dinsdag 20 juli 2010

De ochtend met Mme Zsazsa

Lezen in bed

Een van de favoriete momenten van de dag.
Versta me met niet verkeerd, opstaan is nog steeds de hel en als iemand mij een paar jaar geleden had verteld dat ik ooit blij zou zijn om tot acht uur te mogen slapen had ik gillend weggelopen.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zo slecht uit hun bed kunnen als ik.
Maar.
Eens goed wakker en uit bed, valt het meestal allemaal wel mee.

In de vakantie is het nog minder erg, Abel wordt wakker, drinkt en houdt zichzelf dan wat bezig met strategisch geplaatst speelgoed op de grond, terwijl lees ik en word wakker, wanneer ook energieke Jef wakker is, staan we op.
Opstaan is een pak minder erg als je wakker bent.

Ochtendkoffie

Dan volgt het favoriete moment van de dag, ik stap met mijn tas koffie in de hand -zonder kind, dit is zeer belangrijk- door de tuin.

Ik struin door de tuin.
Zonder kinderen.
En ik nip van mijn koffie.
Stilte.
Aaaahhh.

Onbijt
Dan begint het allemaal, douchen, tafel dekken en iets zoeken om te eten, en op van die mooie dagen is dat dan zoiets als dit.

Al bij al valt het allemaal nogal mee.

24 opmerkingen:

  1. is dat een goed boek? jaren geleden ben ik met een toneelgroep in Amsterdam geweest en die gast was daar toen ook bij, dat was toen zo'n compleet oninteressante onopvallende gast, zodat ik wat verschoot van de fuzz rond zijn persoon en rond 't boek. Maar, 't zal dus wel niet slecht zijn, zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahzo, neen, zijn boek geeft een totaal andere indruk.
    Ik vind hem wel geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De stilte, ge hebt ze gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh! Mag ik bij u komen wonen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh, gezellig! 't geeft mij heimwee naar mijn ouders hun huis! 's Ochtends rustig door de tuin wandelen, zelfgekweekte bessen en frambozen trekken en derna lekker opsmikkelen. Dat gaat dus niet hé, in mijn onnozel stadstuintje, daar ben ik al trots als ik één aardbei kan plukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Opstaan blijft ongeveer het zwaarste moment van de dag, dat deel ik helemaal. Maar zo ziet het er nog alleszins draaglijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ahum, dan hebde gij wel superfijne kinderen zeg... Nu, niet dat ik geen fijne kindjes heb, maar die geven mij niet graag de tijd om wakker te worden 's morgens... (of 's nachts...)Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lekker ombijt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zijn meer mensen die slecht tegen vroeg opstaan kunnen, geloof me. Het eerste uur is gewoon een zwijgzaam uur. Maar koffie helpt.

    Ik vind het knap dat je het ondanks twee kleine kinderen presteert om leuke kleedjes op tafel te leggen en het er gezellig uit te laten zien, moeizame ochtenden of niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Slapen tot 8 uur in de week. Zucht. Mijn wekkerradio brult om 6.30 u. Maar Mme, ik heb een geweldig interessant leven. We zullen anders wisselen? Eh? Eh?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En tijdens die wandeling weten die kinders dus dat ze u met rust moeten laten? Maar hoe goed opgevoed zijn die wel niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goh, nu omschrijf jij precies mijn ideale ochtend! Klinkt misschien vreemd, maar toen ik in het ziekenhuis was, was het dit wat ik enorm miste op al die zomer-ochtenden (en grote beer snapte dat dus gewoon niet, vreemd genoeg)Met mijn kopje koffie 's morgens op het terras genieten van de vogels en het wakker worden van de dag (voor mij mag het best wat vroeger hoor dan die 8u, ik probeer het soms te doen vóór de kindjes wakker zijn, alleen is onze kleine meid een echt ochtendmens...), daarna een toertje in de tuin op mijn blote voeten die lekker nat worden van de dauw. Maar dit allemaal het liefst zonder een kindje aan de hand of op de arm... De dagen dat ze er niet zijn en logeren bij oma, zijn dus een echte zaligheid! Momenteel echter moet ik het toertje in de tuin even laten en naar alles kijken, liggend van op mijn zetel. Ook de tijd met koffie op het terras moet ik inkorten. En ik moet bekennen, da's toch echt niet hetzelfde! Geniet jij dus maar lekker van deze heerlijke zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hmmmm,

    klinkt als mijn ideale ochtend......

    *....droomt even weg...*

    maar valt dan weer in de harde realiteit van sleuren en trekken, boterhammen smeren, kleren aan en uit trekken (neen mama dat is mijn pyjama, niet mijn kleertjes)
    tasjes en drinkbussen vullen, naar buiten hollen, kinderen afgooien, in de file staan,.....en dat gaat zo nog wel even door....

    *.... droomt weer even weg...*

    geniet ervan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo goedgezind sta ik nooit op, maar jij laat het heerlijk lijken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo'n ochtenden zou ik ook wel willen hoor!! Klinkt bijna perfect...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik denk dat ik wel aan u kan tippen als het over slecht opstaan gaat... Pff, dat vind ik het enige rampzalige aan kinderen hebben: de vroege ochtenden. Tijdens dewelke zij vrolijk kwetteren of afschuwelijk kibbelen terwijl ik gewoon even RUSTIG wil wakker worden. Ik heb al geprobeerd om een half uur voor hen op te staan om tijd te hebben om in stilte wakker te worden, maar ze stonden gewoon mee vroeger op. Lang heb ik dat niet volgehouden. Gelukkig naderen we stilaan de jaren waarin ik hen uit bed zet in plaats van zij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterend boekje hé. Die eerste paragraaf, hoe bedenk je het? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oooo! dat ziet er zo'n lekker ontbijt uit. leuk ochtendritueel, wou dat ik ook zo'n mooie en rustige tuin had...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh Mme, ben zo jaloers... Ik ben een paysanne in de stad en droom ervan met een schuimige cappuccino stilletjes en blootsvoets 's ochtends samen met de fluitende vogels in mijn droomtuin rond te lopen. Mijn balkon op elf hoog geeft niet datzelfde effect, dus ik blijf nog even dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Uitslapen tot 8 uur lukt gelukkig nog met de kleine en nog even blijven liggen terwijl ze lekker speelt ook..... maar een boek lezen.....pfff....mijn dochter is zo gek van boeken dat ik echt niet ongestoord kan lezen. Maar ik mis het wel om dat zo heerlijk in bed te lezen.
    En ik ben ook jaloers dat je zo je tuin in kan lopen......ik droom van een huis met openslaande deuren naar de tuin, arghhhh.....we sparen nog maar even door.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke blogs schrijf je, je inspireert me enorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wel fijn dat Jef en Abel uw genen hebben, want anders lukte het misschien niet eens om tot 8 uur te kunnen blijven liggen ;-)
    Heerlijk deze zomer, lekker leven in de tuin met al het lekkers wat daar groeit en bloeit .

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat ziet eruit als een heerlijk ochtendritueel. En die aardbeitjes, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jouw blog maakt mij zo goed gezind!

    BeantwoordenVerwijderen