Rabarber versie 3: De limonade en nog een slaatje ook

Rabarberlimonade
Misschien wel het laatste rabarberrecept want ik zou zo direct niet weten waar ik nog zin in heb.
Zoudt ge dat kunnen invriezen, rabarber?

De limonade, dat is feitelijk heel simpel, rabarber wassen, zonder te schillen in stukken snijden en opzetten met een klein beetje water of appelsiensap. Wanneer de rabarber tot moes is gekookt door een zeef of kaasdoek laten druppen en dan inkoken.
Ik gebruikte een kaasdoek omdat ik heldere siroop wou.
Tijdens het inkoken voeg je suiker naar smaak toe, ik heb geprobeerd om de siroop zoet te maken met steviablaadjes maar veel resultaat gaf dat precies niet dus heb ik er gewoon suiker bijgekapt.
Als de siroop de gewenste dikte heeft laten afkoelen en in een flesje gieten.
Aanlengen met bruisend water of over uwe crème-glace gieten.


slaatje 76
Hierbij maak ik van de gelegenheid gebruik om 2011 uit te roepen tot het jaar van de slaatjes, er zijn nl. nog niet veel dagen gepasseerd zonder slaatje, daar waar ik vroeger altijd Een Recept moest hebben snij ik nu wat koelkastinhoud fijn, pluk wat kruiden in de tuin, pers er een citroen over, wat olie en peper en zout en kwak zo in no-time een slaatje op tafel.

Als didactisch materiaal toon ik u het slaatje van gisteren, een halve knolselder, koolrabi en komkommer in fijne plakjes, een venkel heel fijn gesnipperd en een overschotje ijsbergsla, daarbij een vinaigrette van mosterd, agavesiroop, tuinkruiden, citroensap en olijfolie en afgewerkt met daslookbloemetjes en het venkelgroen.
Mm en dat kraakt dan zo lekker.