donderdag 2 juni 2011

Aardbeienbaksels, herziene versie

Aardbeitaartjes

Ik ben zo zot van de achterste cake dat ik twee exemplaren wou bakken om toch zeker genoeg te hebben (ik vind eten nogal belangrijk weet u), maar dat leek mij bij nader inzien nogal belachelijk dus bakte ik in de plaats wat andere taartjes.
Het plan was om tevoorschijn te komen met zes zeer elegante, verfijnde aardbeien-slagroomtaartjes maar dat was niet echt het geval, het werden deze, nogal logge exemplaren. Best te eten, want als de ingrediënten slagroom, koekjesdeeg, chocolade en aardbeien zijn moet er al veel tegenzitten wil het niet smakelijk zijn.
De taartjes zijn volgens dit recept gemaakt maar ipv ricottavulling nam ik gewoon slagroom opgeklopt met wat citroensap en suiker. Op het koekje streek ik wat warme chocolade zodat de slagroom het niet meteen wak zou maken. Nog wat finetunen en dan kan dit helemaal perfect worden.

De bovenste taart, die van gisteren, daar weet ik nu het fijne van, ik deel u even het versimpelde, gewogen recept mee.
-85 gram boter
-180 gram suiker
-220 gram bloem
-Een half zakje bakpoeder ttz 10 gram
-1/2 tl zout
-1,25 dl melk
-1 ei
-500 gram aardbeien, steeltje er af en in twee gesneden

-Verwarm de oven voor op 200°
-Meng de boter met de suiker en voeg dan het ei toe.
-Doe het zout en het bakpoeder bij de bloem en voeg dit om en om met de melk bij het mengsel zodat je een mooi lopend beslag krijgt.
-Giet dit beslag in een vorm, verdeel er de aardbeien over en bestrooi dit met wat fijne suiker.
-Zet een kwartier in de oven, verlaag de temperatuur dan naar 175 en bak nog een half uur.
-Haal uit de oven, laat even afkoelen en u hebt een heerlijk stukje cake.

Den drank
Drinken deed ik ook, een aperitiefje van champagne met vlierbloesemsiroop versiert met een aardbeitje en een toefke munt. Aperitief uit den hof, scoren!


Den Abel
Abel had zich voor de verjaardag van zijn vader extra opgetut.
Zo zijn we wel, kosten nog moeite sparen!

20 opmerkingen:

  1. Haha, coole gast hoor, die Abel! En goed die taartjes, zien er heel best uit! Hoop dat schoonmama ze ook lekker vond?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tris2.6.11

    Goh amai hoe gij zo dun blijft daar snap ik nougabollen van seg!
    Allee dat het u vooral mag smaken eh maar toch, stiekem ben ik jaloers want dat ziet er allemaal altijd zo lekker uit! :-)
    En dat Abeltje is om op te eten! Dat wordt een even straf exemplaar als zijn grote broer denk ik, niet met zoveel woorden maar minstens evenveel daden! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh, stoere cowboy.. leuk!

    En die taartje mjammie..
    zien er goed uit.
    Ik ga ze proberen te maken als we hier ook genoeg aardbeien aan de planten hebben en anders maar naar de groenteman, aardbeitjes halen.
    Want die taart moet ik maken.
    Wat een straf, dat lekkers....
    oh oh :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg telkens zoveeeeel honger als ik naar uw pagina kijk! Eten lijkt me daar een echt plezier! Welke taart is dat op de achtergrond?

    Abel ziet er zo stoer uit! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aaah, die rode snoepekes zien er heerlijk uit op hun koekje. Misschien de volgende keer een aardbeien/chocolade/room-koekjessandwich? Als je proefkonijnen zoekt... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. CITROENTJE2.6.11

    SEG IK WIL DER NUUUUUUUUU ééNJTE?ALLé TWEE,wanneer kunnen we die eindelijk is gewoon van't scherm pakken???Ik zal nu maar eerst om een kwijldoekje gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad hoe blijf jij zo slank? :)
    Ik word al dik van te kijken op je
    blog :)
    Maar ze zien er heeeeeeerlijk uit...het water loopt me uit de mond :)
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga u dan de rekening sturen van het nieuwe moederbord dat in mijn laptop zal moeten geïnstalleerd worden. Uw (mis-)baksels doen hun werk met mijn 'saliva', ik krijg't niet snel genoeg weggeslikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Btw: mocht je met een goed recept van vlierbloesemijs willen afkomen, hemel ik U door Sint Pieters' poort.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmm, heerlijk, dat gaan we zeker een keer maken:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mmmmmmmmmm heeerlijk
    en dat is echte cowboy taart hé (abeltje)
    groetjes
    Marie (12 jaar )

    van de blog Marie-lu

    BeantwoordenVerwijderen
  12. kaatje3.6.11

    Heb gisteren taart gemaakt met de eerste frambozen uit de tuin. Ik maakte volgende vulling:
    250gr mascarpone mengen met 100ml room en 50gr gesmolten witte chocolade. Daarop het fruit. Superlekker! Zal zeker lekker zijn met aardbeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hilarisch, dat 'kosten noch moeite sparen' met die botten en fijne bleke beentjes en da broekje erboven! Die kids maken toch je dag soms extra goed hé (dat, en die aperitief natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat Abeltje ziet er geweldig uit !
    Heerlijk hoe kinderen zelf zonder enige gene zo'n outfit bij elkaar rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem3.6.11

    Ik had juist dezelfde cowboybottekes (Tony Mora) als Abel toen ik 3 jaar was! Ondertussen zijn ze 30 jaar oud en staan ze op de kast te pronken...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. haha, fantastisch :) dat ziet er zeer geslaagd uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik denk dat ik toch eens op bezoek moet komen bij u. En ik denk dat nu daar een goeie moment voor is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Cowboyboots & een zeverbelleke aan zijn kin: onweerstaanbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb de cake gemaakt. Overheerlijk. Alleen mijn aardbeien doken bij het bakken diep het deeg in. Richting bodem. Plat gebakken aardbeien zijn geen stevige ondergrond. Maar echt gevaarlijk lekkere taart!

    BeantwoordenVerwijderen