dinsdag 7 juni 2011

Over aperitieven en halfgoden

Nootjes
Ik aperitief graag, allee, eigenlijk drink ik gewoon graag en aperitieven is het geüpgrade glas wijn dus ik kan dat alleen maar toejuichen, het enige spijtige aan aperitieven is dat je dat pas kan doen vanaf een uur of vier, we moeten eerlijk zijn, daarvoor is aperitieven eigenlijk een ander woord voor een drankprobleem.
Vanaf vier uur dus ongeveer, geweldig, om kwart na vier ben ik elke dag thuis van school met de kinders, wat een timing!
Ik hou mij dan nog efkes in en snij eerst wat fruit in stukken voor de hongerige magen, wanneer de ergste honger geweken is zet ik leukere dingen op tafel, zoiets gelijk dit, geroosterde noten, geüpgrade noten eigenlijk want er zit boter en zout over, een versimpeld receptje van Nigella Lawson, een succes, vooral bij Abel en mij, maar wij zijn sowieso al veelvraten.
Bij de noten drink ik dan een glas wijn, geen Martini of Sherry ofzo, gewoon ordinaire, goedkope, banale witte wijn, soms zelfs uit een karton en geregeld uit flessen met een draaistop, ik vind dat het lekkerst. (om van het gemak nog maar te zwijgen)
Ik heb niet veel nodig om kontent te zijn, hoewel ik een Pastis op een Frans terras uiteraard niet afsla.

Maar goed, die noten dus, dat is dus poepsimpel, je neemt een pan, doet daar wat noten naar goesting in -ik eet het liefst amandelen met velleke- en die rooster je, zonder boter of olie of iets anders. Als die wat beginnen te kleuren een klein klontje boter erbij zodat alles wat blinkt en een paar fijngehakte rozemarijnnaaldjes, wat bruine suiker en lekker zout, klaar!


Den dinsdag
Dit gezegd zijde wil ik het nog graag even over Yotam Ottolenghi hebben, hebt je dat soms dat je denkt: mm, dat is toch maar een eigenaardige combinatie -ik zeg nu maar iets, venkelzaad bij mozzarella bv- dat je nog even overweegt omdat maar achterwege te laten omdat je het beter weet, maar het dan toch doet en dan proeft ge dat en BAM smaaksensatie, ge weet gewoon, hier ga ik zo mee scoren mannekes! Awel, ik heb dat elke keer voor, vandaag ook weer, ik dacht: "jaja, venkelzaad bij mozzarella ofwa" maar ik deed het dan toch maar. BAM seg! Tomaat mozzarella zal nooit meer hetzelfde zijn, dat kan ik u wel verzekeren. Kijk hier maar eens. De sla was ook zoiets, simpele kropsla met radijsjes, kappertjes, half gedroogde tomaten en daarover wat citroensap en olijfolie (ik kan die recepten toch niet gevonden krijgen hoor, hier zou het ergens moeten tussenstaan, maar ziet u een zoekfunctie, ik niet) terwijl ik eigenlijk niet zot ben van kappers.
Om dus maar te zeggen dat ik het eten nogal geslaagd vond.
Yotam Ottolenghi kan mij krijgen.
En Jamie Oliver ook nog altijd natuurlijk.

19 opmerkingen:

  1. hanne8.6.11

    (jammer dat yotam op mannen valt, dan)
    maar geniaal is hij echt wel. alleen al omdat hij er in slaagt om lekkere dingen in elkaar te steken met de triestigste aller groenten: snijbiet. dat staat al jaren in mijnen hof, maar ik heb daar nog nooit echt goesting in gehad. maar nu! ik heb alweer goesting in die omelet. vraiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'me like' geroosterde noten .. mijn weegschaal weliswaar iets minder :o(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.guardian.co.uk/search?q=ZOEKTERM&tag=profile%2Fyotamottolenghi&tag=tone%2Frecipes

    en dan dus de 'ZOEKTERM' weghalen en daar invullen wat je zoekt, dan zoek je enkel in recepten van de halfgod :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow, en als je op meerdere dingen zoekt moet er een + tussen en geen spaties

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, ik heb dus duidelijk een drankprobleem. Vermits we op verlof aperitieven om half twaalf (voor de lunch moet er geaperitieft worden!) en nog eens rond half vier... ah ja voor het diner he.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken Yotam niet en ik zou bijgot niet weten waar ik venkelzaad zou moeten vinden (buiten het zaad uit het tuincentrum dat je zaait om venkel te kweken, maar dat zal het wel niet zijn) maar het ziet er allemaal zeer lekker uit :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve8.6.11

    Ben er aan het denken om dat boek te kopen, maar vraag mij af of zijn vegetarische recepten vaak kaas, noten of ei bevatten? Dat kan ik hier namelijk niet maken thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat het recept onderaan déze pagina staat (andre krant dus) http://www.postgazette.com/pg/11097/1137399-34.stm

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wou je ook nog helpen met de zoekfunctie, maar andere reddende dames waren me voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem8.6.11

    zeg mme, is dat een "tortilla de patatas" of een omelette? als het gaat om een tortilla ga ik eerdaags langs uw keuken passeren om de kunst van de ronde kanten te leren...
    en dit nog ter info: aperitieven in Spanje wordt beschouwd als drinken + hapje eten en dat kan vanaf 13u, altijd voor de lunch als maag begint te rommelen. Voor als je van gewoontes af en toe wil veranderen ;)
    -de spaanse buurvrouw-

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk, ik ben dus niet de enige die graag eind van de middag een aperitief neemt! (LOL) Even alles rustig bezien van de dag.
    Fijne dag vandaag en geniet van uw aperitief vanmiddag....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vanmiddag 'n aperitief in plaats van thee, zou ik best kunnen doen. Dat klinkt eigenlijk wel zeer verleidelijk....
    En valt yotam op mannen?! 't maakt mij niet uit, ik val niet op hem, maar ben wel gevallen voor zijn eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kristel8.6.11

    Misschien kunt ge zo'n teller op uwe blog installeren à la "Julie/Julia", die film over iemand die al bloggend op een jaar alle gerechten uit het oerkookboek van Julia Child klaarmaakt (is nu rijk trouwens met een boek en film op haar naam). Enfin, ik wilde maar zeggen dat de gerechten van Ottolenghi er hééél lekker uitzien. En dat uwe zomer precies druk wordt (1 kleedje per week en al dat koken). En dat rode linzen ook heel lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erynn8.6.11

    Allee madame, elke dag aperitief ofwa? En met nootjes erbij? Hoe komt het dan dat gij geen 100 kilo weegt? Of werkt ge dat er af met het tuinieren? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem8.6.11

    ahh dat apperitief ken ik maar al te goed... en maar lekkere dingen maken. Ach daar moet dan wel een lekker drankje bij...
    Proost!
    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. toch effe 'dankjewel' zeggen. Gisteren he heerlijke tomaat-mozarella én postelienslaatje met spekjes (en verse erwtjes!) gegeten, samen met de tortilla en de sla - gedroogde tomaat - kappertjes combi. Man man, wat een gelukkige gezicht aan mijn tafel. Ze eten alles, maar niet altijd met zo ne smile. En dan als klap op de vuurpijl de aardbeientaart/cake! OH, what a joy!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. tomaat/mozzarella is hier zwaar favoriet! De eerst volgende keer komt de venkelzaad uit de keukenla erbij. Ik ben zeer benieuwd!
    groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor de receptjes! Ik probeer straks alvast de nootjes eens uit!

    BeantwoordenVerwijderen