vrijdag 22 april 2011

Rabarber versie 3: De limonade en nog een slaatje ook

Rabarberlimonade
Misschien wel het laatste rabarberrecept want ik zou zo direct niet weten waar ik nog zin in heb.
Zoudt ge dat kunnen invriezen, rabarber?

De limonade, dat is feitelijk heel simpel, rabarber wassen, zonder te schillen in stukken snijden en opzetten met een klein beetje water of appelsiensap. Wanneer de rabarber tot moes is gekookt door een zeef of kaasdoek laten druppen en dan inkoken.
Ik gebruikte een kaasdoek omdat ik heldere siroop wou.
Tijdens het inkoken voeg je suiker naar smaak toe, ik heb geprobeerd om de siroop zoet te maken met steviablaadjes maar veel resultaat gaf dat precies niet dus heb ik er gewoon suiker bijgekapt.
Als de siroop de gewenste dikte heeft laten afkoelen en in een flesje gieten.
Aanlengen met bruisend water of over uwe crème-glace gieten.


slaatje 76
Hierbij maak ik van de gelegenheid gebruik om 2011 uit te roepen tot het jaar van de slaatjes, er zijn nl. nog niet veel dagen gepasseerd zonder slaatje, daar waar ik vroeger altijd Een Recept moest hebben snij ik nu wat koelkastinhoud fijn, pluk wat kruiden in de tuin, pers er een citroen over, wat olie en peper en zout en kwak zo in no-time een slaatje op tafel.

Als didactisch materiaal toon ik u het slaatje van gisteren, een halve knolselder, koolrabi en komkommer in fijne plakjes, een venkel heel fijn gesnipperd en een overschotje ijsbergsla, daarbij een vinaigrette van mosterd, agavesiroop, tuinkruiden, citroensap en olijfolie en afgewerkt met daslookbloemetjes en het venkelgroen.
Mm en dat kraakt dan zo lekker.

23 opmerkingen:

  1. Ferme foto van je limonade. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zoek trouwens nog een receptje voor rabarberconfituur. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah merci, de kleuren zijn mooier dan hetgene erop staat vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij vriezen onze rabarber in. 't is dan wel alleen nog geschikt om moes of confituur van te maken denk ik...
    De limonade ga ik ook eens proberen!
    Bedankt voor de inspiratie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanzelf kunt u rabarber invriezen. Niet te ver doorkoken, en dan invriezen. klaar.
    Confiture: zie aardbeienconfiture als basisrecept. U kunt de jam maken op basis van rabarbersap (ontsappen in stoompan) en de stukjes rabarber niet te ver doorkoken, zodat u dat nog terugvindt in de jam, dan wordt't confiture.
    Rabarbersiroop maak ik van ontsapt sap, aangemaakt met suiker (25% op 75% sap). Lekker erin is een pietsie kaneel en citroensap.
    Er komt altijd bezinksel in de fles als die staat, maar als u de siroop kokend in de fles heeft gedaan en goed heeft afgesloten is het goed mogelijk de flessen een jaar goed te houden buiten de koeling. Het is erg lekker en verfrissend drinken, ook geschikt voor sorbets.
    Als u de rabarberprut uit de ontsapper nog goed van smaak vindt, kunt u dat best opleuken met suiker, kaneel, citroen en dat invriezen voor zo'n lekker meringue taartje hoor!! niks mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak wel eens rabarbertaart. Net als appeltaart en dan met geschilde rauwe stukjes rabarber, beetje suiker erdoor. Heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja, rabarberconfituur!

    ik denk dat ik er in mijne nieuwen hof ga zetten, na die leuke receptjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmmm! Ik eet dat zo graag, rabarber! Vroeger maakte mijn oma rabarbertaart met een soort kruimeldeeg. Ik krijg er nog steeds water van in mijn mond. Helaas heeft ze het recept nergens opgeschreven, we vinden het allesinds niet... Mooie foto's inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De rabarberlimo maken wij ook maar met citroen, receptje uit mijn kindertijd, en lekker koel, o zo heerlijk en toch een beetje gezonde limo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem22.4.11

    Je receptjes zien me er altijd heel lekker uit, maar ik vroeg me af je of je kindjes het ook lusten?

    Ik zou het graag eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij maakten deze morgen rabarber-aardbei ijs! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. met ingevrozen rabarber kunt ge nog vanalles doen: een confituurke, saus voor op uwe crèmeglace, een rabarbertaartje. Invriezen: no problemo! Uwe limo ziet er idd heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mmmm lijkt me lekker die rabarbersiroop!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Rabarber kan je zonder probleem
    invriezen, ik doe het gewoon in
    kleine stukjes (zoals ik ze nodig
    heb in rabarbertaart) in de diepvries (zonder koken of zo....)
    Zo kan ik in de winter nog rabarbertaart maken :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik eet heel graag rabarbermoes bij gebakken boontjes. mjam mjam. Andere dingen heb ik er eigenlijk nog niet mee gedaan. Ik maak steeds enorm veel moes dat ik dan invries en dan kom ik nog niet toe voor de winter... 'k zal ook eens andere zaken uitproberen! Toffe receptjes! Zeker het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier wordt rabarber ingevroren om rabarbertaart van te maken. Dat lukt perfect...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Of rabarbermoes voor bij chipolata's met spinaziepuree, mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ingeborg23.4.11

    Mijn bessen kook ik in met suiker en een beetje water. Ik laat het niet te dik worden, dan zeef ik het door een theedoek maar dan giet ik het sap onmiddellijk in zeer propere bokalen, goed tot aan de rand vullen, het randje proper maken en er dircet een deksel opdraaien en omgekeerd zetten tot de volgende dag. Wanneer je dan sap wil gebruiken kan je het aanlengen met water, spuit is ook lekker. Voor de grote mensen doe ik er een scheut rum bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij zijn van de combi (wel meer voor het najaar met de laatste rabarber): appel-rabarbermoes, appel-perenmoes, enz. (telkens verzacht het zoet van de appel of peer het zuur van de rabarber, kan zelfs zonder suiker toe te voegen tenzij je een heel erge zoetebek bent ;-)). Meestal vriezen we dus ineens de moes in (of in weckpotten! gaat prima door het zuur van de rabarber), dan is het nadien werk meer :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, je kan rabarber invriezen of je kan er ook confituur van maken of lekkere compot...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik krijg al jaren ingevroren rabarber van mijn schoonmoeder. Ik ben geneigd ervan uit te gaan dat daarmee bewezen is dat het kan. Ze kan er immers niet zeker van zijn dat ik de enige ben die het eet...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem26.4.11

    Nog een lekker receptje voor uwe rabarber: ondersteboven-rabarber-cake.
    Gewoon een cakebeslag maken en er een snuifje zout bijdoen.
    Op voorhand rabarber (hoeveelheid zelf te kiezen) in stukskes van 2cm snijden, er wat rietsuiker overstrooien en efkes laten staan. Ronde springvorm invetten en wat bloem tegen de randen zwieren, op de boden toch best een velleke bakpapier leggen en daarop de gesuikerde rabarber leggen. Cakebeslag er boven op gieten en bakken.
    Resultaat: een lekkere, smeuïge cake.
    Wel na het bakken een 10-tal minuten wachten tot ge de cake uit de vorm haalt: hete rabarber op uw handen krijgen is niet plezant.

    Groetjes van Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik maak ook elk jaar rabarbercake.
    Ik snij de rabarder in stukjes en doe ze in een kom met bloemsuiker( om het vocht wat te temperen en een beetje zoet te maken(kan ook met bloem)). Dan maak ik gewoon 4/4de cakedeeg en doe de stukjes er onder.
    Dit in de cakevorm en bakken.
    lekker met de stukjes errin.

    BeantwoordenVerwijderen