dinsdag 22 juni 2010

De Zsazsazilet, doet u mee?

Schaapke in juni

Nog snel een schaapke voor het deze keer echt begint te zomeren, na de schaapkes voor mijn zonen maakte ik gisteren nog een versie voor een meisje.
Omdat ik toch een nieuw patroon moest maken voor deze nieuwe maat, tekende ik maar ineens al de maten van een 68 tot een 122, zo heeft u er ook nog iets aan.



Zsazsazilet voorpandZsazsazilet rugpand

Het patroon is zonder naadwaarde, voeg aan de schouders naadwaarde toe, en dan trekt ge uwe plan, geen naadwaarde voor de rest als je alles afwerkt met een biaislint (aan te bevelen voor de armsgaten, scheelt frustraties).
Begint dan het lint vast te stikken bovenaan de middenvoor, ga helemaal rond (naar beneden vertrekken) en eindig aan de hals met een los stuk van 30-40 cm waar je het vestje mee toeknoopt.
Of voeg overal 1 cm naad toe en eindig met een exemplaar als het mijne.


Zsazsazilet onderkant

Ik knip heel het vestje uit één stuk, dus niet het voorpand en het rugpand apart, maar ik plak de panden tegen elkaar, het patroon met de middenrug tegen de stofplooi en je moet alleen nog maar de schouders aan elkaar zetten.

Patroon

Download hier de patronen, als je printer op 100% staat komen ze er klaar om te knippen uit. Printhandleiding
Voorpand - Rugpand - Onderkant

Of download hier bij Googledocs

Technieken:
-Het biaislint
-Subiet, straks of morgen plaats in nog een handleiding van hoe armsgaten te stikken, wat ik zei het al, dat kan behoorlijk frustrerend zijn, zeker als je het nu in Keulen hoort donderen.
De handleiding armsgaten stikken
De precies wel gemakkelijkere handleiding armsgaten stikken volgens Tante Hilde.

64 opmerkingen:

  1. Je blog is zo leuk...ondanks dat er geen kleintjes meer zijn geniet ik volop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh, de max, dan moet ik dat de volgende keer niet meer zelf uitzoeken, want die van vorige winter van Alba is nu te klein.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een tongbreker is dat: de zsazsagilet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. *hoort het in keulen donderen* ik wacht maar ff op de rest van den uitleg voor ik me toeleg op schapen villen voor de gilet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. AHA een patroon zonder naadwaarde!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zij maar zeker dat ik mee doe!

    Merci,Mme, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spijtig dat t niet in nen 40 beschikbaar is.
    Hoewel ik er dan wel als een onnozel schaap zou uitzien, maar wat geeft dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig, net als vorige keer! Zie ik dat goed, dat dat hetzelfde modelleke is voor een meisje en een jongen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Had ik nu zelf het patronen moeten tekenen, dan had 'k het niet zien zitten, maar gewoon afdrukken en uitknippen! Wauw, merci Mme Zsazsa!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo ne schone fotomuur dat gij hebt, Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige en mooie blog, groetjes uit Belgïe van Louisette , 2 golden, 1 poes chartreux
    http://blog.seniorennet.be/louisette/
    http://retrieverhond.eigenstart.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bwa 't hoeft niet hoor... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe zalig moet het zijn als je zelf patronen kan tekenen! Heel erg leuk gedaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Merci, probeer de jongske nog te overtuigen om als schaapke rond te lopen, ik vind ze echt geslaagd. Komt zeker van pas, want wie weet hoe lang het blijft duren dat zomers weerke...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo'n patroon zocht ik nog voor een stuk hoogpolig fleece dat ik nog heb liggen, bedankt! Ik heb alleen wat problemen bij het printen. Dat ligt gedeeltelijk aan mij, we zijn net op een apple overgestapt en daar mee is alles net ietje anders. maar het ligt ook een beetje aan u, want het rugpant staat op uw blog naar het voorpand gelinkt. Nu heb ik het natuurlijk op uw flickerpagina wel gevonden, maar toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oh geweldig, merci, op deze vestekes zat ik al een paar keer mijn ogen uit te kijken... Kleine man hier zal er blij mee zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk, 3x klikken met de muis en het patroon rolt uit de printer... Bedankt hoor!
    Leuk Ziletje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik ruik hier een zsazsaboek in wording...nog niet gecontacteerd door een uitgeverij?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Uitgeverijen zijn klootzakken is mij verteld. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. keitof... echt iets om te maken in lekker warme dagen. haha.

    groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik vraag me af:

    hebt gij daar met een stok gestaan en tegelijk een fototoestel in de hand om dat zsazsazileetje te fotograferen of hebt gij daar hulp voor in geroepen?

    Whatever the answer might be: leuk maar nu de zomer in 't land is weiger ik dat toch even te maken en haal ik dit idee in de winter eens terug van onder het zsazsastof. Alvast bedankt!

    ik moet dringend eens foto's nemen van de twee zwierrokken waar mijn nichtje van 3,5 superblij mee is en het zelfgemaakte kleedje dat ik ineen aan t flansen ben voor datzelfde nichtje. I promise to do that zodat ik u een beetje kan teruggeven van wat jij geeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ach, klootzakken zijn er overal...
    En welke uitgever wil nu geen madame zsa zsa-boek uitgeven?

    Misschien moeten we massaal gaan tippen?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zou het écht té belachelijk zijn om daar als 28-jarige komende winter ook mee rond te lopen? Ik vind het zo'n geweldig vesteke, heb nog geen klein mannen, én heb zelfs een geschikt schaap in huis! Zo nee, voor mij een patroon in maatje 38 graag =)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Net alles gedownload en een half schaap gekocht in de winkel. Eindelijk beginnen aan de wintergarderobe!

    Merci voor 't patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dank, dank, dank...1000x dank voor deze duidelijk uitleg bij dit prachtige zsazsazilet. Ik denk dat er dit najaar vele zsazsaziletjes gesignaleerd gaan worden!
    Ik ga snel op zoek naar een mooi stofje en (nep)bontje. Bij deze staat hij op mijn to-do-lijstje.
    Groet, Majolein

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een fantastisch blog heb jij zeg ik word er helemaal vrolijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik moet echt vreselijk dom zijn, maar ik krijg dat niet op de juiste maat geprint...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Staat uw printer op 100%?

    Als het niet lukt dan zal ik het -speciaal voor u- opsturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb trouwens uw zsazsazilet tegengekomen in grote oplage op 'de invasie' in Leuven. Ik verwachtte er een verwijzing naar u in te vinden maar er stond 'little Miss Y' in het label

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ze zijn mss ook bij Vermiljoen op de koffie geweest. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. waar heb je dat schapestofke gevonden? tis namelijk de tijd vant jaar voor schapestofkes...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Jaren geleden op een markt vrees ik.
    Ik zoek er ook nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. bij pauli in leuven hebben ze een hele dikke rol (ok, een halve, ik heb de andere helft gekocht...)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. leuven.... das ook niet bij de deur... ik ga dit weekend op speurtocht in het gents!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Gevonden! en alvast muts gemaakt! http://madamhert.blogspot.com/2010/10/madam-hert-voelt-de-herfst-komen-en.html
    gewoon bij artevelde! (boven int hoekje), 12,5€ voor een meter (rol is 1,5m breed)!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Als moeder van 3 dochters die net de naaimachine ontdekt heeft, kan ik mijn lol op uw blog..wat een mooie dingen maak je, geweldig. Nu heb ik onlangs getracht een gilet te maken ( zonder patroon,maar ik dacht, hoe moeilijk kan het zijn:) ) Het was voor de oudste bedoeld en is voor de jongste geworden uiteindelijk..wat een drama..dolgelukkig was ik met het zsa zsa gilet, heb een prachtig vachtje liggen. Maar krijg het niet geprint!!!! Mis steeds de rechterhelft. Ook manlief krijgt het niet klaar, de printer staat op 100%..Enig idee, tips? En bedankt dat je al je creaties met ons wilt delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je moet het patroon eerst downloaden en dan van daaruit afprinten.
    Of het patroon op je bureaublad slepen, openen en op 100 printen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dank je! Ga vanavond aan de slag, nu eerst van het heerlijke weer genieten..

    BeantwoordenVerwijderen
  40. ik ben als beginnelingen ijverig beginnen printen en snap hoe je alles (voor en rugpand) aaneen legt om geen naden te hebben, maar dienen onderkant hoe leg je die dan? In geen enkele richting lijken die lijnen te passen bij de lijnen van rug en voorpad...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. O, ik heb hetzelfde probleem als Joke,.. ik heb alle uitgeprint, maar krijg het onderstuk op geen enkele logische wijze passend op het bovenstuk.
    Mmm,... ik doe iets fout, maar wat???
    Printer staat op 100%, plaatjes eerst gedownload en opgeslagen, daarna geprint.

    Help? Ik heb zo'n zin om er aan te beginnen!

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  42. hallo,

    Ik heb t opgelost met de kopiemachine op t werk ;-) vergroten en verkleinen al gokkend, tot t klopte.
    De andere waren makkelijk te checken door t 2x2 vierkantje, maar dat stond niet op t onderkantpatroontje, dus da was wa moeilijk te checken.
    Ondertss is alles op patroonpapier getekend en uit de stofjes geknipt, morgen ga ik stikken, spannend! (tja, ik blijf en beginner en t dus spannend vinden, want morgen de eerste keer stikken op de geërfde machine van mijn oma)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zo heb ik het uiteindelijk ook opgelost, net zo lang handmatig de afbeelding bijstellen tot het wel aansloot. Idd,.. zo'n 2X2 vakje op het onderstuk zou handig zijn geweest ;-)

    Hij is af hoor, zo leuk geworden! Geen schaapje (waar vind ik dat soort stof en waar is het van gemaatk?) maar een wat wollige fleece in het paars.

    Gr Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  44. LaFolieFollette3.11.10

    Mijn dochter zou zo geweldig staan met dit giletje! Enkel één probleem: ze is nogal aan de kleine kant en met haar bijna 2,5 jaar draagt ze nu maat 86. Een idee met welke leeftijd dit overeenkomt?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik zou toch 2-3 jaar nemen, de maten zijn nogal aanpassend en iets te groot is nu ook geen ramp.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Eindelijk heb ik de tijd gehad om ook een grijs "schaapje" voor mijn dochter te maken!!! Erg leuk geworden kijk maar op mijn blog!

    groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat ben je inspirerend!
    Ik wil graag dit gilet maken, maar de printer denkt daar anders over!
    Ik ben dus aan het vergroten op de kopieermachine. Even een check: hoe breed zijn de schoudernaden bij jou voor 1-1,5 jaar? Dan weet ik of ik het goed doe.
    Alvast bedankt (ook namens dochter.
    Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik heb juist een aantal zilekes gemaakt, begonnen met eentje voor de dochter, maar omdat er twee vriendinnekes met de ellenboog in de gips liggen, heb ik een serieke gemaakt. En iedereen was content.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik heb me uiteindelijk ook eens gewaagd aan het zsa zsagilet. Hetzij niet voor één van mijn zonen (dat komt nog...), maar wel voor de knuffel van mijn oudste zoon. Hij vind hem zalig, zou hij het nu even leuk vinden als ik er eentje maak voor hem? :-))
    Als je de zsazsagilet voor aapje eens wilt zien, op mijn blog heb ik net de foto's geplaatst. 't is eens iets anders hé ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  50. ik heb me laten verleiden om er ook aan te begonnen, maar help! mijn schouders waren verkeerd gedaan kwam ik tot de conclusie als ik alles omdraaide. schouders dus weer losgemaakt - moet alles nu terug los???

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ge moet hier eens gaan kijken!

    http://www.tantehilde.be/wrdprss/?p=388

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ok, goed bekeken en nagedaan (ook al hangen de andere stukken al aan elkaar) Nu nog enkel mijn 2e mouwsgat doen! (de moeilijkste me dunkt)
    Mijn éérste pronkstuk (jawel mijn eerste maaksel) is bijna af! Bedankt mme zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Taddaaa!
    http://meijrabrunet.blogspot.com/
    Bedankt! U leerde mij naaien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Merci voor het patroon en de uitleg en ook merci voor Tante Hilde. Ik heb het toch niet nagelaten mijn eigen versie ervan te maken. Het resultaat: http://walamio.blogspot.com/2011/09/een-beetje-een-turbo-een-zsazsa-gilet.html
    Dank voor je inspiratie Mme ZsaZsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. JillB13.9.11

    Geen idee of iemand dat hier ooit gaat lezen maar toch een poging tot meer uitleg: na urenlang gepeins over die niet-aanpassende onderkant er dna maar zelf iets van gemaakt. Tot daar ok. Dan de stof uit 1 stuk geknipt en de schoudernaden aan mekaar gestikt. Maar hier zit het verschil met de uitleg van T Hilde: hoe kan je dat vestje keren als het armgat (of hoe noemt zo'n ding) rondomrond gestikt is? Ik heb nog niet zo heel veel ervaring dus mss een domme vraag maar i kzie het echt niet! Aangezien het bij u tocg al menig maal gelukt is, graag een oplossing voor dit nogal elementair probleem!

    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. De twee onderstel regeltjes tekst zijn links naar het armsgatprobleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Valentine11.12.11

    wauw zo'n leuke blog!!! Spijtig genoeg is mijn dochter 14 maar toch nog zeer geinteresseerd in specialere dingen, zoals je prachtige zilet :).
    ik zou graag deze maken vr haar kerstmis, maar vind nergens een handleiding om patronen te maken, heb jij toevallig tips om die van jou te gebruiken maar in de grotere versie? xx hartelijk dank,
    Valentine

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Fiikske9.2.12

    Op stoffenspektakel een berestofje gekocht, en gisteren een ziletje genaaid. In 1-2-3 was het klaar. En schoon dat dat ventje er mee staat! De truk van Tante Hilde is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. I gave this gilet as a birthday present to my daughter today.
    It fits perfectly.
    And I love the pattern.
    Thank you so much.

    I also linked your page here:

    http://fraumampf.blogspot.com/2012/03/geburtstag.html

    I hope that is okay for you!

    Greets, Kristina

    BeantwoordenVerwijderen
  60. bedankt voor het leuke patroon. ik verbaasde mij erover hoe snel het giletje gemaakt was en dat het mij in een keer lukte om de armsgaten te stikken. en wat staat het schattig bij mijn kleine schaapje van anderhalf. dankjewel! groetjes fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  61. wat een superpatroon!! ik heb drie meiden in de maten van jou patronen, dus ik heb me voor de kerst uitgeleefd...
    Ik heb je met een link vermeld op mijn blog, www.yeledfashion.blogspot.com ontzettend bedankt voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. 2 jaar geleden was dit mijn eerste projectje (ik deed er een maand over). Vanavond deed ik het opnieuw en ik kan zeggen dat ik in die 2 jaar veel geleerd heb. Dit is mijn resultaat van een avondje stikken
    ttp://meijrabrunet.blogspot.be/2013/02/zsazsa-niveau-2.html
    Proficiat en bedankt Mme Zsazsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Anoniem5.12.13

    heb je dit patroon toevallig ook in maat 36?

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Zeer mooi! Maar mijn dochter is 12j en ziet dit ook graag! Mag het patroon zover vergroot worden?

    BeantwoordenVerwijderen