dinsdag 22 juni 2010

De Zsazsazilet aka het omkeerbare vesteken.

Ondertitel:
Hoe naai ik in godnaam de armsgaten aan elkaar bij kleedjes, gevoerde bloesjes en vestekens.


Zsazsazilet

De Zsazsazilet, zomerversie, ik weet nog niet of ik het mooi vind.
De werkwijze zonder biais.

Edit: Ik denk dat dit makkelijker is, als u het niet in een zsazsaziletvorm kan plaatsen, lees dan hieronder verder.

Zsazsa1

U kent het wel, zet de delen apart aan elkaar (hier dus enkel de schouders) leg ze met de goede kant op elkaar en stik helemaal rondomrond vast.
Laat ergens een opening om achteraf te keren, ik naai bij de opening de naad om (sneller dan strijken) met een groot stiksel zodat het gat later makkelijk met de hand dichtgemaakt wordt.
Laat het armsgat open, of probeer het eens mee dicht te stikken zodat je dat ook eens meegemaakt hebt, probeer het dan zeker eens te keren.
Doe ook al de andere dingen die erbij geschreven staan.

Zsazsa2

De twee pijltjes wijzen naar een knipje (of aanduiding) in het armsgat, de tekeningetjes die erbij staan maken duidelijk waar dat knipje precies zit in 2D.
Als je een zijnaad hebt is dat de plaats van de pijl.
Trek de stof van elkaar zoals op foto 2 en leg ze met de knipjes (of zijnaad) op elkaar zoals op foto 3.
De schoudernaad zit er middenin.

zsazsa3

Begin te stikken, zo ver als je kan, soms moet je wat trekken aan je stof, dat is normaal, (rek ze wel niet uit) dat het er allemaal vreemd uitziet is ook normaal, geef niet op, ge kunt het.
Als je echt niet verder kan, en voorbij de naad van de schouder bent stop dan.

zsazsa4

Het ziet er nu zo uit.

zsazsa5
Leg alles terug zo plat mogelijk tot je deze situatie krijgt, leg alles netjes op elkaar en stik verder tot je weer aan de schoudernaad komt, het armsgat is nu toe.
Doe hetzelfde bij het andere armsgat, keer alles om, maak het gat onderaan toe, stik eventueel kort op de kant en u bent klaar.

Proficiat, u behaalde niveau 2.

Als het nu echt helemaal niet wil lukken, is er nog altijd de biaismethode, knip dan wel eerst de naad weg.

26 opmerkingen:

  1. Ik heb het nu 3 keer doorgelezen en gekeken maar snap er werkelijk nog helemaal niets van :S

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ook niet
    gelukkig maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ook niet... Hopelijk hoort dit thuis in de categorie: ge snapt dat wel terwijl ge het aan 't doen bent. Toch bewonderenswaardig dat u blijft proberen om ons dergelijke dingen aan 't verstand te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je zelfs een stuntel als ik kan leren naaien!

    Fijne dag en geniet van de zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, dit is totaal niet relevant als je dat vestje niet maakt.

    Toch tof dat je het drie keer hebt gelezen Ruthy! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof!!! nu hoef ik nooit meer een patroon te krabbelen als ik weer een fleece voor een of ander neefje moet maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, ik sta er altijd van versteld hoe goed jij kan uitleggen - en zo met die foto's bij en al - chapeau, ze!! Geen carrière van workshops geven gemist? Of "naaijuf" (hoe noem je zoiets?) Maar ik zag een paar posts geleden dat je op woensdag al iets in die aard doet? Nogmaals: proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm, ik heb een andere praktische vraag, nl: hoe zet je zelfgeschreven tekst op een foto?

    Manieren die ik ken:
    -geschreven tekst inscannen en enkel het zwart selecteren in photoshop en dan op elkaar plakken

    of (maar zou ik toch niet doen):
    - foto afdrukken, erop schrijven en dan inscannen, of opnieuw foto van maken...

    Tell me...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. An, ik denk dat u gelijk heeft, niks van te begrijpen, maar gewoon stof erbij pakken en stap voor stap mee doen! Helaas heb ik er nu de tijd niet voor, maar de patronen zijn reeds geprint en dit Zilet ;-) staat op de To-do-list voor de na-zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga je uitleg toch eens proberen toe te passen, want nu gebruik ik werkelijk een prutsoplossing voor de armsgaten als laatste stap: beide stoffen op 1 cm omstrijken en dan proberen netjes op elkaar te stikken...

    www.minini.be

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Luister, hé. Ik heb mijn kinders in hun bed gedraaid en de man buiten gestoken en een hond heb ik niet. Het is hier stil en ik gebruik mijn verstand. Ik kan het bijna volgen tot aan. Stik tot ge niet verder kunt. Wat daarna komt, laat ik u weten in een volgen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Om je de rolverwarring (zie fbvraag) te besparen en in de hoop dat er nog mensen zijn die het niet snappen mijn vraag:
    als ik knip op knip leg voor ik 'begin met stikken tot ik niet meer verder kan', dan liggen bij mij precies de averechtse kanten naar binnen waardoor ik dan op de goeie kant aan het stikken ben. Mijn hoofd zegt dat dat niet klopt, en uw foto's ook.
    Help

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar je moet de goede kanten op elkaar leggen, dan kan je toch nooit op de goede kant stikken?

    Hebt ge het bezien nadat je bezig was?
    Doe eens een stuk en keer het dan eens goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ik heb het geprobeerd, ik stik dat eerste stuk en bij het tweede lukt platleggen al helemaal niet meer omdat ik in een soort moebiusring zit.
    Ik ben mij vermoedelijk belachelijk aan het maken, maar toch: ik leg de naden opeen (in mijn geval) nadat ik het op die bijzondere manier heb opengetrokken. Als ik de naden dan opeen leg komt de verkeerde kant van de stof tegen elkaar, toch? Op jouw foto zitten die niet naar binnen maar naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik snap het niet goed, maar de moebiusring is in ieder geval al goed.
    Als ge dat niet hebt na het terug goed steken van uw stof (met de goede kant naar buiten bedoel ik dan)

    De verkeerde kant komt niet tegen elkaar, de goede kant komt altijd tegen elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu twee avonden zuchten en steunen en uithalen, heb ik het door. En nu ik het eenmaal weet, is het zo simpel. Mijn probleem was niet eens het stikken maar het keren. Ik dacht gewoon te moeilijk...
    Maat tis waar ... u leert het volk naaien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. als je de eloleo-bloomer techniek wil gebruiken, wat is dan het ziletgat dat je kan vergelijken met de buikomtrek? ofte kunt ge eens in 2 woorden zeggen hoe ge van het ene op het andere komt?
    merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. enfin, tenminste als je met die techniek ook uit één stuk kan knippen (en niet met 3 zoals bij de tante-Hilde-uitleg. van die weet ik zeker dat ik het kan, maar het is toffer als het de tekening op de stof schoon doorloopt)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Juist!
    Dat gaat dus niet dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ok. Het goede nieuws is dat ik er dan toch iets van gesnapt heb. Het slechte dat ik dan waarschijnlijk toch maar beter 3 stukken knip.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ow wat heb ik zitten schelden op dit vestje..MAARRRR (tromgeroffel)het is gelukt! nouja, 1 kant dan, toen was ik er zo klaar mee dat de ander tot morgen moet wachten... maar zonder de uitleg was het me helemaal nooit gelukt, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ...natuurlijk kon ik niet echt het geduld opbrengen om de rest pas morgen te doen.. vestje is helemaal af en ik ben erg trots om mezelf! zal snel een foto delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Katie16.6.11

    Ik had beter eerst eens deze uitleg goed gelezen ... nu zit ik hier al gans de middag te sukkelen met dingen die niet meer kunnen keren omdat ik armsgaten had toegestikt! Ach, 't is uit uw fouten dat ge leert zeker ??? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. amai nondedjol zeg. ik heb dat hier zeven keer opnieuw uithegaald en 2 uur zitten vloeken en dan heb ik maar biais gestikt (en nog heel slecht ook) en dan lees ikdat er doorzetters zijn die het na twee avonden snappen. tedju. en dan heb ik een gewoon zwart vesteke gemaakt, ik had het toch beter nog in drie geknipt en een tante hildeke gedaan. merci voor den uitleg, mijn verstand gaat dat ooit kunnen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem17.12.11

    Wat een heerlijke site heeft u! Ik heb mij gewaagd aan het warme vestje voor onze bink. Nu is hij erg mooi geworden maar de armsgaten blijven aan de binnenzijde zo bobbelig terwijl ik de panden keurig heb afgespeld. Wat zou ik verkeerd kunnen doen? Alvast bedankt! Groet Ans

    BeantwoordenVerwijderen