donderdag 6 mei 2010

#2 De naad

plooi
Dit zat helemaal goed in mijn hoofd, maar eens onder het naaimachien onderuit valt het wel tegen, nogal truttig, maar bon, ik heb wel wat truttige vriendinnen dus ik kan het altijd nog kadoo doen.
Maar de opzet was dus wel goed, een schoon stofke met een fluo stiksel, de wereld heeft inderdaad af en toe een klein beetje fluo nodig.

Engelse naadMaar ik laat het toch zien omdat ik u iets wil vertellen, zie ne keer hoe schoon dat van binnen is afgewerkt.
Ik heb geen overlock dus ik moet mijn naden op een andere manier afwerken en waarom dat niet meteen op de meest deftige manier doen, De Engelse Naad dames en heren. En als u niks met deftig hebt dan doet u het waarschijnlijk wel omdat er niet zoveel draad in kruipt als in zigzaggen, twee vliegen in één klap, proper en goedkoop!


Engelse naad
Omdat de meeste patronen zonder naad zijn moet je er niets speciaals voor doen, wat je wel moet weten is op welke breedte je wil stikken, je moet een keer een smal stiksel doen en een keer een breder, de som van die twee stiksels wordt de naad, dat is nog te doen qua inspanning.
Die naadwaarde teken je alleen op plaatsen waar je zo'n naad wil, ik heb de taille afgewerkt met een beleg, dus daar heb ik de 1 cm gehouden.

Dan het stikken, eerst stik je op de smalste breedte met de slechte kanten tegen elkaar, pasop, dat is heel verwarrend zo ineens een naad aan de goede kant. Vervolgens plooi je dat open en stik je met de goede kanten tegen elkaar op de breedste breedte zodat het eerste stiksel "gevangen" zit in het nieuwe stiksel.

Let op: Als je een stof gebruikt waarvan de naad nogal rafelt moet je na het eerste stiksel de losse draadjes wegknippen anders komen die tussen het tweede stiksel te zetten wat weer helemaal niet deftig is.

goede kant

Deel van:
#1 Patronen overnemen
#2 De Engelse naad, werk uw rokske deftig af.
#3 Teken zelf een basisrokje
#4 Iets over het beleg, de voering en het platstuk (beleg op vorm)
#5 Maak van uw basisrok een A-lijnrokje en klokrok
#6 Maak van uw rokje een wikkelrok

33 opmerkingen:

  1. spitsvogel6.5.10

    amaai,dat is eigelijk wel een heel simpele oplossing. gaan we zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh, ik ben eigenlijk een supertrut, dat rokje zou me beeldig staan :-)
    allez, als 't mijn maat is, natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. raar, ik was mij eigenlijk vandaag aan het afvragen of gij een overlock hebt en zo nee, hoe gij dan uw naden afwerkt. ik was dat dus aan het bedenken terwijl ik met veel gezucht mijn overlock weer uit de kast moest halen. Soms ben ik daar te lui voor ziet ge...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, wij zouden samen een luie blog moeten beginnen!

    Eigenlijk feitelijk heb ik wel een overlock, maar ik ben te lui om daarmee naar de naaimachienwinkel te gaan omdat eens te laten nakijken want er mankeert iets, dus ik ban de overlock uit mijn geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lol, ok gij wint (qua luiigheid he)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. madame, dit is voor gevorderden. Voor mij is er alleszins wel een bijkomende foto nodig....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veerle, kunt gij rechtdoor stikken?
    Dan kunt ge dit.

    Maar allee ik zal morgen een tekening maken.

    Groetjes,
    Mme Zsazsa, die nooit gedaan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben nu te moe maar overlees het morgen nog eens, want volgens mij is het superhandig.
    Merci, alweer!
    Wel een beetje slechte punten voor het hebben van een overlock maar het niet gebruiken ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig. Ik geloof dat ik die manier ook zag bij de eloleotas. Daar staan wel foto's bij, dat bespaart u misschien nog het tekenen!
    Ik was er alleen nog niet opgekomen om dat ook bij kledij te doen. Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Truttig...? Absoluut niet, dit zou ik vol trots naar mijn, toch-wel-nette, werk dragen en dan zou het nog precies bij me passen en lekker speels zijn. Wat een mooie kleuren!

    Enne, de naad, ik heb geloof ik ook meer foto's of tekeningen nodig, en zit me nu af te vragen of je niet al eens eerder verschillende naden hebt uitgelegd (en ik het toen wel snapte..). Dat zou gewoon betekenen dat ik geen foto's of tekeningen nodig heb, maar koffie.

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dju, dat moet ik precies toch ook nog eens een paar keer lezen als de prut uit mijn ogen verdwenen is. maar als het uw oplossing is, zal ze wel simpel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, we gaan de tekening toch nodig hebben, want zo is het wel makkelijk uitgelegd, maar eens achter 't machien weet ik toch niet hoe of wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. caroline7.5.10

    Ik versta het eigenlijk ook niet echt, dus een tekeningske zou wel welkom zijn, ofwel moet ik mij gewoon eens achter de machine zetten en proberen in plaats van naar mijn scherm te staren.

    het ziet er in elk geval heeel proper uit (en ik vind dat geen truttig rokske, hoewel dat misschien meer zegt over mij dan over uw rokske)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. truttig truttig, dat ziet er mij op 't eerste zicht een rokje uit dat ik zo uit de rekken zou halen!! Ik vind die platte plooitjes vooraan heel tof! Heb je hiervoor het systeem van het zsazsa-plooirokje gebruikt voor het maken van die plooitjes (maar dan vastgestikt?) en hoe is dat rokje dan langsachter? hetzelfde?
    neen, echt, die rok lijkt me heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hannelore7.5.10

    Bedankt voor de tip - heel mooi en handig!
    nog een vraagje: kan je ook bij tricot-stoffen zo'n naad gebruiken - of is dat dan zichtbaar doordat dat door de stof heen drukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niks truttig, schoon ja.
    En die tekening, die moet je niet meer maken. Op 28 mei 2008 heb je dat al eens uitgelegd met foto's : Naden enzo verder heet het geloof ik. ('t is dat ik het onlangs ne keer heb opgezocht op uwe site en vandaag dus weer) Ha, da verdient een goei punt, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. als je een overlock hebt en die gebruikt ben je 't tegenovergestelde van lui!! Ik ben maw aan het begin van mijn projecten niet lui en tegen 't einde wel.
    schoon, en zie, die fluodraad waar gij zo'n schrik van had. Zeer doet dat toch niet hé. Maar wel maar een heel klein beetje fluo, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier een Amsterdammer die ook dol is op truttig! Ziet er juist prima uit en mijn heren hier zijn dol op blauw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tziet er nochtans een heel mooi rokje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik wil uw truttige vriendin wel zijn!
    Heel mooi rokje,en zeer bruikbare uiteg weeral.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Voila sé, u vraagt Mme Zsazsa tekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ZIET ge wel dat het soms handig is om GEEN naadwaarde aan uw patroon te tekenen omdat ge dat soms naar eigen goesting moet aanpassen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ja, zo'n tekeningeske erbij doet wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. goh ik pak gewoon de overlock hoor, die staat hier gewoon naast mijn naaimachine klaar op tafel... en ik maak mijn projectjes naargelang de kleur garen die op de locker staat...
    eigenlijk naai ik alles op de locker of toch bijna alles, behalve als het echt heel nauwkeurig moet zijn maar voor rekbare stofjes vind ik het geweldig hoewel ik ook voor mijn locker shirtjes naaide hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. - yep, properkes!
    - love love love tuttig en truttig
    - volgens mij ziet dat er gelijk een tas uit ;-)
    - uw tekeningskes zijn de max
    - ik ben ni lui en ik krijg ni half zoveel gedaan als gij en tantehilde = mijne hof is verwilderd, mijne zandbak is maar ne vierkante meter, mijn kasten zijn Ikea, ik eet op't werk, ik brei niet, ik heb maar 1 kind, ... snapt ge? ik ni!
    - zelfs fluo is growing on me

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Inge9.5.10

    Wauw, geweldige oplossing! Deze ga ik zeker en vast een keer gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow echt super, nu hoef ik nooit meer naar mijn moeder voor de overlock! ik heb echt een hekel aan slecht afgewerkte naden en zie hier dus de oplossing! Echt fantastisch! ga het meteen uitproberen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het is al gelukt met de reactie-dinges zie ik! Het was dan ook niet zo moeilijk he :-)
    En hoera voor de engelse naad!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Leg eens Liens wikkelrokje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ha, dat zal ik eens doen sé!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. goei plan! want ja, als dat de nieuwe rage moet worden dan hebben we u nodig he!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. aaah.. of 't nu de koffie of de tekening is...
    Nou, duidelijk de tekening hoor, of de tekening is duidelijk hoor. Zoiets.

    Weer prachtig getekend bedoel ik gewoon te zeggen (en zie ik heb koffie nodig om mijn zinnen te ordenen...)

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bedankt ... dat ga ik zeker eens proberen. Is inderdaad veel netter dan een zigzagsteek. Het ziet er direct professioneel uit, hé :-)

    En bedankt voor alle handige handleidingen op uw site.
    Heel duidelijke uitgelegd en het doet mij meteen zin krijgen om van alles te maken.

    BeantwoordenVerwijderen