vrijdag 29 juli 2011

Konfituur, voorkeurspelling confituur

Konfituur
Ik kan niet geloven dat ik ooit geen konfituur maakte en ik ben nog maar pas begonnen!
Kunt ge geloven dat ik daar gelukkig van word, zo'n beetje zencontent zo.

Volgens mij wordt konfituur de cupcake van 2012: er zit een ongezonde hoeveelheid suiker in, tijdens het maken waan je je de perfecte huisvrouw, het is maakbaar in allemaal kleurtjes, je kan het kadoo doen in een leuke verpakking en het plakt. Maar dat is nog niet alles, konfituur heeft nog meer te bieden: het blijft een eeuwigheid goed, je moet er geen workshops voor volgen, het moet niet in een keer op en het is écht lekker, toch wel het groots denkbare verschil.

Pruimen
Ik ging deze keer voor pruimen.

Pruimen
In stukskes, suiker er onder, wat citroensap erover en een uur of twee laten staan.

Pruimen met suiker
Dan krijg je dit, de besjes zijn vlierbessen en kwamen er halverwege bij, niet omdat dat zo moet maar omdat ik ze toen pas zag hangen.
Als al de suiker opgelost is in het vrijgekomen sap het vuur op en dan maar wachten op het geleermoment dat zo rond het kwartier kwam schat ik.
In potten, deksel er op en klaar!


Exacte gegevens voor 3 liter konfituur:
2,5 kilo pruimen, in vier, pit er uit.
Wat bessen naar goesting, braam, zwarte, bos, vlier, ...
2 kilo suiker
3 citroenen

24 opmerkingen:

  1. Jam maken komt zeker weten op mijn to-do lijstje voor later, als de kinderen naar school gaan en ik wat meer tijd heb. Het geeft vast veel voldoening als die potten daar zo gevuld staan. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jam maken doe ik al een paar jaar
    Heerlijk met bramen, bessen, aardbeien of mandarijnen
    Maar ik gebruik altijd geleisuiker speciaal (Van Gilze)dan heb je 500 gram nodig ipv 1000 gram suiker en het smaakt frisser
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm, confituur, dat kan ik al, de pruimen moeten nog een beetje rijpen hier - maar ik wil ook van die schone etikettekes om op mijn potten te plakken !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik 't u zo zie doen, lijkt het makkelijk. Al is mij altijd gezegd dat da moeilijk is. Ik zal het eens moeten proberen. Onze bomen hangen scheef van de hoeveelheid pruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier maken we ook confituur maar met Marmello! Het is biologisch en je hebt maar 200g rietsuiker nodig op 1kg fruit.
    De geleisuikers zijn zeker niet gezond!! (wetenschap.artikels hier)
    ik wil het wel eens posten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou dat ook dolgraag willen maken maar ik zoek nog altijd naar een goede tutorial. Iedereen gebruikt andere verhoudingen, welke pottekes moet ge gebruiken voor te bewaren, wat met dat steriel maken enz... - ik zie nog altijd de bomen niet door het bos. Of misschien heeft dat te maken met het feit dat ik een 'desperate housewife' ben :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HHhmmm heerlijk hoor hier staan de potjes ook al weer klaar om gevuld te worden met bramenjam ..........

    Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben de confituur-microbe ook te pakken! Is inderdaad makkelijk, geeft je een goed gevoel, leuk om te doen,heb ook al enkele smaakjes achter de rug, nu is het inderdaad tijd voor braambessenconfituur! Ik gebruik ook biologische ruwe rietsuiker of oersuiker en op 1kg fruit neem ik 800gr. suiker. Ik weet wel niet of je het dan zo lang kan bewaren? Maar ze vinden dat hier inderdaad al zoet genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. K@thleen29.7.11

    Ik ben er aan begonnen! Ben benieuwd wat het gaat worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super lovely blog!


    xoxo,

    colormenana.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt simpel! Zelf ook es proberen. Vooral dat zengevoel en het gevoel eventjes de perfecte huisvrouw te zijn....zalig! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik maakte laatst suikervrije pruimenjam (en voelde me nog immer zo'n blije huisvrouw!). De pruimen gewoon een half uurtje laten inkoken, dan wordt het vanzelf een mooie jamsubstantie en evt naar smaak een scheut ahornsiroop erbij. Mits de potten goed steriel zijn (ik gebruikte de HEMA magnetronsterilisator afgedankt sinds de babyflessen) kun je dit ook heel lang bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook al meer dan 40 potjes (ik heb kleinere potjes) van verschillende soorten. Voor de zen, he? De lekkersten zijn dit jaar kersen-munt en kersen "schwärzwälder-Art".
    Ook chutney kun je op dezelfde manier super makkelijk maken. Kersen of pompoen chutney zijn hier de favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem29.7.11

    Wij hadden dit jaar een heel goed abrikozenjaar.Dwz heel veel confituur, beter gezegd heel veel confituur. Hier heb je al die speciale dingen niet dus wordt confituur nog gemakt zoals jij het beschrijft . 1kg fruit, ca 1kg suiker en citroensap. Dat wordt dit jaar heel vaak pannenkoeken met abrikozenjam en wat dacht je van opgerolde cake ingesmeerd met jam. en misschien volgend jaar ook nog wel Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is inderdaad een super - zen - moment! en simpel, en lekker, en je geniet een heel jaar van het fruit dat je op een bepaald moment te veel hebt, en de combinaties zijn eindeloos! Nog redenen nodig om konfituur te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, jummie! Ik heb laatst ook aardbeienjam en frambozenjam gemaakt (zie blog) superlekker! Volgende week staat de pruimenversie op het programma, dus ik ga je tips zeker volgen, dank je wel. Welke suiker heb je gebruikt? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem30.7.11

    Stephanie,
    Gewoon naar uw "kookhart" luisteren en niet naar de anderen (ook niet naar mij :)). Koken da's persoonlijk en doe je best zoals jij het leuk en lekker vindt. Confituur is niet moeilijk, echte suiker, vruchten, water en vuur :) daar maak je eindeloos potjes mee. Internet vertelt je er alles over, Mme ook al heel wat...

    Mme,
    ziet er heerlijk uit! Je hebt er nog een paar over voor een taartje ;) Slim gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het maken mag dan wel een zen moment zijn, het opeten niet altijd, mijn jongste doet dat in zijn thee, en dan wordt zen een plakmoment. En mijn lievelingsconfituur is van blauwe bessen ( die we zelf plukken in de ardennen) en bramen. Mijn tafelnapjes en jongste, alweer stress verzekerd vanwege het smosmoment.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tante Lies30.7.11

    Mmmmmmmmmm, ziet er lekker en vooral ook heel mooi uit! Zeker ook eens proberen: rabarber met stukjes gedroogde abrikozen! Die potjes zijn even snel op als een cupcakeje!!!

    Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, lekker hé. Nu is het volop fruit tijd - ik heb abrikozen liggen, en nectarines en enkel passievruchten. LMijkt me een lekkere combinatie. voor de fijnproevers : bij nectarines kun je een scheutje safari doen. Heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ingeborg31.7.11

    Ik houd restjes van mooie stofjes, knip er een cirkel uit die iets groter is dan het dekseltje. Het lapje dan over het dekseltje spannen en vastknopen met een touwtje. Nog sjieker.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mijn appelkonfituur met kaneel staat nù op het vuur. Ik ben benieuwd. Dat is echt het geweldigste ooit, konfituur maken. Inderdaad een instant 'goede-huisvrouw'gevoel. En lekker dat dat is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hilde1.8.11

    Inderdaad, zelf confituur maken geeft enorm veel voldoening! Heb gisteren blauwe bessenconfituur gemaakt en vandaag aardbeienconfituur. Ik doe hier veel inspiratie op, thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik maak sebiet pruimenconfituur met banaan... ik laat weten of dat ook en succescombinatie wordt, grtjs, helen

    BeantwoordenVerwijderen