortement coureursbroekske bij uw Madonna-outfit, helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uw stijladviseur zal wel gezegd hebben dat ge met uw rond figuur best geen pofmouwkes kon dragen maar beter een strak pakje met rechte belijning. Lange pijpen hadden uw waarschijnlijk ook iets slanker doen lijken. :-)

    Oh mijn plechtig communiepakje was nog veel erger. Veel erger. Toen was het salopettentijd en dunne plastronnekes-in-leer-tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. luister aan het stokje van plechtige communie outfit doe ik niet mee. Doe ik niet mee. dat was echt al te schamelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schitterend toch die communie-outfit stokjes!! zullen onze kinderen zich ook zo schamen later om wat wij hun allemaal aantrekken... aiaiai

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het SANDRA KIM gehalte ook erg hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, zo geweldig. En ik weet niet meer wie het hierboven vroeg, maar ik had ook gipskruid in mijn haar. En een haarband met een hoop witte kralen en frullenlinten aan. En een klassiek jurkje met pofmouwtjes als ik me niet vergis.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een broek !

    Een broek !!! Voor een eerste communie.. Dat kan toch niet zeker...? Zegt de Nederlandse (en vul maar in redelijk vrijzinnige...)katholiek.... Zelfs ik (begin jaren '90 moet dat zijn geweest) moest in een witte (!) jurk....

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk, die oude foto's!
    Leuk dat je ze hebt geplaatst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. amai gij zijt gewoonweg nog niet veranderd, das nog knal hetzelfde gezicht

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het mysterie is opgelost, mijn ma heeft dat dus alleen gekocht, zonder inspraak van mijnentwege.

    Blijkbaar zat ik in een broekenfase en was ik "veel schoner dan al die meiskes met hun pofmouwkes" dixit mij ma. HA!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar, madame! Wat een aftandse Sniklaas waar u daar op schoot zit! Maar je pakje is geweldig, vooral die strikken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haha schoooon jong! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De Max!
    Ik kreeg op beide communies door de mama genaaid kleedsel aan. Bij de 1ste zelfs de 4 zusjes in hetzelfde rokske en golfke. En alle 4 een sjakosj. Bij de plechtige wilde ik inspraak, wat een fout idee bleek: een lange paarse rok met fluo bollen, en een paarse bloes met fluo ringen. Die zag je door het witte paterskleed dat we in de mis aanmoesten. Vond de pastoor niet kunnen! En de maand ervoor had ik me net een broske laten knippen, dus geen versiering in het haar! Al weet ik begot niet wat gipskruid is?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oef. Ik was niet de enige met een broek!
    Maar jong, dat zijn echt fantastische foto's. Madonna is mijn favoriet. Nu weet ik waar gij uw cool vandaan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. haha die sinterklaas(foto), …geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een broek met uw eerste communie? Amaai, zo modern.
    Geweldige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik had exact in '90 ook een broek op de eerste communie :-) Was ook echt wel de enige (van de meisjes dan toch). En geen gipskruid maar nep-paarse bloemekes in mijn ingevlochten haar (nog iemand, ingevlochten haar? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen