zaterdag 26 maart 2011

Mme Zsazsa heeft vaart

WegMet Bent van Looy

Afgelopen maandag had ik een afspraak in Wijgmaal, niet met Bent van Looy zoals iemand dacht na mijn verwarrend Facebookbericht maar met Christine van de KVLV, de beweging die vooral plattelandsvrouwen wil aanzetten tot creativiteit, lekker en gezond eten, aan de conditie werken, autonomie en zelfzorg. Ziet eens af!
Blijkbaar organiseert de KVLV al jaren geen naaicursussen meer en vroegen ze of ondergetekende hun daarbij kon helpen. Hulpvaardig als ik ben toog ik naar Wijgmaal, het hoofdkwartier van de plattelandsvrouwen met vaart, uiteraard stond de koffie klaar!

De ontzettende basis
Vanaf 2012 kan de plattelandsvrouw zich inschrijven in de cursus 'Leer naaien in vier lessen' en dat is ook wat we gaan doen, u leren naaien vanaf niveau 0, het enige dat u moet kennen is een centimeter al de rest wordt u met hand en tand op uw plaatselijke afdeling uitgelegd, hoe zet je een rits in, wat is biais, schuindraad, keren, welke soorten vliesline zijn er en waarvoor dienen ze, enz. De ontzettende basis met andere woorden.
Per les worden er een aantal werkstukken (ik gebruik zelfs al kvlv-taal) aangeboden waaruit de plattelandsvrouw haar keuze kan maken, schorten en mantels zitten er niet tussen, wel dingen gelijk op deze foto, de ontzettende basis, ik zei het al.

Buiten
In les vier worden al de aangeleerde technieken samengevat in zoiets als dit, of iets anders, inderdaad de plattelandsvrouw kan weeral kiezen.
Omdat ik dit tasje zo ontzettend geweldig vind heb ik het mezelf toegeëigend, met recht en rede, want ik bén gewoon keihard een plattelandsvrouw.

De doos van de KVLV
Al de gebruikte stof werd mij vorige week opgestuurd vanuit Duitsland, want ik was nl al eens in het Vrouwenbastion aan het Station geweest en toen had ik uit misschien wel 500 stofkes mijn keuze mogen maken voor "de werkstukken". Deze doos is een deeltje van die keuze, ik ben idd een lucky plattelandsgirl, ik weet het!

45 opmerkingen:

  1. Awel, das een goed idee se! Waar kan ik me aanmelden voor diene cursus? Wreed meegenomen, Wijgmaal ligt op 10min van hier....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben geen plattelandvrouw, dus ik ga niet meedoen, natuurlijk. Ziet dat ik mijn eigen zeer doe.
    Maar ik vind het wel cool voor u, en voor alle plattelandsvrouwen met u. En ik wil anders de werkstukken kritisch uittesten en beoordelen, van tevoren. Want ik kan dat, beoordelen, ik ben daarvoor naar school geweest. Wij professionele vrouwen, wij moeten samenwerken, weetwel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent me er eentje. Wij richten hier allemaal naaiclubjes op in Vlaanderen, jij richt je meteen tot de grote vis. De KVLV dan nog. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige stoffen! En een goed idee ook :). Ik geloof dat ik hier wel een zelfde cursus kan gaan beginnen in de stad. Daar willen ook veel dames leren hoe ze een broek kunnen inkorten, en dat soort basisklusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem26.3.11

    allemaal goed en wel maar moest ge die streepkes plots niet meer graag zien, gooi maar mijn richting uit!!!!
    waaaaaaaaaaaaaaaw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooimooimooi! Spijtig genoeg ben ik 1. geen plattelandsvrouw en 2. woon ik net iets te ver van wijgmaal... maar ik volg wel trouw uw online-lessen over naaiende en kokende en groene vingersdingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Worden die werkstukken hier ook uitgebreid geshowed? Ik vind het tasje allesinds de max.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. euh.. alleszins (ik word zelf boos als mensen dat woord fout schrijven, en kijk nu, ik doe het ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gave tas, maak je daar ook een patroon van?

    gr jacoline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Everything here is a real and wonderful inspiration for me :)
    I just love your space :)dedne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. miljaar ! ik ben een stadsmeiske !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dan gaat mijn slapend lidmaatschap van de locale KVLV toch nog z'n nut hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Net nu ik gestart ben met een 5 delige cursus van de KAV gegeven door een lesgeefster die normaal haute couture ( ofzoiets) maakt en de eerste les al afkwam met termen als zelfkant en de spanningswaarde van de machine en bijna groen kwam toen ik vroeg of je de stof ook dubbel mocht leggen om te knippen... Dit terwijl ik nog niet eens mijn machine kon draden...
    Ik denk dat jij dat een stuk praktischer zal aanpakken!
    En ik zou alvast veel liever zo'n schattig taske maken dan zo'n idiote short die ik nooit zal dragen!
    Leve Mme Zsazsa als plattelandsvrouw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hele leuke tas, tis dat ik geen plattelandsvrouw ben....
    xxMarit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hele leuke tas, tis dat ik geen plattelandsvrouw ben....
    xxMarit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. proficiat madame, ik ben zeer blij dat jij de plattelandsvrouwen leert naaien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mme, als je bedoelt met 'wegdoen' je tasje weggeven, ja! ;-) Maar je doelt op mijn schrijffout he.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow! En hoe weten wanneer we voor de deur van de plaatselijke afdeling kunnen beginnen kamperen om ons in te schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is dat naaien met de hand, of ook stikken. Zeker iets voor mij, want ik heb twee linke handen op dat vlak en zou toch graag eens een broek willen korter kunnen maken indien nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kijk, hier een plattelandsvrouw uit de kempen die al weet wat een centimeter is. Die heeft al onderzoek gepleegd en ontdekt dat de verantwoordelijke van de plaatselijke afdeling bijna 90 jaar is. Moet ik nu vrezen voor toch een schort?
    Mme Zsazsa, de plattelandsvrouwen zullen fier op je zijn en ik tel af naar 2012! Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt een mooi kleedje aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ga je da wegdoen da tasje(zie Miss Stik)?smijt maar hier,ik vang toch al 'n beetje ^-^ En als ik dan toch vang,dan liefst iets moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey,
    Hebt ge geen testpubliek nodig om diene cursus al eens uit te proberen ? Ik bied me bij deze helemaal vrijwillig aan :) Misschien al zo binnen een weekske of een maandje ofzo... Dan zit die brainstormsessie nog fris in uw hoofd....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. "het enige dat u moet kennen is een centimeter al de rest wordt u met hand en tand op uw plaatselijke afdeling uitgelegd, hoe zet je een rits in, wat is biais, schuindraad, keren, welke soorten vliesline zijn er en waarvoor dienen ze, enz. De ontzettende basis met andere woorden. "
    't zal nog eens niet dat dat een ontzettende basis is! Maar hoe lang zullen die lessen dan wel niet duren, als je dat allemaal moet uitleggen en ook nog aan werkstukken moet toekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou hier bijna wensen dat ik nog niet kon naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. U stoffenbuit is ook niet mis, daar gaat ge gewoon van kwijlen, net als van u tasje, zalig gemixt die stofjes trouwens.
    Geef maar lekker van katoen met die cursus!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zou nog iets voor mij zijn. Spijtig dat ietske te ver is.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. itisi27.3.11

    Ine, geweldig idee! Mme, ik bied mij ook spontaan aan, wat had ge gedacht? ;-) Kan ik nog wat bijleren van iemand die het hopelijk beter uitlegt dat mijn naaijuf van de voorbije maanden. En vooral: die vlieselines, dat heb ik me al vaak afgevraagd hoe ge daar uwe weg moet in vinden.

    Zeg en proficiat, hè! Chique hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. jammer dat ik aan de andere kant van't land woon!
    succes met de cursussen

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mme Zsazsa, je hebt mooie nagltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hele mooie tas! Ik kijk er steeds naar vol bewondering. En hoop dat ik ooit ook eens zo een mooitje kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Awel, kan jij geen naailessen geven hier in de buurt?
    Dat zou ik fantastisch vinden.
    Ik heb een naaimachine gekocht na het zien van jouw blogsite.
    Ik mis enkel de basis nog om 'degelijke' stukken te stikken...
    Dus naailessen in de streek van Turnhout zijn altijd welkom! Ik schrijf me alvast in!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een mooie stofjes, zeg!!

    En hier, gebied in het volgebouwde westen, kunnen ze ook wel een grote slok creativiteit gebruiken hoor!!

    Ik vind het een ontzettend leuk idee om anderen zo in vier lessen de basis te laten leren en met elkaar iets moois in elkaar te zetten. Superleuk en gezellig!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Als ik het goed begrijp gaan die cursussen in heel Vlaanderen doorgaan ? Of begrijp ik dat verkeerd ? En gaat gij die allemaal geven ? Of gaat gij de lesgeefsters opleiden ?
    Mijn nieuwsgierige aard komt weer boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Veerle, de plaatselijke afdelingen moeten die cursus eerst boeken en er een lesgeefster voor zoeken, dat gebeurt in september.
    Ik ga die cursus niet geven, maar ze volgen wel de werkwijze die ik voorstel.

    Ine, goed idee, ik denk daar nog eens over!

    Mama Saar, met het machine.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. tinne29.3.11

    yep, kandidaat 2 voor testpubliek meldt zich bij deze aan!

    goe bezig!
    Tinne.
    (euh, en kunde gij met uw connecties niet es effe regelen dat er zo'n schoon cursuske gegeven kan worden in laat ons zeggen... Geel-Bel ofzo??) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. dat derde stofke van boven te tellen, heeft dat een naam? wou het kopen bij Vermiljoen, maar het is daar 'verdwenen'. Natuurlijk omdat het zo schoon is dat iedereen het wil, maar ja, ik dus ook!
    En terwijl ge zo uw kunsten ten toon gaat spreiden, ook in de buurt van het Meetjesland moogt ge uw naam laten vallen (ik heb ook nog ergens zo een lidmaatschap dat smeekt om aandacht!)
    Korte en krachtige curussen zijn ideaal voor 'hard'werkende moeders!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Floral Fields Sunset van Joel Dewberry

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Amai, gij zijt dus het brein !

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dat lijkt me wel iets want als beginnend naaistertje kan ik wel wat basic kennis gebruiken. Ik ben gelijk gaan zoeken op de website van KVLV, allicht keek ik er over of niet op de juiste plek maar ik vond niks! of is het zo vers van de pers dat het nog nergens te vinden is?
    a desperate housewife

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Christine (van KVLV)1.4.11

    Fantastisch om al die fijne reacties te lezen!
    korte uitleg: KVLV afdelingen kunnen vanaf januari 2012 deze cursus organiseren. De cursus is nog in ontwerpfase. Vanaf eind 2011kun je op de KVLV-website zien waar en wanneer de cursus georganiseerd wordt. Ik ben ontzettend blij dat KVLV Mme Zsazsa aan de haak heeft kunnen slagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Caro3.4.11

    Eventjes reclame maken voor de concurrentie. KAV (vrouwen die bewegen) is dit jaar al gestart met cursussen "naaien voor dummies". En wegens het grote succes starten binnenkort weer cursussen in de regio Ieper, Brugge en Kortrijk.

    BeantwoordenVerwijderen