vrijdag 2 juli 2010

De moestuin, tionk!

De moestuin begin juli

Den hof, tja, wat kunnen we daar van zeggen, ten eerste begon de lente pas vorige week en sindsdien is het kurkdroog, gene vette dus.
Ik heb meer bloemen dan groenten, ik heb zelfs nog geen enkele courgette aan de plant -TOINK- andere jaren ben ik ze al beu gegeten begin juli.
De peultjes zijn er wel, maar ik zag vanmiddag dat het eerder de gedroogde variant aan het worden is. Mijn aardappelen doen het in tegenstelling tot vorig jaar geweldig, of toch al zeker het bovengrondse deel en de Nieuw-Zeelandse spinazie is ook weer van de partij samen met de ruccola die overal uitschiet en behoorlijk pikant is.
De moestuin is van keurig in de rij naar laissez faire, laissez passer gegaan, en ik vind dat eigenlijk wel goed zo, alleen spijtig dat ik mijn legummen weer in de winkel moet kopen.

Maar, uiteraard heb ik een goed excuus voor de verloedering, twee zelfs, als eerste is er nl Abel die kruipt én alles eet wat hij op zijn weg tegenkomt en dat marcheert niet echt goed in de moestuin, ik heb dat met Jef al aan de hand gehad.
Dan den tweede, wacht, eerst een fotooke.

Plan Voor

Een plan!
Er komt toch weer een beeteken structuur in de tuin!

Hoe of wat weet ik nog niet precies, hier en daar wordt er wat veranderd, een plan had ik daar achteraf gezien niet echt voor nodig, maar helemaal opgepept door de Open-Tuin-dagen van Velt zag ik het groots.


Bessen

De grotere werken zijn voor het najaar, nu houden we ons vnl bezig met kleine klusjes, poortjes maken van restjes kastanjehout (180 euro uitgespaard, per stuk!), hopen klimop wegsnoeien zodat de bessen wat meer plaats hebben enz,
ik werk nog altijd in de tuin, maar op andere plaatsen.

Kruidenbakken

Een paar weken terug verhuisde ik* de bakken waar kruiden in staan naar een andere plaats zodat op die plaats in het najaar bessen kunnen gezet worden.
Welke bessen, daar ben ik nog niet uit, ik heb nu kneusjes van bosbessen die een betere plaats verdienen of koop ik iets anders eetbaars, ik zal in het najaar eens passeren bij Duizendblad, die toevallig morgen en overmorgen opendeur houdt.
En nu moet ik stoppen anders is het al morgen en klopt mijn bericht niet meer.

*Allee ja, ge weet wel.

21 opmerkingen:

  1. wow wat een supertuin heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bakken voor kruiden zijn heel mooi en lijken mij enorm praktisch, moet ik onthouden, of beter: ergens opschrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, maak je je poortjes en hekjes zelf! Waar haal je dan al dat afvalhout?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De poortjes zijn gemaakt van resten kastanjehout op rol, geen afvalhout.
    Gewoon losmaken en op latten vijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maakten de poortjes ook zo. En vind ze super mooi!!
    De bessen of het klein fruit in het algemeen (rode bessen, blauwe bessen, frambozen, druiven, aardbeien) doen het hier super. Van het moment ze rijp zijn zie ik de kinderen er aan plukken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel tuin weinig moes. Hoe zit dat intussen met diene zandbak, vraagt de man des huizes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook nog geen courgette te bekennen, wel sla. Maar die wordt dan weer door de slakken toegetakeld. Je bessen zien er prachtig uit. En veel bloemen is ook fijn om te hebben. Geniet er nog even van. Misschien dat er nog groentes laat in het jaar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maryvonne4.7.10

    Ik zou in een bak zeker blauwe bessen doen, die hebben turf nodig en dat kan je juist in zo'n bak makkelijk doen. En dan een bak met aardbeien en een met kruisbessen en een met de roze aalbes, pink champagne. Het lijkt me een groot eetfestijn!
    Maar met kruiden vond ik ze ook erg mooi, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. bezige bij4.7.10

    Hier ook nog geen courgetten én vorig jaar stond nu de halve achtertuin overwoekerd door de verschillende pompoenen, nu zijn die precies miniplantekes… Niet normaal… Het weer doet wat het wil en mijn planten volgen dat motto…

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zie dat je daar het boek "Stappen naar een ecologische tuin" van velt hebt liggen. Een geweldig inspirerend en praktisch boek vind ik dat. Binnen enkel jaren dus ook open tuin bij jou?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben blij dat het niet alleen mijne hof is die zo triestig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke tuin! Helaas moet ik het met een uitzicht op een witte muur doen! Misschien toch tijd om te verhuizen? Het begint langzaam te kriebelen...
    Een tuin, kruiden en groente..... *Zucht*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem5.7.10

    o bij ons ook nog geen courgettes hoor. Ik ben al zo blij dat er al 1 bloem te zien is op mijn courgetteplanten. Tip voor opgeschoten rucola: rucolapesto. Van 't weekend gemaakt en zo heel wat rucola kunnen verwerken zodat de pluksla terug wat licht en lucht kreeg.
    De warmoes doet het daarentegen ontzettend goed.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. bezige bij5.7.10

    de warmoes schiet al enorm op bij mij… Ik verwijder gewoon de opgeschoten stengels en blijf van de jonge blaadjes knippen… Ook de augurken doen het goed bij mij… Maar de tomaten…

    Tja…

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier gister de eerste vier (!) courgettes geoogst. Dus als het eenmaal komt dan gaat het ook weer gelijk hard.

    Maar niet alles doet het goed, van de aardbeien hebben we bijvoorbeeld niks kunnen oogsten....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem7.7.10

    awel, ik vrees er ook voor dat wij de eerste courgettes gaan missen. Volgende week vertrekken we voor 10 dagen op reis en sinds gisteren begin ik overal kleine courgettes op te merken....

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb dat boek van Velt ook thuis, echt een boek dat je goesting doet krijgen, vind je niet? Sinds ik dat boek heb ben ik aan het tuinplannen (al is ons tuintje niets in vergelijking met de jouwe) maar ik moet nog altijd wachten omdat de rest van de verbouwing voorrang heeft, grrrr.
    Schitterende tuin heb jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik ben er ook zo eentje met dat velt boek, een echte bijbel.
    ben je er al uit welke bessen je nog gaat bijplanten?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Neen nog niet, wat klimmende bessen denk ik, ik moet dringend eens naar de winkel!

    BeantwoordenVerwijderen