dinsdag 12 juli 2011

Gelei enz

aalbessengelei
Het was dit.

aalbessengelei
En het werd dit.

Mijn tweede konfituurervaring en deze keer heb ik toch wat meer onderzoek verricht en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
Ik had bv nog nooit van 'het geleerpunt' gehoord, ik wist wel dat sommige vruchten meer 'pectine' bevatten dan andere maar hoe ik dat dan kon rechttrekken was mij een raadsel, ik deed er ook niks mee dus zit ik nu met zeven potten lopende aardbeienkonfituur met hier en daar een aardbei. Voor mij geen probleem want lekker is lekker maar als het ook perfect kan, graag!
Ik deel u kort en bondig de drie geleiregels mee, u kan er maar goed mee zijn en als u mij iets kan leren, keigraag, hou u vooral niet in!

1. Pectine dat is simpel, dat hebt ge nodig.
Soms hebt ge chanse en dan zit het in het fruit waar je confituur mee gaat maken vb bij appels, bessen, pruimen en rabarber.
Aardbeien en kersen (mijn twee mislukkingen) bevatten weinig tot geen pectine.
Pectine is nodig voor het geleren der gelei en geleren is dan weer heel simpel het stevig worden.
De niet-pectinehoudende vruchten kan je mengen met pectinehoudende vruchten of iets zuurs zoals citroensap of je kan heel simpel suiker met pectine kopen in de winkel.
2. Voor konfituur kook je eerst de vruchten tot ze vocht loslaten en voeg je dan de suiker toe, bij gelei voeg je de suiker pas toe na het zeven. Per kilo vruchten heb je een kilo suiker nodig en als je gelei maakt zeef je eerst de tot prut gekookte vruchten en voeg je dan 375 gram suiker toe per halve liter vocht.
Bij beide geldt, langzaam laten pruttelen voor je de suiker erbij doet en kort en hevig wanneer de suiker erbij is.
Bij besjes kap je best een glas water zodat ze makkelijker stuk koken.
3. Het geleerpunt, wat zeg ik, Hét Geleerpunt! wat er gebeurt als je er voorbij bent weet ik niet, maar je moet alles doen om precies uit te vinden Wanneer Het Daar Is, redelijk zenuwslopend.
Het geleerpunt is dus wanneer de gelei/konfituur stijf is, het probleem is alleen dat je niet op een, twee, drie weet wanneer dat punt dan bereikt is. Je moet een lepeltje op een koud bord doen, even wachten en er dan met je vinger tegen duwen, rimpelt het dan is het goed en moet je als de wiedeweerga de gelei/konfituur van het vuur zetten want ... (weet ik dus niet)
Maar, ge gaat dat natuurlijk een aantal keer moeten proberen, ondertussen is dat bord niet meer koud en welk plasje was nu weer van welke poging? Na een tijdje heb ik dat bord een minuut in de diepvriezer gezet, geschat wat de laatste poging was en het rimpelde, jochei!
Nu weet ik alleen niet of het écht zo delicaat is of dat het eigenlijk allemaal niet zo uitmaakt, dat het geleerpunt geen punt is maar een minuut of vijf. Bij deze aalbessengelei was het rond het kwartier, maar elke vrucht zal wel zijn punt op een anders moment hebben neem ik aan.
In ieder geval, ik ga dat uittesten!
Voor u!

Wat ik al uitgezocht heb is de handigste manier om uw potten te steriliseren, de oven!
Zet al de potten open, met het deksel er naast op een ovenschaal en zet tien minuten in de oven op 150°, zet de oven af en laat de potten staan tot je ze nodig hebt.


Aardbeiensiroop, making ofaalbessengeleiWat ook voor u is, is een handleiding voor een geleerzak, ik kan u vertellen dat de tweede manier handiger is dan de eerste, de tweede manier is ook véél veelzijdiger.

de geleizak
a. Plooi een keukenhanddoek, tetradoek, kussensloop of neteldoek dubbel en knip door de twee lagen deze vorm uit.
b. Zigzag -of zoom als u heel netjes bent- de opening en stik dan de twee lagen op elkaar.
c. Keer het zakje en zigzag ook de binnenkant, of doe stap b en c in een keer -als u iets minder netjes bent dan ik.
Klaar, uw eigen, persoonlijke geleizak!
Daar gaat ge veel plezier van hebben!

Zwarte bessen
Met de zwarte bessen was ik iets totaal anders van plan, maar dat mislukte.
Ach, zo heb ik toch een uitdaging voor volgend jaar.

31 opmerkingen:

  1. awel da's nu een schoon fotoreekske. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er fantastisch uit.Niets als thuisgemaakt.En als ik bedenk wat je allemal verder kunt hiermee.Yum:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik zeker ook eens proberen zie.

    Tot nu toe enkel ervaring met rabarber confituur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben vooral fan van de pottekes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem13.7.11

    HEt afwasmachine op een programma van 70 graden is ook sterilisatie genoeg. En verder één woord, marmello! je kan dan jam maken zonder suiker, die toch dik genoeg wordt ongeacht het soort fruit. Je kan voor de smaak nog wat suiker toevoegen maar ik gebruik een snufje stevia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kaatje13.7.11

    Steriliseren in de microgolf. Zo doe ik het: potjes vullen met de helft water en op volle kracht enkele min. in de micro. Klaar!
    Ik maak al jaren confituur. Bij rabarber doe ik enkele sinaasappels. Probeer ook eens vlierbessengelei. Superlekker en gezond. Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg op slag goesting om confituur te maken.
    Maar ik hanteer hier het principe 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Gelukkig heb ik nog een potteke aalbessengelei van Materne in mijn frigo staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En mensen die geen ophangsysteem aan het plafond hebben, kunnen deze aanschaffen voor net geen € 10 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, dus met die rode besjes maak je ook lekkere jam? Ik heb al in mijn kast staan aardbeien en aardbeien-rabarberjam. Op mijn boodschappenlijst voor het najaar staat een aalbessenstruik zodat ik dit volgend jaar kan maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. opklaringske13.7.11

    pectine-tip : steeltjes gewoon laten zitten en meekoken, bevatten veel pectine ! (bespaart je bovendien veel prutswerk). en dan goed laten uitlekken die zak, en vooral niet knijpen (maakt de gelei troebel).. vwoila - smakelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bambis13.7.11

    fantastisch toch die aalbessenkonfituur ik heb er ook gemaakt en nog een tip:vlierbessenkonfituur met appel en eucaliptus mjam mjam .Ik heb maar een probleem mijn zwarte bessen struik heeft in drie jaar nog maar twee bessen opgeleverd help wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat van de steeltjes bij bessen had ik nog nooit gehoord. Ik bespaar me volgende keer dát werk ook denk ik. ;)
    De schil en pitten bij peren/appelen/citrusvruchten... laat ge ook gewoon zitten vanwege het pectinegehalte.

    Dat geleerpunt verschilt idd per vruchtsoort (enfin, dat is precies mijn ervaring.) En als ge er ruim voorbij zijt, is het naar de knoppen en zit ge met vloeibare gelei/confituur.

    Dat zuur heeft vooral te maken met binden van confituur/gelei. Vruchten die meer zuur bevatten, binden gemakkelijker dan niet-zure vruchten. Vandaar dat er al eens citroensap/zuur wordt toegevoegd.
    Maar ik doe daar niet aan mee eigenlijk...

    Als ge nog eens aan een Dille en Kamille passeert, daar hebben ze oa boeken over inmaken.

    En de zwarte bezekes staan hier op jenever. ;)
    Ge kunt ze ook in een Rumtopf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci fotokopie!

    Opklaringske, juist, ik doe dat maar ik zal dat er mss bijzetten!

    Vlierbessen ben ik ook van plan, keilekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. en inder daad, marmello, bestaat in veschillende versies, zodat je minder of geen suiker moet gebruiken, ik gebruik ook soms appeldiksap

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik maak besjesconfituur zoals ik het thuis leerde: vruchtjes goed wassen en dan door de passevite met steeltjes! Dan komt de pectine vrij en dan dikt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. julie13.7.11

    Super die pottekes, maak ook confituur maar in minder mooie pottekes, hoe komt ge aan uw etiketten voor erop? Of maak je ze zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dju! De oven! Wat een goed plan. Ik sta me toch altijd te goochelen met een immense pan kokend water en zie daar die potten maar eens uit te krijgen zonder een lekkere brandblaar hier of daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, ik zie hier Marmello staan in de reacties maar nee, dat vind ik supervies, of ben ik de enige?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De "moment" tussen te lopende confituur en dikke brei die je niet kan smeren is groot hoor. Mijn kersenconfituur staat toch gemakkelijk een uurke zachtjes te prutelen. Geduld is een schoon deugd is mijn leuze bij het verwerken van pectine arme vruchten. Ah, en wat citroen bij doen. En als het dan toch eens mislukt, zo'n "sauske" is keilekker op wafels/pannenkoeken/verlorenbrood/ijs/...!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zeer leerzaam.
    Ik moet zeggen dat mijn ik-doe-maar-wat-pogingen altijd nog goed gegaan zijn. Beginnersgeluk?
    Ik steriliseer door de potten op het heetste programma in de vaatwasser te doen.
    Dit jaar wordt hier geen jam gemaakt. Ik ben nog steeds de potten op aan het maken van vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, dat koude bord... Als ik denk dat het goed is, laat ik het nog even 5 minuten extra pruttelen en dan is het tot nu toe altijd heerlijk geworden, en echte jam, geen saus. Bramen met een vleugje vanille en een heeeel klein klontje boter. Ja, boter IN de jam, haalt heel veel smaak naar boven! En ik speel trouwens een beetje vals met de pectine door dit te gebruiken, de speciale variant, die is minder zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 't Zal wel een stomme vraag zijn, maar waarom die bokalen steriliseren? Ik doe dat niet. Ik maak mijn bokalen nat voor ik de confituur erin doe, draai de bokalen om zodra ze gevuld zijn en het deksel er, natuurlijk, opgedraaid is. Tip van mijn schoonmoeder die beweert dat de confituur zo beter bewaart. En dat lijkt tot hiertoe te kloppen. Abrikozenconfituur vind ik het lekkerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. geleerd van mijn moeder: zonder pectine toe te voegen of andere valsspelerij, èn minder suiker nodig: de hele tijd roeren in 8en. Nog nooit problemen gehad om de juiste dikte te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ziet er lekker uit! Gaan we zeker eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ach wat lief om dat allemaal aan ons te vertellen. Ik heb al vele keren jam (confiture) gemaakt (nog geen gelei trouwens)en het ging altijd gewoon goed. Dat verbaast mij nu hogelijk. Maar zi'n geleerzak vind ik wel het einde, vooral om er interessant mee rond te zwaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik moet zeggen , ik hou helemaal niet van zwarte bessen, maar aangezien hun hoog vitaminen gehalte en grote oogst dit jaar.. heb ik daar ook gelei van gemaakt , en dat smaakt bijna hetzelfde !

    maar man dat zeven is daarbij een ramp,als je niet nijpt op die doek heb je niks ? ik heb dus voor mijn rode en witte bessen een fruit smoothie machine geleend..

    maar heb nu een grote hoeveelheid 'schuim' ..
    oeps ?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat ik me afvraag: hebt ge een cursus fotograferen gevolgd, want het worden steeds leukere foto's. De gezelligheid (en lekkerheid als dat een woord is) spat er vanaf...
    En welke camera als ik vragen mag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja bij Elza-D en Photokopie!
    Privéles :)

    Ik heb een Canon D en nog iets denk ik. (ik ben niet zo'n fanatieke)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Anoniem19.7.11

    Awel, over dat geleerpunt gesproken... Als ge daar te lang over gaat, dan karameliseert den boel en smaakt gelijk welke confituur of gelei naar karamel, niet de bedoeling dus. Heb dat eens geprobeerd met pruimenconfituur. Die wou maar niet dikken, dus telkens nog een beetje langer laten opstaan, totdat ik donkerbruine pruimenconfituur had, niet lekker, maar wel niet meer vloeibaar. Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Kei schoon etiketten! die maken het echt af!

    BeantwoordenVerwijderen