zaterdag 17 juli 2010

Mouwen en wtf met die overschot?

Mouw


Dag, ik ben Mme Zsazsa en ik stik gelijk in't fabriek.

Dat komt omdat ik patronen leerde tekenen en dan moet je weten hoe zo'n dingen in elkaar te steken.
In't fabriek -of den atelier gelijk ge wilt- wordt niet met speldjes gewerkt (laat staan driegen) daar wordt meteen alles roesjj in elkaar gezet, en we moeten daar eerlijk in zijn, wat zit het beste in elkaar, uw hemdje van de H&M of het luiertasje dat je net maakte?

Inderdaad, dat dacht ik al, we gaan daar niet flauw over doen.

Driegen of alles met 56 speldjes aan elkaar hangen is dus echt niet nodig om iets netjes af te werken én het gaat gewoon veel sneller eens je wat ervaring hebt.

Ik laat u vandaag eens een staaltje snelstikken zien en dan nog niet bij het simpelste onderdeel.
Gevreesd onder de kvlv-leden, verguisd door de smockjurkjesmaaksters en klamme pollekes veroorzaker op naaiclubjes.
Beef niet langer vrienden, ik stel u voor ... de mouw!


Mouwen1

Zie hier de anatomie van de mouw en zijn toekomstig kledingstuk.

Bovenaan het kledingstuk en onderaan de mouw.
De drie pijltjes verwijzen naar de drie merktekens die steeds aanwezig zijn op zowel het kledingstuk als op de mouw, vergeet deze nooit over te nemen op beide patroondelen.
De rest komt sevens.

Welke kant is het voorpand en welke kant het rugpand?
Dat is nog niet zo moeilijk te herkennen, eens je het truukje kent ga je nooit meer missen.
Er is nl een verschil tussen voorpand en rugpand, de mouw aan de rugkant is helemaal bol terwijl de mouw vooraan het eerste stuk hol is.
Zo simpel is dat.
En dat ge het nu nooit meer vergeet!

Waarom past dat soms niet?
Iedereen die al een paar keer een kledingstuk met mouwen in elkaar heeft gezet, heeft gemerkt dat er op het eind van het kledingstuk nog een stuk mouw is, dat komt niet door verkeerd stikken/slecht knippen/een verkeerd patroon maar is zo bedoeld, de mouwen van een vestje schelen al gauw een paar cm met het armsgat terwijl oversized kleding of een kledingstuk uit tricot nauwelijks verschilt.
Het eerste (a-b) en laatste stuk (g-h) van een mouw zijn wel altijd even lang.

Hoe los ik dat dan op?
Door weer een truukje, een geweldig truukje, je kan zonder driegen en zonder ander geknoei toch perfect een langer stuk stof aan een korter stuk stof vaststikken.
Begin met de schouders van de panden aan elkaar te stikken.
Zorg ervoor dat je de drie knipjes op de mouw en kledingstuk zeer precies overneemt, stik de delen aan elkaar met de mouw onderaan, tot aan het eerste merkteken, die zoals ik al zei net even lang zijn.
Stop met de naald in de stof en leg de mouw op het kledingstuk om te zien hoeveel mouw je overhebt, dit zal altijd een paar mm's tot enkele cm's zijn. (tekening)

Dus?

Mouw stikken

Geef je de mouw een zetje, duw de stof van de mouw onder het voetje tijdens het stikken, het hele stuk, over de schouder (merkteken) tot je weer bij het knipje bent, zonder aan het kledingstuk te trekken of het tegen te houden, anders eindig je alsnog met een gerimpeld kledingstuk.
Doe dit héél enthousiast bij een groot verschil (bv aanpassend hemdje in katoen) en met een matig enthousiasme als er maar weinig verschil is (vb een mannenhemd)
Let er wel op dat je de stof er niet dubbel onderduwt want dan krijg je een plooitje en dat willen we niet, zorg er gewoon voor dat er meer onderste stof onder het voetje kan door het aan te bieden, dit klinkt simpel, maar dat is het ook.
Hoe geweldig.
Dit werkt super, maar probeer misschien eerst op wat rechte lapjes, je zal snel merken dat je grotere verschillen kan opvangen, zonder gespeld of gedrieg!


mouw 3

Oké, en dan?
Plooi het kledingstuk goed, met de goede kant naar binnen, de naad onder de arm precies op elkaar, de naden beide naar de mouw gericht en stik de zijnaad toe tot onder de arm, draai het kledingstuk met de naald in de stof en stik ook de naad van de arm toe.
Of begin bij de arm en eindig aan de zoom van de zijnaad.
Zoom de mouw en het kledingstuk om en klaar.


Zo!
Deze post had ook "Bespaar tijd met Mme Zsazsa" kunnen heten vind ik zo.


Ah ja
Bij vestjes met tweedelige mouwen moet je anders te werk gaan, de zijnaad komt dan niet overeen met de naad van de mouw, dus je moet de mouw in één beweging in de dichtgestikte armsopening zetten.
Stik daarvoor de zijnaden toe van het kledingstuk en mouw en zet de mouw er op dezelfde manier in, onderaan komen de delen overeen en vanaf het knipje onder de arm vooraan, tot het knipje onder de arm achteraan, over de schouder duw je de stof onder het voetje.

40 opmerkingen:

  1. i just love all your work, pictured, everything here!

    Congratulations!! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. madelief17.7.10

    Holysmokes, voor een leek zoals ik die nog nooit een naaimachine van dichtbij heeft gezien, ben je echt een soort Professor in de Naaikunde. Ik vind dat zó knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. alleen al HOE je het uitlegt, is een plezier om lezen ! Top !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, al ik ooit aan kleding naaien begin zal het met de computer ernaast zijn... Dank je wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind zoiets wonderbaarlijk, maar nog een brug te ver voor mij.
    Ben aan het smocken en zelfs daarover heb ik al een vraag: eerst smocken of eerst ineenzetten?
    help mie plies... anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik voorlopig smock alleen in het rugpand, ipv een rekker, dan stik ik eerst alles en eindig ik met de smock.
    Hoe het zit met een volledig gesmockt kleedje daar moet je voor bij meisjesmama zijn vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Miljaar, da's voer voor binnen een paar jaar (maar goed gedaan madame).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem17.7.10

    Ik snap het! Maar zo doe je dat met speldjes eigenlijk ook he, op een aantal plaatsen knipkes zetten en dan zo veel toegeven dat het past en hier een daar een speldje steken.
    Maar dat duwen, werkt dat ook met tricot en andere rekbare stoffen? Ik denk het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en dat op ne zondagmorgen bij het ontbijt... (h)amaaaai...goeiemorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, wat duidelijk weer! Ik ben groot fan van uw handleidingen. Ik ga dit zeker ook proberen, al klinkt het nu nog een beetje als tovenarij ;-) Hartelijk dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ps: Nog even nieuwsgierig: ik bedacht hoe ik het zelf -fout weet ik nu- tot nu toe altijd deed: mouw bovenop en dan tijdens het stikken wat trekken aan het voor-achterpand-stuk... waarom doet dat niet hetzelfde?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor een beginner als ik klinkt dit nog een beetje als hogere wiskunde. Maar 't feit dat ik zin krijg om het toch es te proberen, toont wel aan dat je 't goed kan uitleggen!

    PS gisteren nog ferm indruk gemaakt met 2 luiertasjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Joehoe, en nu gaan we met zn allen mouwtjes inzetten :-)
    Ge zou naailessen moeten gaan geven, echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dat gaan we dus eens uitchecken, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als je hier al dat speldjesgedoe mee kan vermijden: love it! Nu alleen hopen dat ik niet te hard duw of net niet hard genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik denk dat ik het snap! Ik denk het écht!
    Nu hoop ik dat het me ook lukt. Da's een ander paar mouwen. (Oh jee, hoe flauw.)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zalig, die reeks met 'klassiekers': rokje, mouwen, ... Ik ben al benieuwd wat het volgende is dat we gaan leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Maar dan vrees ik dat ik te enthousiast de stof erdoor zou duwen, waardoor ik op het einde te weinig mouw over heb. Dat vergt toch jaren ervaring, voor je dat goed kan inschatten, lijkt me zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Neen gij Nele, dat hebt ge zo door, ge moogt ook wat foefelen hé, de stof erdoor duwen en als ge merkt dat uw overschot al op is dan doet ge de rest zo, je moet zeer regelmatig de beide stukken vergelijken en zo zie je wat er overblijft.

    Sacha, op jouw manier ga je de stof uitrekken, en dat mag niet want dan krijg je rimpeltjes.

    Anoniem, als ik een rekbare stof aan een niet rekkende stof moet zetten, doe ik dat idd ook zo, de rekkende onderaan en toegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is een verhelderende uitleg ! Ga ik zeker eens uitproberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Katrien17.7.10

    Wat ik mij afvraag is: waar heb je dat allemaal geleerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve17.7.10

    Ah, zijn mouwen lastige dingen dan? Ik heb daar eigenlijk nog geen problemen mee gehad, nochtans speld ik nooit iets aan elkaar, ik vind dat tijdverspilling. Was mij gewoon nog niet opgevallen precies.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waauw! Wat ben je van opleiding? Professioneel naaister? Zal de tips kunnen gebruiken voor tijdens mijn naaicursus.
    Groetjes vansteffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En pofmouwkes? Zelfde truuk en vele meer meegeven? 'k moet die hier nu insteken waar zijnaden van de panden al dicht gestikt zijn. Die mouw ziet er daar liggend nu al gigantisch uit in vergelijking met die armsgaten. Brrrr...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Neen, pofmouwen moet je wèl driegen op voorhand, deze truuk is om geen plooitjes te krijgen na het stikken, bij een pofmouw heb je dat sowieso.

    Gewoon driegen, op maat schuiven en er in steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nee sorry, voor mij nog even te vroeg op de ochtend (en helaas pas 1 kopje koffie gehad). Ik ga je verhaaltje straks nog even weer lezen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  27. In plaats van Concience die zijn volk leerde lezen hebben we nu Mme Zsa zsa die het volk leerde naaien! Moet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi,
    Ik lees vaak je blog en moest aan dit berichtje terug denken nu ik bezig ben met mijn eerste jurkje met mouwen...en ik ben verbaasd, het is gelukt, zonder dat ik aan het eind een mm over heb!! Geweldig bedankt voor dit berichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. geweldig he zonder prikkers , heb ik ook nooit nodig , vind ik zelf ook een soort van kwaad in de buurt van een lock-machine .
    Ik krijg een lach op mijn lippen van je uitleg , leest zo leuk ;-)
    Dankjewel !! de ochtend beging goed zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat was weer een heel duidelijk verhaal!!! leuk hoe je alles omschrijft en tekend.
    Niet een idee om op deze manier een boek uit te brengen in de naaikunst!!!Met jou tekeningen en uitleg (ook je humor hihi)Moet het een bestseller worden.
    Ik zou er maar eens over nadenken. Ik ben de eerste die het koopt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem16.12.10

    Beetje late reactie, maar een boek lijkt mij ook een geweldig idee, hier op je blog staat al heel wat informatie. Geef hem dan ook uit in Nederland, of verkoop hem online zodat ik hem ook kan kopen,

    groetjes,

    botervlieg

    BeantwoordenVerwijderen
  32. En dat wérkt dus echt. Wie had dat gedacht. Zélfs bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I zit al vast bij stap nikske. Voor en achterzijde van mijn mouw zijn identiek. Echt, ik vouw mijn overgetekend mouwenpatroon dubbel en da's gewoon twee keer identiek. Ik zou dus op de stofvouw kunnen knippen. Twee keer is dat hol.
    't Is een Oliver +S-patroon.
    Gaat dat in orde komen of moet ik een kant veranderen? En hoe-oe-hoe?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Och serieus, de prutsers ;)

    Laat maar zo, ze zullen dat wel getest hebben zekerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik zal maar eerst een testversie makn zekerst. As always. Ik heb er wel niet veel vertrouwen in... En anders trek ik nog es aan uw mouw. hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zot zeg. Ik kon niet geloven dat ik die cm's zou kunnen winnen met wat te duwen tegen de mouw. Uwen truuk werkt zodanig goed dat ik me afvroeg 'wtf met de overschot aan het lijveke'. En nochtans geen plooikes. Maar in 't vervolg wat minder fanatiek duwen misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Lap zeg, ik had bij het verschijnen van deze post al eens geschreven dat mij dat kei moeilijk leek. Nu pas besluit ik er mij ook echt eens aan te wegen, want ben mijn eerste hemdje aan het naaien. Maar het lukt me echt niet. Mijn persvoet houdt zodanig stevig die 2 stoffen tegen elkaar gedrukt dat het echt niet helpt om tegen die onderste stof te duwen, want mijn persvoet maakt dat allemaal ongedaan en laat mijn twee stofjes mooi gelijk eronderdoor rollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Is dat wat mijn naaijuf bedoelt met open montage?

    BeantwoordenVerwijderen